bulken en cutten bullshit??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@Beaudien. Eet je elke dag even veel?
    dan kan het namelijk zijn dat je op traindagen te weinig eet, en op rustdagen te veel.
    Dat kan je herstel in de weg zitten. elkaar opheffen zeg maar. Netto resultaat 0 groei.
    Misschien dat carb cyclen dan voor jou ook wel interessant is.

Verder kan je gewicht ook hetzelfde blijven als je vet verliest en massa krijgt.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
      @Beaudien. Eet je elke dag even veel?
      dan kan het namelijk zijn dat je op traindagen te weinig eet, en op rustdagen te veel.
      Dat kan je herstel in de weg zitten. elkaar opheffen zeg maar. Netto resultaat 0 groei.
      Misschien dat carb cyclen dan voor jou ook wel interessant is.

Verder kan je gewicht ook hetzelfde blijven als je vet verliest en massa krijgt.

Eerst wel, maar de laatste tijd neem ik na het trainen een grotere maaltijd.
      Op werkdagen train ik niet en neem ik 's middags een tussendoortje van salade of iets. En na een training een wheyshake, een stuk roggebrood met magere kaas en een appel/ei salade. Dit zijn toch beduidend meer calorieën.

Ik hoop dus dat het je laatste optie is, maar volgens mij staat de vetverbranding op het moment ook aardig stil, en ik blijf hangen op hetzelfde gewicht en dat is een laag gewicht voor mijn lengte, zeg maar (55.5 kg).
      En dan komt het kromme, aan de ene kant wil ik dus niet aankomen want ik vind het heerlijk om weer zo licht te zijn en ben stiekem bang om weer vet te worden en aan de andere kant wil ik best aankomen als het maar spieren zijn, want ik ben nu erg smal.
      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Top man deze discussie eindelijk een beetje nuttige topic

Comment

@ beaudien:
          als je vet% nu al vrij laag is, en dit moet niet nog lager. en je wil in spiermassa aankomen. dan kun je dit enkel bereiken als je gewicht stijgt. dus misschien op trainings en rustdagen een 200 kcal meer eten. dan kijken wat er gebeurt in een maandje. gebeurt er niet veel, nog eens 100 meer op trainings en rustdagen. en zo maand na maand verhogen. je zult vanzelf zien dat er op een gegeven moment dingen gaan veranderen.

als je zo voorzichtig te werk gaat, zul je in 4 maanden nog geen 1% vet aankomen. en die 1% vet, kun je er weer afhalen met 2-3 weekjes cutten, mocht het je toch storen.

ik zou dus zeker kcal inname langzaam opschroeven, tot je merkt dat er iets gebeurt, en dat je niet meer stilstaat.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Thanks Dynobet, ik ga dat proberen.
            Ik denk dat ik onbewust altijd bang ben te veel te eten en dus op een verkeerde manier aan te komen en daardoor inderdaad te voorzichtig ben.
            Ook kan ik op de een of andere manier nooit goed uitrekenen wat mijn werkelijke voedingsbehoefte is (en dan dus ook niet wanneer ik er bijv. 200 kcal boven zit) omdat de ene tabel bijvoorbeeld 1573 aangeeft als behoefte en een ander 2200. Dat is echt een behoorlijk verschil en stel dat de 1573 klopt en ik hou 2200 aan en ga dan daar boven zitten.....snap je wat ik bedoel? En als ik die lage behoefte aan hou en daar 200 boven zit, wordt het nog steeds niets.
            Ik merk wel dingen, in de zin van hardere benen, meer vorm aan armen, strakkere buik maar het lijkt toch minimaal. Misschien ben ik ook te ongeduldig....
            Haha, ik zie soms nog steeds door de bomen het bos niet, vrees ik.
            "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

tja... da's toch gewoon een kwestie van het een tijdje uitproberen om er achter te komen waar je onderhoud echt ligt.
              Je moet daarbij ook niet te snel aanpassingen gaan maken als je aankomt. Want je gewicht kan erin wel een stuk schommelen.
              Fear is the mind killer

Comment

juist omdat kcal behoefte berekenen niet zeer exact is, raad ik altijd aan om deze waarde als uitgangspunt te nemen. en vanuit daar langzaam aanpassen.

volgens berekeningen (5x sporten per week) hebben sommige mensen een berekening van 3400 kcal per dag als behoefte. maar in de pratkijk komt dit soms tot wel 4000 uit.

er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het soort werk. iemand die kantoorwerk doet en 5x per week sport, verbrand veel minder als iemand die 8 uur in een winkel staat of 8 uur in een cafe mensen bedient EN ook 5x per week sport. dat is heel logisch, maar de meeste kcal behoefte calculators houden hier weinig tot geen rekening mee.

mijn kcal behoefte was volgens berekeningen 3200. tot voor een paar maanden geleden heeft dit altijd goed gewerkt. maar sinds ik nieuw (intensiever) werk doe, klopte er niets meer van. nu is mijn behoefte rond de 3500-3600, en ga ik op trainingsdagen rond de 4000 zitten, en op rustdagen rond de 3500.
                ---------------------------

zoals jij het nu omschrijft (strakkere buik, meer hardheid, defenitie), heb je heel langzaam je vet% nog iets verder verlaagt. misschien heb je daarnaast ook een kleine hoeveelheid spiermassa opgebouwd (kan best).

als jij nu niet of nauwlijks aankomt met wat je nu al tijden eet. dan zou ik beginnen met 200 kcal te verhogen dagelijks. en dan zeker een maand (maar misschien ook langer) dit aanhouden. en kijken wat er dan gebeurt.

verder moet je veel geduld hebben. een goed fysiek bouwen kan enkele jaren duren, en de progressie van één maandje is natuurlijk maar een kleine stap in het geheel.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

En wederom bedankt, Dyno!
                  Ik zal dan inderdaad toch neigen tot die hogere behoefte want op mijn werk loop ik de hele dag en moet ook regelmatig vrachten en zakken voer sjouwen. Dit wordt volgens mij inderdaad niet geteld.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                    @ beaudien:
                    als je vet% nu al vrij laag is, en dit moet niet nog lager. en je wil in spiermassa aankomen. dan kun je dit enkel bereiken als je gewicht stijgt. dus misschien op trainings en rustdagen een 200 kcal meer eten. dan kijken wat er gebeurt in een maandje. gebeurt er niet veel, nog eens 100 meer op trainings en rustdagen. en zo maand na maand verhogen. je zult vanzelf zien dat er op een gegeven moment dingen gaan veranderen.

als je zo voorzichtig te werk gaat, zul je in 4 maanden nog geen 1% vet aankomen. en die 1% vet, kun je er weer afhalen met 2-3 weekjes cutten, mocht het je toch storen.

ik zou dus zeker kcal inname langzaam opschroeven, tot je merkt dat er iets gebeurt, en dat je niet meer stilstaat.
                    Dit is naar mijn mening voor de recreanten/beginners de beste methode.
                    Deze methode kan je ook gebruiken in combinatie met carbcyclen.
                    Ik denk dat je dan als je het op die manier doet exact kan vinden wat je gemiddeld nodig hebt per dag voor optimale groei en BF controle.
                    Als je dan een keer 1% bf verhoging hebt dan is dat er erg snel weer af, puur door die paar hapjes minder te nemen en een paar keer cardio extra toe te voegen. En dat gaat dan zonder spiermassa verlies of zelfs zonder spiergroeivermindering.
                    Dynobet spreekt al over 2/3 weekjes cutten, dat is dus precies de cycle van een maand voor evaluatie van je VVM en BF verhoudingen/groei.

Beaudien,
                    het heeft echt niets te maken met het vrouw zijn, maar puur de verhoudingen trainingsitensiteit en voeding die optimaal moeten zijn.
                    1e Masters Superbody YBF 2011!
                    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar wilde toch even iets zeggen:

Celniveau:

Er is een energieoverschot nodig in de spiercel. Hieronder verstaan we voornamelijk ATP, CP en Glycogeen. Als deze niet volledig (100%) gevuld zijn dan zal de prioriteit van de cel uitgaan naar het hervullen van dit energietekort ipv eiwitsynthese.

Algemeen:

Daarna komt ook nog het verhaaltje van leptine. Een verzadigde vetcel (dus die of stabiel is of energie op aan het slaan is) geeft dit stofje af. Een vetcel die leeggetrokken wordt (bijna altijd met een kcal tekort) stopt met het afgeven van deze stof. Ook als je laag in je vetpercentage staat word er veel minder leptine afgegeven door de vetcel. Op bijna iedere cel in je lichaam zitten leptinereceptoren. Even kort door de bocht: Hoe meer van deze receptoren verzadigd zijn hoe anaboler het lichaam. Hoe minder van deze receptoren verzadigd hoe cataboler het lichaam. Als je dus calorieën gaat cutten onstaat er een tekort in de vetcel. Deze gaan dus minder leptine afgeven wat weer een negatief signaal veroorzaakt. Dit gebeurd voornamelijk in de hersenen maar er zitten zelfs leptinereceptoren op spiercellen. In de hypothalamus in de hersenen komen dus steeds minder leptinesignalen binnen waardoor de hersenen denken dat ze moeten gaan bezuinigen. Dopamine gaat omlaag wat op zijn beurt weer een miljoen processen start. Testosteron gaat omlaag, thyroid keldert bla bla bla. Waat dus allemaal zorgt voor een negatieve invloed op spiergroei.

Het verzadigt houden van leptinereceptoren is dus van heel groot belang voor spiergroei. Wat je dus wilt is zorgen dat je geen calorietekort hebt. Dit is een beetje beknopt, het is natuurlijk nog veel complexer als dit en hangt nog van veel meer factoren af. Insuline gevoeligheid

Je lichaam kent maar 2 verschillende staten. Katabool en anabool. Fasted of Fed. Noem het hoe je het noemen wilt maar je wilt in de bulk (waar je zo veel mogelijk spiermassa wilt winnen) constant in de fed/anabole staat zijn.

Natuurlijk kun je met partitioning enzo van allebei een beetje doen maar de netto winst die je boekt als je je 100% focust op spiermassa winst is veel hoger. Ook komt nu natuurlijk weer het verhaal naar boven dat ieder lichaam anders is. De ander heeft veel minder nodig om spierwinst te boeken, de ander moet 1000kcal op zijn behoefte eten. Ecto, meso, endo, remember?
                      The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

tuurlijk gain je harder als je flink bulkt... maar een stuk van je gains raak je ook weer kwijt als je flink cut.

Het is dus meer een bruto winst waar je het over hebt. Netto is pas wat je overhoud na cutten. Om het extra aangezette vet weer kwijt te raken.

Het is dus maar de vraag of het netto resultaat hoger is van bulken/cutten dan van eten op onderhoud met cyclen. Ik denk het eigenlijk niet.

Verder wel een helder verhaal. Vooral het -> geen eiwitsynthese zolang er nog een energiebehoefte is lijken veel mensen niet te pakken. Dat glycogeen aanvulling etc altijd prioriteit heeft boven spierherstel.
                        Fear is the mind killer

Comment

Als je dieet klopt en je weet wat je doet kun je cutten met minimaal spierverlies en misschien zelfs helemaal geen. Zeker met lowcarb/highcarb partitioningdieeten zoals UD2.
                          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

maar dan nog heb je tijdens die periode van cutten geen gains.
                            Dus als je met max bulk 2 gaint per week, en met carb cyclen op onderhoud 1 gaint per week.

Je dan na 4 weken bulken ook 4 weken cut zonder verlies -> netto resultaat is dan 8

tegenover 8 weken carbcycling op onderhoud met 1 gain per maand -> netto resultaat ook 8
                            Fear is the mind killer

Comment

en UD2.0 is natuurlijk geen pure cut. Dat is eigenlijk ook al een carb cycle cut variant.
                              Je zit namelijk een paar dagen in een soort minibulk tegenover 4 dagen cutten.
                              Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                                Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar wilde toch even iets zeggen:

Celniveau:

Er is een energieoverschot nodig in de spiercel. Hieronder verstaan we voornamelijk ATP, CP en Glycogeen. Als deze niet volledig (100%) gevuld zijn dan zal de prioriteit van de cel uitgaan naar het hervullen van dit energietekort ipv eiwitsynthese.

Dus je moet er meer in stoppen dan er in kan ? Je kan geen overschotten opslaan in een spiercel mafkees. Vol is vol, er kan niet meer in dan 100% gevuld.
                                1e Masters Superbody YBF 2011!
                                Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X