onze vleeskip

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by dynobet View Post
    het begint bij meer ruimte. de dieren krijgen vaak niet het voer dat ze eigenlijk zouden moeten eten. (grain fed cows ipv grass fed). Dit geld ook voor kippen en varkens. alles om het dier zo snel mogelijk vet te krijgen.

dan het transport naar het slachten. als dit verkeerd gebeurt, gaat het dier heel hard stressen, en dat is slecht voor de malsheid van vlees. Hetzelfde geld voor het slachten zelf.

als je met dit allemaal rekening wil houden, dan kost een kilo kip geen 4 euro maar een tientje. en een kilo rundvlees geen 6 euro maar 15.
    ik probeer iig bewust hiermee om te gaan. en geen euroknallers te kopen.
    Tja... t'is wat allemaal. Maar zoals je al zei... lastig om vlees te kopen van dieren die 'goed' behandeld zijn. Ik snap trouwens nog steeds niet specifiek de aversie tegen 'euroknallers'. Denken jullie nou echt dat de rest van de tijd die beesten beter behandeld worden? De mensen die dit in stand houden verdienen er dan enkel meer aan.
    Het alternatief is om biologisch te gaan kopen, of beter nog...van een boer uit de buurt. Maarja... trek je portemonnee dan maar flink open. Aan de andere kant is het natuurlijk bizar hoe weinig we (relatief) van ons geld uitgeven aan eten.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by dynobet View Post

als je met dit allemaal rekening wil houden, dan kost een kilo kip geen 4 euro maar een tientje. en een kilo rundvlees geen 6 euro maar 15.
      ik probeer iig bewust hiermee om te gaan. en geen euroknallers te kopen (kilo vlees onder 5 euro).

Zou dus echt super duur gaan worden. Hiermee word het voor veel mensen onmogelijk elke dag een lekker stukje vlees op tafel te hebben...
      Wat ik nu concludeer is het dus "Kiezen of delen" als het op humane behandelingen voor (veel) dieren aankomt? OF een goed leven voor het dier en een flinke prijsstijging OF kut leven voor het dier en een zacht prijsje.

Ik denk dat een overgrote meerderheid kiest voor het zachte prijsje en liever in onwetendheid leeft. Moet eerlijk bekennen, als het het een of het ander is, dat ik daar waarschijnlijk ook bij hoor al prefereer ik veel liever een gulle middenweg voor mens en dier.

Comment

Originally posted by gain is pain View Post
        als je dit niet kijkt wil je onwetend zijn...
        ik weet het maar eet alsnog, omdat het moet..

http://www.youtube.com/watch?v=ddqps9NR5ZA
        Je kan naar de biologische slager gaan en vragen waar het vandaan komt. Indrukwekkend filmpje overigens.
        Train hard or go hormone

Comment

rechtstreeks bij de boer kopen kan volgens mij niet eens. Ik meen ooit gelezen te hebben dat een boer niet zelf mag slachten en verkopen maar dit via de slachterijen moet doen. weet niet of dit waar is overigens.

Comment

Ja kuikentjes zijn schattig maar volgroeide kippen zijn gewoon kippen. Natuurlijk hoeven die dieren niet extra te lijden, maar de mensheid heeft naar mijn mening wel het recht om andere diersoorten te domineren en op te eten. Darwinisme....

Ik betaal altijd tussen de 1.50 en 1.80 voor ongeveer 200 gram kip bij de AH, dus minstens 7.50 per kilo, vind ik redelijk...
            Laissez Faire

Comment

Originally posted by Yawa77 View Post
              Ja kuikentjes zijn schattig maar volgroeide kippen zijn gewoon kippen. Natuurlijk hoeven die dieren niet extra te lijden, maar de mensheid heeft naar mijn mening wel het recht om andere diersoorten te domineren en op te eten. Darwinisme....

Ik betaal altijd tussen de 1.50 en 1.80 voor ongeveer 200 gram kip bij de AH, dus minstens 7.50 per kilo, vind ik redelijk...
              Evolutie heeft ons ook verstand en compassie gegeven, dus je argument is niet zo sterk
              Train hard or go hormone

Comment

@Toph ja maar ook de vrijheid om geen fuck te geven om een kip! Als ik vond dat elk dier dezelfde rechten als mensen had, was ik wel lid van de PvdD geworden :P
                Laissez Faire

Comment

En verstand heeft niks met kip eten te maken.
                  Laissez Faire

Comment

Originally posted by STED View Post
                    rechtstreeks bij de boer kopen kan volgens mij niet eens. Ik meen ooit gelezen te hebben dat een boer niet zelf mag slachten en verkopen maar dit via de slachterijen moet doen. weet niet of dit waar is overigens.
                    De boer mag het dan wel niet slachten. Maar sommige boeren verkopen gewoon een hele koe. Die kun je dan bij de slachterij laten slachten. Moet je wel een flink vriezer voor hebben
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Toph View Post
                      Evolutie heeft ons ook verstand en compassie gegeven, dus je argument is niet zo sterk
                      Ehm ja. Laten we het er in ieder geval op houden dat we gevoel hebben, en empathie, etc. De meeste mensen kiezen voor ignorance. Om de matix te quoten: ignorance is bliss.

@Toph ja maar ook de vrijheid om geen fuck te geven om een kip! Als ik vond dat elk dier dezelfde rechten als mensen had, was ik wel lid van de PvdD geworden :P
                      Wat een bullshit. heeft niks met gelijke rechten te maken maar gewoon met fatsoen. Dat gezegd hebbende verdwijnt het 'fatsoen' van de meeste mensen als sneeuw voor de zon als het teveel gaat kosten. Merk dat bij mezelf ook keer op keer. Ik vind dit zeker iets wat aandacht mag/moet krijgen. De hele voedselindustrie is zo fucked up.
                      Fear is the mind killer

Comment

Nou moraalridder als jij wilt dat al je kippen een goddelijk leven hebben gehad dan moet je dat vooral doen! Maar durf niet te beweren dat ik ook moet doen. Vlees eten onfatsoenlijk vinden is een mening, geen feit. Wel even nadenken voordat je allemaal van die verongelijkte comments post, want jij hebt de waarheid niet in handen!
                        Laissez Faire

Comment

Nou moraalridder als jij wilt dat al je kippen een goddelijk leven hebben gehad dan moet je dat vooral doen! Maar durf niet te beweren dat ik ook moet doen. Vlees eten onfatsoenlijk vinden is een mening, geen feit. Wel even nadenken voordat je allemaal van die verongelijkte comments post, want jij hebt de waarheid niet in handen!
                          en wat maakt jou beter als de dier? denk jij dat jij zo goddelijk bent dat je het recht heb om dieren zo te behandelen. en te denken dat alle organisme onder de mens vallen..

we hebben het geluk dat we ons hebben ontwikkeld in de jaren door door ons brein te gebruiken maar als we geen brein hadden werden we gewoon een prooi voor de leeuwen/honden e.d.
                          Make it happen, shock everyone!

Comment

lezen is een kunst hƩ. Ik geef zelf al aan dat ik ook niet volgens de standaard leef die ik als goed of wenselijk acht. Verder heb ik geen enkel probleem met vlees eten. Enkel met de manier waarop wij mensen met eten omgaan. Niet alleen met de dieren die ons vlees vormen, maar met al ons eten.

Geen zorg, geen persoonlijk contact of gevoel. allemaal machinaal afstandelijk. Het maximale er uit proberen te persen om zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk te produceren. Allemaal ten koste van de kwaliteit en diervriendelijkheid.

Verder is het interessant om los van diervriendelijk te kijken naar kwaliteit. Wat Dyno ook al aandroeg. Een koe die in de wei heeft gestaan, lekker gras heeft gegeten tov een koe die vol met graan wordt gepropt. Zo snel volgepropt dat hij net niet doodgaat van wat hij eet voor hij geslacht kan worden...
                            Dit heeft gigantische gevolgen voor de kwaliteit van het vlees.

Ik begin er steeds meer van overtuigt te raken dat de meeste van onze problemen. Kanker, ziektes, aandoeningen, etc... voor het grootste deel komen doordat we zoveel klooien met ons eten.

Guess karma is a bitch. Of wat je zaait zul je oogsten.
                            Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by gain is pain View Post
                              en wat maakt jou beter als de dier? denk jij dat jij zo goddelijk bent dat je het recht heb om dieren zo te behandelen. en te denken dat alle organisme onder de mens vallen..

we hebben het geluk dat we ons hebben ontwikkeld in de jaren door door ons brein te gebruiken maar als we geen brein hadden werden we gewoon een prooi voor de leeuwen/honden e.d.
                              Ehm... volgens die redening zouden we juist wel dat recht hebben. Aangezien wij ook op die manier behandeld zouden worden als wij niet 'on top of the foodchain' stonden.

Het is juist dat wij blijkbaar 'anders' zijn, dat wij ons uberhaupt afvragen of wij dit recht hebben. Maarja ik deel hierin jou filosofie niet, en dat is een hele andere discussie
                              Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                                Ehm... volgens die redening zouden we juist wel dat recht hebben. Aangezien wij ook op die manier behandeld zouden worden als wij niet 'on top of the foodchain' stonden.

Het is juist dat wij blijkbaar 'anders' zijn, dat wij ons uberhaupt afvragen of wij dit recht hebben. Maarja ik deel hierin jou filosofie niet, en dat is een hele andere discussie
                                de mens heeft idd het recht om dieren te eten, maar niet te produceren en het te zien als object/voorwerp dat is het gevolg van ''ons'' brein..natuurgetrouw moeten we eten uit de natuur als je ver doordenkt, dus dat zou betekenen uit de natuur eten dus biologisch en niet doormiddel van ons brein te gebruiken om zoveel en zo snel mogelijk een dier clownen om te eten dit heeft het brein dus overgenomen.

ohja, ''wij'' zijn niet veel anders, we hebben onszelf geƫvalueerd, vroeger waren we niks meer als een dom wezen wat alleen maar ''durr, durr'' verstond. precies hetzelfde als een aap.
                                Last edited by gain is pain; 17-10-2011, 20:35.
                                Make it happen, shock everyone!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X