Eieren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by marnop View Post
    Als je boven de 8 eieren komt per dag gooi de de eigelen weg. Eerder hoeft echt niet. Zonder eigeel kan je dan gewoon 30 eitjes eten per dag. ideale en optimale eiwitten voor BB.
    onderzoek met de hoogste inname van eieren is naar mijn weten drie hele eieren per dag. Ik vraag me af waarop je jouw bewering met 8 eieren baseert. Waarom 8, en niet 6 of 10? of 9 of 7?

volgens mij is het van belang dat je voldoende van alle verschillende vetzuren binnenkrijgt. En dat er een goede balans bestaat tussen bepaalde soorten vetzuren. Afhankelijk van de kcal inname, hoeveelheid vetten in gram per dag, en de andere vetbronnen die gegeten worden (en er speelt ook een erfelijke factor een rol), zou men in sommige situaties best 8 eieren kunnen eten. in andere situaties wellicht 10, of 6 of 3 of 1.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Snuff-Sann View Post
      B. Bij eieren is het cholesterol slechts voor een heel erg klein deel verantwoordelijk voor kans op hart en vaatziekten. Dus is er geen reden voor onbezorgdheid.
      Waar men zich wel druk om dient te maken is de hoeveelheid verzadigd vet dat een grote hoeveelheid eieren bevat.
      Vetten uit onze voeding hebben een grote invloed op ons bloed cholesterol. Door een slecht voedingspatroon (een combinatie van veel verzadigd vet, weinig onverzadigd vet en omgea3 vetzuren en veel suikers), ontwikkelen we een toestand waarin onze aders dichtslibben en de kans op hart en vaatziekten vergroot is.

Deze toestand heeft vooral te maken met suikers die de "particle size" van de het LDL cholesterol veranderd, en met een slechte verhouding tussen de verschillende vetzuren (en daarmee gepaard de effecten die dit totaalplaatje op de cholesterolwaarden en onze hart en bloedvaten heeft).

dit topic is best wel inbteressant (kan ik iedereen aanraden om te lezen):
      http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...ones-part.html

Niet het eten van verzadigde vetzuren is slecht voor onze hart en bloedvaten. Het eten van te weinig onverzadigde vetzuren en omega3 vetzuren is slecht. En ook het eten van veel suiker is slecht. Het totaal plaatje moet kloppen. Het is niet zo zwart wit, dat het een slecht is en het ander goed. zowel verzadigd vet als onverzadigd vet zijn essentieel.

als iemand gemiddeld 75g vetten per dag eet. 45g verzadigd vet, 30g onverzadigd vet (ik ga niet dieper in op de verschillende soorten vetzuren binnen de termen "verzadigd" en "onverzadigd", ookal zijn er tientallen soorten verzadigd en onverzadigde vetten, die allemaal anders zijn).
      dan is de balans tussen de vetzuren niet goed/optimaal.

Eet iemand 120g vetten, en eet hij 50g verzadigde vetten, en 70g onverzadigde vetten, dan eet hij netto meer verzadigde vetten, maar de balans is veel beter.
      -----------------------

PS. Medium size eieren bevatten per stuk ongeveer 5g vet, waarvan 1.25g verzadigd vet, en 3.75g onverzadigd vet. De balans tussen verzadig en onverzadigd is dus (75% onverzadigd 25% verzadigd). Met de balans tussen verschillende vetzuren zit het bij eieren wel goed.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

SF01, weet niet wat jij in je schedel hebt zitten maar het zijn geen hersens, daar ben ik van overtuigt.

Nou, heb het alweer gezien, veel blaat, weinig wol.

Google zelf even gozer en kijk naar wat verzadigd vet met je bloedvaten kan doen.
        Dus nou niet meer aankomen met cholesterol want dat kan me nu wel gestolen worden.
        Heb al tig keer lopen aangeven dat het bij eigeel daar niet om draait.
        met deze zin, laat je zelf heel duidelijk zien wat er in jouw schedel zit.

Comment

Ik schreeuwde niet, ik typte heel normaal en zette de grootte op 7.

Maar goed, ik houd er over op.
          Kokos-olie is een geval apart.
          Geloof dat iedereen hier wel begrijpt over welk soort verzadigd vet ik het heb.
          En daar valt het verzadigd vet uit eieren zeer zeker onder.
          Ik weet eigenlijk niet over welk van de 34 soorten verzadigde vetten jij het hebt.

List of saturated fatty acids - Wikipedia, the free encyclopedia

welke bedoel je?
          Last edited by dynobet; 06-11-2011, 21:57.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Voor mezelf hou ik het op max 8 eigelen per dag en raad ik ook aan daar maar niet boven te gaan zitten. Als je er wel boven gaat dan gewoon eventueel regelmatig even laten meten hoe de verschillende cholesterolwaardes zijn.
            Daar sluit ik me bij aan. Het is sowieso nuttig om de waardes om de zoveel tijd te laten controleren.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

Originally posted by dynobet View Post
              met deze zin, laat je zelf heel duidelijk zien wat er in jouw schedel zit.
              Het gaat erom dat wanneer de hoeveelheid verzadigd vet overheerst in een dieet je daardoor de kans tot het dichtslibben van bloedvaten vergroot.

Ik weet eigenlijk niet over welk van de 34 soorten verzadigde vetten jij het hebt.

List of saturated fatty acids - Wikipedia, the free encyclopedia

welke bedoel je?
              Volgens mij zijn er slechts drie voornaam.

Comment

Het gaat erom dat wanneer de hoeveelheid verzadigd vet overheerst in een dieet je daardoor de kans tot het dichtslibben van bloedvaten vergroot.
                bovenstaande zin van jou is grotendeels correct. gezien de vraag van de topicstarter, maakte Jij in dit topic een aantal harde beweringen en een aanbeveling met betrekking tot eieren en de inname hiervan. beweringen die simpelweg niet kloppen.

Waar men zich wel druk om dient te maken is de hoeveelheid verzadigd vet dat een grote hoeveelheid eieren bevat.
                Maw, wil je kwaliteits-eiwitten eet je enkel de ei eiwitten met slechts 1 eigeel. Dit voorkomt een hoop ellende op latere leeftijd
                Medium size eieren bevatten per stuk ongeveer 5g vet, waarvan 1.25g verzadigd vet, en 3.75g onverzadigd vet. De balans tussen verzadig en onverzadigd is dus (75% onverzadigd 25% verzadigd).

bovenstaande quotes kloppen dus simpelweg niet. als een groot deel van je dagelijkse vetinname uit eieren komt, is dat geen probleem. gezien de ratio van verschillende soorten vetzuren goed is.

Comment

Volgens mij zijn er slechts drie voornaam.
                  Nee, dit zijn stuk voor stuk verschillende soorten verzadigde vetten, waarvan de meesten in meer of mindere mate voorkomen in onze voeding. Enkelen komen niet voor in onze voeding.

verschillende producten bevatten vaak een combinatie van meerdere verschillende soorten verzadigd vet, en deze verschillende soorten verzadigd vet, hebben ook een verschillende uitwerking op ons lichaam (ze hebben vaak verschillende rollen en functies in het lichaam).

butyric acid: komt voor in oa boter en kaas.
                  hexanoic acid: is a fatty acid found naturally in various animal fats.
                  caprylic acid: kom oa voor in coconut oil en palm kernel oil.

Lauric acid: comprises about half of the fatty acid content in coconut oil and in palm kernel oil. Otherwise it is relatively uncommon. It is also found in human breast milk (6.2% of total fat), cow's milk (2.9%), and goat's milk (3.1%).

Tridecylic acid: is commonly found in dairy products.
                  myristic acid: is found in palm kernel oil, coconut oil, butter fat and is a minor component of many other animal fats.

Pentadecanoic acid: The butterfat in cows milk is its major dietary source. it is used as a marker for butterfat consumption.

Palmitic acid: is one of the most common saturated fatty acids found in animals and plants. As its name indicates, it is also a major component of the oil from palm trees (palm oil, palm kernel oil, and coconut oil).

stearic acid: It occurs in many animal and vegetable fats and oils, but it is more abundant in animal fat (up to 30%) than vegetable fat (typically<5%).

Arachidic acid: is a minor constituent of peanut oil (1.1%–1.7%) and corn oil (3%),
                  ----------------------------

Heb maar de helft van de lijst doorgewerkt. maar de meeste van deze soorten verzadigde vetten komen gewoon voor in onze voeding.

hier een voorbeeld van een aantal veel gegeten producten:

Food / Lauric / Myristic/ Palmitic/ Stearic

Coconut oil 47% 18% 9% 3%
                  Butter 3% 11% 29% 13%
                  Ground beef 0% 4% 26% 15%
                  Dark chocolate 0% 0% 34% 43%
                  Salmon 0% 1% 29% 3%
                  Cashews 2% 1% 10% 7%

de percentages tellen niet op tot 100%, omdat het vet uit verschillende producten vaak nog veel meer soorten verzadigde vetten bevat, EN/OF een aanzienlijk deel van de vetten onverzadigd zijn.
                  -----------------------------------

jij zegt:
                  Geloof dat iedereen hier wel begrijpt over welk soort verzadigd vet ik het heb.
                  Ik geloof dat vrijwel niemand weet over welke soort verzadigd vet jij het hebt. Er is ook geen "goede" of "slechte" soort verzadigd vet. Je kan dus niet stellen dat er één soort heel slecht is ofzo. Terwijl jou quote dit wel suggereert.

In eieren zit voornamelijk het verzadigde vetzuur palmitic acid. Net als het geval is bij bijvoorbeeld zalm. Zalm en eieren hebben ongeveer eenzelfde verhouding verzadigd en onverzadigd vet, en het verzadigde vet bestaat bij beide producten voor het grootste deel uit palmitic acid. Is zalm nu ook slecht? of hangt dit af van het totaal aan vetzuren wat je binnenkrijgt, en de balans hierbinnen?
                  ----------------------

Waarom mensen vaak aan hart en vaatziektes komen te leiden, komt vaak door een combinatie van factoren:

- weinig tot geen cardio vasculaire training.
                  - weinig tot geen krachttraining (vergroot insuline gevoeligheid spieren).
                  - lage insuline gevoeligheid van spiercellen.
                  - lage inname onverzadigde vetten en omega 3 vetzuren
                  - lage inname van totale hoeveelheid vetten (en daarvoor meer suiker/koolhydraten).

- hoge inname verzadigde vetten
                  - hoge inname transvetten (enkele grammen per maand is al veel)
                  - hoge suikerinname.
                  - Overgewicht/ hoog vet% (zorgt voor mindere insuline gevoeligheid spieren). en ga zo maar verder.

Ik heb het dus over mensen die weinig tot geen sport doen, en die een zeer slecht voedingspatroon hebben, waarin geen balans plaatvindt.

Dit zijn niet de sportende bodybuilders, met een laag vet%, die zowel cardio als krachttraining doen. die suikers (sucrose en fructose) grotendeels vermijden met een eventuele uitzondering na de training. Die wel ruim voldoende onverzadogde vetzuren binnenkrijgen, een hoge insuline gevoeligheid hebben, vrijwel geen transvetten binnenkrijgen, etc etc etc.

En deze mensen hoeven zich dus niet zo druk te maken om verzadigde vetten, mits de inname onverzadigde vetten en omega 3 vetzuren ook voldoende is, en de inname van fructose/sucrose beperkt is to rondom de training.

Het zijn niet 6 eieren per dag die slecht zijn. het is de hoge suiker inname, lage onverzadigde vetten inname, hoge verzadigde vetten inname. de dagelijkse snoep, ijs, gebak, koek, fruitsapjes, vruchtenyoghurt, fastfood; hoge kcal inname, en weinig beweging. die zorgen voor een toenemend risico voor de kans op hart en vaatziekte.
                  Last edited by dynobet; 07-11-2011, 07:41.

Comment

Prachtig stukje tekst weer Dyno...
                    .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
                    There is no failure except in no longer trying

Comment

Ik kan hier niet omheen draaien.
                      Ik moet Okidoki daarom ook gelijk geven.

Kwaliteit van Dyno, again!

Toch houd ik persoonlijk het eigeel uit mijn dieet, omdat ik verzadigd vet zoveel mogelijk wil vervangen voor de poly's en de mono's.

Comment

Originally posted by Mauke View Post
                        Heb niet goed gekeken, dat schema verschilt een beetje van wikipedia

Rookpunt - Wikipedia

Hier zie je dat virgin olijfolie(die ik gebruik) 39graden hoger ligt dan boter.

Die gevoeligheid voor verhitting, heb je daar een bron van?
                        Er zit een verschil tussen het oxidatiepunt en het rookpunt. Te hoog bakken is 1 van de factoren waardoor het kan oxideren.

Zuurstof kan daar ook voor zorgen. Dat is ook de reden waarom je een flesje lijnzaadolie binnen 1 of 2 maand zou moeten opmaken, omdat het anders begint te oxideren.
                        En ik moet zeggen, ik merk zelf wel degelijk verschil daarmee.

Het fijne weet ik er niet van, maar ik weet alleen dat zuurstof er ook voor kan zorgen. Dat is trouwens niet alleen bij pure producten, zoals olie zo. Maar ook bij bewerkte producten (bewerkte voeding, maar ook makeup, diervoeding, ect).
                        Ik had altijd begrepen dat oxideren te vergelijken was met roesten, maar geen idee in hoeverre dat helemaal klopt.

Comment

Ik kan hier niet omheen draaien.
                          Ik moet Okidoki daarom ook gelijk geven.

Kwaliteit van Dyno, again!

Toch houd ik persoonlijk het eigeel uit mijn dieet, omdat ik verzadigd vet zoveel mogelijk wil vervangen voor de poly's en de mono's.
                          verzadigd vet heeft vele belangrijke functies en men dient voldoende verzadigde vetten in te nemen voor een optimale werking van het lichaam en voor optimale prestaties en gains. (zowel te veel als te weinig is niet goed. gewoon een goede balans vinden). Dus een wat vetter stuk kipfilet, zo nu en dan, of een vetter stuk rood vlees (eend, runderlappen), of het nemen van volle zuivelproducten is geen probleem. En wellicht zelfs aan te raden voor mensen die weinig verzadigde vetten binnenkrijgen. (dat is overigens geen vrijkaartje voor het eten van bakken ijs, friet, chocolade en dergelijke).

Als je heel erg probeert om verzadigde vetten te vermijden, dan zul je nog steeds een aardige hoeveelheid verzadigde vetten binnenkrijgen. ook noten, olijfolie, vette vis en dergelijke bevatten vaak een 10-25% verzadigde vetten. Net zoals eieren. Ik zie eieren dan ook als een zeer goede vetbron omdat deze ook wel hierbinnen vallen (weinig verzadigd vet in verhouding tot onverzadigd).

Comment

onderzoek met de hoogste inname van eieren is naar mijn weten drie hele eieren per dag. Ik vraag me af waarop je jouw bewering met 8 eieren baseert. Waarom 8, en niet 6 of 10? of 9 of 7?

volgens mij is het van belang dat je voldoende van alle verschillende vetzuren binnenkrijgt. En dat er een goede balans bestaat tussen bepaalde soorten vetzuren. Afhankelijk van de kcal inname, hoeveelheid vetten in gram per dag, en de andere vetbronnen die gegeten worden (en er speelt ook een erfelijke factor een rol), zou men in sommige situaties best 8 eieren kunnen eten. in andere situaties wellicht 10, of 6 of 3 of 1.

Die 8 stuks is meer vanuit mezelf. Ook omdat je nog een aantal vetbronnen neemt over de dag verdeeld. Ik heb die 8 als imo redelijke gens gezet.
                            1e Masters Superbody YBF 2011!
                            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Als je heel erg probeert om verzadigde vetten te vermijden, dan zul je nog steeds een aardige hoeveelheid verzadigde vetten binnenkrijgen. ook noten, olijfolie, vette vis en dergelijke bevatten vaak een 10-25% verzadigde vetten.
                              Precies!

Comment

Thanks Dyno. Super uitgewerkte tekst. Helder overzicht.

@Snuff... je zegt wel precies... maar eieren vallen dus in dezelfde categorie als olijfolie/noten/ vette vis als het gaat om verhouding tussen verzadigd en onverzadigd. Ik neem aan dat je die niet ook allemaal uit je dieet houdt? Daarnaast is het uberhaupt dus de vraag of het zinnig/nuttig is om verzadigde vetten zoveel mogelijk uit je dieet te houden.

Het komt dan dus meer neer op persoonlijke voorkeur, of een hartnekkige negatieve kijk op eigeel die niet op feiten is gebaseerd. Trouwens wel top dat je uiteindelijk toegeeft.
                                Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X