cut vs onderhoud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cut vs onderhoud

hoi allen,

ik ben na een periode van motivatiegebrek weer begonnen. dit keer met een trainingsmaat. Dit scheelt enorm voor de push om te gaan om weer even in die flow te raken.

heb nog een voedingsschema liggen welke ik heb aangepast. ben van 16% VP naar 25% VP gegaan. 180cm 22jaar 80kg

Ben aardig wat spier verloren in een half jaar feesten zuipen en slecht eten.

oke genoeg achtergrondinformatie, nu ter zake!

Ik wil weer terug naar de 16%. ik gok me VP nu op 25%! dit houdt in dat ik 20kg vet heb. 60kg vet vrije massa.

nu zag ik net met het invullen van de voedingsheet dat t wordt berekend door leeftijd lengte en gewicht.

Mijn behoefte (lees; onderhoud) is 2307 kcal bij een activiteitenfactor van 1.2 (kantoorbaantje) en train volgens een 3daagse split.
    Met me schema zit ik op 1900 a 2136 kcal per dag (Verschil zit in avondeten - vandaag bijv karbonaatje maar morgen kipfilet). verdeelt over 7 eetmomenten.

verhouding is 43% eiwit 41% KH en 16%vet.
    wil nog even sleutelen om gemiddeld per week op 40 40 20 te komen

EN DAN NU DE VRAAG..
    Is de cut voor mij beter of gewoon op onderhoud?
    aangezien ik van geen beweging, naar beweging ga (3 x per week KT) en van slechte voeding naar een redelijk uitgelijnde voedingschema..

sorry voor t lange verhaal, maar achtergrond informatie kan nooit te weinig zijn.

BVD

Als je vet je mentaal in de weg zit of je andere sporten doet waar het handig is dit weg te werken, dan zou ik eerst cutten. Zo niet, gewoon knallen cutten kan altijd nog!
    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Klopt, maar zou het bij mij de eerste 3 maanden niet mogelijk zijn om te gainen in de cut? Spieren hebben geheugen dus t zou mogelijk moeten zijn droger te worden en toch spiermassa te winnen ,aangezien ik in me schema ook 40 40 20 regeling aanhoudt. Zit dus redelijk in de vetten ondanks de cut.

Comment

Van 25% zakken naar 16% zal je nooit te weinig gaan eten dus kun je gewoon vet verliezen en massa winnen.
        Ga ervanuit wat je nodig hebt als je bijv 10 kilo minder vet hebt en die richtlijn neem je voor je cals en je training gewoon richten op massa bouwen.
        "You are what you eat..."
        That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

Is een activiteitsfactor van 1,2 niet wat laag?
          Las laatst deze post van Dynobet in http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...itrekenen.html

Originally posted by dynobet View Post
          Ik hanteer dit:

Gewicht in kilo x 24 is BMR.

BMR x activiteitsfactor is onderhoud.
          ---------------------------------------

Activiteitsfactor is afhankelijk van heel veel factoren. Ligt meestal rond de:

1.1-1.2 - geen training kantoorbaan

1.2-1.3 - licht aktieve baan OF kantoorbaan + 1-2x training.

1.3-1.4 - actieve baan OF kantoorbaan + 2-3 x training OF licht aktieve baan + 1-2 x training.

1.4-1.5 - kantoorbaan + 3-4 x training OF licht aktieve baan + 2-3 x training OF actieve baan + 1-2 x training.

1.5-1.6 - etc etc etc

Comment

@swieber. hmm interessant

ik heb kantoor baantje en doe 3 per week KT, NOG geen cardio erbij.

Maar als verhoog ik me activiteitenfactor naar 1.3, dit maakt weinig verschil, dus ik eet nu op onderhoud maar miss is dat een zeer lichte cut

Comment

zie me post genaamd 2307kcal cut- onderhoud HELP

daar heb ik alles nauwkeurig beschreven.

ga nu aan me 500gr kwark

Comment

Ga gewoon rond onderhoud eten en kijk hoe het gaat. Dan kun je eventueel na een paar weken aanpassen. Activiteitsfactor, zus, zo. Zijn alleen indicaties, geen regels. Zorg eerst maar dat je je daadwerkelijke onderhoud weet. Neem gewoon een uitgangswaarde 2400 lijkt me prima en kijk het een paar weken aan...
                Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

wat moet ik na een paar weken merken dan?

Comment

Originally posted by flater2 View Post
                    wat moet ik na een paar weken merken dan?
                    Of jij enig effect ondergaat met je huidige voeding/training. Dus jezelf goed laten meten en het schema volgen.

Na 2/3 weken opnieuw laten meten en kijken of er resultaat is, zo niet dan is tijd om weer te gaan sleutelen. De excel sheet is een richtlijn het staat niet in steen.

Comment

oke, maar resultaat na 2/3 weken is wel vlot ofniet?
                      is dat al meetbaar vraag ik me af. en wat is goed meten? op de sportschool liet ik me vorig jaar door 2 verschillende meten opdezelfde dag en zat gewoon ff 2% tussen..

dus ben nogal huiverig, en werk liever op zich dmv fotos, voor het trainen, zelfde lichtinval en zelfde afstand en posities

Comment

4puntsmeting met een vetklem, en jezelf laten meten op dezelfde tijden.
                        (Bijv, allebij de metingen in de ochtend) Na 2/3 weken kan je al resultaat zien in de vorm van Kilos/% het zijn geen megagetallen maar het geeft wel een indicatie.
                        Als je het veilig wilt doen zal ik een maand aanhouden dan moet er zeker resultaat zijn.

In deze weken zal jij weinig verschil gaan zien in je physiek op foto's. Tijdens mijn afvalperiode heb ik er ook div. genomen maar in de eerste 2/3 maanden van mijn training zag ik weinig to geen verschil.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X