ZMA Fuel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ZMA Fuel

Beste fitness collega's,

Graag had ik geweten, wat jullie ervaringen zijn met het supplement ZMA, heb me vandaag een pot van ZMA fuell van Twinlab aangeschaft en ben benieuwd of deze wel degelijk de testosteronspiegel omhoog kan krikken.

Alvast bedankt.

greetz,

Theodore
    Waar een wil is, is een weg!! Resultaat vergt tijd en geduld. Verlies de moed niet en je zal u doel bereiken in de mate van het mogelijke...........Peace

en dan koop je het eerst en gaat dan om ervaringen vragen???

Ken het btw niet, veel van die testosteronverhogende shit werkt niet
    Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
    Go heavy or go home!

Comment

NIET MIJN STUK!!!!! ( IS COPY PASTE)

ZMA - Zink Monomethionine Aspartaat

ZMA is de gepatenteerde afkorting voor Zink-monomethionine-aspartaat, een mengsel van 30 mg van het bovenaan vermeld mineraal, 450 mg magnesium aspartaat en 10.5 mg vitamine B6 (pyrodoxine). Vanwege het patent op de naam, is het enorm grappig om te zien hoe men dit product nieuwe namen probeert te geven: ZincTech, ZMAss-PM en Z-MAx zijn enkele van de grappigste die ik ben tegengekomen. Ik bedoel, serieus, hoe verwacht je een echt product te verkopen als je het namen blijft geven die meer toepasselijk zijn in een speelgoedwinkel of een tekenfilm? Maar ZMA is revolutionair omdat het één van de geheimen van onze sport nam (lijkt in de mode te zijn) en het geperfectioneerd heeft.

Zink

Dat zink belangrijk is voor de bodybuilder, weten de meesten in onze sport al jaren, bijna instinctief. De wetenschap achter de drang is dat krachtoefeningen de neiging hebben om de zinkvoorraad in het lichaam uit te putten. Dus bodybuilders hebben zink als één van hun meest belangrijke supplementen beschouwd. Jammergenoeg, zoals diegenen die mijn artikel over melk hebben gelezen weten, zal het lichaam prioriteit geven aan calcium boven zink en wanneer de 2 de bloedbaan tegelijk binnengaan zal zink gewoon niet opgenomen worden. Dus waarom namen zij het niet zonder calcium? De farmaceutische industrie is waarom. Deze lui doen alles om een euro te verdienen. Ze zijn erger dan de ergste supplementen bedrijven. Ze vinden een geneesmiddel voor een ziekte, maar houden het voor zich (zogezegd voor interne testen) om een hype te creëren, zodat wanneer het op de markt komt ze buitensporige prijzen kunnen vragen (laat dit je denken aan een bepaald supplementen bedrijf?). Maar op hetzelfde moment proberen ze kosten te beperken op alles. Wanneer men pillen en capsules maakt is het goedkoopste middel om alles samen te houden...calcium!

Controleer maar eens de ingrediënten op elke soort pil of tablet, en je zal merken dat de meeste tenminste een bepaalde vorm van calcium bevatten (zou dicalcium of iets in die aard kunnen zijn). Dat is de reden waarom niemand er ooit in geslaagd is om het te nemen zonder calcium. Zelfs in 50 of 100 mg pillen, zal het nooit het effect hebben gehad van 30 mg calcium-vrije zink. De enige andere manier om het spul te binden was een kostelijke procedure genaamd chelatie. Chelatie fuseert een mineraal aan een aminozuur, in dit geval methionine, maar net zo gemakkelijk ook aspartisch zuur of aspartaam (om het magnesium aspartaat te vormen en sommige ZMA's bevatten zelfs ook hoeveelheden zink aspartaat, naast het eigenlijke ZMA). En voila, één van de meest potente supplementen is geboren. Ik vraag me af waarom niemand hier ooit eerder aan dacht. Ik vermoed dat ze hun ogen gesloten hadden. Of was het hun portemonnee?

Monomethionine

Mono wijzend op enkel, alleen de methionine interesseert ons. Als je mijn artikel over aminozuren hebt gelezen dan ben je goed op de hoogte van wat dit essentiëel aminozuuur kan doen. Het was een logische keuze in dit geval. Ten eerste verwijderd het zware metalen, zoals zink, uit de bloedstroom en stuwd deze in de cellen. Niet alleen heb je nu effectieve zink, het is ook nog eens gebonden aan het spul dat het daar moet krijgen waar het naartoe gaat. Grote plus. De andere reden is de rol die methionine speelt in vet metabolisering. Door meer bruikbare cholesterol vrij te geven, en op hetzelfde moment zink de productie van LH uit de voorste hypofyse te laten stimuleren, optimaliseer je de omstandigheden voor de aanmaak van DHEA in de Leydig cellen. Het maakt Cystine aan (zie mijn artikel over aminozuren) en met gevolg N-acetyl-Cysteine (zie verder in dit artikel). En dat het één van de aminozuren is, nodig voor de aanmaak van creatine monohydraat is een leuke bonus natuurlijk...

Magnesium

Magnesium is aanwezig in ZMA als magnesium aspartaat, maar er zijn veel verschillende vormen van magnesium die even goed zouden werken in deze situatie. Magnesium is een essentiëel, en vaak verwaarloost mineraal dat alleen tweede is tot potasium in het lichaam, en staat vierde tussen de mineralen in termen van nodige inname. Je hebt tenminste 400 mg nodig en ZMA leverd op zich al 450 mg.
      Het is nodig in beenderen, eiwit -en vetzuren vorming.
      De vorming van eiwit verhoogt spier-synthese en de vorming van vetzuren vergemakkelijkt de vorming van DHEA, welke, zonder twijfel, één van de redenen is waarom magnesium geselecteerd is als deel van deze krachtige stack.
      Maar het heeft veel meer te bieden, omdat het nieuwe rode bloedcellen aanmaakt om de zuurstof opname te verhogen, laat spieren toe om te ontspannen wat krampen voorkomt en vormt ATP voor energie, alsook mogelijk maken van insuline afgifte en functie.
      Het wordt gebruikt in meer dan 300 enzymatische processen in het lichaam, incluis verschillende in de Krebs cyclus (de cyclus die het herbruiken van ATP toelaat naar complete lange intense fysieke activiteit).

Deficiëntie is niet ongewoon, vooral bij oudere mensen, vrouwen met PMS en natuurlijk de hard-werkende atleet. Het is vaak onopgemerkt door dokters omdat deficiëntie vaak niet optreed in het bloed (waar levels meestal worden gemeten) maar in intra-cellulair vocht. Tekens van een tekort kunnen zijn verzuring, mentale verwardheid, irritaties, zwakheid, problemen met spiercontractie en krampen, verlies van eetlust en gevoelig zijn voor stress. Dit zijn allemaal syptomen die best vermeden worden door bodybuilders en aangezien zij één van de categorieën zijn die het meest gevoelig zijn voor deficiëntie maakt dit magnesium een waardevolle toevoeging bij ZMA.

Vitamine B6 (Pyrodixine)

Magnesium verhoogt ook de activiteit van B-vitaminen, en dat kan helpen aangezien ZMA ook 10.5 mg pyridoxine bevat. B6 is belangrijk in de vorming van rode bloedcellen, vet opname en onderhouden van sodium en potasium levels. Vet opname is vooral belangrijk, omdat het meer vrije cholesterol kan vormen wat omzet naar DHEA onder de invloed van LH, gestimuleerd door zink. Het verlicht ook stemmingsproblemen en verlies van libido. En ik heb vernomen van bronnen in de medische gemeenschap dat B6 vaak toegevoegd wordt aan medicatie als een lever-ontgifter. Dus voor diegenen die het gebruiken na een kuur is dit een extra bonus.

ZMA is misschien wel de beste natuurlijke testosteron booster momenteel verkrijgbaar. Het is ongetwijfeld de beste die ik ken. Wanneer je ZMA neemt, houd je dan simpelweg aan de aanbevelingen. Neem het op een lege maag (geen calcium!) voor bedtijd. Als je op een bulk-dieet zit en je laatste weightgainer shake consumeerd voor bedtijd, dan wordt het best gebruikt na een uur tot een uur en half niet gegeten te hebben en een half uur vóór je laatste shake.
      Door de ZMA een half uur te geven om opgenomen te worden en de receptors te bereiken alvorens het weg te wassen met een shake rijk aan calcium, heb je een goede manier om te vermijden dat calcium word opgenomen vóór de zink.
      Na je shake ga je direct slapen. De reden dat ZMA best vóór slapen wordt genomen is omdat het je heel slaperig kan maken, en ik geloof niet dat je het zou appreciëren dat een 150 kg zware barbell je borstbeen zou versplinteren omdat je indutte op de bench. Wat hoeveelheden aangaat, neem gewoon één dosis (30 mg ZMA / 450 mg magnesium aspartaat / 10.5 mg B6). Dit kan 4 capsules zijn in één product, 3 in een ander, soms 2, en een enkele zelfs 6. Maar neem simpelweg één dosis elke dag vóór bedtijd.

Voor pro-hormoon gebruikers: start een cyclus met ZMA de laatste drie dagen van je stack en ga er nadien 2-3 weken mee verder. Dit zal je garanderen het maximum aantal massa vast te houden en de endogene testosteron te herstellen in zo kort mogelijke tijd. ZMA kan natuurlijke testosteron levels tijdens de nacht doen verhogen met 30 percent.

en een persoonlijke mening : heb wel eens zma gebruik.. sorry maar een pak kwark voor he slapen gaan vind ik beter werken ,ik zelf heb er weinig aan
      Last edited by sickno; 25-01-2009, 00:41. Reason: niet mijn stuk :D
      HERSTEL FASE , PIEP? zooi

Comment

Heb het weer staan. Weet niet of het echt helpt, laat staan significant helpt, maar aangezien zink zoiezo een belangrijk mineraal is, slik ik het wel.

Je hebt veel mensen die zeggen er dieper van te slapen, ik ben daar geen van. Ik slaap heel diep als ik een flinke bak carbs voor het slapengaan neem.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Me slaap was iets beter van ZMA, maar nam het merendeels voor Zink/Magnesium mineralen die ik in veel artikels terug zag komen. Volgens top coaches was het zo dat velen die mineralen onderschatten en het dus niet, of te weinig, namen. Dus van tijd tot tijd neem ik ZMA.

Comment

Ik slaap er ook dieper van en ga er lekker van dromen
            Zink los in tabletten werkt ook, maar niet zo sterk

als je lekker wilt slapen neem dan L-tryptophaan 1gr voordat je naar bed gaat
            De beste supplementen tegen de scherpste prijzen!

Check ook onze FACEBOOK pagina

Comment

ondertussen al een week ZMA capsules genomen....

ervaring: slaap er heel goed van en ben de volgende morgend vooral uitgerust....

Samengevat: goed supplement..
              Waar een wil is, is een weg!! Resultaat vergt tijd en geduld. Verlies de moed niet en je zal u doel bereiken in de mate van het mogelijke...........Peace

Comment

Het is een goed suplement.
                De bestanddelen heeft zeker een goede werking op je spieren. En op je lichaamseigen test. Ik heb er goede ervaring mee.
                een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

bijkomend vraagje hierover.

mijn probleem ligt hier bij het bulken / laat trainen / slecht slapen.

ik train om 8u, gaat niet vroeger. op anderhalf uurtje ben ik er door.
                  direct na training PWO shake, snelle carbs en whey.
                  ieen half uur na de pwo shake zou ik mijn zma willen nemen (die ik trouwens echt nodig heb om te kunne slapen), dan dik een half uur na de zma mijn platte kaas of kwark.
                  probleem is, bij de meeste whey shakes zit ook calcium. hoe snel wordt de calcium in whey opgenomen? laat ons zeggen een 25% à 50% adh.
                  heeft die ook 2 à 3 uur nodig zoals de whey? of gebeurd dit sneller?

alvast bedankt voor jullie deskundig antwoord

Comment

niemand aub?

Comment

Vanwaar de relevantie van opnamesnelheid?
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

bedankt voor de reactie GeneralIx.

De opname snelheid speelt een rol omdat de calcium met zink vecht voor opname, en calcium wint. als de zink niet wordt opgenomen werkt de zma niet zoals het hoort.

ik had de oplossing al gevonden ondertussen, maar gezien er geen reactie was van andere leden ging ik ervan uit dat er geen interesse was.

dus kort: je hoeft niet naar de calcium opname uit whey en mass gainers te letten, calcium wordt enkel goed opgenomen wanneer er op dat moment voldoende vitamines B3 en K2 in het lichaam zitten. in whey en mass gainers zit dat niet, dus wordt de calcium niet goed opgenomen waardoor je vrijwel gelijk wanneer na de shake de zma kan nemen. in tegenstelling tot kwark, waar deze vitamines wel voldoende aanwezig zijn zodat de calcium hier wel wordt goed opgenomen.

Comment

Weer wat geleerd. Wist wel dat zink en calcium de competitie aangingnen en zink verloor, maar het vitamine-verhaal is nieuw.

sigpic

Comment

Dus kwark met zma voor het slapen gaan werkt niet als ik het goed begrijp.
                            Mind is everything.

Comment

Interessant om te lezen, nu neem ik ongeveer een half uur nadat ik kwark heb gegeten zma.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X