Vitamine D poll/discussie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by gleke View Post
    Inderdaad, ik bedoel enkele generaties voor ons.

Je kan bijna onmogenlijk een overdosis vitamine D behalen.
    Je kan zelfs D3 nemen tot 50.000 UI per dag nemen zonder dat er echt negatieve effecten ondervonden zijn. 800 UI/1500UI per dag zou trouwens optimaal zijn.
    De aanbevolen dagenlijkse behoefte is trouwens veel te laag om er echt positieve effecten van te ondervinden.

Ik heb begrepen dat overdoseren wel kan, en zou een slechte invloed hebben op je calcium huishouding....
    Dat je wellicht meer kan gebruiken of nodig hebt dat wel inderdaad, zie maar de scheve verhoudingen in de ADH voor kinderen, volwassenen en senioren.

Maar zoals altijd wordt er nergens rekening gehouden met extra zware fysieke inspanning en de effecten van lagere doseringen.
    Wellicht is het verstandig voor de bodybuilders en andere krachtsporters om wel extra te nemen, velen gebruiken erg weinig van de juiste vetten die de vitamine D bevatten.
    Eieren een erg goede bron,....maar dan nemen ze alleen het slechtste deel van het ei....of alleen plantaardige vetten/oliën zonder vitamine D. Gelukkig dan weer wel visolie caps en soms vette vis, maar that's it.

Dus wat dat betreft; Gleke, goed idee van je dit topic.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by piet friet View Post
      En daarnaast is het de vraag of het bevorderlijk is om een organisme uit de natuurlijke cyclus te trekken. best mogelijk dat men met wat extra vit D iets extra spier% kan creeren, maar misschien, is het lichaam meer gebaat bij de natuurlijke gang van zaken, en moet het in de winter gewoon wat rustiger aan doen, minder spieren opbouwen, en dan in de zomer met meer vitD in het bloed er dubbel hard tegenaan. misschien is er dan in datzelfde jaar wel meer progressie mogelijk dan met een continu hoge inname.
      Als dat zou kloppen dan zou je niet mogen kuren in de winter, want dan moet je lichaam rusten.. Ik geloof niet dat het lichaam er meer baat bij heeft om minder sterk te staan.

Originally posted by BdeB View Post
      Vitamine D wordt door je lichaam zelf gevormd uit cholesterol zodra er zonlicht op je huid valt. In de winter kan het dus verstandig zijn om wat vitamine D te nemen, maar in de zomer is het vrijwel overbodig. Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van die grote hoeveelheden vitaminen als 1000mg tabletten. Vaak is 100-200mg per dag meer dan genoeg.
      Als je zeker wilt zijn dat je genoeg vitaminen binnenkrijgt neem dan gewoon een multivit tablet. Die hebben tenminste normale verhoudingen en zijn speciaal voor mensen die veel sporten.
      In multivit zit er veel te weining vitamine D om de vele voordelen eruit te halen.
      Beter kan je D3 als extra supplement nemen.
      On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Originally posted by ironbrotherhood View Post
        Vitamines ADEK zijn vetoplosbaar, die worden dan in onze vetten opgeslaan, indien je een hoger gehalte gaat nemen zal dit in het vet opslaan, in dien je zoals je van plan bent boven de dagelijkse behoefte gaat zitten kan dit zelf een toxische werking hebben. Eind conclusie: slecht

Hoe weet je dan wat je dagelijkse behoefte is?

Comment

Originally posted by marnop View Post
          Hoe weet je dan wat je dagelijkse behoefte is?
          kben met die vraag naar mn prof geweest en die had het gezegd en toen hebben we even gekeken op de datebase van de unief, wat ze zei kon ze stafen en ik ga volledig akkoord met wat ze zei.
          The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
          Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Ik heb begrepen dat overdoseren wel kan, en zou een slechte invloed hebben op je calcium huishouding....
            Dat je wellicht meer kan gebruiken of nodig hebt dat wel inderdaad, zie maar de scheve verhoudingen in de ADH voor kinderen, volwassenen en senioren.

Maar zoals altijd wordt er nergens rekening gehouden met extra zware fysieke inspanning en de effecten van lagere doseringen.
            Wellicht is het verstandig voor de bodybuilders en andere krachtsporters om wel extra te nemen, velen gebruiken erg weinig van de juiste vetten die de vitamine D bevatten.
            Eieren een erg goede bron,....maar dan nemen ze alleen het slechtste deel van het ei....of alleen plantaardige vetten/oliën zonder vitamine D. Gelukkig dan weer wel visolie caps en soms vette vis, maar that's it.

Dus wat dat betreft; Gleke, goed idee van je dit topic.
            Inderdaad overdosering kan natuurlijk, maar dan moet je een gigantisch aantal pillen meer slikken dan wat er op de bijsluiter staat.
            Jij zit op een redenlijk hoog niveau in de bodybuilding wereld, is er niemand die jij kent, die aan vitamine D supplementatie doet?
            Want moest het echt zo goed zijn, zouden veel bodybuilders toch extra vitamine D nemen? Nochtans hoor ik (als buitenstaander) er niet veel van..

Ik denk wel dat het de moeite loont om aan vitamine D supplementatie te doen.
            Wat denk jij ervan?

Comment

Inderdaad overdosering kan natuurlijk, maar dan moet je een gigantisch aantal pillen meer slikken dan wat er op de bijsluiter staat.
              Jij zit op een redenlijk hoog niveau in de bodybuilding wereld, is er niemand die jij kent, die aan vitamine D supplementatie doet?
              Want moest het echt zo goed zijn, zouden veel bodybuilders toch extra vitamine D nemen? Nochtans hoor ik (als buitenstaander) er niet veel van..

Ik denk wel dat het de moeite loont om aan vitamine D supplementatie te doen.
              Wat denk jij ervan?
              Zelf neem ik niet persee extra vitamine D, ik eet aardig veel eieren en vlees en ik ben ook niet bang voor margarine en roomboter. En ik eet regelmatig vis en drink liters melk, dussss ik krijg wel zat binnen denk ik.
              Verder weet ik niet wat iedereen neemt aan vitamines, dat is meestal niet echt een ding wat besproken wordt. Andere supps worden meer besproken(als het al ter sprake komt).

Het kan geen kwaad een extra dosis vit D te nemen als je denkt te weinig binnen te krijgen, maar blijf er wel aan denken dat alles in de juiste verhoudingen moet blijven mbt het nut van een bepaalde vitamine.
              Vitamine D werkt dus voornamelijk op je calcium huishouding, dus moet ook je calcium inname goed zijn.
              Maar ook andere vitamines en goedjes die daaraan gekoppeld zijn moeten weer in de juiste mate aanwezig zijn.

Ik zou het daarom beperken tot 1 extra dosis en meer niet. Als je al erg ruim in je dierlijke vetten zit dan denk ik niet dat het echt nodig is.

Ik heb vroeger trouwens wel als extra supp dibencozide gebruikt (vit B12 co-enzym) Dat werkte wel bij mij, maar schijnt ook weer niet bij iedereen te werken. Mij gaf het echt wat er beloofd werd, lekkere krachtgains en dus ook groei.

Verder neem ik af en toe extra vitamine C en vitamine B complex. Soms ook wel een multivitamine, vitamine D apart, nooit gehad dus.

Comment

Originally posted by ironbrotherhood View Post
                kben met die vraag naar mn prof geweest en die had het gezegd en toen hebben we even gekeken op de datebase van de unief, wat ze zei kon ze stafen en ik ga volledig akkoord met wat ze zei.

Volgens mij studeer je politiek........Als je rechten gaat studeren kan je het ook nog even onbegrijpelijk ogenschijnlijk tegenstrijdig maken....

Wat is nou het antwoord?
                Hoe weet je wat je behoefte is? Geen mens die dat weet, je weet pas dat je tekort of teveel had als dat geconstateerd wordt na o.a. ontstaan van osteoporose of andere aandoeningen die metingen vragen van vitaminespiegels.

Comment

Ik drink sowieso 1,5-2,5 liter melk per dag, maar ik krijg te weinig andere dierlijke vetten binnen.
                  Ik denk wel dat het dus voor mij de moeite waard is (zeker aangezien de lage prijs) om het eens te proberen.
                  Ben niet zo een supplementen fan, maar dit wil ik wel eens proberen.
                  Heb inderdaad ook wel goeie ervaringen gelezen van vitamine B12. Wat is de reden dat je hiermee gestopt bent?

Comment

Ik drink sowieso 1,5-2,5 liter melk per dag, maar ik krijg te weinig andere dierlijke vetten binnen.
                    Ik denk wel dat het dus voor mij de moeite waard is (zeker aangezien de lage prijs) om het eens te proberen.
                    Ben niet zo een supplementen fan, maar dit wil ik wel eens proberen.
                    Heb inderdaad ook wel goeie ervaringen gelezen van vitamine B12. Wat is de reden dat je hiermee gestopt bent?
                    Kost nogal wat dat spulletje en niet alle merken zijn evengoed, soms is het gewoon vitamine B(12) dus werkt dan niet en je moet ook nog de juiste dosering hebben.

Comment

Overdosering is vitaminen kan wel, maar wordt daarna weer uitgeplast... Dus dodelijk kan het niet zijn.
                      Nogmaals... Neem gewoon multivitaminen. Wil geen reclame maken, maar ik neem deze en ben daar tevreden over: Multivit van XXL Nutrition - XXL Nutrition
                      "I said a glass of juice not gas the jews" - Hitler

Comment

Originally posted by Brambo19 View Post
                        Ik gebruik het nu al enkele maanden en ben er tevreden mee. Normaal gezien werd ik altijd rond deze tijd van het jaar ziek. Niets erg, gewoon wat verkouden, maar best wel irritant wanneer dit de hele winter duurt. Dit jaar heb ik hier amper last van. Ik voel me ook gewoon beter. Niet dat ik last had van winterdipjes, maar ik voelde me toch minder opgewekt dan tijdens de zomer.
                        Ik heb in de winter ook wel heel wat last van verkoudheden, soms kan ik zelfs maanden in lente en zomer ermee rondlopen..

Overdosering is vitaminen kan wel, maar wordt daarna weer uitgeplast... Dus dodelijk kan het niet zijn.
                        Nogmaals... Neem gewoon multivitaminen. Wil geen reclame maken, maar ik neem deze en ben daar tevreden over: Multivit van XXL Nutrition - XXL Nutrition
                        Je kan ze niet allemaal gewoon uitplassen.
                        En zoals ik reeds zei: Er zit te weinig vit D in multivit.

Comment

"Tevreden over", leg eens uit. Imo, wanneer je je duidelijk anders voelt door het al dan niet nemen van een simpele multivitamine (tenzij erg hoog gedoseerd), dan klopt er iets niet aan je voeding.

Aan iedereen die hier zegt "hou jezelf aan de aanbevolen hoeveelheid", houden jullie je ook aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten en vetten? Die aanbevolen hoeveelheden zijn erg conservatief, en het zou me niet verbazen dat deze snel aangepast worden voor vitamine d.
                          Vitamin D: importance in the prevention of cancers... [Am J Clin Nutr. 2004] - PubMed result
                          Hier wordt bv gesproken over een MINIMUM van 1000iu, heel wat meer dan de 200iu die aanbevolen wordt per dag.

edit: wat marnop eerder al zei ivm calcium klopt, daarom best altijd vitamine d samen nemen met calcium (zeker wanneer je weinig zuivel in je voedingsschema hebt).
                          Last edited by Brambo19; 20-11-2010, 11:57.
                          @ ketIF

Comment

nog een mooi stukje over vit d supplementatie:
                            The Heart Scan Blog: Getting vitamin D right
                            @ ketIF

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X