Hersendump

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hersendump

Dames en heren,

Gisteren zag ik dit: Bodybuilding | Mirror: bodybuildingfoto's tussen walging en fascinatie

Die foto's hebben mij toch wel aan het denken gezet en ik wilde even wat herseninhoud dumpen. Niet zozeer om een mening te uiten of om te oordelen, maar gewoon om wat overwegingen te delen waar ik al vaker over nagedacht heb en waarvan ik erg benieuwd ben hoe anderen daarover denken.

Ik heb hier al vaker over nagedacht en het is mij al vaker gevraagd, maar na het zien van die foto's werd het nog maar eens aangewakkerd: Waarom ben ik zoveel bezig met voeding en training? En ja, er zijn mensen die er veel meer mee bezig zijn en er tig keer meer verstand van hebben dan ik, maar deze vraag wordt mij regelmatig gesteld (door mensen die er dus een stuk minder mee bezig zijn dan ik). Steevast is mijn antwoord dan iets als het volgende: 'Gezond lichaam, mooi lichaam, interessante materie, experimenteren wat bepaalde voeding en training met mijn lichaam doet, etcetera'. En grotendeels klopt dat ook.

En dan is meestal de reactie: 'Maar je bent toch niet dik of zo, je hoeft toch niet af te vallen'. Klopt, als je mij vergelijkt met de gemiddelde vrouw ben ik niet dik en hoef ik niet af te vallen. Waarom ben ik er dan toch zo mee bezig? Nou, grotendeels dus de redenen die hierboven genoemd worden, maar er zit toch ook zeker een gedeelte onzekerheid en houvast bij.

Laat ik het zo proberen uit te leggen: Ik heb echt veel respect voor mensen die niet strak in hun vel zitten/ te dik zijn en zich toch gelukkig voelen (even afgezien van het feit dat ik het dom vind dat mensen die echt veel te dik zijn niet gaan afvallen voor hun gezondheid en even aannemende dat die mensen zich ook echt gelukkig voelen en dat niet alleen maar pretenderen). Ik zou dat niet kunnen. Als ik in de spiegel kijk en ik zie ergens te veel vet zitten naar mijn zin, kan ik me daar echt rot over voelen.

En nu ik dat zo neerzet vraag ik me af of dat me oppervlakkig maakt. Ik denk van niet, want ik vind iemand niet minder waard als hij/zij dik is dan iemand die dunner is.

Maar wat ik me dus afvroeg toen ik die foto's zag: In hoeverre zijn deze mensen nog bezig met een gezond lichaam opbouwen en in hoeverre is dit een stoornis geworden? Hoewel stoornis wellicht niet het juiste woord is...

Maar even naar mezelf kijkende: Zoals eerder gezegd is het ritme van trainen en het bezig zijn met eten ook een stukje houvast. Nou heb ik in het verleden voedsel al eerder als houvast gebruikt. Nou ben ik momenteel, mijns inziens, nog steeds op een gezonde manier met voeding (en training) bezig, maar ik ben me er wel van bewust dat het gemakkelijk een te grote houvast kan worden.

En nogmaals, ik oordeel over niemand en ik betrek dit alleen op mezelf en dus niet op iedereen die serieus met voeding en training bezig is. En wellicht is er geen touw vast te knopen aan mijn hersendump, maar ben toch benieuwd naar de reacties.
    Last edited by Pinada; 12-05-2009, 09:11.
    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Mijn motto is blijf altijd relativeren,staar je niet blind en krijg geen tunnelvisie.Ik heb altijd (vanaf mijn 5de)op hoog niveau gevoetbald(AZ,Volendam) en landelijk gejudo"d.Op mijn 17de ben ik gaan bodybuilden en doe daarbij nog aan hardlopen en fietsen.Ik ben altijd zeer fanatiek geweest met sporten en nog steeds.Voor mij is het echt een uitlaatklep en kan me inderdaad geen leven voorstellen zonder sport.Het hoort bij mijn leven en ik ben een persoon die graag alles wil doen en meemaken dus ik blijf het ook relativeren dat mijn sport en voeding belangrijk zijn,maar dat mijn dochters,mijn vrouw, vaak op vakantie gaan,regelmatig uiteten,stedentrips etc..de slagroom op de kersen zijn.Bij mij vult dat elkaar aan,ik train altijd keihard en dat is dus mijn uitlaatklep op het dagelijkse leven,maar vakanties,mijn dochters,uit eten gaan zijn weer een uitlaatklep voor mijn zware trainingsschema"s.
    Dus hoe hard ik ook train(waar ik van geniet)ik verlies nooit de andere mooie dingen in het leven uit het oog en daardoor noem ik mezelf ook een levensgenieter.

Comment

Het is volgens mij pas een stoornis als het 24/7 in your mind is.
      Als er niks anders in je geest leeft dan afvallen, strakker worden en vet verbranden. Als je na uren en uren cardio en gewichtstraining nog geen geluk ervaart. Ja..dan is het een stoornis.
      Fitness moet je geluk brengen, geen verdriet.
      Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by Pinada View Post
        Mooi stuk.
        Laat ik het zo proberen uit te leggen: Ik heb echt veel respect voor mensen die niet strak in hun vel zitten/ te dik zijn en zich toch gelukkig voelen (even afgezien van het feit dat ik het dom vind dat mensen die echt veel te dik zijn niet gaan afvallen voor hun gezondheid en even aannemende dat die mensen zich ook echt gelukkig voelen en dat niet alleen maar pretenderen). Ik zou dat niet kunnen. Als ik in de spiegel kijk en ik zie ergens te veel vet zitten naar mijn zin, kan ik me daar echt rot over voelen.

En nu ik dat zo neerzet vraag ik me af of dat me oppervlakkig maakt. Ik denk van niet, want ik vind iemand niet minder waard als hij/zij dik is dan iemand die dunner is.

Maar wat ik me dus afvroeg toen ik die foto's zag: In hoeverre zijn deze mensen nog bezig met een gezond lichaam opbouwen en in hoeverre is dit een stoornis geworden? Hoewel stoornis wellicht niet het juiste woord is...
        Over je opmerking over dikke mensen: Als ze gelukkig zijn, is het prima.
        Niet iedereen maakt zich druk om zijn uiterlijk.

En dat van die stoornis: Het is een obsessie,een verslaving, geen stoornis. Die mensen zien er op die foto's dan ook uit als junks: uitgemergeld, moe. Alles voor die kick.
        En dat noemen ze dan nog gezond ook.
        Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Tja...

Voor mij gaat het er om dat je gezond moet zijn. Binnen een bepaalde regio van vet% is dat zo. Zit je er onder heb je ondergewicht, zit je er boven heb je obesitas. Beiden brengen gezondheidsproblemen met zich mee zowel lichamelijk als mentaal. Alles daar tussen in van atletisch tot wat een buik met mate is acceptabel in mijn visie.

Wij zijn bewust bezig met ons lichaam. Bewust met voeding en beweging om in die grens van gezonde marges te zijn. Sommigen doen het vanwege onzekerheid, anderen vinden het prettig om bezig te zijn en andere doen het om te voorkomen dat ze te dik worden. Echt als ik niet zou sporten zou ik nog veeeel dikker zijn en in de ongezonde marges terecht komen.

Veel buitenstaanders begrijpen dat niet en denken dat we alleen "fitnessen" en op onze voeding letten alsof het een dieet is. Ze snappen niet dat er meer facetten en divisies zijn zoals bodybuilding, powerlifting, strongman om maar wat te noemen. Voor hun is alles 1 pot nat en is slecht voor je of je moet het doen om te willen afvallen. Deze mensen komen dan vaak met overdreven extreme voorbeelden om aan te tonen wat wij doen ongezond is en zo hun eigen waan illusies in stand te houden zodat ze zelf niet actief hoeven te worden.

En de foto's in dat artikel zijn zo'n extreem voorbeeld. Dat zijn bodybuilders die op een hoog niveau mee doen. Buitenstaanders snappen niet dat deze top "atleten" een strikt voedingsregime hebben gehad waardoor hun vocht en vet niveau enorm gedaald is. Daarom zien die mensen er tijdelijk als opgeblazen anorexia zombies uit. Maar zo zien die mensen er niet het hele jaar uit...hoogstens een paar dagen rondom de wedstrijden dat ze op het podium staan. Die deelnemers weten ook dat het ongezond is en houden het niet langer vol dan een paar dagen. Sterker nog...in het verleden vielen mensen flauw op het podium vanwege uitdroging omdat ze niet op het juiste moment "piekte".

Voor die top atleten zullen er vast dezelfde soort motivaties zijn als voor ons. Ze drijven het alleen wat verder door. En zoals we weten is geen enkele sport op top niveau gezond. Bij voetbal en tennis vallen ze ook dood neer op het veld als ze niet uit kijken. Durf te beweren dat het bij jdie geaccepteerde sporten zelfs vaker voorkomt dan bij welke sub-cultuur dat wij hebben. En als je kijkt hoevele mensen er aan indirecte zaken sterven mbt gezondheid van overgewicht of zo is ook veel hoger.

Kortom...laat die buitenstaanders maar lekker uit hun nek lullen.
          Last edited by Falstyr; 12-05-2009, 09:59.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post

Kortom...laat die buitenstaanders maar lekker uit hun nek lullen.

Mooie reactie, maar ik pik toch even je laatste zin eruit. Het dondert mij namelijk niet wat anderen vinden van hoe ik met voeding en training omga. Reden dat ik de vragen die anderen mij stellen aanhaalde is om een gedachtengang te illustreren.

Het dondert mij wel hoe ík er mee om ga
            "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Het dondert mij wel hoe ík er mee om ga
              Kan je er druk om maken, maar veranderd niks. In me vorige werkomgeving kreeg ook de meest domme en simpele oppervlakkige opmerkingen. Domme grapjes zoals "zit je weer pepernoten met rijst te eten" (was rondom sinterklaas en ik at kip/rijst as usual). Op een gegeven moment moet je het gewoon laten varen. Persoonlijk geef ik geen enkele uitleg of verklaring meer over wat en waarom ik iets doe tenzij de ander serieuze interesse toont en bereid is verder te kijken dan zijn neus lang is. Ik maak jouw hobby en levensstijl niet belachelijk dus verwacht hetzelfde terug.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                Kan je er druk om maken, maar veranderd niks. In me vorige werkomgeving kreeg ook de meest domme en simpele oppervlakkige opmerkingen. Domme grapjes zoals "zit je weer pepernoten met rijst te eten" (was rondom sinterklaas en ik at kip/rijst as usual). Op een gegeven moment moet je het gewoon laten varen. Persoonlijk geef ik geen enkele uitleg of verklaring meer over wat en waarom ik iets doe tenzij de ander serieuze interesse toont en bereid is verder te kijken dan zijn neus lang is. Ik maak jouw hobby en levensstijl niet belachelijk dus verwacht hetzelfde terug.

Mee eens, en wat betreft uitleg aan anderen doe ik het ook zo. En ik maak me ook niet druk om wat anderen denken over hoe ik met voeding/training omga. Wat ik probeer te zeggen is dat ik aan mezelf merk dat ik heel goed in de gaten moet houden dat het 'slechts' een 'hobby' blijft... Lastig uit te leggen

Comment

Mee eens, en wat betreft uitleg aan anderen doe ik het ook zo. En ik maak me ook niet druk om wat anderen denken over hoe ik met voeding/training omga. Wat ik probeer te zeggen is dat ik aan mezelf merk dat ik heel goed in de gaten moet houden dat het 'slechts' een 'hobby' blijft... Lastig uit te leggen
                  Dus je hebt moeite met relativeren.

Comment

Stukje houvast..ja dat herken ik. Het is een soort dagelijkse comfortabele structuur geworden.
                    Als ik me er een paar dagen niet aan hou, voel ik me niet lekker. Soort van zwakheidsgevoel, ik voel me dan lui en nutteloos.

Ik ben ook niet dik, nooit geweest. En toch wil ik nog strakker en nog slanker...idioot eigenlijk....en dat terwijl ik totaal geen tuttebel ben que haardracht en make-up of zo. Zie er ook een uitdaging in en je ziet echt resultaat. Het resultaat bevredigd. Het is goed voor mijn ego. Ik krijg er zelfvertrouwen van. Zo van, kijk eens wat je kan! Ik krijg een kick van de discipline!

Mensen vinden het inderdaad soms idioot wat je wel en niet eet. Zo eet ik veel boterhammen met pindakaas en roepen mn collega's dat het stinkt. En ondertussen zitten ze aan die Sonja Bakker en sporten niet, wat ik weer idioot vind. Daar kan een mens toch niet op leven?

Naja, ieder zn comfortzone...ieder zn ding!

Comment

Ik geloof dat bijna alle actieve bodybuilders en fitnessers erg onzeker mensen zijn. Ikzelf ook.
                      Als ik op een onbewoond eiland zou zitten en nooit iemand zou zien;..zou ik dan nog steeds fanatiek met mijn lichaam bezig zijn? JA, ik vind de sport leuk en beleef er zelf veel plezier aan. maar het leukste vind ik als andere mensen (zowel van mijn eigen of de andere sexe) naar me kijken en/of complimenten geven.
                      Maar er is niks mis mee als je beetje onzeker bent of andermans mening belangrijk vind. De mens is nu eenmaal een kuddedier en een groot percentage van ons zelfbeeld halen we van de projectie van een ander af.
                      Zolang het niet obsessief wordt. Dat wil zeggen dat je je geluk,..of een positieve instelling, niet moet laten afhangen van de mate waarin je in deze sport slaagt. Gewoon lekker met je lichaam bezig zijn als je je daar happy doorvoelt. Maar blijf je realiseren dat niet iedereen zo is,..en dat je meer bent dan je lichaam alleen.
                      You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Originally posted by levensgenieter View Post
                        Dus je hebt moeite met relativeren.

Zo zou je het kunnen noemen, de mate waarin is afhankelijk van hoe ik in mijn vel zit (edit: emotioneel gezien dus).

Comment

Originally posted by erikv View Post
                          Over je opmerking over dikke mensen: Als ze gelukkig zijn, is het prima.
                          Vind je?
                          Over mijn pa die zich half dood eet, kan ik me behoorlijk druk maken. Vind ik niet 'prima'.
                          Gelukkig valt hij nu wel af. Maar er zijn genoeg ouders die zichzelf wél dood eten. Echt een geruststellende gedachte vind ik dat niet.

Comment

dan ben je niet de enige.
                            ik vind het ook vaak vermoeiend dat ik er te veel mee bezig ben,het trainen maar vooral de voeding.
                            af en toe denk ik ,ik lijkt wel gek om zo gefixeerd met m'n voeding bezig te zijn,meten,wegen niet te veel niet te weinig,alleen maar gezond.pfffffff.
                            val ik van m''n verleden eetprobleem in het andere.
                            ik moet eigenlijk ook vaker er aan denken dat het inderdaad een hobby is en dat het niet elke dag een regel is van ik moet... want anders word ik een blubberige pannekoek.
                            voer eendjes,geen oorlog

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                              Vind je?
                              Over mijn pa die zich half dood eet, kan ik me behoorlijk druk maken. Vind ik niet 'prima'.
                              Gelukkig valt hij nu wel af. Maar er zijn genoeg ouders die zichzelf wél dood eten. Echt een geruststellende gedachte vind ik dat niet.
                              Ik snap dat je je er druk over maakt, logisch ook.
                              Maar waarom valt hij af? Omdat hij het wíl of omdat zijn omgeving bezorgd was?

Maar ik had het over de dikke mensen zelf, dat als zíj gelukkig zijn het prima is. Niet of de omgeving blij is. Groot verschil.
                              Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X