Gezonde voeding veroorzaakt ruzie thuis

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gezonde voeding veroorzaakt ruzie thuis

Gegroet ,

Ff mijn frustraties eraf schrijven en enerzijds ook wel hopen op mogelijke antwoorden. Zelf wil ik graag wat vet verliezen en ook wat breder worden. Het trainen lukt wel , maar het is altijd de verrekte kutvoeding. Thuis zijn we allemaal niet van de smalste en het lijkt iedereen ook geen reet te schelen. Ik ben misschien nog de meest slankste ... Mijn moeder en vader zijn allebei 46 jaar en ze steken het op hun ouderdom. ''Waarom moeten we mager zijn ?'' , ''we zijn toch al oud , afvallen lukt nu toch amper''. Tja , ik kan niet eeuwig de moraalridder blijven uithangen en zeggen wat gezond is.
    Echter heb ik nog een jonger zusje en die is wel dik (aan het worden). Ze is 10 jaar en weegt al gemakkelijk in de 50kg. En soms als iets tegenzit wordt ze dikke genoemd , maar hoe kan zij weten wat gezond is ? Beweging is er ook niet , want ze sport niet graag en heeft maar één hobby. Dat is de chiro , verder kijkt ze veel tv of is ze kapster aan het spelen.
    De voeding zit gwn helemaal fout. Ik heb het al 100000000000x gezegd , maar het boeit mijn moeder allemaal niks. Junkfood - als iets van de frituur of gefritureerd eten , een kebab , pizza of chinees- eten we misschien 3 tot 4x in de week. Als ik dan ijver voor gezond eten , zegt ze maar dat ik dan ergens naartoe moet gaan waar er wel gezond gegeten wordt of anders zelf koken en alles zelf kopen , maar ik heb geen geld.
    Hoe kan mijn zusje dan in godsnaam wat slanker worden en ik eens wat kwalitatievere voeding binnenkrijgen ?

Pittig lastige situatie, zit je zusje ermee of jijzelf? Ga een keer met het hele gezin zitten en voer een rustig gesprek waarmee je je moeder op de feiten duwt. Zeker als je zusje ermee zit en gepest word moet ze toch wel inzien dat dit niet de way is

Comment

Originally posted by Dexie View Post
      Pittig lastige situatie, zit je zusje ermee of jijzelf? Ga een keer met het hele gezin zitten en voer een rustig gesprek waarmee je je moeder op de feiten duwt. Zeker als je zusje ermee zit en gepest word moet ze toch wel inzien dat dit niet de way is
      Tsja , ik heb het al vaak gedaan en ik krijg mijn moeder niet tot inzicht. ''Wij eten wat wij willen , want wij zijn gelukkig op onze manier''. En dan krijgt mijn zusje weer een zak chips of een ijsje ... Ik denk niet dat ze in school wordt gepest , maar eerder thuis. Het is niet pesten , maar dat we het te ver hebben laten komen met haar. Als bv. een broek niet meer past , zijn ze boos op haar. Het verwondert mij niet , want ze krijgt gewoon die troep van mijn moeder. Het is onmogelijk dat een 10jarige perfect weet wat gezond en niet gezond is..

Ik weet min of meer wel wat gezond is , maar het loopt fout vanaf het avondeten. Boterhammen met kipfilet en pindakaas, havermout en blikjes tonijn en makreel krijg ik wel , maar dan stopt het ook. Supplementen al helemaal niet , want het is doping blabla.. Het is ook wel vrij duur dus ik probeer alles uit voeding te halen , maar vanaf het avondeten lukt het toch niet meer..

Comment

Nou, daar ben je lekker mee. Goed dat je ff van je af schrijft. Ik denk dat er niets anders op zit dan "de aanhouder wint". Praten helpt niet, als het erg uit de klauwen loopt valt het misschien te scharen onder mishandeling en moet je je toevlucht elders zoeken.

Ik kan je verder niet helpen, sterkte.
        2014-01 tm 2014-11 niets gedaan. Nieuw doel: STRONGLIFTS afwerken vanaf 10/12/2014.
        14/12/2013 | 5RM: SQ110, BP77,5, BOR87,5, DL130, MP52,5
        25/03/2015 | 5RM: SQ125, BP82,5, BOR77,5, DL140, MP57,5

Comment

Tis lastig maar zolang ze het niet inzien blijft het nog steeds lastig. Mss moet jij zelf maar met je zusje praten en er zoveel mogelijk gezonde voeding in krijgen en eventueel aan het sporten helpen en haar duidelijk maken dat het steeds lastiger voor haar zal worden naarmate ze ouder wordt, met het oog op pubertijd kinderen krijgen etc. de kilo's komen er dan wel aan hoor.
          Je ouders zijn volwassen die moeten het zelf maar weten als ze moddervet willen worden, maar horen hun kids wel te steunen als ze er zelf voor kiezen om een gezonde levenstijl te hebben.
          Ik zelf ben vader van 3 meiden en mn vierde komt eraan en ik hou/hield ook van lekker eten, maar pik het niet als het er alleen maar shit gegeten wordt.
          Goed gejat is het halve werk!

Comment

Dan zoek je een baantje en ga je werken om je gezonde voeding te betalen. Ik ben ook bijna elke maand mijn hele salaris kwijt aan voeding. Offers moeten maken worden, zeg maar.

Bovendien bepaal je altijd nog zelf wat er in je mond gaat. Niet je moeder.

Comment

Vragen of ze bepaalde producten mee wilt nemen van de supermarkt en dan kan ze jouw portie bij het avondeten overslaan. Zo heb ik dat ook gedaan, al had ik wel een hele andere situatie hoor wij aten al vrij gezond maar voor mij gewoon verkeerde producten op verkeerde tijden.

Ga nu al tijden rond etenstijd naar de sportschool, zodra ik thuis kom heeft iedereen gegeten en maak ik mijn eigen maaltijdje klaar
              "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Bij mn pa zit ik in een soortgelijke situatie naar dan kan ik de hele dag niet gezond eten en het is maar 3 dagen per 2 weken,ik mag van hem ook niet.koken omdat er dan teveel vaat is. wat ik doe is zelf eten kopen en bij vrienden koken of bij mijn moeder koken. Ik slaap alleen bij mn vader en hij weet dat ik hem haat en hij heeft echt schijt aan mij. als je iets echt wilt is er altijd een oplossing

Comment

leg je ouders uit van wat jij wil wat je wil bereiken wat je doel is.
                  waar je mee zit.
                  moet altijd wel een oplossing wezen.
                  stel voor om samen met je moeder te koken of dat je een paar keer
                  alleen gaat koken in de week.
                  de rest van de dag heb je zelf in de hand met eten betreft.
                  Chaka Chaka Boy

Comment

Jouw ouders noemen jouw zusje van 10 dikke, ze zijn ook boos op haar als ze een broek niet meer past?
                    Wat een zeikers zeg, ze trappen dat zusje (kind) zelf vol met rotzooi en dan gaan auwehoeren over haar gewicht.

Over jou. wat is er mis aan om n pan rijst op te zetten, als jouw ouders rotzooi eten?

Comment

Ik zou zulke hoge normen voor mezelf stellen dat je ouders/zusje op den duur jou gaan volgen. Praten heeft geen zin maar actie en het zelf laten inzien is beter. Dus super hard werken om je voeding te betalen, super hard trainen, alles gedisciplineerd doen. Weet niet of je op school zit? perfecte cijfers halen, zo gelukkig zijn. Dat ze je na een tijdje gaan ''respecteren'' en eventueel ook volgen.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                        Ik zou zulke hoge normen voor mezelf stellen dat je ouders/zusje op den duur jou gaan volgen. Praten heeft geen zin maar actie en het zelf laten inzien is beter. Dus super hard werken om je voeding te betalen, super hard trainen, alles gedisciplineerd doen. Weet niet of je op school zit? perfecte cijfers halen, zo gelukkig zijn. Dat ze je na een tijdje gaan ''respecteren'' en eventueel ook volgen.
                        Mee eens

Comment

Hetzelfde hier dus ik weet precies hoe frustrerend het is voor je..
                          Bijna me hele familie heb overgewicht of er tegenaan en het boeit hun geen ene reet, heel veel snoepen, snacken en regelmatig "makkelijk" eten dus frituur pan aan of wat halen. En onder tussen wel zeiken dat ik "saai" eet, ik varieer meer als hun (met kruiden en combinatie's). Het heb mij ook ruim 2/3 maanden gekost tot ik een echt schema volg, mijn moeder vind het nu allemaal best zolang ik alles zelf kook en elke keer een lijstje mee geef van boodschappen probeer je ouders zo ver te krijgen. Zeg gewoon tegen ze dat je alles zelf kookt en eventueel boodschappen.

Als je dan lekker aan de slag ben laat ze eens proeven misschien vinden ze het zo lekker dat ze ook eens wat gezonds proberen. Met kruiden en goed combineren kan je heel erg lekker koken zonder iets ongezonds erin.

Als hun niet willen veranderen pech toch? Ik wordt ook vaak voor gek uitgemaakt maar daar haal ik mijn motivatie juist het meest vandaan.

Comment

In de 40 en dan zeggen dat dik worden natuurlijk is? Wat een onzin! Het is natuurlijk dat je dik wordt van al die vettige rotzooi eten. Een kind van 10 dat al 50 kilo weegt is niet normaal. Mijn vriendin en mijn zus zijn allebei 19 en die wegen bijna even veel als jouw kleine zusje van 10.

Ik heb al vaker discussies over kinderen en ongezond voedsel gezien en daarin komt altijd het punt naar voren dat het eigenlijk een moderne soort van kindermishandeling is. Alcohol en drugs zijn slecht. Dat hoor je altijd in de discussies. Echter heeft (bijna) nooit iemand het over ongezonde voeding en wat de impact daarvan op een kind kan zijn. Zowel op fysiek als op sociaal gebied.

Ik weet niet hoe oud je bent maar heb je een bijbaantje? Ik zou dan voor het avondeten zelf rijst en kip kopen. Dan kom je al een heel eind. Gewoon goed door blijven trainen en eten en dan komen de gains vanzelf. Gelukkig kun je op het avondeten na wel fatsoenlijk eten. Als jij een respectabele body ontwikkeld zullen je ouders echt wel anders er over denken. Ik denk dat ze ook liegen als ze zeggen dat het hun niet boeit. Niemand wilt namelijk graag dik zijn.

Die uitspraak over supplementen=doping laat ik me niet over uit. Dat is gewoon pure domheid.
                            BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Ik begrijp dat je moeder stelt dat je het maar zelf moet kopen en koken. Misschien kun je eens berekenen wat ze nu uitgeeft voor jouw portie en dan om dat geld vragen en daarvan zelf eten halen en klaarmaken. Dan ga je serieus in op wat ze als optie aangeeft. Uiteraard staat het je vrij om een bijbaantje te nemen als je meer geld nodig hebt.

Hou het bij jezelf, jij wilt iets, zorg dan dat je dat voor elkaar krijgt. Andere mensen kun je niet veranderen, hooguit wat beïnvloeden, dat is een kunst op zichzelf. Met kritiek geven bereik je meestal niets... Zeker niet gezien de gezagsverhouding moeder-kind, dan moet je het toch anders aanpakken. Daarom adviseer ik je om het niet meer te hebben over hun leefgewoonten.

Overleg gewoon over jouw doelen en wat zij daaraan kunnen bijdragen. Vermijd kritiek, formuleer in 'bereikdoelen', dus zeg niet wat er nu allemaal fout is in jouw ogen, zeg niet wat je niet wilt, maar zeg wat je wel wilt.

Jij bent niet de vader van je zusje, dus laat het opvoeden over aan je ouders of schakel de kinderbescherming in als je echt denkt dat het niet goed verloopt. Los het niet zelf op, dat gaat niet.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X