Nog steeds slaap ik super slecht.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nog steeds slaap ik super slecht.

ik slaap al bijna 5 week lang echt super slecht.
    ik kom heel moeilijk in slaap ( heel druk in het hoofd ) en ben elke nacht na een paar uur ( rond 4 a 5 uur ) weer klaar wakker ( ook heel druk in het hoofd).
    meestal slaap ik dan na 2 uurtjes weer en dan duurt het niet lang voor me wekker gaat en ik word dan uitgeput wakker.

ik ben ander half week geleden bij de dokter geweest en heb het probleem uitgelegd, en wat ik allemaal heb geprobeerd om mijn slaap te verbeteren, namelijk:
    pre-workout laten staan. ( ik dacht als eerste hier aan, aangezien er caffeine in zit. )
    Vaste slaap tijden aan houden. ( maar dat deed ik voorheen eigenlijk ook al. )
    avonds niet meer achter de computer of televisie kijken voor het slapen gaan.
    een klamboe gekocht. ( zo'n bed net wat de vliegjes tegen houd, ik dacht misschien word ik daar van wakker aangezien ik veel gestoken werd. )
    melatonine (3mg tabletten). ( sommige avonden werkte het wel, dan werd ik een beetje duf maar dan werd ik nachts wel weer wakker, paar avonden zelfs 4 geslikt en hielp het niks. )
    nog een aantal dingen waar ik zo niet meer op kan komen.

de dokter wist ook niet wat ze er mee aan moest maar heeft mij kalmering tabletten mee gegeven. ( valeriaan. )
    verder moest ik een logboek bij houden hoe ik de komende 2 week daarop sliep, en aanstaande woensdag moet ik weer heen.
    van de valeriaan word ik avonds wel redelijk rustig, maar de eerste nacht zat ik op 1 tablet en sliep ik gewoon door en nu ik zit bijna op 3 tabletten en word ik avonds alsnog weer wakker.

ik weet niet meer wat ik nou moet doen, ik wil echt heel graag weer goed slapen!
    kan echt merken dat ik slecht slaap want er hoeft maar wat te gebeuren en ik flip hem de pan uit, ik erger me aan een hoop dingen en zoals vandaag ben ik vrij maar de hele dag ben ik zo duf en lam als touw en nergens zin in.

ik heb zelf het idee dat het komt door stress, aangezien ik avonds als ik op bed ga erg druk ben in mijn hoofd en er een hele boel dingen door mijn hoofd gaan.
    dit zelfde geld voor als ik wakker word in de nacht, ik kom dan haast niet meer in slaap omdat het erg druk is in mijn hoofd.

ik weet echt totaal niet wat ik hier aan moet doen en ben te einde raad.
    misschien heeft één van jullie het zelfde probleem ( gehad )?
    of heeft er iemand goeie raad?

ik weet 1 tip voor me zelf, me niet al te druk maken over dingen.
    maar dat is dus iets wat heel makkelijk klinkt maar mij echt niet lukt!
    Train Insane Or Remain The Same.

Ik slaap ook weleens slecht, maar dat komt niet in de buurt van wat jij ervaart. Weet je waardoor de stress komt en kun je de oorzaak daarvan elimineren?

Comment

Wat Dynamix zegt
      Verder... slaappillen e.d. schijnen vreselijk verslavend te zijn. Veel mensen daarna nooit meer zonder die troep slapen. Dat lijkt me dus geen goede optie.
      Ik ken wel een aantal mensen die soms een jointje roken om beter te kunnen slapen. Maar of dat nou zo'n goede tip is...
      De beste optie is de problemen waar je stressveroorzakende 'problemen' op te lossen.
      Ik doe een gok

Comment

Koop is een boek, of trek een oude uit de kast. Lees een pagina of 10 met een leeslampje aan. Zo wordt je kop rustig en wen je alvast lichtelijk aan het donker. Werkte bij mij top.
        Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
          Ik slaap ook weleens slecht, maar dat komt niet in de buurt van wat jij ervaart. Weet je waardoor de stress komt en kun je de oorzaak daarvan elimineren?
          kan door een heleboel dingen komen, maar ik zou niet weten hoe ik het zou moeten elimineren.

Originally posted by Pren View Post
          Wat Dynamix zegt
          Verder... slaappillen e.d. schijnen vreselijk verslavend te zijn. Veel mensen daarna nooit meer zonder die troep slapen. Dat lijkt me dus geen goede optie.
          Ik ken wel een aantal mensen die soms een jointje roken om beter te kunnen slapen. Maar of dat nou zo'n goede tip is...
          De beste optie is de problemen waar je stressveroorzakende 'problemen' op te lossen.
          oke, ik gebruik ook geen slaap pillen, tenminste, melatonine is geen slaap pil toch?
          ik gebruik alleen valeriaan, dat is een kalmering middel. ( maar het zou best eens kunnen dat dat ook verslavend kan werken, maar dat heeft meestal niet zo'n invloed op mij. )

klopt, ik heb het zelf een tijdje geleden ook gedaan in het weekend, ik wou zo graag een volle nacht slapen dat ik naar de shop ben gereden en daar aan de bar ben gaan zitten een joint roken in me eentje.
          heb toen echt super geslapen, maar ik werd wel erg moe wakker.
          dit doe ik normaal liever niet eigenlijk, laat staan elke dag om in slaap kunnen te komen.

Originally posted by Aldo Raine View Post
          Koop is een boek, of trek een oude uit de kast. Lees een pagina of 10 met een leeslampje aan. Zo wordt je kop rustig en wen je alvast lichtelijk aan het donker. Werkte bij mij top.
          hier heb ik ook over na gedacht, vandaar dat ik laatst een topic had gemaakt met de vraag naar boeken, maar ook films en sites en etc, over fitness. ( voornamelijk boeken. )
          dacht dan 2 vliegen in 1 klap te hebben, informatie over fitness + misschien wel verbetering in slaap.
          of raad je toch iets minder informatiefs aan, meer richting een goed verhaal ofzo?

Comment

Gewoon een goed verhaal. Als je dingen over fitness gaat lezen of over je hobby gaat het vaak weer malen in je hoofd.

Comment

Wat die boeken betreft. Op zich een goed idee, maar mijn ervaring is dat je dan inderdaad moe wordt en de informatie dus niet goed in je opneemt. Maar het is het proberen waard toch? Desnoods idd een goed verhaal.
              Ik doe een gok

Comment

Het gaat bij TS toch juist om moe worden dus wat is het probleem?

Comment

Valeriaan is niet verslavend hoor!

Ik heb ook een lange tijd dit gehad maar dat was meer door de stress, was namelijk tijdens scheiding van ouders en als het dan allemaal beetje kut ging sloeg dit aan op mijn slaap.

Ik raad je aan om een vast patroon te ontwikkelen wat je doet voor het slapen en qua tijden van slapen. En als jij 's nachts wakker wordt voel je je dan moe of gewoon alsof je normaal wakker wordt?
                  Einigkeit und Recht und Freiheit für das Google's Vaterland! Danach lasst uns alle strebenbrüderlich mit Herz und Hand! Recht und Freiheit sind unsere Google Einigkeit!

Comment

Lezen gaat imo niet helpen.
                    Je denkt na over dingen omdat je stress hebt en daardoor kan je niet slapen.
                    Als je stopt met lezen dan begin je toch gewoon weer met nadenken over dingen en kan je weer niet slapen.

Wat ik je zou aanraden is, de volgende keer dat je gaat slapen en je begint weer na te denken, die dingen op schrijven waarover je denkt, dan weet je tenminste al wat je stress geeft en kan je daar een oplossing voor zoeken.

Een oplossing voor een probleem zoeken is nooit goed.
                    Je moet de oorzaak aan pakken dan verdwijnt het probleem vanzelf.

Dus schrijf de dingen op die je stress geven, pak ze aan en ga geen tussen oplossingen zoeken die je tijdelijk helpen want ze verslechteren de situatie alleen maar, want voor je het weet heb je een depressie en dan ga je pas een slechte tijd tegemoet.
                    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Lezen kan bij veel mensen helpen omdat piekeren en lezen als hersenfuncties met elkaar interfereren. Oftewel bij lezen beeld je je ondertussen ook het verhaal in en dat kun je niet tegelijk dien met piekeren. Je dwingt je hersenen dus de drukke gedachten los te laten door je te focussen op het verhaal.

Echter is het geen garantie dat de gedachten niet net zo hard weer terugkomen zodra je het boek dichtslaat. Dat verschilt per persoon
                      Google anders eens op mindfullness bijv. Dan kom je wss uit op manieren/oefeningen om je gedachten te controleren. Kan helpen als je het serieus neemt

En ga eens na wat er vijf weken geleden verandert is in je patroon, misschien een mogelijke oorzaak?

Comment

Originally posted by Aldo Raine View Post
                        Gewoon een goed verhaal. Als je dingen over fitness gaat lezen of over je hobby gaat het vaak weer malen in je hoofd.
                        die kant zat ik ook al een beetje op te denken helaas.
                        ik zal eens even kijken naar een boek wat mij leukt lijkt.
                        bedankt voor de tip!

Originally posted by Eeldesports View Post
                        Valeriaan is niet verslavend hoor!
                        Ik heb ook een lange tijd dit gehad maar dat was meer door de stress, was namelijk tijdens scheiding van ouders en als het dan allemaal beetje kut ging sloeg dit aan op mijn slaap.
                        Ik raad je aan om een vast patroon te ontwikkelen wat je doet voor het slapen en qua tijden van slapen. En als jij 's nachts wakker wordt voel je je dan moe of gewoon alsof je normaal wakker wordt?
                        op zich heb ik een vast patroon avonds.
                        als ik avonds wakker word ben ik echt klaar wakker, en ben ik heel druk in mijn hoofd.
                        heb ook geen idee hoe ik dat moet uitschakelen, gewoon onmogelijk.

Originally posted by blue_eye View Post
                        Lezen gaat imo niet helpen.
                        Je denkt na over dingen omdat je stress hebt en daardoor kan je niet slapen.
                        Als je stopt met lezen dan begin je toch gewoon weer met nadenken over dingen en kan je weer niet slapen.
                        Wat ik je zou aanraden is, de volgende keer dat je gaat slapen en je begint weer na te denken, die dingen op schrijven waarover je denkt, dan weet je tenminste al wat je stress geeft en kan je daar een oplossing voor zoeken.
                        Een oplossing voor een probleem zoeken is nooit goed.
                        Je moet de oorzaak aan pakken dan verdwijnt het probleem vanzelf.
                        Dus schrijf de dingen op die je stress geven, pak ze aan en ga geen tussen oplossingen zoeken die je tijdelijk helpen want ze verslechteren de situatie alleen maar, want voor je het weet heb je een depressie en dan ga je pas een slechte tijd tegemoet.
                        zit wat in, denk dat na het lezen inderdaad me gedachtes gauw weer op hol slaan.
                        dat word nog leuk, want mijn gedachtes voor het slapen gaan over de raarste willekeurige dingen, niet echt over dingen waar ik mee zit denk ik.

Originally posted by Tasjaah View Post
                        Lezen kan bij veel mensen helpen omdat piekeren en lezen als hersenfuncties met elkaar interfereren. Oftewel bij lezen beeld je je ondertussen ook het verhaal in en dat kun je niet tegelijk dien met piekeren. Je dwingt je hersenen dus de drukke gedachten los te laten door je te focussen op het verhaal.
                        Echter is het geen garantie dat de gedachten niet net zo hard weer terugkomen zodra je het boek dichtslaat. Dat verschilt per persoon
                        Google anders eens op mindfullness bijv. Dan kom je wss uit op manieren/oefeningen om je gedachten te controleren. Kan helpen als je het serieus neemt
                        En ga eens na wat er vijf weken geleden verandert is in je patroon, misschien een mogelijke oorzaak?
                        ik ga het boek lezen zoiezo even proberen, even zien of ik volgende week ergens een goed boek kan vinden, aangezien de winkels nu al dicht zijn...
                        ik zal het vandaag of morgen even googelen over dat mindfullness.
                        bedankt voor de tip!

als ik zo terug denk is er na mijn weten niet echt veel veranderd...
                        niet wat ik me herinner althans.

Comment

Tsja als het over willekeurige dingen gaat hoeft het inderdaad niet per sé stress te zijn. Ik hoop voor je dat het boek helpt.

Wat soms ook een factor kan zijn is dat het patroon in stand word gehouden omdat je gaat verwachten dat je slecht slaapt. Metacognitie noemen ze dat. Je maakt je druk dat je wakker blijft omdat je je druk maakt, waardoor je nog drukker word in je hoofd en uiteindelijk dus ook wakker blijft... klinkt vaag, I know :P Maar die oefeningen kunnen dit dus eventueel ook weghalen als het speelt.

Anders als laatste optie een slaaptest in het ziekenhuis

Comment

Ik slaap zelf ook regelmatig slecht en heb daarom een tijdje een aangepaste slaapcyclus aangehouden. Ik ging dan om 2:30 slapen, stond om 7:00 op. vervolgens sliep ik om 13:00 en 20:00 nog een half uurtje. Werkte perfect voor mij maar moest het opgeven omdat het niet goed ging met werken.

Je kunt meer info vinden onder uberman slaap of bypolar sleep cycle?
                            "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Als je alles al geprobeerd hebt kun je misschien ook kijken naar je voeding. Eet je veel suikers? Bewerkt voedsel etc? Van sommige E-nummers kun je opgefokt raken. Misschien je voedsel( met name carbs) inname een paar uur voor je slaap afbouwen. Eten geeft natuurlijk energie, energie die jij niet kunt gebruiken als je lekker in slaap wilt vallen.

Ik heb ooit eens de documentaire ''The City Dark'' gekeken. Dat je huisarts het gebruik van de computer/tv voor het slapen gaan afraad is niet voor niks. Je melatoninelevels worden door licht en dan met name kunstmatig licht laag gehouden. Maak het een uur voordat je wilt gaan slapen lekker donker in je kamer en steek een kaarsje aan doe een lekker muziekje in tijdschrift erbij ( Muscle & Fitness bijvoorbeeld).

Train ook niet al te laat...door trainen maak je allerlei stofjes aan zoals adrenaline, endorfine, dopamine etc. Dan ga je opgefokt je bedje in.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X