Het Grote Metal Topic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Het Grote Metal Topic

Het Grote Metal Topic

Er lopen aardig wat metal heads rond, mensen die niet weten wat metal is en ook mensen die denken dat het niks meer is dan simple gekrijs en gerag op instrumenten door een stel intellectueel minder bedeelden. Dus vandaar dit topic. Metal heads kunnen onderling praten over de laatste nieuwe ontwikkelingen in Metal land, clips met elkaar delen, nieuwe bands introduceren. Zo ook buitenstaanders informeren mogen ze vragen hebben.

Metal is meer dan muziek. Natuurlijk zijn er de casual luisteraars, maar in grote lijnen is een metalhead vaak levenslang fan van een band. Dit is op zich niet apart, maar voor buitenstaanders kan het wel vreemd ogen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Pop, Top40 e.d. veranderen “fans” bijna wekelijks van favoriete artiest. Niet vreemd als je bedenkt dat in die muziek genres de artiesten meestal net zo snel verdwijnen als ze verschenen.

Voor de andere type metalhead is metal een levensstijl. Voorheen was er Bach en zwaardere donkere klassieke muziek welk door ontwikkelde. Zo kwam er later Jazz en Engelse Rock. Dit ontwikkelde nog verder door naar Punk waarin men “pogo’ hanteerde op concerten en festivals. Bands zoals Black Sabbath combineerde voorgenoemde muziekstijlen. Naast Black Sabbath waren er nog twee andere bands zoals Led Zeppelin en ZZ Top. Maar Sabbath wordt eigenlijk gezien als DE vaders van Metal.

In de jaren ’70 en ’80 was het metal genre simpel qua opzet. Je had Heavy Metal en de rest. Thrash, Death en Black metal waren in die tijd nog synoniem voor elkaar. Het was in die decennia dat Metal hun hoogtij dagen vierden met bands zoals Iron Maiden, Megadeath, Motorhead en Metallica die regelmatig in de top40 lijsten verschenen.

Maar in die jaren was er ook een sociaal en maatschappelijke ontwikkeling aan de gang. Normen en waarden die herzien werden. Denk aan de Hippies en Woodstock periode, demonstraties en gevechten voor de rechten die we heden ten dage als normaal beschouwen. Het is niet vreemd dat vele metal bands over onderwerpen zongen die in feite taboe waren. Onderwerpen die opeens bespreekbaar werden en confronterend voor velen. En zo ook waren er mensen die metal als iets kwaads beschouwde en het gingen demoniseren.

Sinds die tijd is metal flink gegroeid. Het staat niet in het publieke oog zoals ooit, maar het is verre van uitgestorven. Sterker nog…je mag het beschouwen als de grootste bestaande muziek genre dat de Aarde “bezet”. Helaas heeft dit ook zo zijn nadelen. Mensen zijn steeds meer sub-genres gaan creëren waardoor er af en toe hevige (onzinnige) discussies plaats vinden over wat nu in welk sub-genre hoort. Vaak eindigt men dan met de oplossing alles maar onder het kopje Death Metal te plaatsen. Zelfs bands zoals Korn en Linkin Park worden tegenwoordig al als metal gezien.

Wat trekt my aan in Metal? De verschillende onderwerpen, de vele variaties in speel stijl van zang en vocals tot aan gitaar spel, het duistere in sommige sub genres, de vele emoties die tot de primitieve kern van je weten te communiceren. Briljant gewoon.

Genoeg gelul…laat de clips en verscheidene sub genres maar voorbij komen.

Links
    http://www.youtube.com/watch?v=gkBACFAGokA]
    Trailer van Metal a headbangers Journey Documentare
    Zwaremetalen - WebZine in Heavy Metal - Gothic - Black Metal - Dark Wave - Death Metal – Voor reviews en concert agenda.
    Last edited by Falstyr; 14-08-2008, 19:44.

Ik hou wel van een lekker stukje muziek maar zo zelf iets opzetten om te luisteren niet echt.
    Who's the Chef

Comment

metal
      prima maar niet mij ding

srry dat ik zeg ik vind maar mee lopers
      weten niet wat het in houd
      maar ja das met medere dingen zo ze willen ergens bij horen
      de oude gabbers
      de gotich's enzo
      Last edited by Chrisjezwolle; 14-08-2008, 19:57.

Comment

Sorry maar begrijp niet wat je bedoelt, kan je het beter uitleggen?
        Who's the Chef

Comment

Overal zijn er wel mee lopers te vinden, maar onder de metal heads kom ik meer individualiteit en intelligente sterkere persoonlijkheden tegen dan elders. Maar goed hoe je metalheads als geheel als meelopers ziet vind ik knap. Als ze luisteren naar metal om mee te doen dan...verdwijnen ze vanzelf uit het genre omdat hun interesse niet vast gehouden wordt op langer termijn. Aangezien het overgrote merendeel Metal Heads levenslang fan is van bepaalde metal bands en het genre als geheel kan je ze niet als meelopers bestempelen.

Het is niet bepaald main stream zoals dance/trance en andere zaken waar je bijna mee dood gegooid wordt. En omdat het mainstream is kijkt men al snel niet meer verder dan hun neus en doet daar maar aan mee. Dit is ook zo voor film, boeken en weet ik wat meer. Je ziet het overal zodra je mainstream en underground gaat vergelijken.

Qua gothics is me visie als volgt. De echte gothics zijn niet zwart gekleed en somber, maar juist heel fleurig en extravegant. De gothics die meesten als beeld voor zich hebben zijn van die vage sneue individuen die metal een slechte naam bezorgen. Zag vorig jaar ofzo op tv een "gothic" zitten op tv die een interview aflegde voor zo'n EO show. Dat zegt op zich al genoeg qua geloofwaardigheid, maar die "gothic" haalde heel het metal door het slijk. Gothics luisteren niet eens metal :S
          Last edited by Falstyr; 14-08-2008, 20:01.

Comment

zo wat duidlijker

wat Falstyr zegt

Comment

Ik ben sinds kort helemaal into Disturbed...

Ben ik dan ook een metalhead? Of valt dat heel niet in het genre?
              Becoming a human juggernaut!!!

Comment

possible spam all-lies-end.com ( is niet mijn band hoor kuch kuch)
                Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                Go heavy or go home!

Comment

Black metal is eigenlijk het enige genre waar ik niet zo van houd. De vocalen zijn me wat te hoog en krijserig. Ik hou van zwaar en lomp zoals echte old school deathmetal. Maar ook goeie trash gaat er bij mij altijd in!
                  Bands als (de oude!) Metallica en (de oude!) Sepultura zijn nog altijd favoriet bij mij. Qua deathmetal luister ik het liefst naar bands als Death, Hypochrisy en Morbid Angel.
                  Geniet, en drink met maten!

Comment

Heeft een tijd geduurd maar heb een 4-tal redelijk nieuwe Thrash bands gevonden die best goed zijn. Zal ze van het weekend met je delen zodra er tijd is

Comment

naar sommige artiesten kan ik wel luisteren
                      De waarheid kan erg hard zijn

Comment

Wat metal betreft hou ik het toch vrij oldscool...niet dat ik het nieuwe niet goed vind maar ik hou me al langere tijd niet meer op de hoogte van ontwikkelingen omdat ik een brede smaak heb ontwikkeld met de tijd. even een greep uit mn platenkast/cd kast ... Pestilence,boltthrower,napalm death,six feet under, obituary, death, deicide, machine head,pantera, fear factory, morbid angel,white zombi, biohazard, punchent stench, judas priest, paradise lost,iron maiden, cradle of filth, en cannibal corpse De nieuwere zaken die ik heb vallen dan al niet meer onder metal zoals: coal chamber, hed p, system of a down, korn etc....................smaak verandert niet maar ontwikkeld zich wel steeds verder. niet dat het oude niet meer mooi is maar er komt gewoon steeds meer bij!! ik heb onlangs zelfs een opera cd gekocht terwijl ik dat vroeger toch echt walgelijk vond..ik was er nog niet aan toe denk ik nu ps de nwe machine head , "the blackening"is echt een aanrader!!
                        uut grunn!

Comment

@Elpadrone

Precies zoals ik het dus zie! Maar Falstyr is dan ook jonger dan ons. Over een paar jaar als ie ook wat ouder is luistert ie misschien ook wat minder naar nieuwe bands dan naar zijn oude favorieten.
                          Ik ga die nieuwe van machine head misschien toch maar ff beluisteren. Ik ben benieuwd geworden
                          Geniet, en drink met maten!

Comment

Dat veel bands onbekend zijn voor velen maakt het niet meteen een nieuwe band. Ik luister ook liever naar de oudere varianten, maar loop niet met oogkleppen op. Tegenwoordig komen er nog steeds nieuwe goede bands uit. Helaas zijn deze in mijn ogen erg sporadisch geworden. Nieuwe genres als Nu-metal, Emocore, Metalcore, Deathcore en meer van dat soort poserige subgenres met puberaal gekrijs en gejank is niks voor mij.

De nieuwe van Machine Head vond ik erg afgezwakt vergeleken met hun oudere werk. Maar er zijn genoeg fans die dit album juist hun beste vonden. Live in de Heineken Music Hall vond ik het ook tegen vallen

Maar goed. Bij deze een nieuwe lijst van (Brutal) Death Metal bands.
                            Onthoud dat velen ook in andere sub genres passen zoals Thrash, Draconic Opera, Speed metal etc. Het is verre van een complete lijst, want er zijn meer bands dan dat je uberhaupt te weten kunt komen hehe.

Abomination
                            Adramelech
                            Amorphis
                            Ancient Rites
                            Asgard
                            Asphyx
                            At the gates
                            Atrocity
                            Ba’al
                            Baphomet
                            Cadaver
                            Capharnaum
                            Convulse
                            Cenotaph
                            Centinex
                            cryptopsy is gereserveerd voor een klant van Dolphin Internet Services
                            Death
                            Deeds of Flesh
                            Deicide
                            Demigod
                            Dismember
                            Entombed
                            Fleshcrawl
                            God Macabre
                            Gorefest
                            Gorguts
                            Hate Eternal
                            Heaven Shall Burn
                            Hypocrisy
                            Immolation
                            Incantation
                            Intestine Baalism
                            Kataklysm
                            Kilcrops
                            Lepra
                            [url=http://www.myspace.com/luciferionsouls]Luciferion/url]
                            Manifest
                            Martyr
                            Monstrosity
                            Morbid Angel
                            Mortuary
                            Mythic
                            Necrophobic
                            Nuclear Death
                            Obituary
                            Pestilence
                            Possessed
                            Pyrexia