Oorlog in de zandbak

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oorlog in de zandbak

In het midden-oosten hebben wat aan de hand. Iets met stront en propellor. Wat vinden we ervan?

Slag om 'rebellenhoofdstad' Libië begonnen

Uitgegeven:16 maart 2011 18:39Laatst gewijzigd:16 maart 2011 18:45
    BENGHAZI - De Libische leider Muammar Kaddafi lijkt de aanval te hebben ingezet op de stad Benghazi. Dat is de 'hoofdstad' van de rebellen, die al een maand lang proberen het regime ten val te brengen. De kans dat de opstand slaagt, wordt met het uur kleiner.

'Kaddafi nadert Benghazi'
    Fotoserie

Het is onduidelijk wat er precies gebeurt in Benghazi, met ongeveer een miljoen inwoners de tweede stad van Libië.
    Troepen van Kaddafi zouden de stad hebben omsingeld, terwijl zijn vliegtuigen woensdag doelen bombardeerden. De regeringsmilities zouden in eerste instantie het vliegveld van de stad willen heroveren.
    Het regime heeft de inwoners van Benghazi met pamfletten opgeroepen de wapens neer te leggen en het verzet te staken. De rebellen vrezen dat Kaddafi op grote schaal mensen zal vermoorden, uit wraak voor de weerstand tegen zijn heerschappij.

'48 uur'

Kaddafi's bewind verwacht Benghazi snel in handen te hebben. ''Binnen 48 uur is alles voorbij'', zei een zoon van de leider dinsdag tegen de Franse nieuwszender Euronews (video). Mogelijke ingrepen van de buitenwereld, zoals een vliegverbod, komen volgens Saif al-Islam Kaddafi te laat.
    De naderende strijd om Benghazi heeft een vluchtelingenstroom op gang gebracht. Honderden mensen zijn woensdag de grens met buurland Egypte, ongeveer 500 kilometer verderop, overgestoken. Hoeveel vluchtelingen nog onderweg zijn, is onbekend.

Misurata

Ook in het westen van Libië worden de rebellen steeds verder teruggedrongen. De opstandelingen hebben daar haast alleen Misurata nog in handen. Dit is met meer dan een half miljoen inwoners de derde stad van Libië. Kaddafi's troepen zouden Misurata vanuit drie richtingen aanvallen, met onder meer tanks en artillerie.
    Volgens de rebellen zijn er al zeker vijf doden gevallen. Misurata was afgelopen weekeinde ook al het toneel van zware gevechten.

Verdeeld

De internationale gemeenschap blijft verdeeld over de toestand in Libië. Frankrijk, Groot-Brittannië en de Arabische Liga dringen aan op een vliegverbod, om te voorkomen dat Kaddafi de luchtmacht kan inzetten tegen de opstandelingen. Landen als China, de Verenigde Staten, Rusland en Duitsland liggen echter dwars.
    Ook binnen de Europese Unie is verdeeldheid. Dit is tegen het zere been van de Belgische oud-premier Guy Verhofstadt, tegenwoordig leider van de liberale fractie in het Europees Parlement. ''De zwakke opstelling van de EU maakt me ziek'', zei Verhofstadt dinsdag.
    Verhofstadt betitelde de Libische opstandelingen als ''helden''. Volgens hem laat de EU hen in de steek.
    ''Helpen we ze? Verdedigen we ze? Steunen we hen met wapens of een vliegverbod? Erkennen we de oppositie als regering? Proberen we de democratische revolutie in leven te houden? Nee, we sturen observatieteams'', zei hij in een debat met EU-president Herman Van Rompuy en voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie.

VN

Ook VN-chef Ban Ki-moon liet zich woensdag uit over de toestand in Libië. Hij verklaarde ''zeer bezorgd'' te zijn over de mogelijke slag om Benghazi en riep de strijdende partijen op tot een wapenstilstand. Maar de kans lijkt klein dat Kaddafi, met de overwinning in zicht, daarnaar luistert.
    The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Ik dacht toen ik de titel zag even dat dit een verwijzing was naar het gedrag van een aantal members in het 'hoe moet je kuren?'-topic .
    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

hehehe....ja dat dacht ik ook.
      ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Pinada View Post
        Ik dacht toen ik de titel zag even dat dit een verwijzing was naar het gedrag van een aantal members in het 'hoe moet je kuren?'-topic .
        hahaha jij ook al!

Comment

en dan ga je als mod hier wat neerzetten en diegene niet op hun fouten wijzen?

Comment

Originally posted by Yves View Post

Welk gedeelte van 'retired' is onduidelijk?
            "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Je weet wat retired betekent?
              ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Welk gedeelte van 'retired' is onduidelijk?
                dan is het nu helemaal hopeloos geworden en is er geen redden meer aan op bn de beste mod is ook al weg :S

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                  dat hoop ik over een paar jaar te zijn en hopelijk voor jou ook
                  maar ot. het is echt een zooi aan het worden daarzo

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                    op pensioen zijn???

Comment

Ik ben toch al een hele tijd retired hoor: http://forum.bodynet.nl/aankondiging...oderators.html

Maar bedankt voor het indirecte compliment .

@Kev: sorry

Comment

Nah ik denk nu 1 verkeerde beweging van kaddafi,dat er sanctie's komen vanaf de vliegdekschepen van Usa,vergeet niet dat kadaffi is omsingeld door de navo,deze is niet voor niets komen opdraven.Dat had veel eerder moeten gebeuren!

Comment

Pin is geen mod meer maar volgens mij maakt het ook niet uit wie mods zijn want het loopt weer helemaal uit de hand.

Normaal ga ik er niet in mee maar een bepaalde reacties triggeren mij terwijl ik eigenlijk beter zou moeten weten.

Maar ja...

Comment

Originally posted by Richard075 View Post
                            Nah ik denk nu 1 verkeerde beweging van kaddafi,dat er sanctie's komen vanaf de vliegdekschepen van Usa,vergeet niet dat kadaffi is omsingeld door de navo,deze is niet voor niets komen opdraven.Dat had veel eerder moeten gebeuren!
                            jah echt he... had al jaren eerder moeten gebeuren zelfde als iran

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
                              Pin is geen mod meer maar volgens mij maakt het ook niet uit wie mods zijn want het loopt weer helemaal uit de hand.

Normaal ga ik er niet in mee maar een bepaalde reacties triggeren mij terwijl ik eigenlijk beter zou moeten weten.

Maar ja...
                              Iedereen laat zich wel eens meeslepen

OT: Ghadaffi is bezig zijn eigen volk uit te roeien, waarom gaat er dan geen enkel land op af?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X