1a2x per week (cardio nuchtere maag: fietsen (racefiets)) 20 km (35-45+-)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by slinky View Post
    Zou als ik jou was toch die tabata eens proberen.
    Zelf al ooit geprobeerd dan?
    Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Originally posted by erikv View Post
      Zelf al ooit geprobeerd dan?
      Alleen is dat ''tabata'' niet beter.. bij hardlopen.. 20 sec sprinten - 10 seconden rustig. ga zo maar door, tot 4 minuten voorbij zijn. Want kwa sprinten op een fiets.. is wat moeilijker dan voluit met hardlopen.

Hoezo is Tabata eigenlijk beter? Je bent maar 4-5 minuten bezig? Terwijl je zeg maar met Cardio op een fiets.. minimaal 30 minuten bezig moet zijn om vet te gaan verbranden?

Comment

Lees mijn Tabata-logje maar eens rustig door 6 day tabata-log ErikV en kijk dan nog maar eens of het iets zou zijn voor je.

Tabata is voor mij de ultieme cardio, snel, explosief. Goed voor de spierconditie, heb er zelfs nog omvang en kracht mee gewonnen terwijl ik vet verloor. Heerlijk.

Natuurlijk voor iedereen anders

Comment

Lees mijn Tabata-logje maar eens rustig door 6 day tabata-log ErikV en kijk dan nog maar eens of het iets zou zijn voor je.

Tabata is voor mij de ultieme cardio, snel, explosief. Goed voor de spierconditie, heb er zelfs nog omvang en kracht mee gewonnen terwijl ik vet verloor. Heerlijk.

Natuurlijk voor iedereen anders
          Ja, maar ik ben sinds kort.. niet meer lid van een sportschool.. heb wel wat dumbels thuis liggen, en daar houdt het mee op.

En het gaat mij meer op me vet te verliezen, dus dan is het gewoon 20sec (sprinten) 10 seconden(lopen) 20 sec(sprinten) etc.. ?

Heb je tabatalog ff gelezen.. RESPECT

Comment

Dank

Maar persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je tabata breder kunt toepassen dan alleen met lopen.
            Maar wat jij dus wilt (lopen), met lopen is het 20 sec. sprinten, 10 seconden stil, niet wandelen, gewoon stoppen.
            Maar ik als zou ik dumbells thuis had proberen het zo breed mogelijk toe te passen. Denk zelf namelijk dat gewenning de moord is voor én je spiergroei én je cardio. Als je elke keer hetzelfde doet voor cardio gaat je lijf zich daar op instellen zodat je op een gegeven moment niks meer verbrand omdat je lijf eraan gewend is. Hetzelfde als iemand die elke dag 20 km van en naar werk/school fiets. Erg leuk allemaal, maar na een paar weken heeft het totaal geen nut meer.

Afwisseling doet groeien, maar in mijn ogen ook zeker verbranden.
            Last edited by erikv; 08-06-2008, 14:54.

Comment

Dank

Maar persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je tabata breder kunt toepassen dan alleen met lopen.
              Maar wat jij dus wilt (lopen), met lopen is het 20 sec. sprinten, 10 seconden stil, niet wandelen, gewoon stoppen.
              Maar ik als zou ik dumbells thuis had proberen het zo breed mogelijk toe te passen. Denk zelf namelijk dat gewenning de moord is voor én je spiergroei én je cardio. Als je elke keer hetzelfde doet voor cardio gaat je lijf zich daar op in stellen zodat je op een gegeven moment niks meet verbrand omdat je lijf eraan gewend is. Hetzelfde als iemand die elke dag 20 km van en naar werk/school fiets. Erg leuk allemaal, maar na een paar weken heeft het totaal geen nut meer.

Afwisseling doet groeien, maar in mijn ogen ook zeker verbranden.
              Dus ik zou beter, twee weken (tabata) hardlopen 3x perweek. 20sec-10sec.

En dan veranderen naar de racefiets, twee weken op de racefiets. Alleen voordat je echt met de racefiets op je top zit. Duurt wel veel langer, als met hardlopen. Dus dit is dan toch veel minder effectiever?

Oke en kwa Kracht? Zou ik het ook kunnen doen met Dumbells? Of Kwa opdrukken, situps? En misschien met een dumbell op me borst houden en dan Squats gaan doen.

En is Tabata iets.. voor gewoon een tijd vol te houden?)4-8 weken. Kwa Vet verbranden (cardio).

En dan ook tabata 3-4 per dag? Dus bijvoorbeeld (10.00 - 13.00- 16.00 - 19.00) Dus dat je eigenlijk per.dag 16 minuten eigenlijk kwijt bent? Of gewoon 1x 4 minuutjes? Dus alleen om 19.00 savonds.
              Last edited by Dekker; 08-06-2008, 15:00.

Comment

Originally posted by Dekker View Post
                Dus ik zou beter, twee weken (tabata) hardlopen 3x perweek. 20sec-10sec.

En dan veranderen naar de racefiets, twee weken op de racefiets. Alleen voordat je echt met de racefiets op je top zit. Duurt wel veel langer, als met hardlopen. Dus dit is dan toch veel minder effectiever?

Oke en kwa Kracht? Zou ik het ook kunnen doen met Dumbells? Of Kwa opdrukken, situps? En misschien met een dumbell op me borst houden en dan Squats gaan doen.

En is Tabata iets.. voor gewoon een tijd vol te houden?)4-8 weken. Kwa Vet verbranden (cardio).

En dan ook tabata 3-4 per dag? Dus bijvoorbeeld (10.00 - 13.00- 16.00 - 19.00) Dus dat je eigenlijk per.dag 16 minuten eigenlijk kwijt bent? Of gewoon 1x 4 minuutjes? Dus alleen om 19.00 savonds.
                Staan genoeg voorstellen en voorbeelden van oefeningen in mijn log die goed uit te voeren zijn met tabata, gewoon ook te doen met dumbells. Fietsen zou je ook in HIIT kunnen uitvoeren, vooral op de fiets stuk praktischer.

zou de tabata als je ze uitvoert met 3 per dag achter elkaar doen met 5 minuten pauze tussen de oefening. Dus 4 minuten tabata, 5 minuten rust, 4 min. tbata etc. tot je aan 3 oefeningen zit. Anders heeft het weinig nut imo.

Edit: afhankelijk hoevaak je traint is tabata prima uit te houden voor een paar weken. Ik was na die twee weken blij dat ik in de rstweek kon. Ligt een beetje aan jezelf, hoe het voelt etc. Als het echt tege gaat staan en je lijf heeft geen energie meer om de tabata's vol uit te voeren zou ik een tijdje stoppen.

Comment

lijkt me nogal raar dat het lichaam op een gegeven moment zegt dat hij geen vet meer afgeeft als er een tekort is. Zo van, nee ik ben er aan gewend, je krijg nu geen energie meer, val maar door energie gebrek om.

Dat met spiergroei wil ik graag geloven, maar dat je op een gegeven moment geen vet meer verbrand, waar haal je dat vandaan. Zal vast wel waar zijn, maar how do you know?

Comment

Is het niet zo dat je met vetverbranding moet letten op je hartslag? RMP (snelheid) verschilt toch per persoon? Of is er een algemene richtlijn?
                    "If challenge had a taste...you'd be quite delicious."

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                      lijkt me nogal raar dat het lichaam op een gegeven moment zegt dat hij geen vet meer afgeeft als er een tekort is. Zo van, nee ik ben er aan gewend, je krijg nu geen energie meer, val maar door energie gebrek om.

Dat met spiergroei wil ik graag geloven, maar dat je op een gegeven moment geen vet meer verbrand, waar haal je dat vandaan. Zal vast wel waar zijn, maar how do you know?
                      Mening is gebaseerd op ervaringen van mezelf en anderen plus gecombineerd met het feit dat het lijf zich zeer snel kan aanpassen.
                      Je gaat gewoon minder vet verbranden, de energie-afgifte wordt gewijzigd.
                      Zie het als de manier waarop je je spieren traint: op een gegeven moment groei je niet meer door gewenning. Door een prikkel te geven wordt de huishouding in de war gestuurd en tijdelijk ga je weer hard omdat je lijf weer opnieuw moet aanpassen. Zo ook met je verbranding.
                      Mijn vader bijvoorbeeld doet zijn werk op 4 boterhammen per dag, waar ik in vergelijk me compleet lens moet vreten.
                      Ons pa zijn spieren groeien niet echt meer, maar hij valt ook niet meer af.Hij blijft altijd rond de 80 kg hangen.
                      Ander voorbeeld: Vriendinnen van mij fietsen élke dag naar school (15 tot 20 km). Met een flink tempo ook. Na een vakantie vallen ze ongeveer 3 kilo af, omdat hun lijf het niet meer gewend is. Na een paar weken komen ze weer net zo vrolijk aan, ook al fietsen ze nog zo hard.

Eigenlijk is het heel logisch als je erover nadenkt.

Comment

Originally posted by Mattroid View Post
                        Is het niet zo dat je met vetverbranding moet letten op je hartslag? RMP (snelheid) verschilt toch per persoon? Of is er een algemene richtlijn?
                        Als je tabata's gaat doen gaat je hartslag écht wel omhoog Tegen de tijd dat er gewenning optreedt zal je hartslag moeilijker stijgen is mijn mening.

Echt een algemene richtlijn is er niet, al is LIT (low intensity) rond de 130 bpm en HIT rond de 180. Tabata valt bij de meesten onder HIT.

Comment

Als je tabata's gaat doen gaat je hartslag écht wel omhoog Tegen de tijd dat er gewenning optreedt zal je hartslag moeilijker stijgen is mijn mening.

Echt een algemene richtlijn is er niet, al is LIT (low intensity) rond de 130 bpm en HIT rond de 180. Tabata valt bij de meesten onder HIT.
                          Vaak als ik pas op hoge snelheden ga fietsen, stijgt mijn hartslag pas...maar dan houd ik het minder lang vol...is het dan niet handiger op het laatst alles eruit te gooien en effe goed te fietsen voor het voorbij is?
                          "If challenge had a taste...you'd be quite delicious."

Comment

Het is misschien zo dat je minder vet gaat verbranden dan, maar ik weet wel zeker dat ik dankzij het 20 km fietsen iedere dag op gewicht bleef.

Het is immers wel +- 300 kcal meer per dag. En als je een energie tekort hebt, dan haalt het lichaam dit uit de vetreserves. Zo niet weten hoe je anders aan de energie wilt komen. Kan wel zijn dat op een gegeven moment het lichaam constateert dat je wel redelijk vaak vetreserves aanspreekt en daarom misschien de stofiwisseling een niveau lager zet.

Zelfs als je zit verbrand je al vet, maar als je op behoefte eet, dan word dat vet wat je weg gehaald hebt, er zo weer bijgevuld. Dus ook al maak je dezelfde beweging, vet verbranden doe je sowieso.

Natuurlijk is het wel zo dat je nieuwe prikkels nodig hebt om het lichaam weer een trap in de reet te geven. Ik ga wel eens wat rond sneufelen op het internet, kijken of ik nog wat interresants hierover kan vinden.

Comment

valt niet echt veel te vinden over jou theorie. Maar het zou wel kloppen, wil er nu ook niet langer moeilijk over doen

Comment

Oke.. ik ga die tabata proberen.. 20sec/10sec (totaal:4min)...en dan gewoon 5min rust (gewoon niks doen.. stoppen.. of wandelen??).. en dan weer 20sec/10sec (totaal:4min) - rust 5 min - Tabata 20sec-10sec (totaal4min).. en dan wandelen naar huis. En dat dan 3x per week.. (s'avonds ofzo..?) Want denk dat dit niet goed is om te doen op nuchtere maag?

Gewoon twee weken, 3x per week..

En dan de volgende twee weken, op de fiets HIIT.. of op nuchtere maag die 20 km - 40-45 minuten.

En dan weer terug naar Tabata.

--

En kwa KT.. ga ik even kijken, wat voor oefeningen, ik precies kan doen.. met dumbells en dan daar ook tabata meedoe..

Binnen hoeveel weken zou ik ongeveer veranderingen kunnen zien?

Ik ben trouwens 20 jaar, 1.83, gewicht 78+-, vetpercentage.. ik denk ong. 20-23%
                                ..

Anders goed om nu een foto te nemen, en dan gewoon weer over 4-6 weken ofzo? En met een meetlint.. met middelomtrek etc.. meten.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X