lichaamsopname

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• lichaamsopname

Ik zit met een vraag betreffende de opname van je lichaam mbt. eiwit opname, koolhydraten opname en vet opname.

Stel dat een lichaam (elk lichaam is anders, maar stel) gemiddeld 30g aan eiwit opname heeft per 2 uur, en je eet een maaltijd of een shake ofzo, die maar liefst 100g eiwitten bevat. Heeft je lichaam dan alleen iets aan die 30g en is die 70g nutteloos? Of wordt deze nog steeds opgenomen na bijv. 2 uur tijd?

En stel dat je die maaltijd erna, een maaltijd vol met koolhydraten eet en relatief weinig eiwitten. Blijft hij dan dus die eiwitten nog opslaan van die vorige maaltijd samen met de lichamelijk mogelijke hoeveelheid koolhydraten van de huidige maaltijd? En indien je teveel koolhydraten tot je neemt dan per 2 uur opgenomen kan worden, kan dit dan weer doorgaan richting de maaltijd daarna?

Ik weet dat het afhankelijk is van een heleboel factoren is, maar hoop toch een antwoord te vinden dat enigszins in algemeenheid toegepast kan worden.

Grts
    Stats: 1.87, 90kg, 15.3% vet

Dan kijken er 30 mensen naar, maar reageerd niemand?

Comment

Omdat je lichaam veel meer dan 30gram/2 uur kan opnemen. Is een mythe. Heb ergens gelezen dat de limiet de dunne darm is. En die limiet ligt op 700gram per uur. En nu durf ik te betwijfelen of jij regelmatig maaltijden opeet die meer dan 700gram eiwitten opleveren per keer. Dat en het feit dat eiwitten verspreid opgenomen worden, en niet alles in een klap, en je ziet zelf ook wel in (hopelijk) dat het gewoon gelul van de bovenste plank is.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

General said:
        Omdat je lichaam veel meer dan 30gram/2 uur kan opnemen. Oke gelukkig, las dit nl. in topics hier over opname v-h lichaam voordat ik topic maakte, vandaar dat ik begon te twijfelen.

Is een mythe. Heb ergens gelezen dat de limiet de dunne darm is. En die limiet ligt op 700gram per uur.
        Okee, mooi dus je lichaam slaat wel alles op? Maar bouwt het dan ook rserves op voor als je bijv door omstandigheden een keer 4-5 uur niet eet? En geldt dit hetzelfde voor vetten/koolhydraten?

En nu durf ik te betwijfelen of jij regelmatig maaltijden opeet die meer dan 700gram eiwitten opleveren per keer. Ja zo af en toe, maar idd niet regelmatig.

Dat en het feit dat eiwitten verspreid opgenomen worden, en niet alles in een klap, en je ziet zelf ook wel in (hopelijk) dat het gewoon gelul van de bovenste plank is. Nou ik had dus nog niet echt een idee erover tot ik die topics las waar werd gemeld dat je lichaam 30g/uur eiw opslaat. Toen ging ik twijfelen, vandaar dit topic. Blij dat je nog reageerde, anders had ik dit misschien zelfs aangenomen.

Comment

Lichaam kan geen aminozuren opslaan wat jij bedoelt. Dit is echter juist positief. Je lichaam reageert juist op plotseline amino-influxen anabool, en niet op een constante hoge aanvoer van amino's.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Wat ik mijn grootste vraag eigenlijk is.

Je lichaam heeft per uur een bepaalde behoefte aan vet/kh/eiw.
            Er wordt ook gezegd om de 2 uur even wat te eten. Dus laat ik nou zeggen dat je om de 2 uur een dergelijke hoeveelheid (ongeveer) vet/kh/eiw tot je neemt. Maar dan blijkt dat je 2 uur later niets kan eten, of alleen 1 van die 3 bovenstaande.

Vult je lichaam dan met de al eerder opgeslagen vet/kh/eiw gewoon je lichaam weer aan? Of ga je dan gewoon achterruit?

Comment

Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
              Je lichaam heeft slechts een behoefte per dag. Al eet je je hele behoefte in een dag op, dan nog is er niks aan de hand.

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
                Je lichaam heeft slechts een behoefte per dag. Al eet je je hele behoefte in een dag op, dan nog is er niks aan de hand.
                Dus als het goed begrijp kan je je hele voeding van de dag in je ontbij stoppen zonder consequenties voor je bloedsuikerspiegel bijv.
                Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                Go heavy or go home!

Comment

Heeft natuurlijk consequenties voor je bloedsuikerspiegel, maar als jij al je eten bij je ontbijt naar binnen werkt zul je er waarschijnlijk eerder positieve effecten van ondervinden dan negatieve (spierverlies e.d.).

sigpic

Comment

Maar eiwitten kan je toch niet stacken? Weegt die enorme anabole reactie van 1 maaltijd per dag op tegen iets van 20 uur geen eiwitten en dus spierafbraak?

En waarom eten we dan niet maar 3x per dag (1x is teveel voeding in 1 maaltijd om te kunnen handelen, agree)? Overal op het forum worden we gebombardeerd met "eet 6-8 maaltijden per dag". Ik snap wel dat je wat insuline gevoeliger wordt van minder maaltijden, maar weegt dat echt op?

Onderzoekje?
                    22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Dat is juist de grap dus, ja dat doet het. Check het topic over maaltijdfrequentie eens.

sigpic

Comment

Oke interessant, ja ga ik ff doen. Hoe vaak eet jij dan per dag?
                        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Oohwja, dat topic had ik al eens gelezen ja, beetje in de vergetelheid geraakt. Misschien dat ik het na dit schema gebruik (als laatste schema voor de cut, of misschien ook wel tijdens de cut als het me bevalt).

Hoe zou je het dan indelen?

1) Ontbijt
                          2) voor de workout
                          (PWO shake)
                          3) na de work out
                          4) Kwark voor het pitten

Ik heb echt geen idee wat je dan weg zou moeten laten. Misschien maaltijd 2? En dan vrij snel na het ontbijt trainen (als in 2-4 uur erna)

Comment

Wat je dan krijgt is opstaan en niet eten tot een uur of 5-6 afhankelijk van je avondeten op niet trainingsdagen. En dan eet je nog 2-3 maaltijden daarna.

Op trainingsdagen is het enige verschil dat je na de training ook nog een maaltijd zet, maar je traint op nuchtere maag dus. En trainingen zou ik dan ook later zetten, zodat je rond een uur of 4-5 pas je eerste maaltijd hoeft te nemen. Dan voorkom je dat je de dag erop honger krijgt vroeg op de dag.

Verwacht overigens wel een hongerpiek zo rond 12 uur. Gewoon negeren, en daarna kun je weer door.

sigpic

Comment

@ General

Ik vind het een interessant redenering. Echter komen er wat vragen bij me naar boven:

1) Krijg jij niet last van duizeligheid als je zolang niet eet?
                              2) Weet je nog dat artikel over appelcider azijn en andere insuline verhogende producten? Kan je dit gewoon 2x per dag nemen en moet dit niet continu aangevoerd worden?
                              3) Voor mij zou het wel echt fijn zijn om op een dergelijke manier te eten. Scheelt me een hoop tijd iig. Ik train altijd rond een uur of 3 tot een uur of half 5.

Zou jij dit dan als volgt opstellen?:
                              - opstaan, whey shake, niets eten
                              - uur of half 5, na training, whey,dextrose,bcaa + daarna een maaltijd
                              - uur of half 8, maaltijd
                              - uur of half 11, maaltijd
                              - voor pitten wel of geen kwark?

Ik ben best bereid om dit een keer te proberen, maar ik denk zelf dat ik ontzettend duizelig wordt doordat ik geen eten in mijn maag heb, en daardoor ook niet lekker kan trainen, gezien ik bijv. om 8 uur opsta en dan 7 uur niet eet, dan ga trainen. Normaliter ben ik er pas 10-11 uur uit, maar toch.

4) Heb jij dit geprobeerd en hoe deel jij het voor jezelf in? Hoe eet jij nu?

Grts

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X