dextrose

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dextrose

Heey,
    ik had een vraagje omtrend dextrose, ik lees op verschillende forums dat je na het trainen dextrose moet innemen, maar ook dat je meteen na het trainen een whey shake moet drinken.
    Mijn vraag is nu: Wat moet ik innemen na het trainen, shake of dextrose.

Ik heb me laten vertellen eerst de dextrose direct na het trainen en 15 minuten later de eiwit shake?

MVG NickydeBeer

beiden, je hbet de dextrose nodig om de verloren gegane energy weer aan te vullen en de eiwitten in de shake om je herstel te starten zodat je gaat groeie. Neem binnen een kwartier na je training een shake gezoet met dextrose of tafelsuiker, je kunt ook andere vormen van suiker gebruiken. Zolang het maar suikers zijn.
    Geniet, en drink met maten!

Comment

ik doe gewoon 40 gram dextrose in mijn wheyshake dan heb ke dalijk alles ineens

greets Alex

Comment

dus die dextrose is niet om je spieren te herstellen maar om je energie terug te krijgen?

Dit las ik op Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness
        :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::
        Wat je veel ziet is dat krachtsporters direct na de training een eiwit milkshake nemen. Dit is verkeerd! Direct na de training moet je dextrose nemen, bij voorkeur samen met spieropbouwende middelen als Creatine, BCAA's of Glutamine.
        :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::

MVG Nicky

Comment

juist. energy bouwt niks.
          Geniet, en drink met maten!

Comment

Dextrose is een koolhydraat, een suiker dus. Dextrose wordt ook wel druivensuiker of fruitsuiker genoemd. Het heeft dezelfde eigenschappen als glucose, alleen hebben ze kleine verschillen in de molecuulstucturen.

Deze suikers worden door hun eenvoud zeer snel opgenomen in het bloed. Doordat je bloedsuiker snel stijgt maakt de alvleesklier insuline aan. Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat met name glucose het celmembraan kan passeren. Maar ook amminozuren kunnen beter in de cel komen.
            Na de trainen zijn de spiercellen extra gevoelig voor hormonen zoals insuline en kunnen ze extra veel voedingsstoffen opnemen dit heet "window oppertunity". Je kunt hier dus gebruik van maken door snelle eiwitten (bv whey) te combineren met dextrose.
            Dextrose is dus geen buowstof maar helpt wel mee aan de bouw door na de training de vorming van anabole hormonen te stimuleren.

grts
            Last edited by erik1982; 07-11-2007, 16:19. Reason: spelvout

Comment

Om je spieren op te laten bouwen moet je eerst je uitgeputte glycogeenreserves aanvullen (je spiersuikers). Als je niets neemt, zal je lichaam spiermassa gaan omzetten naar suikers om ze toch aan te vullen, je breekt dan spiermassa af. Als je alleen een weishake pakt zal je lichaam eerst je spierglycogeen willen bijvullen, en de wei-eiwitten dus omzetten naar suikers en de depots zo aan vullen. Dan bouw je nog niks op en je verspilt je geld, 30gr wei is een stuk duurder dan 30gr suiker.
              Als je alleen suiker pakt vult je lichaam alleen je glycogeen depots weer aan. Als je ze allebei pakt, worden je glycogeenvoorraden weer bijgevuld door de suikers en de spieropbouw geschied door de wei-eiwitten. Voor de snelst mogelijke opname moet je de suikers:eiwitten in een 2:1 ratio nemen. Dus voor elke gram eiwit, twee gram suiker. Bijvoorbeeld een weishake met 25gr eiwit, met 50gr suiker.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik ben het niet helemaal met je eens. Om een aantal dingen:

Originally posted by GeneralIx View Post
                Om je spieren op te laten bouwen moet je eerst je uitgeputte glycogeenreserves aanvullen (je spiersuikers). Als je niets neemt, zal je lichaam spiermassa gaan omzetten naar suikers om ze toch aan te vullen, je breekt dan spiermassa af.
                Spiermassa wordt niet zomaar afgebroken. Spierproteïne omezetten naar suikers is zeer omslachtig proces en zal zich in deze situatie niet snel voor doen. De lever zal ervoorzorgen dat je bloedsuiker op peil blijft door reserve glycogeen uit de lever zelf aan te spreken.

Als je alleen een weishake pakt zal je lichaam eerst je spierglycogeen willen bijvullen, en de wei-eiwitten dus omzetten naar suikers en de depots zo aan vullen. Dan bouw je nog niks op en je verspilt je geld, 30gr wei is een stuk duurder dan 30gr suiker.
                Wei eiwitten worden door het lichaam opgenomen als amminozuren. Amminozuren omzetten naar suikers is niet waarschijnlijk. Je shake bevat waarschijnlijk ook melk en dus lactose (melksuiker). Lactose zal daarom gebruikt worden als koolhydraat bron.

Als je alleen suiker pakt vult je lichaam alleen je glycogeen depots weer aan. Als je ze allebei pakt, worden je glycogeenvoorraden weer bijgevuld door de suikers en de spieropbouw geschied door de wei-eiwitten. Voor de snelst mogelijke opname moet je de suikers:eiwitten in een 2:1 ratio nemen. Dus voor elke gram eiwit, twee gram suiker. Bijvoorbeeld een weishake met 25gr eiwit, met 50gr suiker.
                Met enkelvoudige suikers zou ik toch wat terughoudend zijn. De melk van de shake bevat al genoeg suikers. Je kunt beter voor een koolhydraat bron kiezen met een lage glycemische index om ervoor te zorgen dat je bloedsuiker ineens gaat dalen zoals volkoren brood en zilvervlies rijst..

grts

Comment

Het is aan te bevelen om direct na de training een complex koolhydraat te gebruiken. Maltodextrine in combinatie met fructose, deze koolhydraten voorkomen dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Plusminus een ½ uur na de training is het aan te bevelen om een Whey eiwit te nemen, voor het herstel en de opbouw van de getrainde spieren.

Dextrose wordt o.a gemaakt uit aardappelen, tarwe of mais en is een enkelvoudig koolhydraat. Bij inname direct na de training kan het een hypo veroorzaken, met andere woorden je bloedsuikerspiegel vliegt omhoog.
                  Gewone suiker komt uit suikerbieten en is ook een enkelvoudig suiker die zorg draagt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Comment

Ik nip meestal tijdens me training me flesje water met druivensuiker leeg. Is dit goed of kan ik beter in 1 x na de training alles innemen?

Comment

een complex koolhydraat zoals? Aan wat voor producten moet ikdenken dan

Comment

Fructose en dextrose zijn hetzelfde en ook enklvoudig dus "snelle" koolhydraten.
                        Complexe koolhydraten kun je vinden in volkorenproducten zoals brood, zilvervlies rijst en pasta`s.

grts

Comment

Wat voor waarde heeft honing hier in? Wel honing zonder toevoegingen , dus zo van de imker.
                          een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Honing bestaat uit fructose (dextrose) en glucose, dus ook enkelvoudige suikers.

grts

Comment

Dus een flinke schep na het trainen of voor het trainen is goed.
                              Dan heb ik niet voor niks die 1kilo honing ingekocht.
                              een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X