dextrose

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by erik1982 View Post
    Fructose en dextrose zijn hetzelfde en ook enkelvoudig dus "snelle" koolhydraten.
    Complexe koolhydraten kun je vinden in volkorenproducten zoals brood, zilvervlies rijst en pasta`s.

grts
    Dextrose is een snel koolhydraat gemaakt van zetmeel.
    Fructose is een koolhydraat gemaakt van fruitsuikers of van mais, je kunt het ook vinden in honing.

Dextrose en fructose zijn verschillende koolhydraten. Dextrose verhoogt de bloedsuikerspiegel. Fructose voorkomt dit.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
      Ik ben het niet helemaal met je eens. Om een aantal dingen:

Spiermassa wordt niet zomaar afgebroken. Spierproteïne omezetten naar suikers is zeer omslachtig proces en zal zich in deze situatie niet snel voor doen. De lever zal ervoorzorgen dat je bloedsuiker op peil blijft door reserve glycogeen uit de lever zelf aan te spreken.

Wei eiwitten worden door het lichaam opgenomen als amminozuren. Amminozuren omzetten naar suikers is niet waarschijnlijk. Je shake bevat waarschijnlijk ook melk en dus lactose (melksuiker). Lactose zal daarom gebruikt worden als koolhydraat bron.

Met enkelvoudige suikers zou ik toch wat terughoudend zijn. De melk van de shake bevat al genoeg suikers. Je kunt beter voor een koolhydraat bron kiezen met een lage glycemische index om ervoor te zorgen dat je bloedsuiker ineens gaat dalen zoals volkoren brood en zilvervlies rijst..

grts
      Ik neem altijd mijn shakes met water, vandaar de suiker. Lactose is trouwens een disaccharide, deze wordt dus een stuk minder snel opgenomen en is dus voor dit doel wat minder geschikt. Daarbij zit er in de gemiddelde shake 200ml melk, dat is 10gr lactose. Dat is niet genoeg om je gehele glycogeenvoorraden weer aan te vullen, en van de verhouding 2:1 suikers:eiwitten (enkelvoudige suikers) is aangetoond dat dit de snelste opname bewerkstelligd.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
        Ik neem altijd mijn shakes met water, vandaar de suiker. Lactose is trouwens een disaccharide, deze wordt dus een stuk minder snel opgenomen en is dus voor dit doel wat minder geschikt. Daarbij zit er in de gemiddelde shake 200ml melk, dat is 10gr lactose. Dat is niet genoeg om je gehele glycogeenvoorraden weer aan te vullen, en van de verhouding 2:1 suikers:eiwitten (enkelvoudige suikers) is aangetoond dat dit de snelste opname bewerkstelligd.
        Lactose is een melksuiker, als je er niet tegen kunt dan merk je dat vanzelf.
        Heeft als koolhydraatlader weinig nut.

Als jij je shake met water inneemt dan wil je minder vet, koolhydraten en eiwitten van de melk binnenkrijgen, of je bent gevoelig voor lactose.

Enkelvoudige suikers met name druivensuiker neem ik als diabeet in als ik een Hypo krijg (laag bloedsuikergehalte). Maar neem ik teveel dan moet ik snel insuline nemen, anders wordt ik wakker in het ziekenhuis. Ben ik thuis dan neem ik liever een combinatie in van Maltodextrine met Fructose in, dan weet ik zeker dat ik geen Hyper krijg (hoog bloedsuikergehalte).

Een vloeibare complexe koolhydraat oplossing wordt sneller en beter opgenomen in het lichaam dan iedere andere vaste vorm (bijvoorbeeld zetmeelproducten, spaghetti, macaroni, brood enz)

Comment

Originally posted by Body-Food View Post
          Dextrose en fructose zijn verschillende koolhydraten. Dextrose verhoogt de bloedsuikerspiegel. Fructose voorkomt dit.
          Dextrose en fructose hebben niet zoveel verschil:

Zoals je ziet heeft fructose een OH groep anders zitten dan dextrose. Dit maakt ze een klein beetje anders. Fructose wordt iets anders gemetaboleerd dan dextrose. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel iets minder snel dan bij dextrose maar nog steeds snel. En een koolhydraat dat ervoor zorgt dat de bloedglucose niet stijgt? dat is nieuw voor mij....

Deze koolhydraten hebben uiteindelijk maar een minimaal verschil op het lichaam. Maar de producten waar je fructose (geen frutosestroop!!) in kunt vinden (voornamelijk fruit) bevatten veel voedingstoffen waar je wat aan hebt (zoals vitaminen en mineralen). Daarom zou je de post-work out maaltijd goed kunnen combineren met fruit.

En om ook in te gaan op de laatste post van generalix, Het toevoegen van alleen suiker is niet helemaal handig om ervoor te zorgen dat je spiercellen optimaal gevuld worden met glucose.
          Door enkelvoudige suikers te gebruiken stijgt je bloedsuikerspiegel enorm snel. Het lichaam zal altijd proberen te voorkomen dat deze situatie te lang duurt dus binnen enkele minuten stijgt de insuline spiegel door een versnelde aanmaak van dit hormoon door de Pancreas (alvleesklier). Insuline is een anaboolhormoon wat ervoor zorgt dat de glucose de spiercel in kan maar ook zorgt het ervoor dat een deel van deze suikers wordt gebruikt om op te slaan als vetten.
          Daarom is het beter de koolhydraten zo te doseren dat het effect van insuline op de vetoplslag minimaal is. Zorg dus sowieso voor een combinatie van enkelvoudige en complexe koolhydraten. Je bloedglucose blijft dan stabieler en daarmee ook de insuline concentratie. Voorkom dus een bloedglucose stoot die zo groot is dat je lichaam niet de kans heeft het te verwerken binnen de spiercel.

Persoonlijk vindt ik het toevoegen van suiker aan proteïne shakes, mede om de bovenstaande reden, zinloos. Suiker is een loos product. Ik zou eerder kiezen voor lactose in de shake gebombineerd met volkoren brood en fruit. Elk voedingsmiddel moet een toegevoegde waarde hebben.

grts

Comment

Je hebt dextrose ook in "snoepvorm" ( pakje van 2 ) , valt dit ook onder de dextrose die je in kan nemen na het sporten?

Comment

Ja. Dat zijn meestal van die tabletten zoals Dextro energy.

grts

Comment

Originally posted by Body-Food View Post
                Lactose is een melksuiker, als je er niet tegen kunt dan merk je dat vanzelf.
                Heeft als koolhydraatlader weinig nut.

Als jij je shake met water inneemt dan wil je minder vet, koolhydraten en eiwitten van de melk binnenkrijgen, of je bent gevoelig voor lactose.

Enkelvoudige suikers met name druivensuiker neem ik als diabeet in als ik een Hypo krijg (laag bloedsuikergehalte). Maar neem ik teveel dan moet ik snel insuline nemen, anders wordt ik wakker in het ziekenhuis. Ben ik thuis dan neem ik liever een combinatie in van Maltodextrine met Fructose in, dan weet ik zeker dat ik geen Hyper krijg (hoog bloedsuikergehalte).

Een vloeibare complexe koolhydraat oplossing wordt sneller en beter opgenomen in het lichaam dan iedere andere vaste vorm (bijvoorbeeld zetmeelproducten, spaghetti, macaroni, brood enz)
                Ik gebruik water na de training, omdat ik direct train na school. Een pak melk kun je niet van 8 tot 4 uit de koeling houden, vandaar de enige overgebleven keuze: water. Ik drink rond een uur of 10 een liter magere melk, nergens last van dus ik zal geen lactose intolerantie hebben.
                @Erik
                ik neem ook altijd zo snel mogelijk als ik thuis ben een paar boterhammen om de bloedsuikerspiegel wat constanter te houden, wat dat betreft je heb je zeker een punt. Maar ik neem wel altijd wat suiker bij mijn shakes, voor de beste opname.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

En een koolhydraat dat ervoor zorgt dat de bloedglucose niet stijgt? dat is nieuw voor mij....

Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.

Niet veel bedrijven kunnen maltodextrine leveren, omdat het een grondstof is.
                  Wij verwerken het in de betere Wheightgainers, en o.a in onze vloeibare aminozuren voor een betere opname. Maltodextrine is wit van kleur en smaakloos.

100 gram product bevat: 1666 Kjoule = 398 Kcal
                  Vet 0 gram, Eiwit 0 gram, koolhydraten 98 gram.
                  Samenstelling: Maltodextrine, maltotriose, maltose

Comment

Ik gebruik water na de training, omdat ik direct train na school. Een pak melk kun je niet van 8 tot 4 uit de koeling houden, vandaar de enige overgebleven keuze:

Er is nog een keuze, wat dacht je van een Thermosfles ?

Wat er warm in gaat blijft warm!
                    Wat er koud in gaat blijft koud!

Alleen je kunt het niet, allebei tegelijk doen

Comment

he generalix als je toch pas 15 minuten na het trainen je shake neemt kun je hem dan niet thuis maken met melk.
                      Of mag dit nog niet van je ouders,

(niet lomp bedoeld hoor maar omdat je een topic had dat het niet mocht van je ouders)

Comment

Ik heb nu ook van die Dextro snoepjes in de winkel gehaald, maar hoeveel van die snoepjes raden jullie aan om na de training in te nemen? stuk of 2?

grtz

Comment

wat is een whey shake?

Comment

@ bodyfood
                            Je bedoelde niet de fructose die je bloedglucose liet stijgen? Zo had ik het opgemaakt uit je post. En dat product waar je het over hebt hoe werkt dat en wat is de functie daarvan?

@generalix

Daarmee bereik je in ieder geval dat je bloedsuiker constant blijft en je lichaam beter in staat is te herstellen.

@spectral

een whey skake is een combinatie van (meestal) melk en proteïne poeder, Whey proteïne. Whey betekend in het nederlands het zelfde als wei een een bij product bij het maken van kaas.
                            Wei bevat veel bruikbare proteïne die in poedervorm te koop zijn. Je lost ze op in bv melk en j hebt een whey shake. Lees ook de voedingsstickys als je meer wilt weten van whey proteïne.

grts

Comment

Originally posted by quibus View Post
                              he generalix als je toch pas 15 minuten na het trainen je shake neemt kun je hem dan niet thuis maken met melk.
                              Of mag dit nog niet van je ouders,

(niet lomp bedoeld hoor maar omdat je een topic had dat het niet mocht van je ouders)
                              Hehe, nee het mag nu. Maar ik wil het liefst zo snel mogelijk na de training en ik moet 20 minuten naar huis fietsen. Ik heb dan liever mijn eiwitten al binnen en dat ik thuis nog wat pak, dan dat ik nog 20 minuten extra moet wachten op mijn shakie.

sigpic

Comment

@Erik 1982

Je bedoelde niet de fructose die je bloedglucose liet stijgen? Zo had ik het opgemaakt uit je post. Waar staat dat?

En dat product waar je het over hebt hoe werkt dat en wat is de functie daarvan?

Lees in dit TOPIC nr: 9 eens.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X