Dextrose vraag!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Omdat ik waxy maize toch wel duur vind in vergelijking met gewone maizena... maar ook betere kwaliteit/opnamesnelheid, bepalend aan de hoeveelheid amylopectine, hoe hoger des te beter....

waxy maize : amylopectine 95% - amylose 5 %
    maizena : amylopectine 72% - amylose 28%

maar nu heb ik ook iets gevonden over Tapioca zetmeel (van de cassave) dat verkrijgbaar is bij de toko's en heeft een betere samenstelling dan maizena....een mooie middenmoter.

tapioca zetmeel : amylopectine 83% - amylose 17%

Nu even gaan kijken naar de prijs ervan, is het te doen dan ga ik voor de tapioca....
    .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
    There is no failure except in no longer trying

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
      Omdat ik waxy maize toch wel duur vind in vergelijking met gewone maizena... maar ook betere kwaliteit/opnamesnelheid, bepalend aan de hoeveelheid amylopectine, hoe hoger des te beter....

maar nu heb ik ook iets gevonden over Tapioca zetmeel (van de cassave) dat verkrijgbaar is bij de toko's en heeft een betere samenstelling dan maizena....een mooie middenmoter.

Nu even gaan kijken naar de prijs ervan, is het te doen dan ga ik voor de tapioca....
      ik las idd dat hoe hoger het percentage amylopectine. hoe beter. en dat daarom wazy maize wat beter is. aan jouw percentages te zien, is het verschil toch wel flink.

maar als low budget oplossing is maizena zeker een topper.
      --------------------------

Dextrose is in mijn opinie ook nog steeds een goede oplossing.
      We nemen deze soort producten omdat: de glycogen resynthesis rates hoger liggen na de training. en omdat je dus sneller en meer glycogeen kan aanvullen, zonder dat je lichaam deze stofjes omzet naar vet.

dextrose wordt binnen kwartiertje ofzo opgenomen. mazywaize geloof ik 300% sneller en dus in 5 minuten. Nou dan begin je 10 minuten eerder met glycogeen aanvulling en thats it. ben je 10 minuten eerder in een anabole toestand. (Hoe groter glycogeen voorraden hoe groter het spiervolume. spieren bestaan uit water, eiwitten, glycogeen en mineralen etc. dus glycogeen aanvullen geeft je spieren ook meer volume. of je dit glycogeen nou aanvult met dextro of waxy maize. volgens mij maakt het niet echt veel verschil).

10 minuten langer slapen en 10 minuten later je ontbijt nemen wat je weer anabool maakt, maakt toch ook geen dramatisch verschil...
      ----------------

Ik ben nog een beetje kritisch tegenover de voordelen van wazy maize tov dextrose. maar ik begin maar eens met een paar pakken maizena te kopen. en wat te experimenteren.

@ marnop: koolhydraten na de training bevallen je dus toch wel goed
      Last edited by dynobet; 08-02-2011, 12:41.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
        @ marnop: koolhydraten na de training bevallen je dus toch wel goed

Deze koolhydraten wel, absoluut.

Maar het werkt toch wel anders dan dextro hoor. Je hebt met maize geen mega insulinepiek maar wel een betere transporter voor je amino's.
        Dextro neemt verder geen vocht op in de spieren, het werkt puur als brandstof. En doet niets positiefs met je bf.
        Je bloedsuikerspiegel stijgt explosief en je krijgt weer eventjes volop energie, dat is bij maize niet hoor, je blijft wel eventjes moe. Het werkt echt heel anders dan dextro.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Net naar de toko geweest, voor 1 euro per 500 gram de tapioca zetmeel dus goed te doen voor low budget en beter dan maizena.....

Comment

Net naar de toko geweest, voor 1 euro per 500 gram de tapioca zetmeel dus goed te doen voor low budget en beter dan maizena.....
            Dat scheelt dan behoorlijk qua prijs tov waxy maize.. Wat is zo'n "toko" eigenlijk, ik hoor veel lui erover praten, maar zoiets ken ik eigenlijk niet in mijn omgeving qua winkel ofzo..
            "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
              Dat scheelt dan behoorlijk qua prijs tov waxy maize.. Wat is zo'n "toko" eigenlijk, ik hoor veel lui erover praten, maar zoiets ken ik eigenlijk niet in mijn omgeving qua winkel ofzo..
              surinaams/javaans/chinees/indisch/afro winkeltje met buitenlandse produkten...in dorpen en kleine steden ga je deze hoogstwaarschijnlijk niet vinden, in de (middel)grotere steden vooral.....

Comment

Het ruikt altijd zo lekker in zo`n toko als van die grote bakken hebben met verschillende kruiden.....

Goed idee om eens zo`n toko binnen t elopen!

Comment

@Marnop... jij hebt het telkens over bij dextro insuline piek, en bij maizena niet.
                  Maar je hebt toch gewoon een insuline piek nodig om glycogeen aan te vullen en eiwitsynthese gestimuleerd wordt.

[quote wikipedia]
                  Insuline verlaagt het glucosegehalte van het bloed.
                  Het hormoon stimuleert:
                  • Synthese van glycogeen in spier- en levercellen
                  • Synthese van vetzuren
                  • Synthese van eiwitten o.a. in spierweefsels
                  • Transport van glucose door celmembranen, via GLUT-4 zodat het voor celstofwisseling vrijkomt en de afbraak van vetten en glycogeen verhindert.
                  • Transport van K+ naar de cellen waardoor de kaliumspiegel in bloed wordt verlaagd.

[/quote]

Voor mij klinkt geen insuline piek -> niet snel veel glucose beschikbaar in het bloed. Dus ook niet snel herstel.
                  Wat ik ervan las is vooral Vitargo wel goed spul. Waxy Maize heb ik al mijn twijfels over. Maizena helemaal.

Verder...vocht in je spieren is leuk als je BB bent... als PL heb je daar niks aan Beetje hetzelfde effect als met creatine. Wat verdwijnt als je stopt.
                  Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by marnop View Post
                    Deze koolhydraten wel, absoluut.

Maar het werkt toch wel anders dan dextro hoor. Je hebt met maize geen mega insulinepiek maar wel een betere transporter voor je amino's.
                    Dextro neemt verder geen vocht op in de spieren, het werkt puur als brandstof. En doet niets positiefs met je bf.
                    Je bloedsuikerspiegel stijgt explosief en je krijgt weer eventjes volop energie, dat is bij maize niet hoor, je blijft wel eventjes moe. Het werkt echt heel anders dan dextro.
                    stukje van bodyrescourse in een topic over dextrose vs vitargo/waxy maize:
                    Another study that observed glycogen synthesis rates showed that high molecular weight glycogen was initially synthesized at a faster rate than low molecular weight glycogen. (Cool However, blood sugar and insulin levels were not statistically different between the HMW carbohydrate and the glucose solution. What this means is that espite being a complex carbohydrate, the HMW carbohydrate still raised insulin levels to about the same level as dextrose. (de piek in insuline is dus blijkbaar gelijk bij dextrose/vitargo/wazy maize).
                    ------------------------------

Het "vocht" dat in die spieren terecht komt dat het volume geeft aan de spieren: is het vocht dat samen met koolhydraten omgezet wordt tot glycogeen en wordt opgeslagen in de spieren

Glycogeen = glucose + vocht. Elke gram koolhydraten die wordt opgeslagen als glycogeen. wordt opgeslagen met ongeveer 3g vocht in spieren en lever.
                    Dat is de reden waarom veel wedstrijd athleten een aantal dagen voor hun wedstrijd koolhydraten flink omhoog schroeven (en vetten tot een minimum tijdens deze "carb load"). Door de glycogeen voorraden dmv glycogeen supercompensatie zo groot mogelijk te maken. krijg je zoveel mogelijk glycogeen en dus ook vocht in de spieren en dus maximaal spiervolume. waxy maize, vitargo of dextrose zijn vooral in het begin van het koolhydraat laden een goede optie. naarmate de tijd verloopt moet er overgestapt worden op steeds complexere koolhydraten. (dus dextrose zorgt ook voor meer spiervolume door vocht in de spieren te krijgen).
                    ----------------------------

Dat je positief bent over waxy maize/maizena begrijp ik. maar dextrose is zeker niet veel slechter als deze. Ook mensen als 3XL schrijven op bodyrescourse dat ze geen verschil merken tussen gebruik van dextrose en waxy maize/vitargo. (en hun mening is mij wel wat waard. maar alsnog ga ik het zelf uitproberen).
                    Last edited by dynobet; 08-02-2011, 13:44.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X