Originally posted by Pren
View Post
Dextrose gezond / ongezond? Vervanger..... (Krachttraining)
Collapse
X
-
Originally posted by brillant View PostWat kun je het beste eten na de training?
Mensen die fanatiek sporten weten hoe belangrijk voeding is als het gaat om spieropbouw, spierkracht, conditie en het verbranden van vet. Het is daarom goed om te weten wat je precies na de training moet nemen, en dat zijn niet - zoals veel mensen denken - de eiwitten. Direct na de training neem je snelle koolhydraten. Belangrijkste vorm van energie voor het lichaam: glucose
Je lichaam haalt in eerste instantie de energie uit koolhydraten. Koolhydraten heb je in verschillende soorten, enkelvoudige, tweevoudige en meervoudige koolhydraten. De samenstelling van de koolhydraat bepaalt dus wat voor soort koolhydraat het is en daar worden ze ook naar ingedeeld. Via de spijsvertering worden alle verteerbare soorten koolhydraten afgebroken tot glucose en in die vorm opgenomen via de darmwand in het bloed. Daarom wordt glucose ook wel bloedsuiker genoemd. Aangezien enkelvoudige koolhydraten sneller kunnen worden afgebroken dan meervoudige koolhydraten, worden koolhydraten ook wel onderverdeeld in snelle en langzame koolhydraten. De snelle koolhydraten worden dus sneller opgenomen in het bloed. Voedingsvezels zijn niet niet verteerbaar en daardoor niet af te breken tot glucose.
Wanneer het gaat om dagelijkse voeding is het het best om zoveel mogelijk meervoudige oftewel complexe koolhydraten te nemen. Maar na de training is het beter om snelle koolhydraten te nemen.
Wat doet het lichaam met glucose in het lichaam
Wanneer er glucose in het bloed komt, zorgt het hormoon insuline ervoor dat de bloedsuikerspiegel weer in evenwicht komt. De glucose wordt onder invloed van insuline naar de lichaamscellen vervoerd waar ze verbrand kunnen worden zodat de energie vrijkomt. Daarnaast zorgt insuline er ook voor dat glucose kan worden opgeslagen in de vorm van glycogeen in de lever en de spieren als een reservebron van energie. Wanneer er extra energie nodig is die niet direct via voedsel uit het bloed te halen is, zoals bij slaap of extra zware inspanning, spreek het lichaam de glycogeen voorraden aan.
Glycogeen, spieren en training. Hoe zit het precies?
Tijdens het sporten is er veel energie nodig. De voorraad aan glycogeen in de lever wordt dan gebruikt om de suikerspiegel op peil te houden, en de glycogeenvoorraad in de spieren wordt als directe energie gebruikt. Na ongeveer drie kwartier van intensieve inspanning zijn deze reserves op, en gaat het lichaam over op het verbranden van vetten en eiwitten. Er is dan ook sprake van afname in kracht: de verbranding van vet en eiwit verloopt langzamer er komt dus minder snel energie vrij. Vaak ga je dan ook sneller zweten en sommigen krijgen sneller honger. Om te voorkomen dat je lichaam overgaat op het aanbreken van spiereiwit (spieren worden dan afgebroken om aan energie te komen) is het van belang om direct na de training, je lichaam snel energie te geven. De spieren kunnen ook pas weer eiwitten aanmaken wanneer de suikers weer zijn aangevuld. Het is dus ook bevorderlijk voor de spiergroei. En er is nog een voordeel van het gebruik van snelle koolhydraten direct na de training: Het remt de stijging van het cortisolgehalte. Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon wat op meerdere vlakken een negatieve invloed op het lichaam heeft. Wat betreft de krachttraining breekt het hormoon spieren af, wat dus geremd wordt door het nemen van snelle koolhydraten na de training. Al deze voordelen worden veroorzaakt doordat de snelle koolhydraten een insulinepiek veroorzaakt. Hierbij wordt ook de glycogeenvoorraad weer aangevuld.
Wat zijn de beste snelle koolhydraten voor na de training
Nu zou je misschien denken dat je een lekkere zoete snack na de training kunt nemen, maar dat is niet helemaal waar. Er zit namelijk verschil in de snelle koolhydraten wat betreft snelheid en effectiviteit. De volgende snelle koolhydraten kun je het best gebruiken:
- Dextrose, oftewel glucose.
- sommige oligosacchariden (enkel meervoudige koolhydraten), zoals maltodextrine blijken een sterk insulineverhogend effect te hebben (zoals in Powerade). Overigens hebben niet alle oligosacchariden dat effect.
- Zetmeel. Ook hier zijn niet alle vormen van zetmeel inzetbaar als snelle koolhydraat. Bruikbaar zijn witbrood, aardappels en witte rijst.
- Meest aanbevolen: Maiszetmeel, oftewel wazy maize. Deze blijkt zeer effectief en is het meest bekend als vitargo.
Welke koolhydraten juist niet na de training:
- Fructose. Deze koolhydraat komt met name voor in fruit. Omdat het eerst omgezet moet worden in glucose is het voor het in dit artikel besproken doel te langzaam, het heeft niet het beoogde effect op de insulinespiegel.
- Sucrose (tafelsuiker, rietsuiker) heeft wel iets meer effect dan fructose, maar het effect is niet optimaal. Sucrose is een tweevoudig koolhydraat wat bestaat uit glucose en fructose.
Eiwitten na de training kunnen aangevuld worden door middel van een wheyshake of door de eiwitten in de opvolgende maaltijd.
Hier ben ik het dan ook wel weer mee eens, nu ben ik echt in de war.
zal ik nou met dextrose door blijven gaan of zak ik een banaan nemen?
Of zal ik bijvoorbeeld vitargo nemen? Daar zal mn vader niet over in discussie gaan aangezien hier geen suikers in zitten.
Comment
-
druivesuiker oftewel dextrose kost geen ruk(bij bodyenfit wel)de goedkoopste die ik ben tegengekomen met googlen is 3 euro een kilo
en wat betaal je voor een kilo bananen??Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!
Comment
-
Originally posted by Bulker1 View PostHier ben ik het dan ook wel weer mee eens, nu ben ik echt in de war.
Of zal ik bijvoorbeeld vitargo nemen? Daar zal mn vader niet over in discussie gaan aangezien hier geen suikers in zitten.
Beetje apart dat je nu vraagt of je ermee door moet gaan terwijl je eerder zei dat dat niet kon/mocht!?
Ik heb ook een tijdlang na de training dextrose genomen,0.0 % verschil.
Het zal heus wel iets kunnen doen hoor,maar een banaan is goed genoeg.
En zeker om gezeik te voorkomen!
Bananen hoef je niet zelf te betalen toch?Last edited by rain; 20-01-2014, 19:11.DIVIDE ET IMPERA
Comment
-
Originally posted by Bulker1 View PostHier ben ik het dan ook wel weer mee eens, nu ben ik echt in de war.
Of zal ik bijvoorbeeld vitargo nemen? Daar zal mn vader niet over in discussie gaan aangezien hier geen suikers in zitten.Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!
Comment
-
Originally posted by rainman View PostMaar jouw vader kent wel de verschillen tussen alle soorten dan?
Beetje apart dat je nu vraagt of je ermee door moet gaan terwijl je eerder zei dat dat niet kon!?
Ik heb ook een tijdlang na de training dextrose genomen,0.0 % verschil.
als ik dan dextrose neem vermindert dat wel heel snelRemember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!
Comment
-
Originally posted by brillant View Postnou moet ik eerlijk zijn maar als ik met een kuur bezig ben wil ik nog wel is trillende handen krijgen
als ik dan dextrose neem vermindert dat wel heel snel
Daarom zeg ik dat het wel iets zou kunnen toevoegen,maar ik bekijk het puur voor de ts en het eventuele (onnodige) gezeik met zijn vader.Last edited by rain; 20-01-2014, 19:14.DIVIDE ET IMPERA
Comment
-
Originally posted by Bulker1 View PostBedankt voor jullie snelle reacties.
mijn vader heeft niet gezegd waarom hij het niet wil, dat zal ik hem nog even vragen, daar kom ik op terug.
Ik neem dan vanaf nu een banaan na de training, het enige probleem is dat ik dat niet lust dus dit zal ik moeten leren eten xd
Originally posted by Bulker1 View PostThnx mensen!! Mijn vraag is beantwoordt!!I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
- Dave Tate
Comment
-
Originally posted by rainman View PostBulker is 15 jaar!!!!!
Daarom zeg ik dat het wel iets zou kunnen toevoegen,maar ik bekijk het puur voor de ts en het eventuele (onnodige) gezeik met zijn vader.Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!
Comment
-
Nou nog even een hele andere vraag wat ook wel interessant is:
-Met het aantal gewichten steeg ik eerst erg veel, dat gaat nu erg langzaam.
ik zit nu met bijv. benchpress en rows op 50kg, is dit veel of weinig voor mijn leeftijd?
hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gewichten toch blijven stijgen?
Comment
-
Originally posted by generation_iron View Postalsof je al je glycogeen verbrand hebt na een krachttraining..
verder kan je een product niet snel gezond of ongezond noemen, een voedingspatroon is gezond of ongezond.
dextrose levert niet veel bijzondere micro's maar daar doe je het ook niet voor. Persoonlijk zou ik de discussie niet aangaan, gewoon weg gooien die troep en je pa is ook weer blij. Eet gewoon een degelijke maaltijd na het trainen, ik heb het altijd zonder dextrose gedaan.BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg
Comment
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door sportsbyteThe IPL's best finisher is known for their ability to handle pressure and close matches successfully. Ability to decide under pressure. Strategies, and...
-
Kanaal: Algemeen
5 uur geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Pin zercher squat:
- 65kg 6x
- 65kg 7x
Safety bar back extension:
- 35kg 5x
- 21kg 15x...-
Kanaal: Trainingslogjes
1 day ago -
-
Antwoord op Spierbouwers.nldoor NancyfrankSex dolls have come a long way since their inception. What started out as simple inanimate objects designed for sexual pleasure have evolved into highly...
-
Kanaal: Links
2 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzMaandag niet getraind, had een sollicitatie in de ochtend en daarna werken, keertje wat langer rust kon ook geen kwaad.
Deze week maar keertje 2...-
3 dagen geleden -
-
door enroutechnologies
- Understanding Fleet Management: A fleet management system is an all-encompassing solution designed to help businesses efficiently manage their vehicle
You do not have permission to view this gallery.
This gallery has 1 photos.-
Kanaal: Even voorstellen...
4 dagen geleden -
door awinash62To enroll in the US CPA course, candidates must fulfill specific educational and professional criteria. A bachelor’s degree in accounting, finance,...
-
Kanaal: Trainingsschema's
1 week geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 111kg 1x
- 82.5kg 6x
- 82.5kg 7x
Deficit wide grip SL DL:
- 80kg 3x10...-
1 week geleden -
-
door harryjkevin0Finding effective techniques to get assignment done is essential when academic deadlines are approaching. You may greatly lower stress and enhance the...
-
Kanaal: Algemeen
1 week geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Safety bar goodmorning:
- 62.5kg 12x
1 sec paused safety bar squat:
- 91kg 2x
Wide grip...-
1 week geleden -
-
door romankenndyParasites in the muscles can cause symptoms like muscle pain, weakness, swelling, fever, and fatigue. In some cases, you may also experience joint stiffness,...
-
Kanaal: Ziekten en aandoeningen
1 week geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment