Originally posted by TrainInsane
View Post
Ik ga ervan uit dat ik gains zal verliezen. Hoeveel is een vraagteken. Wel weet ik dat gewonnen gains die er al voor een lange tijd opzitten niet zo snel verdwijnen. Hoe langer een kuur, deste beter blijft massa behouden.
Blijvende workouts zal ook voorkomen dat massa als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Over het ON blijven.
Ik weet, aan de hand van bloed-onderzoek, dat mijn hormonen inactief zijn. Ik praat dan over het LH en FSH hormoon. Het FSH hormoon fungeert voor het grootste gedeelte als testosteron-maker samen met de sertoli-cellen. Aangezien ik extern toedien behoef ik geen eigen testosteron aan te maken, tevens ben ik bijna 43 en zal de aanmaak ook niet meer zoveel zijn.
Het LH-hormoon geeft opdracht/signalen aan de testes om te produceren.
Dit hormoon wordt door HCG, dat ik dagelijks toedien, vervangen. De reden hiervoor is om de leydig-cellen in de testes actief te houden en zolang ze worden geprikkelt, door LH of HCG, zullen ze niet 'inslapen', waarna atrofie optreedt, krimping van de ballen. Inslaping van de leydig-cellen zorgt namelijk voor gevoeligheidsvermindering. Dit betekent dat de receptoren, die signalen opvangen van LH of HCG, aan de buitenkant van elke leydig-cel langzaam maar zeker verdwijnen. Dit kan na vele atrofies, die in elke kuur optreden, zover verdwenen zijn dat de leydig-cellen geen signalen meer kunnen opvangen en dus ook niet meer uit zichzelf opstarten. Dan heb je permanente hypogonadisme. Daarom is het gebruik van HCG tijdens een kuur zo verdomd belangrijk, ook tijdens het bridgen.
Ik ga ervan uit dat zolang ik geen krimping van mijn testes ervaar, mijn leydig-cellen actief gehouden worden. Uit vele stukken, artikels, onderzoeken, etc. die ik heb gelezen weet ik dat het LH en FSH hormoon na beindiging van een kuur, maakt niet uit hoelang, zelf weer zullen gaan fungeren. Het probleem ligt hem daar ook niet maar meer door inactiviteit van de testes en de gevoeligheidsvermindering die optreed wanneer de testes niet actief worden gehouden.
Kort samengevat. Ik hoop dat, wanneer ik OFF ga, mijn eigen hormoon-systeem weer uit zichzelf opstart. Hoelang de herstelperiode zal worden is voor mij onbekend. Ik weet wel dat enkel nolvadex, op 20mg/d, het klusje klaart.
Comment