Geloof, Religie, Wetenschap

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geloof, Religie, Wetenschap

Naar aanleiding van het topic van Bilo.

Ik gaf daar in aan, niet al te serieus verder te willen gaan, maar eigenlijk zou ik dat hier alsnog graag willen doen. Waarom? Omdat ik wel van een goede discussie hou op hoog niveau. Met hoog niveau bedoel ik dan niet dat je de duurste woorden en moeilijkst begrijpende taal gebruikt die je beheerst, maar dat er diep word nagedacht en er veel speculaties zijn en dingen waar je gewoon zo 1, 2, 3 niet uit komt.

Ik zal beginnen. Ik ben gelovig en iets verder in detail christelijk. Officieel protestants, maar aangezien ik daar geen onderscheid in maak maakt dat eigenlijk ook niet uit.

Zoals al aangegeven, de bijbel is meer dan 2000 jaar geleden geschreven. Mond op mond doorgegeven, stukken overgeschreven, terug opnieuw geschreven, vertaald en noem maar op. Daarnaast hadden de mensen vroeger veel andere ideeen als ons. Dat is ook heel logisch want zij leefden in een totaal andere tijd als wij nu. Er zijn dan ook veel dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken. Alles was dus anders, hun taalgebruik, hun opvattingen en ideeen en noem maar op. Daardoor kom je dus ook veel gevallen tegen in de bijbel die je niet al te letterlijk moet nemen. Dat kan ook gewoon niet.

Ik ben zelf gelovig, maar dat wil niet zeggen dat ik zelf nooit vragen heb. Sterker nog, ik zit met ontzettend veel vragen. Als we er ooit uit willen komen hoe het nu allemaal precies zit (en ja dat willen we) vind ik dat we in plaats van er ruzie over te gaan maken wie nu wel en niet gelijk heeft er samen over na moeten denken. Als gelovige moet je niet gelijk de wetenschap afkraken en als onzin beschouwen, maar andersom ook niet.

Veel mensen zien het zwart/wit, maar dat vind ik zelf niet logisch. Zoals dus wel duidelijk mag zijn is dat je niet alles uit de bijbel letterlijk moet nemen.

Ik zelf zal dus ook nooit beweren dat bijv. de oerknal nooit plaats gevonden heeft. Het kan toch ook best zijn dat god er voor gezorgd heeft dat die oerknal er was. Waarom niet? Om even het voorbeeld van ophaler erbij te halen, er staat in de bijbel dat god hemel en aarde schiep. MAAR er staat niet bij hoe die dat precies deed. Dus misschien was dat ook wel door middel van een oerknal. Er staat ook dat 1 dag voor god als 1000 jaar is en 1000 jaar als 1 dag. Dus misschien schiep hij alles wel in 7000 jaar, in plaats van in 7 dagen. Weten wij veel. Maar is dat nu echt het belangrijkste? Is dat waar het om gaat? Nee toch? Maar zo zijn er dus wel veel vragen die mij bezig houden. God is er altijd al geweest bijvoorbeeld. Hoe kan dat nu? Dat kan toch niet? Hoe kun je er nu altijd al geweest zijn? Wie heeft god dan gemaakt? En als dat al iets of iemand geweest is wie heeft diegene dan weer gemaakt? Voor ons is dat niet te begrijpen en dat gaat dan ook ons verstand te boven. God zag dat alles goed was, het was volmaakt, perfect. In de hemel bestond geen haat, oorlog, ruzie of wat dan dat negatief is. Hoe komt het dan dat satan in opstand kwam? En god weet, ziet, hoort alles. Waarom heeft hij dan niets gedaan om dat te voorkomen? Waarom heeft hij adam en eva niet tegen gehouden als hij van te voren al wist dat ze van de verboden vrucht aten? En was het wel een vrucht? Daarnaast betekent adam eigenlijk gewoon 'mens'. Dus heette de eerste mens wel adam, of is het gewoon een benoeming?

Dat zijn echt van die dingen waar je echt over na kan denken. Sommige dingen zul je wat beter kunnen begrijpen als je er over nadenkt en je er in verdiept, maar andere dingen daar kom je nooit over uit. Dat geeft ook niet, want dat is ook niet waar het om gaat.

Ik snap ook het gezeik niet met kerken en alles. Als gelovige, dienaar van god en waarmee je ook verwacht word om goed te doen (dat is je taak) dien je het goede voorbeeld te geven. Respecteer je medemens, behandel je naaste zoals je zelf ook behandeld wil worden. Als er iemand is die daar het goede voorbeeld van zou moeten geven, dan ben jij dat wel als gelovige. Maar nee, in plaats daarvan gaan veel kerkgangers de wetenschap afkraken. In plaats daarvan vervloeken ze zondaars, willen ze niets weten van mensen die niet naar de kerk gaan en hebben ze een afkeer van ze. Er word in de kerk geroepen dat je je broeders en medemensen met open armen moet ontvangen. Behandel de mensen met liefde en respect en bekeer de ongelovigen en breng ze het woord van god. Dat zijn dingen die ik vaak hoorde in de kerk. Maar veel doen er niets mee. Want als er een vreemde 'hun' kerk binnenkomt word die aangekeken alsof het een stuk vuil is. Zo van wat kom je hier nu eigenlijk doen? Dat soort dingen zie je vaak. En dan vraag ik me af waar het goed voor is. Wat zit je er dan eigenlijk te doen? Zit je er om te roddelen? Blijf dan alsjeblieft thuis, want dan ben je er niet om de goede redenen. Het huis van god is bedoeld om de mensen bij elkaar te brengen, niet om een groepje te vormen van ie**************** geflipte mensen die niet precies door hebben hoe de wereld in elkaar zit.

Bijvoorbeeld mensen die er om zeuren dat er tegenwoordig op bepaalde plekken veel instrumenten gebruikt worden en dat er bandjes optreden. Dat zou belachelijk zijn en gaat te ver. Waarom? Iedereen doet het op z'n eigen manier. Ik zie persoonlijk ook veel meer in een gospel dienst op z'n Amerikaans dan een suffe en saaie kerkdienst. Als jij liever naar een orgel luistert (bij wijze van), ook goed. Prima. Iedereen zijn ding.

Als ik dan kijk naar waar zelfs ruzies soms over gaan, denk ik vaak, mensen ben je dan echt vergeten waar het nu echt om gaat? Wat maakt het uit dat er een piano gebruikt word in plaats van een orgel? Moet je jezelf daar nu druk over gaan maken? Als gelovige zal je beter moeten weten.

Ik heb nu het een en ander gezegd over de bijbel en over de kerk, maar niet iedereen is natuurlijk christelijk. Als je dus moslim bent kun je hier neerzetten wat je kwijt wil over de koran en etcetera. Uiteraard kan het ook zo zijn dat je wat kwijt wilt over bijbel ookal ben je niet christelijk en etcetera. Maakt dus niet uit. Geld ook weer voor atheisten, ook die kunnen reageren ookal geloven ze niet. Die kunnen dan weer uitleggen waarom ze juist niet geloven.

Ik vraag wel, aangezien dit mijn topic is, respecteer graag iedereen zijn mening. Wel vind ik, dat als je iets verkondigt, je ook moet kunnen onderbouwen waarom je dat idee hebt. Als jij dus gelooft dat er op mars aliens wonen die ervoor gezorgd hebben dat er hier leven is, dan kan dat, maar leg dan ook uit waarom je dat denkt.

Zal zelf weer beginnen. Waarom geloof ik in god? Omdat ik denk dat alles wat is ontstaan moet zijn door een bepaalde intelligente levensvorm. Als je kijkt naar hoe alles in elkaar zit, de natuur, het menselijk dna, kringloop van het leven, geboorte en dood, wonderbaarlijke gebeurtenissen enzovoort. Dat kan niet zomaar vanzelf en toevallig gebeurd zijn. Daar zit iets achter. En naar mijn idee is dat god. Of je hem nu Allah, Yehova, Jawheh noemt of wat dan ook doet er verder niet toe. De evolutie theorie bijvoorbeeld, daarvan zal ik dan ook niet zeggen dat het niet waar is of dat het niet klopt. Alleen zal ik dan niet geloven dat die uit zichzelf voortgekomen is, maar dat die aangestuurd is door god.

Wat een verhaal.
    Nu jullie.
    Owner of the Iron Playground.

Jordy ik denk er bijna precies het zelfde over als jij maar ik zeg dat ik niet gelovig ben omdat ik niet in de bijbel geloof door de redenen die jij zei en ik bid niet daarom zeg ik dat ik niet gelovig ben maar ik geloof wel in een god maar mooi stuk herken mezelf in iedere zin die je op schrijft!

Comment

Heel mooi stuk wat je geschreven hebt Jordy.

Ik zelf geloof niet in God.
      Ik heb niks met religie.

Ik denk dat religie heel veel ellende op de wereld heeft neergezet.
      En die ellende is nog lang niet voorbij.
      ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Het punt is wel, dat een gelovige zijn en geloven dat god bestaat niet hetzelfde zijn. Geloven gaat verder dan dat. Geloven betekent bijvoorbeeld onder andere dat je gelooft in de aanwezigheid van god in deze wereld, zonder dat je daar enig acceptabel bewijs voor hebt en kan geven. Het betekent dat je god ziet als je vader en als schepper die jou het leven gegeven heeft. Het betekent ook dat je handelt naar de taak die je opgedragen is (bijvoorbeeld wat ik eerder al noemde, heb je medemens lief etc).

Daarom denk ik ook dat je ook moet kunnen openstaan voor andere gedachten in plaats van 1 iets verkondigen als waarheid en punt. Want er zijn genoeg dingen die je alsnog niet kunt verklaren en die ook niet in de bijbel voorkomen of waar dan ook. Maar ze zijn er wel. Er blijven dus altijd vragentekens over.

@ Ashley: Thanks en dat ben ik inderdaad met je eens. Maar waarom geloof je niet in het bestaan van god? Wat is je idee daar over?

Comment

Voor mij bestaat er geen God. Ik geloof ook niet dat er iets anders is na de dood.
          Ik ben niet gelovig, en openstaan voor nieuw dingen ben ik niet te beroerd voor.

Ik kan er niks aan doen maar het is nou eenmaakl zo. Ik respecteer iedereen die wel zijn geloof heeft dat moet je zelf weten. Mijn ding is het niet.
          ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Ik denk dat religie heel veel ellende op de wereld heeft neergezet
            Ben ik het totaal mee oneens, al die ellende dat op de wereld is, is door de mens gecreeerd. Moge dit zijn vanwege de machtslust, moge dit zijn vanwege de rijkdom, maar zeker niet door het geloof. Het geloof is vaak hét instrument van een machts/rijkdoms-wellustige persoon (satanistisch persoon) om zijn doel te bereiken, maar dat betekend nog niet dat geloof alleen daarvoor goed is, er zijn genoeg goede dingen te danken aan het geloof, hier letten we alleen nooit.
            Every man dies, only a few have ever lived!!

Comment

Ik vind dat mensen zich er gewoon moeten bij neerleggen dat ze geen antwoorden hebben op die vragen en nooit antwoorden zullen hebben.
              "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Originally posted by Matrix View Post
                Ben ik het totaal mee oneens, al die ellende dat op de wereld is, is door de mens gecreeerd. Moge dit zijn vanwege de machtslust, moge dit zijn vanwege de rijkdom, maar zeker niet door het geloof. Het geloof is vaak hét instrument van een machts/rijkdoms-wellustige persoon (satanistisch persoon) om zijn doel te bereiken, maar dat betekend nog niet dat geloof alleen daarvoor goed is, er zijn genoeg goede dingen te danken aan het geloof, hier letten we alleen nooit.

helemaal eens.
                mensen die geloof misbruiken om oorlog te voeren hoef je wat mij betreft ook geen gelovigen te noemen, want die hebben alleen eerzucht of wraakgevoelens als drijfveer.
                een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Leuke discussie ik doe mee.

Zelf heb ik altijd op Christelijke scholen gezeten dus ik weet waar de bijbel over gaat.
                  Maar jong als ik was vroeg ik de juf na het voorlezen uit de bijbel, wat elke morgen altijd gebeurde.
                  ''Juf, juf maare waar komen de dino's vandaan dan''
                  Deze en andere vragen vielen vaak niet in goede aarde bij de juf.

Ook vragen als, de homo sapiens bestaan al 200.000 jaar waarom duurde het 198.000 jaar voordat iemand in de gaten kreeg dat er een (lees 1) god was??

De mens heeft langer geloofd in meerdere goden.

Ook vind ik dat gelovigen en hier generaliseer ik voor het gemak maar even,
                  het alleen recht hebben op de waarheid.

Maar wie heeft er nou gelijk?????
                  Islam?
                  Christendom?
                  Hindoeisme?
                  Boeddisme?
                  Agnostisch atheistisch?
                  Chinees traditioneel?
                  Afrikaans traditioneel?
                  Natuur godsdiensten?
                  Jodendom?

En dan hebben we ook nog vele, vele afsplitsingen.

b.v.
                  Protestants, katoliek, hervormd, pinkster beweging, soennisme, sjiisme, soefisme, orthodox, modern orthodox, chassidisch, liberaal, jehova, charedisch, kabala, enz, enz, enz.

Te veel om op te noemen....

Of mischien heeft de scientology het wel bij het rechte eind?!?

Het moge duidelijk zijn zolang de gelovigen het niet eens met elkaar kunnen worden.
                  Blijf ik fijn atheist.
                  Last edited by moscomau; 06-10-2009, 20:05.

De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor typ en of schrijf fouten.

Comment

Dat is juist het punt dat ik wil maken. Ik ben christelijk en ik zie mijn geloof inderdaad ook als het ware. Maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor andere overtuigingen. Ik twijfel namelijk ook nog wel eens. Maar ik zie het geloven in god dan ook heel ruim. Geloven dat de wereld is ontstaat door een intelligente levensvorm (welke vorm dan ook) is in principe namelijk ook geloven in het bestaan van een goddelijk wezen en dus een god. Hoe hij heet heeft voor mij dan ook geen belang want dat maakt niet uit.

Comment

Wat mij betreft slaat Hans hier de spijker op zijn kop.

YouTube - Hans Teeuwen Trui 1999 Part 1/13

Niet meteen gaan zeiken maar helemaal afluisteren.
                      Last edited by moscomau; 06-10-2009, 20:20.

De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor typ en of schrijf fouten.

Comment

Originally posted by moscomau View Post
                        Wat mij betreft slaat Hans hier de spijker op zijn kop.

YouTube - Hans Teeuwen Trui 1999 Part 1/13

Niet meteen gaan zeiken maar helemaal afluisteren.
                        hahaha amen dat was geweldig

OT: Ik ben niet gelovig op welk gebied dan ook, maar ik /hoop/ min of meer op een soort van leven na de dood, want anders gaat dat heel erg saai worden.

Comment

Goed stuk...

Ik ben zelf helaas niet gelovig (het zou mijn leven makkelijker maken als ik het vertrouwen heb in een volgend leven). Maar ik ben niet gelovig opgevoed en totdat ik geconfronteerd word met iets overtuigends zal ik niet opeens kunnen geloven... het lijkt me niet echt een keuze.
                          Specifiekere reacties hieronder.

Originally posted by jordy View Post
                          Zoals al aangegeven, de bijbel is meer dan 2000 jaar geleden geschreven. Mond op mond doorgegeven, stukken overgeschreven, terug opnieuw geschreven, vertaald en noem maar op. Daarnaast hadden de mensen vroeger veel andere ideeen als ons. Dat is ook heel logisch want zij leefden in een totaal andere tijd als wij nu. Er zijn dan ook veel dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken. Alles was dus anders, hun taalgebruik, hun opvattingen en ideeen en noem maar op. Daardoor kom je dus ook veel gevallen tegen in de bijbel die je niet al te letterlijk moet nemen. Dat kan ook gewoon niet.
                          Er zijn nogal wat veranderingen in de eeuwen dat het geloof voor het eerst beschreven is in de bijbel. Dat wijst er volgens mij op dat het niet zozeer de mening en de wens van God is maar een interpretatie van de mens. Wat hierbij aansluit is het feit dat er in 300-400 in Constatinopel door de grootste partijen afgesproken werd dat ze voortaan een geloof zouden vertegenwoordigen (Christendom). Er werd afgesproken wat er voortaan geloofd werd. (Geloof was toen meer een burgelijke macht met legers etc)

Hoe weten we nou dat hetgeen wat geloof uitdraagt hetgeen is wat een eventuele God wil? En hoe weten we of de God die we aanhangen een "goede" god is? Dante beschrijft de ringen/lagen van de Hel in Divana comedi. In een van de ringen zitten de ongelovigen, is dat een "goede" God?

De Bijbel zit vol met aanwijzingen dat God niet boven de normen en waarden staat die ik mijn kind zou leren. Grootheidswaanzin is het makkelijkste voorbeeld (zou ik ook wel hebben als God zijnde ). Vanwaar de noodzaak voor alle aandacht?

Als gelovige moet je niet gelijk de wetenschap afkraken en als onzin beschouwen, maar andersom ook niet.
                          Geloof heeft, hoewel hun imago heel wat anders zegt, door de geschiedenis heen veel tijd en steun gegeven aan de wetenschap. Ze geloven immers dat ze gelijk hebben en dat hiervoor uiteindelijk (wetenschappelijk) bewijs zullen vinden. Als er wetenschappelijke bewijs word gevonden dat niet met het geloof strookt word hierin tegenin gegaan of het geloof word eromheen vervormd. Zoals er met het creatinisme (iets waar jij in geloofd, dat God evolutie heeft gecreeerd) er om het Darwinisme word gebouwd.

God zag dat alles goed was, het was volmaakt, perfect. In de hemel bestond geen haat, oorlog, ruzie of wat dan dat negatief is.
                          God wilde dat de mens een eigen wil kreeg, de mogelijkheid om te kiezen. Zo konden ze bewijzen dat ze zijn liefde waard zijn. Waar ik me meer aan stoor is dit:
                          God gaf de mens eigen keus. Maar vervolgens straft hij degene die niet doen wat hij wil en hoe hij het wil. Is dat niet een tegenstrijdig.

Hoe komt het dan dat satan in opstand kwam? En god weet, ziet, hoort alles. Waarom heeft hij dan niets gedaan om dat te voorkomen? Waarom heeft hij adam en eva niet tegen gehouden als hij van te voren al wist dat ze van de verboden vrucht aten? En was het wel een vrucht? Daarnaast betekent adam eigenlijk gewoon 'mens'. Dus heette de eerste mens wel adam, of is het gewoon een benoeming?
                          Dat Adam mens betekend wist ik niet. Wat ik wel weet is dat 'Satan' een Duivel is gebaseerd op Goden van de paganisten. Veel religies geloven niet in de Duivel. In de Bijbel word wel gesproken over Satan en Lucifer, maar er wordt over het algemeen gelooft dat er met Satan bedoeld word "Tegenspreker" Iemand die een andere kant van een verhaal aandraagt. (van het Hebreeuwse woord S'tan) Lucifer is "de lichtdrager" oftewel brenger van kennis.
                          Overigens bestaat er een geloof dat gelooft in de Duivel en God. Ze geloven in de God zoals deze bestaat in het Christendom maar benadrukken dat God allesvergevend is. Ze hangen daarom de Duivel aan omdat deze over de aarde heerst. (het zou in elk geval het een en ander verklaren als dat laatste stuk waar is) De meeste Satanskerken geloven niet zozeer in Satan, maar meer in het aardse genot.

Ik zie persoonlijk ook veel meer in een gospel dienst op z'n Amerikaans dan een suffe en saaie kerkdienst. Als jij liever naar een orgel luistert (bij wijze van), ook goed. Prima. Iedereen zijn ding.

Als ik dan kijk naar waar zelfs ruzies soms over gaan, denk ik vaak, mensen ben je dan echt vergeten waar het nu echt om gaat? Wat maakt het uit dat er een piano gebruikt word in plaats van een orgel? Moet je jezelf daar nu druk over gaan maken? Als gelovige zal je beter moeten weten.
                          Ik heb zelf het hele idee van de kerk niet zo begrepen. God is overal, waarom dan niet lekker thuis geloven? Ik ben ooit in een kerk in Amerika geweest en het is erg stoer hoe zij het geloof beleven. (precies zoals in de film, met mensen die opspringen en halelua schreeuwen) Het is echter weer schandalig hoe arme mensen daar geld afgeven uit schuldgevoel dat hun word aangepraat.

Waarom geloof ik in god? Omdat ik denk dat alles wat is ontstaan moet zijn door een bepaalde intelligente levensvorm. Als je kijkt naar hoe alles in elkaar zit, de natuur, het menselijk dna, kringloop van het leven, geboorte en dood, wonderbaarlijke gebeurtenissen enzovoort. Dat kan niet zomaar vanzelf en toevallig gebeurd zijn.
                          Dit is ongeveer "intelligent design" wat je beschrijft. Er moet iemand zijn die zoiets ingewikkelds als de mens heeft geschapen omdat het zo goed in elkaar zit dat het niet zomaar toevallig ontstaan kan zijn.
                          Echter blijkt dat de mens niet zo goed in elkaar zit. We hebben extra nutteloos balast en bepaalde dingen zitten niet zogoed in elkaar als het had gekund. De ogen bijvoorbeeld zitten er onnodig ingewikkeld in elkaar, waarschijnlijk omdat ze heel vroeger de functie hadden om warmte waar te nemen in plaats van het huidige zicht.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen geloof, ik geloof alleen zelf niet. Zoals ik al aangaf vind ik dat zelf jammer.
                          Ik denk dan ook dat de gemiddelde gelovige (Christen, Moslim, Jood etc) beter word door het geloof. Het feit dat er veel leed is veroorzaakt uit de naam van God geeft volgens mij alleen aan dat de mens corrupt is.
                          "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Heb nu even de energie niet om volledig en uitgebreid op elke reactie terug te komen, maar even kort door de bocht:

Statistisch gezien bestaat god niet. Dan zou je namelijk niet alleen de kans moeten hebben dat er een oerknal was, maal de kans dat er levensvatbare planeten uit voortkwamen, maal de kans dat er intelligent leven op kwam te wonen etc., maar je zou ook nog de kans erin moeten rammen dat er een god is.
                            Die kans is dus ook vanzelfsprekend kleiner.

Daarnaast is god geen antwoord. Stel, je neemt de oerknal als beginpunt (waardeloos beginpunt overigens, want dat is ook geen echt antwoord), en daar is alles uit ontstaan. Dan rest de vraag: wat was er voor de oerknal? Ga je dan ook nog god in de mix keilen, wat was er voor god? Wie/wat heeft god gemaakt? En wat was daarvoor?
                            God is geen antwoord, maar een fijne, makkelijke leugen die mensen snappen, waar ze op vertrouwen, en zich zo bezig kunnen houden met dingen die minder bedreigend zijn voor enge gedachten.

Met god geef je mensen iets dat ze "kennen", waar ze op kunnen vertrouwen, waarmee mensen alle moeilijke existentiële vragen kunnen beantwoorden: waarom? God.
                            Mensen zijn nergens banger voor, dan voor het onbekende. Er is weinig lastiger dan niet weten waarom? Waarom ben ik hier? Wat maakt mij tot wat ik ben? Waarom gebeuren er nare dingen? Waarom gebeuren er goede dingen? Mensen houden er niet van om vragen met een "ik zou het niet weten" te beantwoorden. En daar komt god mooi van pas, want god is de reden.
                            Dat je dan totaal voorbij gaat aan alle waaroms die je op god kunt plakken, is bijzaak. Dat is dan godslastering, dus die vragen stel je niet eens. Daarnaast moet je dan weer uit je "comfort-zone", omdat je dan feitelijk nog geen flikker bent opgeschoten met god.

Geloof is iets dat mensen hebben ingesteld om maar een antwoord te hebben. Zeker vroeger, toen we nog geen wetenschap hadden, en regen al een godvergeten mirakel was, waren goden de oplossing. Ze zijn dan niet te zien, maar alles is te herleiden tot een hogere macht (volgens de gelovigen). En dat is makkelijk, dan hoef je niet verder te zoeken, je hoeft niet verder te kijken dan je neus lang is.

Overigens staat niets zo erg de vooruitgang in de weg als godsdienst. Godsdienst heeft vrijwel alle wetenschappelijke onderzoekers proberen te verbannen (als ze geluk hadden), te verketteren, belachelijk te maken, ze het werk onmogelijk te maken etc. etc. En nu nog steeds. Denk aan stamcel onderzoek, denk aan debiele verenigingen als pro-life etc.
                            Je kunt het ook wetenschappelijk bekijken: kijk eens naar zwaar religieuze landen, en de ontwikkeling die zij hebben doorgemaakt. Als er sprake is van ontwikkeling, is dit vrijwel omgekeerd evenredig aan gelovigheid.

Nee, religie heeft zijn nut gehad, maar vind het heden ten dage belachelijk hoe het ons door de strot wordt geschoven. Eenieder heeft het recht te geloven wat hij of zij wil, mits diegene daar zelf voor kiest. En geloof is vaak geen keuze, en dat is wat ik er kwalijk aan vind.
                            Daarom ook dat ik nog eens hoop dat we een keer afkomen van dat gelul van christelijke scholen, moslimscholen etc. Alle scholen openbaar, godsdienstlesje (met alle! godsdiensten behandeld en wel), en daarmee basta.

Ook vanuit de staat is het gelul dat we ons laten leiden door partijen met een gelovige inslag. De overheid dient neutraal te zijn, en besluiten te nemen op basis van informatie, en niet op basis van geloof.

Dat was even mijn relaas.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Interessante post Mohr.

Originally posted by Mohr View Post

Ik ben zelf helaas niet gelovig (het zou mijn leven makkelijker maken als ik het vertrouwen heb in een volgend leven). Maar ik ben niet gelovig opgevoed en totdat ik geconfronteerd word met iets overtuigends zal ik niet opeens kunnen geloven... het lijkt me niet echt een keuze.
                              Specifiekere reacties hieronder.
                              Je moet er ook voor open staan. Als je eerst gaat wachten totdat er iets overtuigends gebeurd kan dat heel lang duren. Als je op zoek gaat naar god zal je hem ook vinden. Als je gelooft dan weet je voor jezelf de bewijzen te vinden, ookal blijft het soms nog lastig. Maar daarom heet het ook geloven. Als je wist en keihard kon bewijzen dat god bestaat is het geen geloven meer, dan is het weten. Maar geloven en weten is niet hetzelfde. Geloven is ook vertrouwen zonder enig enkel keihard bewijs. Bewijs heb je genoeg voor jezelf, maar niet genoeg om een ander te kunnen overtuigen die niet gelooft. De een noemt dat blinde vertrouwen dwaas, dom, onzinnig of zelfs achterlijk. De ander heeft daar juist steun aan, zoals ik bijvoorbeeld. Het geeft een soort rust.

Er zijn nogal wat veranderingen in de eeuwen dat het geloof voor het eerst beschreven is in de bijbel. Dat wijst er volgens mij op dat het niet zozeer de mening en de wens van God is maar een interpretatie van de mens. Wat hierbij aansluit is het feit dat er in 300-400 in Constatinopel door de grootste partijen afgesproken werd dat ze voortaan een geloof zouden vertegenwoordigen (Christendom). Er werd afgesproken wat er voortaan geloofd werd. (Geloof was toen meer een burgelijke macht met legers etc)

Dit wist ik niet.

Hoe weten we nou dat hetgeen wat geloof uitdraagt hetgeen is wat een eventuele God wil? En hoe weten we of de God die we aanhangen een "goede" god is? Dante beschrijft de ringen/lagen van de Hel in Divana comedi. In een van de ringen zitten de ongelovigen, is dat een "goede" God?

Dat weten we ook niet precies en ook daarom is dat een van de redenen waarom ik soms ook nog twijfel en mijzelf veel dingen afvraag.

God wilde dat de mens een eigen wil kreeg, de mogelijkheid om te kiezen. Zo konden ze bewijzen dat ze zijn liefde waard zijn. Waar ik me meer aan stoor is dit:
                              God gaf de mens eigen keus. Maar vervolgens straft hij degene die niet doen wat hij wil en hoe hij het wil. Is dat niet een tegenstrijdig.

Klopt. God wilde inderdaad dat de mens de mogelijkheid kreeg om te kiezen. Maar inderdaad zoals jij al zegt, dan moet hij ook niet zeuren (om het ff plat te zeggen) als ze niet de keuze maken die hij in gedachten had.

Neem bijvoorbeeld de duivel, satan of hoe je hem/haar/het wil noemen. Volgens de bijbel is god de schepper van alles wat is. En volgens de bijbel is god almachtig. Bovendien weet hij alles. Dus als ik het goed begrijp wist hij dat hij satan zou scheppen. Hij wist dan dus ook dat satan in opstand zou komen. Allereerst klopt er al iets niet. De hemel was namelijk volmaakt, dus waarom kwam satan dan in opstand? Was dit dan niet een foutje van god? Daarnaast lees je in openbaringen dat de duivel geketend zal worden en in de koepel van vuur zal worden gegooid. (De meeste mensen zien dit als de hel)
                              Als ik het dus goed begrijp krijgt de duivel de schuld van wat god niet helemaal goed gedaan heeft. Vervolgens is hij dus eigenlijk de lul en word hij op een wrede manier gestraft. Lijkt me een beetje saddistisch dan vind je niet?

Echter geloof ik niet in zo'n god. Ik geloof in een goede god die het beste met je voor heeft, ookal denken mensen daar soms wel eens anders over. Namelijk vanwege ellende en waarom moet dat nu en etc. Als je het interessant vind zou je ook eens naar apocriefe bijbelboeken kunnen kijken. Daar worden onderwerpen als deze besproken. Ook een heel andere theorie weer die in het huidige canon van de bijbel word uitgelegd.

Dat Adam mens betekend wist ik niet. Wat ik wel weet is dat 'Satan' een Duivel is gebaseerd op Goden van de paganisten. Veel religies geloven niet in de Duivel. In de Bijbel word wel gesproken over Satan en Lucifer, maar er wordt over het algemeen gelooft dat er met Satan bedoeld word "Tegenspreker" Iemand die een andere kant van een verhaal aandraagt. (van het Hebreeuwse woord S'tan) Lucifer is "de lichtdrager" oftewel brenger van kennis.
                              Overigens bestaat er een geloof dat gelooft in de Duivel en God. Ze geloven in de God zoals deze bestaat in het Christendom maar benadrukken dat God allesvergevend is. Ze hangen daarom de Duivel aan omdat deze over de aarde heerst. (het zou in elk geval het een en ander verklaren als dat laatste stuk waar is) De meeste Satanskerken geloven niet zozeer in Satan, maar meer in het aardse genot.

Als het gaat om de duivel linken mensen dat begrip al gauw aan iets of iemand dat representatief staat voor het kwaad. Ik persoonlijk denk echter dat dat een misvatting is. Pak als voorbeeld het scheppingsverhaal. God zei dat wanneer de mensen van de vrucht zouden eten zij zeker zouden sterven. De slang (hierbij word de link dus gelegd met de duivel) zei echter dat zij kennis zouden krijgen van goed en kwaad. Als je er vanuit gaat dat dit verhaal klopt, hadden dus zowel god als de slang gelijk. God had gelijk dat zij zouden sterven, maar ook de slang had gelijk want zij zouden kennis krijgen van goed en kwaad. De vraag blijft dan nog over wie zat er fout? De slang? Omdat hij de mens in verleiding bracht? Maar aan de andere kant denk ik dan, god speelde ook niet helemaal eerlijk. Want hij hield dingen voor de mens verborgen.

Ik heb zelf het hele idee van de kerk niet zo begrepen. God is overal, waarom dan niet lekker thuis geloven? Ik ben ooit in een kerk in Amerika geweest en het is erg stoer hoe zij het geloof beleven. (precies zoals in de film, met mensen die opspringen en halelua schreeuwen) Het is echter weer schandalig hoe arme mensen daar geld afgeven uit schuldgevoel dat hun word aangepraat.

Ik zie zelf inderdaad ook meer in zoiets, je bent veel meer betrokken en het is een heel andere manier van doen. Je bent meer betrokken en het is veel enthousiaster. De kerkdiensten hier zijn vaak saai en somber en gaat over hel en verdoemenis. Het leven lijkt me vrij zinloos als we toch allemaal alleen maar gestraft worden. Dat weiger ik dan ook aan te nemen. Klopt wat je zegt dat god overal is en ik deel die mening met je. Echter is het wel zo, dat het doel van de kerk is om gods kinderen (in feite dus alle mensen) bij elkaar te brengen om hem samen te eren.

Dit is ongeveer "intelligent design" wat je beschrijft. Er moet iemand zijn die zoiets ingewikkelds als de mens heeft geschapen omdat het zo goed in elkaar zit dat het niet zomaar toevallig ontstaan kan zijn.

Klopt, daar heb ik meer over gehoord en daarom beschreef ik het ook meer zo.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen geloof, ik geloof alleen zelf niet. Zoals ik al aangaf vind ik dat zelf jammer.
                              Ik denk dan ook dat de gemiddelde gelovige (Christen, Moslim, Jood etc) beter word door het geloof. Het feit dat er veel leed is veroorzaakt uit de naam van God geeft volgens mij alleen aan dat de mens corrupt is.[/quote]

Zoals al eerder gezegd, die mensen gebruikten (en gebruiken nu nog steeds) of beter misbruikten het geloof om hun doel(en) te verwezenlijken. Maar een ware gelovige zou geen dergelijk leed veroorzaken uit de naam van god, want die zou beter weten. Je weet dan namelijk dat het verkeerd is.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X