Geloof, Religie, Wetenschap

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by jordy View Post
    Waarom heb je een afkeer tegen zwaar gelovige mensen? Iedereen moet toch kunnen geloven wat die wil? Ik kan me voorstellen dat je je er aan stoort als iemand zijn geloof op je probeert af te dwingen, als dat de reden is, maar niet iedereen doet dat.

Wat betreft quantum fysica: dat is inderdaad zeer interessant, maar ook heel moeilijk om te begrijpen.
    Bingo. En ik vind het ronduit walgelijk wat er vaag gedaan/verwacht wordt van kinderen.

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
      Mwah. Butterfly theory is in feite uit extrapoleren van dingen die elkaar beïnvloeden (empirisch te bewijzen), naar een groter geheel. Groot verschil met geloven in iets dat gesteund is door niets.

Ik zeg niet dat het zo gaat, ik zeg dat het zo dient te gebeuren.

Neen, al jouw gedachten zijn synapsen van neuronen, waardoor je denkt, waardoor er hormonen rondjes gaan dansen om de receptoren die weer nieuwe dingen in werking zetten, neurotransmitters rondjes vliegen in je hersenen etc. Veranderen we de chemie in jouw hoofd (biijvoorbeeld door een antidepressivum), dan veranderen jouw gedachten.
      En jouw afkomst, standpunten etc. zijn niet direct van jouzelf maar worden erin geprent op chemische/biologische wijze, en daarom heb je ze.
      Synapsen van neuronen zijn absoluut een feit, afkomst, standpunten ect. hebben wel degelijk hun invloed.
      Maar ik denk dat je hier een belangrijk ding over het hoofd ziet Gen.
      En dat is, zelfbewustzijn!

Dat maakt dat we bewuste keuzes kunnen maken.
      Dat maakt dat we weten welke prikkels we willen volgen of negeren.

De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor typ en of schrijf fouten.

Comment

Originally posted by moscomau View Post
        Synapsen van neuronen zijn absoluut een feit, afkomst, standpunten ect. hebben wel degelijk hun invloed.
        Maar ik denk dat je hier een belangrijk ding over het hoofd ziet Gen.
        En dat is, zelfbewustzijn!

Dat maakt dat we bewuste keuzes kunnen maken.
        Dat maakt dat we weten welke prikkels we willen volgen of negeren.

Ik dacht dat het zo ver ging dat zelfs die 'bewuste' keuze te voorspellen zou zijn. Aangezien deze keuze gebaseerd word op allerlei factoren, ALLES telt mee. Je gehele verleden en dat van anderen, etc. heeft geleid tot die beslissing, allerlei factoren die je zelf niet ziet. Het is niet simpelweg 1+1 maakt 2, maar eerder 1+1+1+1+1+1+1, etc. Correct me if I'm wrong.
        Ik vind het zelf ook behoorlijk ingewikkeld haha

Comment

Ook interessant.....
          2012: Nostradamus Predictions

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
            Het zou jammer zijn als wat je zegt volkomen waar zou zijn. Dat zou betekenen dat het leven zoals het is eigenlijk een rariteit zou zijn in de chaos van de realiteit en dus eigenlijk zinloos is. Geen lotsbepaling? Dan lijkt mij het leven zinloos. Ook al geloof ik niet in God of zo iets dergelijks, het zou iig fijn zijn te weten dat alles wat we doen zin heeft en dat ik meester ben van mijn eigen lot. Misschien dat daarom mensen die illusie van Godsdienst in het leven geroepen hebben? Het is wel zo troostend...
            Precies wat ik al aangaf dus, mensen willen het idee hebben nuttig te zijn. Maar definieer jij nut maar eens.

@ Moscoumau
            Uiteindelijk is de beslissing die je neemt ook gewoon een prikkel gebaseerd op prikkels, en dus te sturen. Zoals ik al zei: pak een maandje xanax en je gaat heel anders denken. En waarom? Omdat het kloot met je neurotransmitters. Alles wat je denkt en daarom doet is gedetermineerd door andere factoren.

@ Ddennis
            Precies.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

al-الكيمياء kimia - Alchemie
              Alchemie - Wikipedia

Al-Djabr
              Algebra - Wikipedia

In de jaren 750 tot 1500 na Christus maakte de islamitische wetenschappelijke traditie een grote bloei door. Op het gebied van astronomie, geneeskunde, wiskunde en ook de filosofie werd het gedachtegoed ontwikkeld en werden uitvindingen gedaan waar men vandaag de dag nog van profiteert. 'Het is mede door de islamitisch-wetenschappelijke traditie, die stamt uit de middeleeuwen, dat de Renaissance tot stand is gekomen', aldus professor Jan Hogendijk van Universiteit Leiden. En zo zijn er voorbeelden te over die wijzen op een sterke invloed hiervan in de huidige tijd. De getallen die wij vandaag de dag gebruiken in de wiskunde, hebben wij ons via het Arabisch schrift eigen gemaakt. Dit geldt ook voor vele woorden die vandaag de dag nog gebruikt worden. Zo is ook bijvoorbeeld 'alcohol' oorspronkelijk een Arabisch woord. In Istanbul (Turkije) is onlangs een museum gewijd aan de relatie tussen de islam en wetenschap. Het werk en de uitvindingen van islamitische wetenschappers zijn voor het publiek openbaar gemaakt. Aan de hand van eeuwenoude manuscripten uit de islamitische wereld zijn er reconstructies gemaakt en ontwikkeld. Ook de bibliotheek van de Universiteit Leiden bevat duizenden boeken die oorspronkelijk in de islamitische wereld geproduceerd zijn. Uitgebreid aandacht voor de wetenschappelijke invloed van de islamitische wereld op het Westen.

Islam en wetenschap gaan hand in hand!

Comment

Originally posted by TurkiBoy View Post
                al-الكيمياء kimia - Alchemie
                Alchemie - Wikipedia

Al-Djabr
                Algebra - Wikipedia

In de jaren 750 tot 1500 na Christus maakte de islamitische wetenschappelijke traditie een grote bloei door. Op het gebied van astronomie, geneeskunde, wiskunde en ook de filosofie werd het gedachtegoed ontwikkeld en werden uitvindingen gedaan waar men vandaag de dag nog van profiteert. 'Het is mede door de islamitisch-wetenschappelijke traditie, die stamt uit de middeleeuwen, dat de Renaissance tot stand is gekomen', aldus professor Jan Hogendijk van Universiteit Leiden. En zo zijn er voorbeelden te over die wijzen op een sterke invloed hiervan in de huidige tijd. De getallen die wij vandaag de dag gebruiken in de wiskunde, hebben wij ons via het Arabisch schrift eigen gemaakt. Dit geldt ook voor vele woorden die vandaag de dag nog gebruikt worden. Zo is ook bijvoorbeeld 'alcohol' oorspronkelijk een Arabisch woord. In Istanbul (Turkije) is onlangs een museum gewijd aan de relatie tussen de islam en wetenschap. Het werk en de uitvindingen van islamitische wetenschappers zijn voor het publiek openbaar gemaakt. Aan de hand van eeuwenoude manuscripten uit de islamitische wereld zijn er reconstructies gemaakt en ontwikkeld. Ook de bibliotheek van de Universiteit Leiden bevat duizenden boeken die oorspronkelijk in de islamitische wereld geproduceerd zijn. Uitgebreid aandacht voor de wetenschappelijke invloed van de islamitische wereld op het Westen.

Hoe zit dat dan met de evolutietheorie?
                "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Originally posted by roelinho View Post
                  Hoe zit dat dan met de evolutietheorie?
                  Behoorlijk wat leesvoer, maar duidelijk;
                  Werkstuk Levensbeschouwing De evolutietheorie van de islam | scholieren.com

Comment

Ik geloof totaal niet in God al zou ik wel blij zijn te weten dat Hij bestaat. Heb echt wel respect voor die extreem gelovigen, ik vind het soms fascineren die mannen te zien spreken tot God, alles wat zij doen, alles wat zij krijgen is voor of door God, is er miss soms over maar toch knap in zo een donkere tijden toch nog te geloven. Ben fan van de zwarte kerken, die lui die staan te springen en te zingen voor de Heer in vergelijking met onze kerken zou je het wel weten. Soms betrap ik me er stiekem wel op iets te zeggen tot Hem, vooral in slechte tijden richt ik eens een woord tot hem, wrom weet ik niet.
                    Geloof is iets moois en moet gerespecteerd worden.

Heb lange tijd rondgehangen met satanisten, veel gelul en flauwekul maar veel wijsheid ook, wat ik boeiend vond aan hen waren hen rituelen en hun overtuiging van echt met de duivel in contact te zijn, soms wel iets lachwekkend want zoals in elk geloof veel fake gedoe ook.

Geloof waar ik de grootste hekel aan heb, die Allah toestanden en nog wat, zal vast niet aan het geloof liggen maar aan die zotten die het waarschijnlijk verkeerd verwoorden en misbruik maken van de (te) goedgelovigen.

Tot welke groep ik behoor heb ik totaal geen idee van, miss geloof ik wel in de marsmannekes die erop wachten onze planeet te komen redden wanneer die moet gered worden want daar wil ik graag in geloven, een betere toekomst te creeren voor de generaties die achter ons komen.
                    No means Try Again

Comment

@ Moscoumau
                      Uiteindelijk is de beslissing die je neemt ook gewoon een prikkel gebaseerd op prikkels, en dus te sturen. Zoals ik al zei: pak een maandje xanax en je gaat heel anders denken. En waarom? Omdat het kloot met je neurotransmitters. Alles wat je denkt en daarom doet is gedetermineerd door andere factoren.
                      Inderdaad zoals ik al zei, te sturen....

Zowel bewust als onderbewust.

Comment

Mensen hebben vaak geloof nodig als ze het moeilijk hebben. Ze hebben hoop nodig. Daarom werd in de middeleeuwen ook zo erg extreem geloofd, ze hadden het immers zwaar (veel ziektes door slechte hygiëne, oorlogen, moord, diefstal). Tegenwoordig hebben we het goed, waardoor er veel minder geloofd wordt. Geloof is 'niet meer nodig'.
                        Hoewel je het nu ook ziet, als mensen het moeilijk hebben zoeken ze hoop, sommigen vinden dat in een geloof. Als ze daarna weer uit de moeilijkheden komen stopen velen vervolgens met het geloof.

Je kan de bijbel erbij halen, of verhalen over mensen die 'wonderen' met eigen ogen gezien hebben, maar het bestaan van een god bewijzen is onmogelijk. Misschien is het geloof daarom wel iets heel moois, want als het bewezen is, is het toch niet meer bijzonder om te geloven?

Wetenschappers (zoals Darwin) hebben aangetoond dat er wel degelijk sprake is van evolutie over de jaren. In mijn ogen bewijst dit niet direct dat he bestaan van een god onmogelijk is, want misschien is evolutie ook wel het werk van god?

Er zijn vele theorieën over het ontstaan van het heelal en de mens, maar keiharde bewijzen zijn er voor geen één. Wel is er aan de hand van onderzoeken aangetoond dat de 1 iets aannemelijker is dan de ander. Maar ook vooralsnog, is het er geen één echt bewezen.

Ik heb even voor mezelf de belangrijkste punten opgeschreven die mijn dagelijkse kijk op het geloof ?verklaart?

Zelf geloof ik niet (voor 100%), aan de ene kant denk / hoop ik dat er een god is. Op sommige momenten wil ik dat er een god is, en een hemel, of hiernamaals, of wathever. Ik geloof dat er sprake is van het evolutieproces zoals Darwin heeft aangegeven. Maar misschien is dit ook het werk van een god? Echt zeker kan ik geen antwoord geven op de vraag of ik geloof. 'Ik denk dat er wel iets is.' Is wat velen zeggen, en ik denk dat ik mezelf hierbij toch moet aansluiten. Maar ik weet niet waarom ik dit denk, is het vanuit hoop? De toekomst ziet er iig iets rooskleuriger uit als er een god is, of is dit omdat iets in mij echt geloofd?

Ik denk er niet heel vaak over na, maar dit topic liet me toch even denken ^^
                        Als de vraag letterlijk gesteld wordt: Geloof je, JA of NEE?
                        Dan moet ik denk ik met nee antwoorden.

Beetje vaag allemaal, maar het is ook vaag
                        Last edited by Roell; 08-10-2009, 15:22.
                        You can do anything if you set your mind to it

Comment

Precies wat ik al aangaf dus, mensen willen het idee hebben nuttig te zijn. Maar definieer jij nut maar eens. .
                          Tja, wat wij zelf nuttig vinden of het nut in de algemene zin van het woord? Wat is het nut van DIT bestaan? Kunnen wij dat Uberhaupt wel bevatten eigenlijk? Ik denk eerlijk gezegd van niet.
                          Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by moscomau View Post
                            Inderdaad zoals ik al zei, te sturen....

Zowel bewust als onderbewust.
                            Nee, je snapt het punt niet. Die sturing is een reactie van neuronen en chemische processen op elkaar. Je hebt niet iets als een "geest" die los staat van je lichaam. Je geest is je lichaam.

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
                            Tja, wat wij zelf nuttig vinden of het nut in de algemene zin van het woord? Wat is het nut van DIT bestaan? Kunnen wij dat Uberhaupt wel bevatten eigenlijk? Ik denk eerlijk gezegd van niet.
                            Wij zijn niet nuttig. In feite is niets nuttig. Nut is het toevoegen van waarde in mijn ogen. En wat voegen wij toe aan de wereld? We roeien soorten uit, oerwouden gaan kapot, we helpen elkaar om zeep, we ruziën elkaar de tent uit. Wat voegt onze aarde toe aan het universum? Zou het universum minder zijn zonder de aarde? Lijkt me niet. Wat is het nut van het universum? Wij kunnen ons geen "niets" indenken, maar zonder universum was het er niet minder op geweest.
                            Niets heeft nut. Wel kun je ernaar streven het leven zo goed mogelijk te leven, alles eruit halen wat erin zit. En dat is voor jouzelf wel nuttig. Maar of jij voor het grotere geheel nut hebt... Nee.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Originally posted by TurkiBoy View Post
                              Daarom ook dat de grootste farmaceutische industrieën zijn gevestigd in Saoedi Arabië, en al het stamcelonderzoek plaatsvindt in Indonesië, en de beste ziekenhuizen ter wereld te vinden zijn in Marokko, en Turkije van de hele wereld het meest actief is met een ruimtevaart programma.

Flikker toch op.

sigpic

Comment

Wij zijn niet nuttig. In feite is niets nuttig. Nut is het toevoegen van waarde in mijn ogen. En wat voegen wij toe aan de wereld? We roeien soorten uit, oerwouden gaan kapot, we helpen elkaar om zeep, we ruziën elkaar de tent uit. Wat voegt onze aarde toe aan het universum? Zou het universum minder zijn zonder de aarde? Lijkt me niet. Wat is het nut van het universum? Wij kunnen ons geen "niets" indenken, maar zonder universum was het er niet minder op geweest.
                                Niets heeft nut. Wel kun je ernaar streven het leven zo goed mogelijk te leven, alles eruit halen wat erin zit. En dat is voor jouzelf wel nuttig. Maar of jij voor het grotere geheel nut hebt... Nee.
                                Vrolijker wordt het er niet op
                                Geniet, en drink met maten!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X