Stel dat...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by scoobydoo View Post
    Overigens, naar mijn mening - ik ben overigens een student zonder bijbaantje, dus veel ervaring heb ik niet - pak je het nét verkeerd om aan. Je wilt namelijk:
    1: een bedrijfje 'ergens in' starten
    2: kijken wat je leuk lijkt
    3: marktonderzoek doen

Dat is naar mijn mening net verkeerd om.

Kijk eerst eens naar wat je leuk vind. Werk concrete ideeën uit of er in deze markt vraag naar is. En kies alsjeblieft niet iets conjuctuurgevoeligs als een suppshop of fitnesszaakje. Gezien het feit dat we nu in een neergaande conjuctuur zitten, zal dat betekenen dat steeds meer mensen dergelijke dingen toch nog effetjes uitstellen, met als gevolg steeds minder klanten. Nadat duidelijk is dat je iets hebt gevonden wat je leuk lijkt, én kan rekenen op voldoende vraag naar jouw expertise, kun je overwegen het als zzp'er uit te gaan voeren.

Maar waarom zou je perse zoiets 'simpels' starten als een broodjeszaak of een webshop? No offence, maar iedereen zonder opleiding komt op dat idee. Wellicht dat ik nu open deuren intrap, maar kun je niet beter doorgroeien in de richting van je studie? Je zegt dat je accountancy hebt gestudeert. Is het dan niet mogelijk om door te groeien in je vakgebied, en eventueel bij klanten langs te gaan? Het is misschien niet zo spannend, maar ik blijf erbij dat je bij een neerwaardse tred beter loonslaaf kunt zijn met een CAO, dan jezelf vogelvrij verklaren en in geldnood komen. Dat kun je altijd nog als je ontslagen wordt.
    Heb je gelijk in.

Reden waarom ik niet meer richting accountancy wil gaan is omdat ik deze richting beu ben. Het verdient goed maar het is saai. En ik wil niet blijven vast zitten in iets dat ik eigenlijk niet graag meer doe. Wil later ook niet terug kijken op mijn leven en denken, eigenlijk deed ik dat toch niet graag en heb ik tot mijn 50 jaar iets in die richting gedaan. Je hebt maar 1 leven dus ga dit niet verknoeien door dit te blijven doen ook al brengt het wat geld op.

Het is inderdaad handig om een bedrijfje te beginnen in dingen die je leuk vindt, maar dit wil daarom nog niet zeggen dat dit goed gaat verkopen.

Een broodjeszaak lijkt me wel interessant en zoals ik al in één van mijn vorige posts schreef gaat het me niet echt om wat ik juist verkoop, maar ben meer geïnteresseerd in het groeien van een bedrijf, het uitbreiden.

Zoals bv: je koopt wat producten en je zet ze online, je verkoopt ze, je krijgt wat meer klanten. Na een tijdje zie je dat er meer vraag is, dus zal je meer producten moeten kopen om je klanten tevreden te houden ivm levertijd, dus zal je een kleine opslagruimte nodig hebben. Op den duur is je klantenbestand zo groot dat je niet alleen online kan doen maar dat je een winkeltje kan beginnen en zo verder groeien tot je zeg maar het grootste bedrijf hebt in je land of ter wereld in dat bepaald product.

En mensen zeggen dan altijd, dat wordt wel moeilijk, het grootste bedrijf worden ter wereld, maar er zijn altijd mensen die het je voor gedaan hebben dus het is mogelijk. Maar als je het niet probeert dan weet je het nooit.

Alleen moet ik wel een goed back up plan hebben dat als het toch zou mislopen dat ik alles kan verkopen en dat ik met geen schulden zit.
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Originally posted by scoobydoo View Post
      Ghehe, en dat is ook direct het grootste nadeel van de IT. Een SLA die 24/7 uptime garandeert, betekent automatisch dat je 24/7 beschikbaar moet zijn in een eenmanszaak.

Maar och, IT is als bodybuilden he; je doet het omdat je er een hart voor hebt.
      Ja zeker. Het is gewoon tof.

Trouwens blue, als je interesse hebt in de IT kan ik je wel meer info geven en in principe ook een offerte maken voor een reseller etc

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
        Heb je gelijk in.

Reden waarom ik niet meer richting accountancy wil gaan is omdat ik deze richting beu ben. Het verdient goed maar het is saai. En ik wil niet blijven vast zitten in iets dat ik eigenlijk niet graag meer doe. Wil later ook niet terug kijken op mijn leven en denken, eigenlijk deed ik dat toch niet graag en heb ik tot mijn 50 jaar iets in die richting gedaan. Je hebt maar 1 leven dus ga dit niet verknoeien door dit te blijven doen ook al brengt het wat geld op.

Het is inderdaad handig om een bedrijfje te beginnen in dingen die je leuk vindt, maar dit wil daarom nog niet zeggen dat dit goed gaat verkopen.

Een broodjeszaak lijkt me wel interessant en zoals ik al in één van mijn vorige posts schreef gaat het me niet echt om wat ik juist verkoop, maar ben meer geïnteresseerd in het groeien van een bedrijf, het uitbreiden.

Zoals bv: je koopt wat producten en je zet ze online, je verkoopt ze, je krijgt wat meer klanten. Na een tijdje zie je dat er meer vraag is, dus zal je meer producten moeten kopen om je klanten tevreden te houden ivm levertijd, dus zal je een kleine opslagruimte nodig hebben. Op den duur is je klantenbestand zo groot dat je niet alleen online kan doen maar dat je een winkeltje kan beginnen en zo verder groeien tot je zeg maar het grootste bedrijf hebt in je land of ter wereld in dat bepaald product.

En mensen zeggen dan altijd, dat wordt wel moeilijk, het grootste bedrijf worden ter wereld, maar er zijn altijd mensen die het je voor gedaan hebben dus het is mogelijk. Maar als je het niet probeert dan weet je het nooit.

Alleen moet ik wel een goed back up plan hebben dat als het toch zou mislopen dat ik alles kan verkopen en dat ik met geen schulden zit.

Mensen met zulke bedrijven zijn voor 99% begonnen met dat bedrijf omdat ze het leuk vonden en niet om dikke cash te maken, dat is de juiste insteek niet andersom.

Comment

Originally posted by quibus View Post
          Mensen met zulke bedrijven zijn voor 99% begonnen met dat bedrijf omdat ze het leuk vonden en niet om dikke cash te maken, dat is de juiste insteek niet andersom.
          Ik wil een bedrijfje starten omdat ik het leuk vind om dat te zien groeien, het geld is niet zo belangrijk. Als ik een frietzaak of broodjeszaak zou beginnen voor het geld, dan denk ik dat ik beter bij mijn huidige job blijf.

Voor ik ging studeren waren mijn interesses beleggen, makelaar, vastgoed enz, maar ze hebben me dit toen afgeraden (al goed).

Ik zie mezelf ook niet heel mijn leven voor iemand werken.

Mijn interesses nu: alles wat met racketsporten te maken heeft, fitness, zwemmen, enz. Om daar iets in te beginnen lijkt me niet echt interessant, ook al doen onze belgische tennisters het goed of hebben ze het goed gedaan, echt goed verkopen doet dit niet.

Heb eens rond gekeken op sites waar ze producten verkopen voor wederverkoop: daar staan wel interessante dingen tussen.
          Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

als je een zaak wil beginnen maar weet zelf niet wat, dan kan je meteen al ophouden. een zaak beginnen is niet moeilijk een zaak voortzetten wel. en daar moet echt over nagedacht worden. geen na-aperij van 100-en anderen en er moet vraag naar zijn. dus verdiep je in de behoeftes van je omgeving. maak een business plan, etc. doe je dit niet, dan steek je je geld ergens in en zit je zometeen met een schuld omdat je geen zin meer hebt of omdat het niet lukt. weg geld weg lol.
            bezint eer ge begint. tis hard werken
            een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Wat Bruce e.a. zeggen: beginnen met iets gewoon omdat je iets wil doen gaat waarschijnlijk mis. Je moet iets gaan doen waar je hart in zit. Ik heb bijvoorbeeld een social media consultancy met een maatje. Als je gewoon geïnteresseerd bent in expansie e.d. moet je gewoon als loonslaaf aan de gang bij het departement van uitbreiding/marktanalisten. Niet zelf beginnen.
              Als je iets leuk vindt, maar broodjes gaat verkopen, verslik je je vrijwel gegarandeerd. Je moet je verdiepen in de broodjes, welke broodjes, welk beleg, waarom dat beleg, welke prijs, waarom die prijs, de locatie, waarom die locatie, hoe moet die locatie eruit zien, hoe richt je hem in, wat is je doelgroep, wat wil je doelgroep, welke koffie, wat voor automaat, welk merk bonen, welke prijs, marketing, etc. etc.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Heb er nog eens over nagedacht en zoals jullie zeggen (Bruce en General), hebben jullie volledig gelijk. Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om iets te doen waar ik zelf interesse in heb.

Ik denk dat ik het allemaal wat te simpel in mijn hoofd heb voorgenomen en zal er nog eens serieus over moeten nadenken, hoe ik het allemaal moet doen. Een echt businessplan maken/hebben. Hier zal heel wat tijd in steken, maar denk dat dit wel nodig is aangezien het toch om een redelijke grote som geld gaat.

Een maat van me heeft een frituurzaak en had hem gevraagd of ik bij hem een dagje gratis mocht werken. En heb nu wel gemerkt dat dit zwaar werk is en dit heeft toch wel mijn ogen geopend.

Tijd om eens serieus na te denken!

Merci iedereen voor de tips enz.

Comment

We know because we are in The business . Succes. Trek er gerust een jaar voor uit!
                  een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Originally posted by bruce View Post
                    We know because we are in The business . Succes. Trek er gerust een jaar voor uit!
                    Het is dat ik het allemaal zo snel en graag wil

Comment

Dat is allemaal prima, voor als je gewoon wat NAAST de rest wil gaan doen en lekker kunt freewheelen en je sterft van het geld, of het moet bijna niets kosten. Maar de zaken die jij noemde lenen zich daar absoluut niet voor, en dan is bezinning op zijn plaats.

Overigens is het wellicht interessant voor je om te investeren anders. Ik ken een gozer van de Investor's Club, kan je eventueel wel even een pootje geven als je geld op de plank hebt en geinteresseerd bent (zij zijn niet van de beurswerkzaamheden, maar gewoon van de kapitaalinjecties voor andere ondernemers, dus er is ook betrokkenheid bij de plannen ed).
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X