Warme of koude douche na het sporten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Warme of koude douche na het sporten?

Beste mensen,

Heb wat informatie bij elkaar gezocht over het onderwerp 'warme of koude douche na het sporten?'. Vind dit zelf een interessant onderwerp en ik denk dat veel mensen hier niet vaak hebben gedacht aan een koude douche.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Warme of koude douche na het sporten?
    Auteur: Tuinbankje
    Jaar: 2014

Inleiding
    Veel mensen denken er niet bij na, als je klaar bent met sporten een lekkere warme douche nemen. Een warme douche voelt goed, dat zal niemand ontkennen. Maar wat is het beste voor je lichaam?

Resultaten
    Een koude douche na het trainen verminderd de spierpijn en versneld het herstel van de spieren.

Discussie
    Wat heeft temperatuur voor invloed op je bloedstroom?
    Een warme douche zorgt ervoor dat het bloed richting de huid stroomt, dit geeft een ontspannen gevoel. Bij een koude douche gebeurt het omgekeerde. Het lichaam reageert op de koude temperatuur door middel van meer bloed naar de organen te laten stromen (een diepe doorbloeding), en minder naar de huid (oppervlakkige doorbloeding). Dit doet het lichaam om de organen te beschermen. Maar waarom is dit goed voor de spieren?

Tijdens het trainen moet je hart harder pompen om het lichaam te voorzien van de benodigde voedingsstoffen, vervoer van afvalstoffen, etc. Wanneer je intens traint, krijg je meer lactic acid (melkzuur) in je bloed. Dit gebeurt omdat het lichaam glucose als energiebron gaat gebruiken (en hierbij komt melkzuur vrij). Het 'branderige gevoel' wat je voelt tijdens het trainen wordt hierdoor veroorzaakt.

Zodra je een koude douche neemt zal je bloedcirculatie verbeteren, en dit zorgt voor een betere af- en aanvoer van bloed in de spieren, wat zorgt voor een sneller herstel. Bovendien, trainen kan ervoor zorgen dat je spieren licht ontstoken raken. Dit komt omdat tijdens het trainen je spiervezels beschadigt raken en hier reageert het lichaam op door middel van een ontstekingsreactie. Een koude douche zorgt ervoor dat deze ontsteking zo klein mogelijk blijft.

Conclusie
    Een koude douche is goed voor je diepe bloedcirculatie en versneld het herstel van de spieren. Dit komt omdat er meer bloed naar de spieren en organen wordt gebracht en de afvalstoffen dus sneller weggevoerd worden.

Q&A
    Q - hoelang moet je onder een koude douche staan?

A - Dit verschilt, een korte koude douche verbeterd de circulatie al. Echter wordt er vaak gemiddeld 5 minuten onder een koude douche gestaan om de effecten te maximaliseren. Bij top sporters nemen ze vaak na de training een ijsbad waarin ze soms wel 20 minuten moeten zitten.

Q - Kan ik eerst een warme douche nemen en daarna de koude douche?

A - Het maakt niet uit of je eerst een warme douche neemt, als je afsluit met een koude douche zullen de effecten even sterk zijn.

Q - Kan ik eerst de koude douche en daarna een warme douche nemen?

A - Nee, de koude douche zorgt ervoor dat je hart meer bloed vervoerd naar de organen en spieren. Als je onder een koude douche vandaan komt zal dit effect nog een tijdje doorgaan. Zodra je na een koude douche weer onder een warme douche gaat staan zullen de effecten direct weer verdwijnen.

Methode
    PICO vraag:
    P: Sporters
    I: Een koude douche na het trainen
    C: Een warme douche
    O: Verbetering van het spierherstel

Verbeterd een koude douche meer het spierherstel dan een warme douche na het sporten?

Zoektermen:
    - Cold or hot shower after training
    - Effects of temperature on muscle recovery

Bronvermelding
    The Benefits of Ice Baths for Runners | Runner's World
    Physiologic and Metabolic Responses to a Continuous Function... : The Journal of Strength & Conditioning Research
    Race Recovery | Runner's World
    http://www.myfoxboston.com/dpps/heal...04-fc_10457178

Op- of aanmerkingen dan hoor ik het graag

Comment

Over gelezen in Men's health toevallig..
      17 Jaar 190CM 76KG

Comment

Originally posted by Tonijnvreter View Post
        Over gelezen in Men's health toevallig..
        Ja klopt, dat was een goed artikel.

Comment

A Multidimensional Approach to Enhancing Recovery

PDF'je donwloaden, staat diverse informatie in om uw herstel te optimaliseren. Hieronder ook de "contrast shower". Dit betekend 1 min zo warm als draagbaar, dan 30 seconden zo koud mogelijk en dit 3x herhalen.

Ook het emotionele aspect wordt hier even kort besproken.
          I'm not special, but not the same as you.
          Because I do things you will never do.
          SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Originally posted by nbtp View Post
            A Multidimensional Approach to Enhancing Recovery

PDF'je donwloaden, staat diverse informatie in om uw herstel te optimaliseren. Hieronder ook de "contrast shower". Dit betekend 1 min zo warm als draagbaar, dan 30 seconden zo koud mogelijk en dit 3x herhalen.

Ook het emotionele aspect wordt hier even kort besproken.
            Heb het gelezen en is ook wel een mooi artikel, er wordt alleen niet echt uitgelegd waarom een koude douche nou zo goed is.

Comment

Nee inderdaad, is eerder een kort algemeen artikel over hoe je herstel optimaliseren.

btw heb je mooi werk geleverd he, laat me dat duidelijk zijn! Mooi om te zien hoe mensen zich verdiepen in de sport!

Voegde dit gewoon als extra informatie toe aangezien het hier wel de juiste plaats voor is vond ik
              I'm not special, but not the same as you.
              Because I do things you will never do.
              SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Jah het is zeker een mooi artikel om te lezen! Staan ook weer wat onderwerpen bij waarover ik nooit over na heb gedacht thanks voor het delen igv

Comment

Vanaf welke temperatuur spreek je van een koude douche? Goed stuk btw tuinbank!
                  "Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated."

Comment

Originally posted by Max Gainz View Post
                    Vanaf welke temperatuur spreek je van een koude douche? Goed stuk btw tuinbank!
                    Oeh das wel een goeie vraag! Ik kan het ook niet zo snel ergens vinden eigenlijk. Als ik onder een koude douche ga staan, zet ik hem altijd op zijn koudst. Wij thuis hebben een warme en koude kraan voor de douche dus hoeveel graden dat zou zijn, geen idee!

Comment

Oh dan ben ik blijkbaar goed bezig, ik douche altijd lekker warm maar op het eind draai ik hem even maximaal koud en blijf er even onder staan.

Ben dat eigenlijk gaan doen omdat ik het idee heb dat ik soms na een warme douche gewoon sta te zweten bij het afdrogen en dat vind ik een smerig gevoel. Even koud afspoelen en voel me heerlijk fris na t douchen Is het ook niet zo koud buiten de douchecabine als je klaar bent haha
                      "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Ik vind een koude douche echt niet te doen, kan het gewoon niet handelen. (lees handelen een beetje in het engels)

Comment

als het ook maar iets zou bijdragen gaan de voordelen niet op tegen de nadelen,

doe je btw ook mee met de no fap > meer test > fml > alles voor die gains ??

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                            als het ook maar iets zou bijdragen gaan de voordelen niet op tegen de nadelen,

doe je btw ook mee met de no fap > meer test > fml > alles voor die gains ??
                            No fap is niet meer test, juist minder.. En ik zie eerlijk gezegd geen nadelen aan een koude douche.. je wordt er hard van

Comment

Originally posted by Tuinbankje View Post
                              No fap is niet meer test, juist minder.. En ik zie eerlijk gezegd geen nadelen aan een koude douche.. je wordt er hard van

Oh nee hoor, je test stijgt wel.. tot een paar dagen na en dan zakt hij weer..
                              Ik zie niet hoe je hard word van een koude douche? Ik zie je al staan, bibberend, met een slurfje die niet voorbij je ballen komt. Vraagt er iemand waarom je dit jezelf aan doet: alles voor die gains.. lol.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X