Als dit je eerste bezoek aan Bodynet.nl is, kijk dan even hier. Registreer
je eerst voordat je kunt reageren. Om berichten te lezen klik je op een forum hieronder.
Mijn topbeurt is momenteel 1 x 135 kg. Gemiddeld train ik met 80 tot 110 kg om normale sets te kunnen maken. uiteraard werk ik er naartoe om 12 keer 100 kg te kunnen. Ook zonder hulp uiteraard. momenteel kan ik 4 keer 100 kg bankdrukken zonder hulp.
pittig 135 maar wel appart dat je 100 dan maar 4 keer kan drukken. mijn 1rm is maar 10 kilo hoger dan het gewicht wat ik 4x kan drukken
Mijn grip is slecht. Ik weet het..trainen...
Met optrekken heb ik excact hetzelfde probleem. Mijn greep is al verzuurt terwijl ik nog kracht over heb in de lats. met borst is dat precies hetzelfde.
Met optrekken heb ik excact hetzelfde probleem. Mijn greep is al verzuurt terwijl ik nog kracht over heb in de lats. met borst is dat precies hetzelfde.
Ik heb hetzelfde probleem met rugoefeningen helaas. Maar wel gruwlijk dat je 135 kan toppen zou dat ook wel willen, Ik kom zelf momenteel niet verder dan 110. Maar ben daar wel tevreden mee aangezien mijn blessureleed van afgelopen jaar,
Ik heb hetzelfde probleem met rugoefeningen helaas. Maar wel gruwlijk dat je 135 kan toppen zou dat ook wel willen, Ik kom zelf momenteel niet verder dan 110. Maar ben daar wel tevreden mee aangezien mijn blessureleed van afgelopen jaar,
Ik wil uiteindelijk net als mijn oom 200 kunnen bankdrukken.
pittig 135 maar wel appart dat je 100 dan maar 4 keer kan drukken. mijn 1rm is maar 10 kilo hoger dan het gewicht wat ik 4x kan drukken
Vezelverdeling. Door verschil in percentage fasttwich/slowtwich kan de een meer reps aan met een gegeven percentage van z'n 1RM dan de ander met eenzelfde percentage
Mensen die fasttwichdominant zijn kunnen minder reps aan dan mensen die slowtwichdominant zijn. Alleen is het welzo dat de uiteindelijk 1RM van de Fasttwichpersoon uiteindenlijk hoger uit zal komen dan die van de slowtwichpersoon (onder verglijkbare omstandigheden)
Vezelverdeling. Door verschil in percentage fasttwich/slowtwich kan de een meer reps aan met een gegeven percentage van z'n 1RM dan de ander met eenzelfde percentage
Mensen die fasttwichdominant zijn kunnen minder reps aan dan mensen die slowtwichdominant zijn. Alleen is het welzo dat de uiteindelijk 1RM van de Fasttwichpersoon uiteindenlijk hoger uit zal komen dan die van de slowtwichpersoon (onder verglijkbare omstandigheden)
Interessante post. Is er ook nog een verdeling tussen de fasttwitch 2a en 2b of niet?
"Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro
Voor ik over de spiervezels begin zal ik wat uitleggen over het menselijk zenuwstelsel. Het zenuwstelsel (verantwoordelijk voor de aanspanning van de spieren =contraction) bestaat uit de hersenen, de spinal chord (soort grote zenuwbaan door je lichaam) en de periphery nerves (de uiteinden van je zenuwstelsel). Om een spier aan te spannen gaat er een signaal vanuit je hersenen, via de spinal chord, naar de spieren toe die zich vervolgens aanspannen.
Het laatste gebied waar het signaal aankomt voor het de spier bereikt is de "motor unit". In de motor units komen motoneurons samen met spiervezels. Niet alle motoneurons zijn hetzelfde. Er zijn grote en kleine. Kleine zorgen er bijvoorbeeld voor dat je vinger beweegt of je ogen draaien, terwijl grote ervoor zorgen dat je een barbell wegduwt bij je benchpress of squat. Grote motoeurons sturen dus grote spiervezels aan en andersom.
Er zijn dus verschillende soorten vezels aangestuurd door grote of kleine bundelingen van zenuwen. Het is belangrijk de verschillende soorten te kennen zodat we de goede kunnen trainen omdat wij, bodybuilders, als hoofddoel hebben: meer spiermassa.
SLOW TWITCH MUSCLE FIBERS
Deze spiervezels zijn geschikt voor duursporten zoals hardlopen. Slow twitch fibers zijn resistent tegen moeheid en ze gebruiken als energiebron bij inspanning bij voorkeur vet. Het gedeelte van een spiercel waar vet dat gebruikt kan worden voor brandstof in zit, mitocondria, kan groter worden door training van deze vezels. De spiercellen zelf worden niet groter!
Kenmerken slow twitch:
- kleine motoneurons
- weinig kracht vanwege kleine motoeurons
- grotere mitocondria
- goede doorbloeding
- bij inspanning van deze vezels bij voorkeur vet als brandstof - zal niet groeien door inspanning ervan
FAST TWITCH MUSCLE FIBERS
Er zijn twee types fast twitch muscle fibers. Type 2a en type 2b. Deze spiervezels worden gebruikt bij gewichttraining. Type 2a worden gebruikt in de hogere reprange maar worden ook als eerste gebruikt in een set met een lage reprange. Ze gebruiken vet maar ook glucose (koolhydraten) als energiebron bij inspanning.
FAST TWITCH MUSCLE FIBERS, TYPE 2A
Kenmerken:
- aangestuurd door middelgrote motoneurons
- middelgrote kracht bij inspanning
- goede bloedsomloop
- vet en glycoceen als energiebron
- middelgrote vezelgrootte - vezel kan tot 25% groeien
FAST TWITCH MUSCLE FIBERS, TYPE 2B
Deze vezels zijn het best geschikt voor bodybuilding. Ze reageren ergens tussen de 4 en 12 reps en kunnen groeien tot wel 100%! Voor spiergroei kun je het beste een reprange tussen de 4 en 12 reps aanhouden. Bij zo'n set worden eerste de fast twitch type 2A vezels aangesproken, als je bij deze set tot failure gaat dan zullen ook de fast twitch type 2B vezels worden aangesproken.
Spiervezels van type 2B hebben het meeste potentieel voor spiergroei en worden pas aangesproken als je tot failure gaat bij een set. De laatste paar reps veroorzaken de groei.
Kenmerken:
- aangestuurd door grote motoeurons
- grote kracht bij inspanning
- gebruik van vet en glucose als energiebron bij inspanning
- grote vezelgroottte - kan tot 100% groeien
De samenstelling van spiervezels in je spieren is genetisch bepaald. Het is een mix van slow en fast (type 2A & 2B) twitch vezels. Bekende marathonlopers hebben veel meer slow twitch dan fast twitch vezels en pro bodybuilders zijn gezegend met meer fast twitch 2B vezels dan slow twitch en fast twitch 2A.
De meeste mensen, op de genetisch bevoordeelden na, hebben een mix en helaas dus geen grote hoeveelheid van type 2B. Het is dus belangrijk om in onze training zo goed mogelijk de type 2B vezels die we hebben aan te spreken.
Tips om type 2B aan te spreken
Zoals ik al eerder heb gezegt; om zoveel mogelijk te groeien moet je type 2B aanspreken en om type 2B aan te spreken is het belangrijk de juiste gewichten te gebruiken. Het is dus belangrijk gebruik te maken van gewichten die je minimaal 6 reps en maximaal 12 reps kan gebruiken. Om type 2B aan te spreken moet je dus tot failure gaan.
Ten eerste is belangrijk om in jezelf te geloven, ik ben geen mental guru maar er zit daadwerkelijk een reden achter waarom dit zo belangrijk is. Zoals ik op het begin heb verteld word het aanspannen van een spier geregeld door een signaal dat vanuit je hersenen komt. Als je niet daadwerkelijk in jezelf gelooft zal dit signaal niet zo sterk zijn als jij daadwerkelijk in je hebt. (Dit is de reden waarom sommige mensen in nood een auto kunnen optillen om iemand te redden terwijl ze normaal niet veel kracht hebben)
Explosief trainen is ook een belangrijke factor. Door tijdens het concentric gedeelte van je training (het wegduw of optil gedeelte van de rep) het gewicht explosief om hoog te brengen heb je veel kracht nodig en daarmee spreek je de grote motorunits en jawel de type 2B vezels aan.
De derde tip is om een versnelling in je reps toe te passen. Het gewicht dus steeds sneller omhoog brengen. Ook hierdoor spreek je de grote motorunits en daardoor type 2B aan.
Ten slotte is het belangrijk, zoals ik al eerder heb gezegt, om tot positieve failure te gaan. Positieve failure is als je de laatste rep nog maar nauwelijks kan voltooien ergens in de 6-12 rep zone. Het is handig om een spotter te hebben zodat je daadwerkelijk tot positieve failure durft te gaan. Zonder spotter kun je er zeker van zijn dat je vaak niet tot het echte uiterste zal gaan vanwege de mentale angst om het gewicht op je te krijgen en daardoor spreek je de type 2B vezels niet optimaal aan. Het is dus niet nodig om allerlei forced reps met je spotter te doen het gaat er enkel om dat je zelf het maximale aantal reps eruit haalt.
Kwork is een uniek platform voor freelancers en opdrachtgevers dat nieuwe mogelijkheden biedt voor werken op afstand en dienstverlening. In tegenstelling...
White labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...
If you’re like me and constantly trying to figure out the best ways to build backlinks, https://linkbuilder.com/ is an excellent resource. I appreciate...
Comment