Vetverbranding + verbeteren conditie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Beste jeetn,

Om in te gaan op het aantal kcal welke je verbrand tijdens een training. Daarvoor is een hartslag meter gewoon heel erg ongeschikt. Tuurlijk is onze hartslag ook één van de factoren die icm accelleratie, warmte, aantal stappen, galvnic skin response, heat flux etc etc een vrij precieze uitkomst kunnen geven.

Mijn ervaring is dat metingen via enkel hartslag meestal veel te hoog uitvallen. Een uurtje LIT cardio waar ik nog met gemak een gesprek kan volgen, zou volgens de crosstrainer op de sportschool een 900 kcal verbranden. No way dus, ik zal hooguit een 400-500 kcal in dat uur verbrand hebben.

De metingen tijdens krachttrainingen vallen meestal erg laag uit met een hartslag meter. Dit omdat juist processen na de krachttraining zorgen voor een veel grotere verbranding (oa eiwitsynthese en het aanvullen van glycogeen voorraden zijn processen welke veel energie kosten.
    ------------------------------------

Ja, dat was ik van plan.

Heb gelezen dat de vetverbranding pas na 20min echt begint dit klopt niet. vetverbranding begint als je cardio doet, al vanaf de eerste minuut. na een 20 minuten is deze echter wel maximaal. Stel dat de eerste aantal minuten 50% van de energie uit vetten komt, dan zal dit na een 20 minuten wellicht wel 60% zijn. (is een voorbeeld, exacte getallen zijn van verschillende factoren, en zou ik moeten nakijken).

Dus als ik eerst warm-up doe en dan een 30-tal min kracht train. Dan zal tijdens de kracht de vetverbranding optimaal beginnen werken en nadien met cardio zal die nog goed tijdje doorwerken. De reden om cardio na je krachttraining te doen is als volgt: In je spieren en lever zit glycogeen opgeslagen. glycogeen is koolhydraten gebonden aan water.

Hoe voller je glycogeen voorraden, hoe minder vet je gebruikt als brandstof. Je glycogeen spreek je voornamelijk aan via anearobe activiteiten (Zoals krachttraining of elke andere soort training op erg hoge intesiteit).

doordat je eerst intensieve krachttrainign doet, leeg je een deel van de glycogeen voorraden, en zal je lichaam gedwongen worden meer vetten te gebruiken als brandstof. Direct na de krachttraining, zou ik direct een eiwittenshake nemen. Dan pas beginnen aan je cardio.

Ik wacht na de training ook nog ffkes met eten opdat die nog een tijdje kan doorwerken. Niet doen, na de krachttraining ben je katabool. je breekt spiermassa af. Als je thuiskomt direct een volwaardige maaltijd eten. (als het goed is plan je je training dan ook in in je voedingsschema, zodat je zowel voor als na de training een goede maaltijd hebt).

Hier had ik dan nog een vraag over. Na de training, wat is dan aan te raden te eten? Ik had iets gelezen over traagwerkende eiwitten (ben niet zeker of het die waren), maar allesinds iets dat traag werkt ofzo. Jullie weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Na de krachttraining een whey eiwitten shake. dan je cardio. bij thuiskomst een eiwit en koolhydraat rijke maaltijd. liefst wat armer in vetten.

En indien ik dit schema (het huidige dat ik doe, mits enkele aanpassingen nog) 3 keer per week doe (kan ik het meer doen, of is het aangeraden een dag rust te laten tussen een full body schema?) kan ik dan op de andere dagen cardio gaan doen? Specifiek cardio training dan. Heb daar ook ergens een schema van gevonden.

Ik zou je voorlopig aanraden om 3x per week fullbody te trainen. na de fullbody training een 30 minuten cardio te doen. En daarbij 2x per week (op niet krachttrainingsdagen) een cardio sessie op een iets hogere intensiteit voor een 30 minuten. Cardio is de basis voor het bouwen van een goede conditie. En aangezien jij dit belangrijk vind, is cardio belangrijk voor jou.
    Mijn gouden tip is: staar je nu niet blind op je kcal die je verbrand. Eet gewoon volgens schema en train heel erg hard. Is je huidige schema iets teveel kcal?? dan zul je dit vanzelf merken de komende maand. Die maand is dan niet verloren, aangezien je toch zeker wel wat spiermassa zal winnen die achteraf weer heel handig kan zijn.

Houd je huidige schema eens een maandje aan. en pas naarmate de tijd vordert (en afhankelijk van je resultaten) dingen als je kcal inname, en je trainingsschema aan. trial and error.

als het werkt, blijf je het doen. werkt iets niet meer, moet je iets gaan aanpassen.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt voor je antwoord

Heldert heel wat dingen op voor me Zal hier dan ook zeker rekening mee houden

Comment

Ik heb op de zomersticky nog eens gaan kijken voor die workout templates.

Ik heb daar nu één uit gekozen, deze. Ik vraag mij nu af of ik die spieren dan moet trainen met compound oefeningen of moet ik al die spieren trainen met basic exercises (enkel die spier trainen)?

Ik lees meestal dat het beter is om te starten met compound oefeningen en dan pas over te schakelen op basic oefeningen.

Of is het beter als ik gewoon het fullbody schema van GeneralIx neem en dit aanpas naar oefenigen die ik wel kan trainen in de gym waar ik ga? Ik kan niet alle oefeningen doen met de barbell omdat we geen losse hebben. Maar de oefeningen die ik niet met barbell kan doen, kan ik die vervangen door oefeningen met dumbell?

Als dat kan dan zoek ik gewoon het alternatief op en doe ik die oefeningen.

Comment

Warming up: 10 minuten op een matige intensiteit op de crosstrainer. Deze is essentieel voor blessure vrij trainen. Sla deze niet over!

Krachttraining zelf:

Squats
          Romanian deadlift
          Chin ups
          Bent over barbell row
          Bench press
          Standing military press
          Shrugs
          Side raise
          Sitting calf raise
          Triceps extensions
          Dumbell curl
          Hanging leg raise

Zoals al eerder vermeld (en zo staat het ook overzichtelijk in onderstaand excel bestand) doe je elke oefening 2*15, op een gewicht waarbij je de uitvoering zonder gesmokkel kunt doen. De rust tussen sets bedraagt 30-90 seconden.
          Dit schema bedoel ik dus.

Ik vind voor de meeste een vervanging met dumbells, maar voor de volgende zou ik nog een alternatief zoeken:

chin ups
          Standing military press

Zijn er daar alternatieven voor? Of gewoon andere oefeningen die ik kan doen om dezelfde spier(groep) te trainen?

Comment

Dat fullbody schema is prima te doen om mee te beginnen.

Je kan als het nodig is de barbell wel vervangen door dumbell's
            Waarom hebben ze daar in die gym geen barbell's? Voor elke serieuze gym is de basis altijd dumbell's en barbell's.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik weet ook niet waarom ze geen hebben.. We hebben nu wel één gevraagd.. Hopelijk zal er binnenkort 1 staan.

Het is een gym die zich eigenlijk wel meer richt op squash, spinning, zumba, dansen, enz. Het is ook geen al te grote fitness zaal en er staan redelijk wat toestellen om te fietsen en te lopen.

Maar ik ga normaal gezien als mijn abo daar gedaan, naar een andere gym gaan waar wel alles aanwezig is om deftig op kracht te kunnen trainen.

Comment

Ik ben gisteren nog eens gaan trainen. Heb het schema van GeneralIx gevolgd, sommige oefeningen niet gedaan.

Ik moet zeggen, ik was serieus kapot op einde training ze Nog één zware oefeningen dat, ik dacht dat het niet zo moeilijk ging zijn. Ma uw spieren worden nog één belast.

10min. warming up.

Squats - 2 * 15 50kg (te zwaar, volgende keer 30kg)
                Dumbell Straight Leg Deadlift - 2 * 15 8kg/arm
                Chin ups - niet gedaan
                Dumbell Bent over row - 2 * 15 8kg
                Bench press - 2 * 15 20kg
                Standing military press - niet gedaan
                Shrugs - 2*15 10kg/arm
                Side raise - 2 * 15 6kg
                Sitting calf raise - 2 * 15 8kg
                Triceps extensions - 2 * 15 15kg (mag op zich zwaarder)
                Dumbell curl - 2 * 15 8kg
                Hanging leg raise - niet gedaan

10min. cardio

De reden waarom ik Chin ups niet gedaan heb is omdat ik een alternatief zoek voor deze oefening.
                Standing Military press zoek ik ook een alternatief omdat ik deze momenteel niet kan uitvoeren. (Is Dumbell Shoulder Press hier een goed alternatief?)
                Hanging Leg Raise niet gedaan omdat ik simpelweg al kapot zat.

Ook maar 10min cardio omdat ik niet meer kon. Denk dat ik in het begin de squats te zwaar heb gedaan en dat dat mijn training beetje verkloot heeft.

Opmerkingen / Verbetering? Laat ze horen

Is het mss beter ook dat ik zo'n trainingslog ga aanmaken ipv telkens hier te posten?

Comment

Goed bezig iig!

Verder valt me op dat je 20 kg bench pressed, ik neem aan dat je de stang hier niet bij hebt gerekend (deze weegt 20 kg meestal) want anders lijkt me dat een beetje aan de lage kant voor een man.

Comment

Dat is echt niet het enige dat een beetje laag is voor een man (2x 8 kg deadlift vs. 2x 8 kg row bijvoorbeeld). Ik heb het vermoeden dat jeetn nog zoekende is naar wat zijn lichaam allemaal aankan.
                    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Ja, het was de eerste keer dat ik dit schema heb toegepast.. Ben idd nog aan het zoeken naar de gewichten die ik best gebruik..

Zal wel nog ffkes duren eer ik de juiste gewichten gevonden heb, maar door de squats in het begin te zwaar te doen had ik al redelijk wat krachten verspeeld..

Die deadlift kan ik wel zwaarder doen. Je moet wel weten dat die deadlift 8kg per arm was, dus 16kg in totaal dan. Maar die kan ik denk ik wel een 8kg in totaal zwaarder doen. Dus 12kg per arm. De bent over row, zal ik wel laten aan 8kg, die vond ik wel serieus zwaar.. Op het einde toe begon ik dat toch serieus goed te vallen in mijn armen.

De bench press heb ik eigenlijk express lager gedaan aangezien het 2 * 15 was + dat ik al moe was. Het is een smith machine, geen losse barbell.. De stang weegt dus eigenlijk niets.. Enkel de gewichten tellen. Ik kan normaal wel zwaarder ze, had niet echt problemen om het 2 * 15 keer uit te voeren. Volgende keer ga ik 5 of 10kg zwaarder proberen. Wil me ook niet forceren, wil het allemaal stelselmatig laten verlopen en testen wat ik aankan en wat niet. Na een 5-tal sessies denk ik wel te weten wat voor gewichten ik aankan en wat niet.

Heb ook nog nooit zo'n oefeningen gedaan. Ik deed meestal enkel shoulder press, bench press, dumbell curl en peck fly en dan nog een oefening voor de rug.

Bijna alle oefeningen die ik heb gedaan gisteren waren nieuw voor me. Woensdag ga ik dit opnieuw trainen. Vanavond ga ik kijken om cardio te gaan trainen.

Comment

Meeste mensen doen hun deadlift zwaarder dan hun squat .

Nu deadlift jij na de squat, dus het zal er wellicht niet heel ver boven liggen en met dumbbells is wat lastiger, maar ik denk dat je nog wel heel wat meer dan 24 kg in totaal kan pakken.
                        "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Ik zal het eens proberen Zal 1 set proberen met 24kg en als het gemakkelijk gaat probeer ik eens 30kg te nemen.

Het zal nog ffkes duren eer ik weet wat ik aankan en wat niet

Comment

Nu ik eindelijk een trainingsschema heb dat ik voor bepaalde tijd ga gebruiken kan ik mij nu volledig concentreren op mijn voedingsschema.

Dit is wat ik momenteel eet (de laatste paar dagen was het ongeveer zo):

Ontbijt 7u30-8u
                            4 sneden bruin brood
                            chocoladepasta of effi confituur
                            2 dl halfvolle melk

10u-10u30
                            yoghurt van vitalinea

Middagmaal 12u
                            5 sneden bruin brood
                            5 sneden kippewit

15u
                            yoghurt van vitalinea

Avondmaal 18u-18u30
                            rijst of aardappelen of pasta
                            stuk vlees (kip of kaasburger of gehakt of nog iets anders)
                            groenten (altijd 1 groente: broccolli, sla, bloemkool, pret, tomaat, wortelen, ..)

20u30 tot 22u
                            krachttraining + cardio op maandag, woensdag en vrijdag. Dinsdag en donderdag zou ik rond 19u ofzo kijken om cardio te gaan trainen.

Ik drink elke dag op werk 1,5l, tijdens de training drink ik nog eens 1,5l
                            Dat is mijn huidige eetpatroon + trainingsuur. Met de tips die ik al beetje gehad heb zou dit zoiets moeten worden denk ik:

Ontbijt 7u30-8u
                            4 sneden bruin brood (eet niet graag volkoren brood)
                            4 sneden kippewit
                            1 gekookt ei of eiwit shake
                            2 dl halfvolle melk

10u-10u30
                            yoghurt van vitalinea
                            stuk fruit (appel, peer, kiwi, sinaasappel)

Middagmaal 12u
                            5 sneden bruin brood
                            5 sneden kippewit
                            sla en tomaat op boterham doen?

15u
                            yoghurt van vitalinea
                            stuk fruit (appel, peer, kiwi, sinaasappel)

Avondmaal 18u-18u30
                            rijst of aardappelen of pasta
                            stuk vlees (kip of rood vlees of vis)
                            groenten (altijd 1 groente: broccolli, sla, bloemkool, pret, tomaat, wortelen, ..)

20u30 tot 22u
                            krachttraining
                            eiwit shake
                            cardio

22u30
                            terug een volwaardige maaltijd volgens dynobet, maar ik denk dat dit iets te laat is. Of niet? Wat kan ik hier best nog eten dan? Iets met trage eiwitten? Kwark zoals ik veel lees, maar eerlijk gezegd totaal geen idee wat het is

Ik drink dus elke dag 1,5l-2l op werk en op training nog eens 1,5l.
                            Zijn er nog dingen die ik volgens jullie moet aanpassen? Meer eiwit eten of beter spreiden?

Alvast bedankt voor jullie mening. Ik heb geen KEV waarden bijgeplaatst omdat ik nu een soort algemeen schema wil. Ik zal later dan kijken om een schema te maken met de KEV waarden erbij.

Comment

Het beste is je behoefte en de KEV waardes van de producten uit te rekenen. Meer info over voeding vind je in de zomersticky.

Er zit een groot verschil tussen een gekookt ei en een eiwitshake.

De maaltijden van 10u en 15u zijn niet echt volwaardige maaltijden.

Kwark is platte/verse kaas.
                              Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Ik ben bezig dat boek "Burn the fat, Feed the muscle" aan het lezen.

Daar heb ik al berekent dat mijn behoefte 3300 Kcal is.
                                De verdeling is als volgt:
                                55% Koolhydraten: 3300 * 0,55 = 1815 / 4 (calorien/gram) = 453,75g
                                30% eiwitten: 3300 * 0,3 = 990 / 4 = 247,5g
                                15% vetten: 3300 * 0,15 = 495 / 9 = 55g

In dat boek staat ook dat ik eigenlijk 6 volwaardige maaltijden moet eten. En 's avonds moet ik minder eten dan de rest van de dag. 's Morgens moet ik meer eten. Ben nog niet volledig klaar met het lezen van het boek, maar dat is wat ik nu al beetje weet over de voeding.

Dat is zo'n beetje berekend op mijn bodytype (endo mesomorph), lengte, gewicht, leeftijd en nog paar dingen..

Is een boek waar veel info over staat. Uitleg over koolhydraten en of die nu goed zijn of niet? Verschil tussen goede en slechte vetten, Uitleg over eiwitten (protein), Waarom meer eten beter is voor je lichaam, enz.

Is een aanrader als je meer info wilt over al deze dingen Binnen een paar dagen heb ik het boek uit en dan denk ik wel een goed schema te kunnen maken. Zal wel niet makkelijk om alle dagen 6 maaltijden te eten, maar we gaan proberen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X