Slank, maar met buikje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slank, maar met buikje

Ik zit al een tijdje met een probleempje en dacht dat ik via dit forum wel aan wat goed advies zou kunnen komen... Het zit namelijk zo: ik ben gewoon slank, erg tevreden met mijn lichaam, behalve rond de buik-zone. Ik snap er weinig van, ik eet namelijk niet zo heel veel, beweeg voldoende, drink veel water... Mijn ribben steken zelfs uit, maar mijn buik ploft opeens vol naar buiten.

Nou zit er nog wel meer achter, ik heb namelijk een bijzonder(!) lastige stoelgang, maar ik ben gestopt met laxeermiddelen want toen ik laatst 2 liter voorgeschreven kreeg van de dokter werkte het nog niet en in het ziekenhuis weten ze ook van geen raad meer. Sommige artsen zeggen zeker te zijn dat het door gluten komt, maar bloedonderzoek is nooit overtuigend geweest, dus dat is vrij lastig. Daarbij heb ik ook zo'n anderhalf jaar een eetstoornis gehad waar ik nu godzijdank vanaf ben (lees: weer normaal gewicht), maar ik blijf met sommige dingen nog een beetje moeite hebben. Oh ja, misschien ook nuttig om te weten: ik ben vegetarisch.

Nu ben ik al op verschillende manieren aan het proberen het evenwicht in mijn figuur te herstellen, ik zou namelijk liever zien dat mijn lichaam gewoon een beetje gelijkwaardig plat is (met uitzondering van borsten en billen natuurlijk, maar die zijn prima in orde ), in plaats van dat ik boven dun genoeg ben om mijn ribben te tellen en ik onder opeens een buikje over mijn broek heb hangen. Ik zou graag advies willen hierover!

Wat ik aan sport doe op het moment is dat ik iedere dag mijn paard rijd en verzorg, ik ga zo'n 1 á 2 keer in de week zwemmen, loop / jog in het weekend 's ochtends een rondje door de polder en fiets af en toe een stukje.

Mijn eetpatroon is nog vrij onregelmatig. Het is een tijdje erger goed gegaan (3 maaltijden per dag en af en toe wat tussendoor) maar nu met dit buikje en de verminderde stoelgang heb ik vaak weer de neiging om lunch en / of ontbijt gedeeltelijk of toch compleet over te slaan, maar ik merk wel dat ik hier dus echt niéts van afval. Ook weet ik dat je metabolisme vertraagd wanneer je langere tijd weinig eet, en aangezien mijn verleden heb ik nu dus nog steeds een beetje moeite met normaal en regelmatig eten aangezien ik bang ben dat ik nu overal van aankom vanwege die zogenaamde 'spaarstand'.

Ik ben 20 jaar, ben 1.81m en weeg ongeveer 68 kilo (half jaar geleden voor het laatst gewogen bij de sportschool, maar volgens mij is er weinig veranderd... ik moet maar eens een nieuwe weegschaal kopen).

Als iemand adviezen voor mij heeft om mijn figuur weer een beetje in evenwicht te brengen, in de vorm van eetpatronen of beweging of misschien nog wat anders, laat het me alsjeblieft weten!
    Last edited by Eefje; 14-08-2011, 10:49.

Oh ja, en ik doe sinds kort iedere ochtend en avond een setje buikspieroefeningen, maar nog niet heel veel... Setje van 20 sit-ups per keer en dan ben ik helemaal gesloopt haha :P

Comment

Ik vind het moeilijk om je advies te geven omdat ik denk dat je voor je stoelgang zelf al wel van alles geprobeerd zult hebben.
      Dus misschien geef ik dingen aan die voor jou helemaal niet werken, hoor.
      Anyway, probeer zoveel mogelijk vezels te eten of voeg dat toe aan je yoghurt e.d.
      Havermout, brinta, volkoren brood, allemaal heel vezelrijk, dat houdt je darmen goed aan de gang en dus je stoelgang ook.
      Laxeermiddelen zijn rotzooi, thee met senna ook, niet aan beginnen.
      Verder kun je beter echt proberen om heel regelmatig te eten, dan hebben je darmen dus ook regelmatig "werk" te doen. Afvallen in jouw geval is dus echt helemaal niet nodig.
      En qua sport, je kunt altijd overwegen om je buikspieren te gaan trainen. Hiermee wordt 'tie niet plat maar wel steviger. En op het moment dat je je darmprobleem een beetje onder controle hebt, is je buik niet alleen platter maar ook nog eens veel strakker, mooi toch?
      Succes!
      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Welkom Eefje,

Je zegt dat je klachten mogelijk door gluten worden veroorzaakt, heb je ook al een biopsie gehad in het ziekenhuis? Dat is namelijk de enige manier om zekerheid te krijgen. Het buikje wat je nu hebt kan prima veroorzaakt worden door de coeliakie, ga dat dus eerst goed laten onderzoeken voordat je allerlei dingen gaat proberen met de voeding. Blijf ook gewoon gluten eten, anders kunnen ze straks dat biopt niet meer nemen. Ga zelfs niet glutenvrij eten als je huisarts dat zegt, dat deed de mijne ook en daarmee is in eerste instantie mijn diagnose verprutst.
        Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Bedankt voor de antwoorden!

En @Ellie, ze hebben bij mij toen bloed afgenomen en daaruit is niks gekomen. Een biopsie is volgens google dat ze een stukje weefsel nemen, klopt dat? Dat is nooit gedaan volgens mij... Hoe moet ik dat precies voor me zien? Klinkt alsof het het proberen waard is!!

Comment

Als jij de neiging al hebt om je lunch en ontbijt over te slaan, is de kans groot dat jij je eigen stofwisseling hebt verkloot.

Post eens wat je zoal eet op een dag?

Comment

@Patricia Ik weet het, en ik wil er graag vanaf maar ik ben dus bang dat ik het dusdanig heb verkloot in die periode dat ik een eetstoornis had, dat ik nu sneller aankom. Gisteren bijvoorbeeld heb ik een kopje yoghurt met muesli als ontbijt gehad, een pistoletje met kaas voor de lunch, een appeltje tussendoor en een bord rijst met groenten als avondeten. 's Avonds eet ik wel altijd grote porties en wat alter vaak nog een beetje chips ofzo.

Soms, of eigenlijk best regelmatig, wanneer ik vroeg weg moet voor werk bijvoorbeeld, wanneer ik last heb van mijn buik of gewoon geen trek, is zo'n pistoletje dan mijn ontbijt en lunch tegelijk. Maar als ik 's morgens trek heb eet ik wel gewoon hoor. Het heeft er ook een beetje mee te maken omdat ik gewoon zo snel last heb van mijn buik en dat ik bang ben dat ik weer de hele dag met een opgeblazen gevoel rondloop... Soms is het zelfs zo erg dat ik last heb met ademen...

's Avonds lig ik vaak nokkie op de bank omdat ik gewoon het gevoel heb dat mijn buik explodeert.

Comment

Oh ja en ik eet tussendoor ook graag een mueslibol, naar het gerucht dat dat ook barst van de vezeltjes.

Comment

Originally posted by Eefje View Post
                  Oh ja en ik eet tussendoor ook graag een mueslibol, naar het gerucht dat dat ook barst van de vezeltjes.
                  maar het barst ook van de suikers.
                  “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Serieus? Mij was altijd geleerd dat dat het perfecte tussendoortje was... Is dat even een tegenvaller dan!

Comment

Lees gewoon de info op het forum hiero eens door. Ik denk dat je het probleem veel moeilijker zoekt dan dat het is, aan je standaard eten is voldoende te verbeteren.

Amper vezels, geen goede vetten: het is geen wonder dat je een opgeblazen buik hebt.
                      Geen dierlijke eiwitten en geen kwalitatief goede plantaardige eiwitten, geen krachttraining: het is niet gek als je een slap lichaam met skinny fat hebt.

Comment

Oh ja, en ik doe sinds kort iedere ochtend en avond een setje buikspieroefeningen, maar nog niet heel veel... Setje van 20 sit-ups per keer en dan ben ik helemaal gesloopt haha :P
                        iedere ochtend en avond? ja daarmee bouw je niets op, mss conditie dan, maar geen strak buikje... of indirect via een lager vetpercentage,maar als je zo mager bent als je zegt denk dat je daar vooral geen spieren hebt gewoon...

doe anders maandag, drie keer die 20 set ups en dan woensdag en vrijdag en dan weer maandag... en deadlift en squat is ook goed om het daar strak te krijgen

verder heb je ook gewoon je genen en zou kunnen dat je het nooit zal kunnen veranderen dat vetrandje op je buik..., als je al mager bent lijkt het daaar wel op, maar als je spreekt over een eetstoornis 'gehad' te hebben, dan ben ik bang dat je buikje er eigenlijk heel goed uitziet en dat jij verkeerdelijk ziet dat het een dikke buik is(behalve als je constipatie problemen hebt, weet niet wat de issue precies is met je stoelgang)....

trek eens een foto van jezelf, lateraal en frontaal, dan kunnen we mee oordelen, gezicht knip je weg voor je eigen privacy

en drink veel water (elk uur een pint is een goede standaard, bij het sporten drink je extra) en eet traag en kauw heel veel en eet regelmatiger, zal je spijsvertering deugd doen,niet verhelpen,maar verbeteren...wat ej aandoening ook is. ... en inderdaad vezelrijk eten, maar probeer dat nu eens echt uit, geen gluten meer innemen,niks...(niet veel drinken tijdens of kort na maaltijden, dat verdunt je maagzuur te veel)

je komt echt niet aan van regelmatig eten, gewoon je onderhoud uitrekenen...
                        als je op je onderhoud eet, kan je niet aankomen in vet...

trouwens als ik 's avonds grote porties eet, dan voel ik me de volgende dag altijd heel slaperig, je maag heeft een halve nacht liggen arbeiten,kost veel energie, terwijl je juist 's nachts alles wilt laten rusten, begin eens met in de ochtend veel te eten en naar de avond toe telkens wat minder tot 4h voor je slapen gaat niets meer...(de ene is daar gevoeliger voor dan de andere, mss dat jij er dus slecht tegen kan om laat nog veel te eten)

is nogal slordige post excuses, maar ben uitgeput ^^
                        hopelijk helpen mijn tips

veel sterkte verder

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post

Amper vezels, geen goede vetten: het is geen wonder dat je een opgeblazen buik hebt.
                          Geen dierlijke eiwitten en geen kwalitatief goede plantaardige eiwitten, geen krachttraining: het is niet gek als je een slap lichaam met skinny fat hebt.
                          Ja, als ik zo lees hoe je eetpatroon is, kan ik me hierbij aansluiten.
                          Met voeding kun je zoveel doen en bereiken, de meeste mensen hebben daar echt geen idee van. Gelukkig kun je dat hier leren.
                          "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Bedankt voor de antwoorden!

En @Ellie, ze hebben bij mij toen bloed afgenomen en daaruit is niks gekomen. Een biopsie is volgens google dat ze een stukje weefsel nemen, klopt dat? Dat is nooit gedaan volgens mij... Hoe moet ik dat precies voor me zien? Klinkt alsof het het proberen waard is!!
                            Bloed is bij volwassenen vaker vals-negatief, omdat niet iedere volwassene antistoffen aanmaakt. Van de site van de patiëntenvereniging: "De huisarts kan met een simpele bloedtest vaststellen of er antistoffen tegen gluten in het bloed zitten. Is dat het geval, dan is de kans op coeliakie groot. Het komt voor dat bij het bloedonderzoek geen antistoffen zichtbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat coeliakie is uitgesloten. Zijn er ziekteverschijnselen die passen bij coeliakie, of is er een familielid met coeliakie, dan is nader onderzoek nodig."

Ik zou je dus beslist aanraden om nog eens te gaan vragen naar een biopsie, dat had de arts namelijk eigenlijk moeten voorstellen. *grrr, mopper, weer zo'n huisarts die niet op de hoogte is van de diagnosemethode* Kijk voor de zekerheid nog even op de site van de patiëntenvereniging: Glutenvrij - Diagnose

Een biopsie is een kort onderzoekje waarbij men met een dun slangetje via de maag in de dunne darm kijkt. Er worden dan kleine stukjes weefsel weggehaald voor microscopisch onderzoek. Je krijgt hierbij een verdoving voor je keel, mocht je er erg tegen op zien geef dat dan duidelijk aan bij je MDL-arts, je kunt dan in de meeste gevallen een roesje krijgen. Dan merk je er niets van.

Even knokken voor je diagnose dus, daarna kun je weer gaan werken aan je herstel

Comment

Originally posted by Bolder View Post
                              en inderdaad vezelrijk eten, maar probeer dat nu eens echt uit, geen gluten meer innemen
                              Dit dus absoluut niet doen als je nog een biopt moet hebben. Je moet gluten blijven eten, anders kan de test vals-negatief zijn.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X