Te vaak pissen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Snuff, uit empirisch onderzoek is gebleken dat wanneer ik mijn zout-inname laag hou gedurende een aantal dagen (UD2 cutting, de depletiondagen), ik last ga krijgen van oa duizeligheid, tunnelvisie en hoofdpijn gedurende het trainen. Toen ik een ORS innam aan het begin van de 2e dag, zodat het opgenomen zou zijn tijdens de training, had ik nergens meer last van. Oftewel een zoutgebrek. Zo moeilijk is het dus niet om te krijgen.

En ja, je hebt gelijk, Egypte is niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. Ik ben blij dat je dit zelf in ziet, want als je in Egypte in het hoogseizoen voldoende hebt aan 6 liter/dag, gecombineerd met grote hoeveelheden transpiratie - wat overigens best verradelijk is, omdat het zo snel opdroogt dat je het niet merkt - dan is dit in Nederland (of Engeland) mijns inziens ruime overkill op dagen dat je toch niet transpireert.

Maargoed, mocht je toch 6 liter water/dag willen drinken, dan raad ik inderdaad een voldoende hoge zoutinname aan. Bij dergelijke hoeveelheden water is het verstandiger om iets te hoog dan iets te laag te zitten. Je spoelt immers toch alles makkelijk schoon eh.
    Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

• Originally posted by GeneralIx View Post
      ORS bevat marginaal zout Snuff. Net genoeg om wat mineralen een beetje aan te vullen, maar verder is het echt niet ongelofelijk boeiend.
      Ik vind een kleine 3 gram aan zout op een litertje water boeiend genoeg.

Comment

• Originally posted by seanl94 View Post
        Snuff, uit empirisch onderzoek is gebleken dat wanneer ik mijn zout-inname laag hou gedurende een aantal dagen (UD2 cutting, de depletiondagen), ik last ga krijgen van oa duizeligheid, tunnelvisie en hoofdpijn gedurende het trainen. Toen ik een ORS innam aan het begin van de 2e dag, zodat het opgenomen zou zijn tijdens de training, had ik nergens meer last van. Oftewel een zoutgebrek. Zo moeilijk is het dus niet om te krijgen.
        Ja inderdaad, nu je het zegt. Zag even niet in dat men hier allen extreme dieten volgt. Tsja, in dat geval is het maar beter om het drinken van water niet te gaan 'overdrijven' en wat zout toe te voegen. Aan al die bijwerkingen heb je ook geen ruk natuurlijk.
        UD2 cut-protocols zijn inderdaad niet zo heel erg zwaar te volgen.

Comment

Snuff, uit empirisch onderzoek is gebleken dat wanneer ik mijn zout-inname laag hou gedurende een aantal dagen (UD2 cutting, de depletiondagen), ik last ga krijgen van oa duizeligheid, tunnelvisie en hoofdpijn gedurende het trainen.
          Wat noem jij trouwens laag?

Comment

• Originally posted by Snuff-Sann View Post
            Wat noem jij trouwens laag?
            ca 1,5 gram natrium, dus een kleine 4g aan zout
            Kalium kan ik je niet vermelden helaas.

Comment

ca 1,5 gram natrium, dus een kleine 4g aan zout
              Kalium kan ik je niet vermelden helaas.
              Hoeveel van alle leden hier op BN denk jij dat minder dan 4gr. zout dagelijks in hun voeding hebben zitten?

Comment

• Mijjn punt is dat ik al op de 2e dag last ervan kreeg, én dat jij doet alsof je doodgaat van een beetje zout.

Maargoed, jij hebt jouw standpunt, ik heb mijn standpunt. We hebben onze standpunten toegelicht, en zijn allebij te koppig om elkaar gelijk te geven. Laten we het erbij houden, bovendien heb ik geen zin meer om mijn mening verder toe te lichten.

Comment

Mijjn punt is dat ik al op de 2e dag last ervan kreeg, én dat jij doet alsof je doodgaat van een beetje zout.

Maargoed, jij hebt jouw standpunt, ik heb mijn standpunt. We hebben onze standpunten toegelicht, en zijn allebij te koppig om elkaar gelijk te geven. Laten we het erbij houden, bovendien heb ik geen zin meer om mijn mening verder toe te lichten.
                  Zucht, laten we even back on-topic gaan.
                  Het gaat dus om het water drinken. Ik zeg dat 6 liter gezond is, jij zegt van niet.
                  Dan kom jij op de proppen met het volgende:

En daarom propageer ik dus ook het eten van normale porties zout, op die manier voorkom je een watervergiftiging als je toch zo nodig 6 liter/dag wilt drinken. Of gooi op zijn minst één ORS oplossing per dag door je water. Toen ik in egypte zat en minstens 6 liter/dag moest drinken vanwege het zweten, moest ik dat ook doen vanwege denaturatie. De eerste 2 dagen had ik dat niet gedaan, en ik kreeg oa last van een barstende koppijn.

Overigens is teveel water niet echt slecht voor je nieren, die kunnen, als ik me niet vergis, tot 25 liter urine/dag produceren, als de ADH productie helemaal plat ligt. Het is meer een probleem voor je hersenen, die kunnen iets minder goed tegen een zakkende osmotische druk als gevolg van het verliezen van mineralen via de urine.
                  En tot slot gaat je kracht erop achteruit als je denatureert. Heeft te maken met een calciumtekort in je spieren. Een van de bekendste symptomen zijn krampen.

Als iemand het over ernstige gevolgen van teveel water drinken heeft ben jij het wel.
                  Jij bent ook degeen die het plotseling over zout gaat hebben. Ik vertel enkel maar dat zout-verlies met gevolgen helemaal niet aan de orde zijn en dat dat overdreven is.
                  Jij bevestigt dat door aan te komen met je eigen ervaring, en wat is dat?
                  Je doet een UD2 dieet (extreem cutten) en neemt slechts een zeer kleine hoeveelheid zout. Ja, natuurlijk dat je dan problemen krijgt, is niet zo moeilijk te snappen.
                  Maar het allergrootste deel van de leden gaat helemaal niet zover daarin, maw ben jij een uitzondering op de regel en kun je jou situatie totaal niet met die van anderen gaan lopen vergelijken.
                  Het allergrootste gedeelte van de leden krijgt voldoende zout binnen waardoor er geen sprake is van een tekort met alle gevolgen van dien.

Comment

• Indirect 2500 doden per jaar door teveel zout
                    1 Feb 2010
                    Unit: Voedingscentrum, Nederlandse Hartstichting, Wageningen University

Gemeenschappelijk persbericht van Voedingscentrum, Nederlandse Hartstichting en Wageningen University.

Per jaar sterven 2500 mensen doordat ze teveel zout binnenkrijgen. Zout is een groter gevaar voor de gezondheid dan veel mensen denken. Teveel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en daardoor op hart- en vaatziekten en nierziekten. Het Voedingscentrum, de Nederlandse Hartstichting en Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, vragen gezamenlijk aandacht voor dit probleem. Ze roepen de week van 1 tot 7 februari 2010 uit tot zoutweek.
                    De drie organisaties sluiten hiermee aan bij het initiatief van de World Action on Salt and Health (WASH). Deze organisatie vraagt in de eerste week van februari wereldwijd aandacht voor het thema zout en gezondheid.
                    De gemiddelde Nederlander eet per dag 9 tot 10 gram zout, terwijl je eigenlijk niet meer dan 6 gram zou moeten eten. Het meeste zout dat we binnenkrijgen zit in bewerkte producten, zoals kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s, soepen, sauzen en hartige snacks. Veel mensen weten niet dat ze teveel zout binnenkrijgen. Dat gaat vaak ongemerkt, omdat het meeste zout dat we binnenkrijgen al in ons eten zit.
                    Als fabrikanten minder zout in ons eten zouden doen, kan dat per jaar zo’n 2500 sterfgevallen schelen. Die schatting van Wageningen University geldt wanneer de hoeveelheid zout in ons eten zou dalen met 3 gram per dag. Als er nog minder zout in eten wordt gedaan, levert dat nog veel meer winst op voor de gezondheid.
                    De levensmiddelenindustrie werkt vanuit de Taskforce Zout aan het terugbrengen van de hoeveelheid zout in levensmiddelen. Eind dit jaar moet er ten opzichte van 2006 12% minder zout in eten zitten. Dat is een mooie doelstelling, maar het is nog lang niet genoeg om de 6 gram te halen. Het Voedingscentrum, de Nederlandse Hartstichting en Wageningen University zijn benieuwd naar welke ambitieuze doelstellingen na 2010 volgen. Zij roepen fabrikanten op het zoutgehalte op het etiket te zetten, zodat consumenten zien hoeveel zout er in producten zit.

Division of Human Nutrition - Wageningen UR - Wageningen University

Om er nog maar even op te attenderen hoeveel zout men wel niet neemt per persoon. En dan zou je door teveel water drinken een tekort krijgen???
                    Ja, m'n tokus, enkel maar die in extremen aan het gogelen zijn met hun voeding.

Comment

• Weinig zout eten helpt niet om een hartaanval te voorkomen. Die vaststelling staat in een rapport waaraan de universiteit van Leuven heeft meegewerkt. Mensen die weinig zout eten, hebben zelfs 4 keer meer kans om te sterven aan een hartkwaal.

Zout is dan toch niet zo slecht

Comment

• Originally posted by lambi View Post
                        Weinig zout eten helpt niet om een hartaanval te voorkomen. Die vaststelling staat in een rapport waaraan de universiteit van Leuven heeft meegewerkt. Mensen die weinig zout eten, hebben zelfs 4 keer meer kans om te sterven aan een hartkwaal.

Zout is dan toch niet zo slecht
                        Dat onderzoek is 1 groot vraagteken.
                        Kijk even op DBB, BigT heeft er een topic over geopend. Zeer interessant. Wil het wel ff linken maar typ met m'n phone op m'n werk en dan gaat het een beetje moeilijk.

Comment

• Het onderzoek is overigens irrelevant in dit topic. Hier wordt beweert dat een hoge inname van water zoveel zout aan het lichaam onttrekt dat zich daardoor problemen gaan voordoen. Door zeer hoge zout-consumptie door zo goed als ieder individu is die gedachtengang uitgesloten.

Comment

• Daarom zeg ik ook dat je bij een normale zout-inname (ong 10 gram/dag), waarbij je dus niet je best doet je zout-inname zo laag mogelijk te houden, je vast wel die hoeveelheden kunt drinken zonder problemen. Als je dat niet red - en dat merk je vanzelf wel - kun je inderdaad je dieet aanvullen met een ORS oplossing, of gewoon wat meer zout gebruiken. Je aldosteron zorgt immers vanzelf wel voor een verlaagde resorbtie van Natrium. Het eventuele overschot kun je mákkelijk dumpen in de urine, als je toch zo nodig zoveel wilt drinken. Ik stel het dus niet zo dramatisch als jij denkt.

Maar eigenlijk komt het hierop neer als ik me niet vergis:

Jij denkt dat het harstikke gezond is om 6 liter water/dag te drinken, en er kleven geen, of in ieder geval slechts minimale risico's aan?
                            Ik denk zelf dat 6 liter water/dag een flinke overkill is, de helft is ook méér dan zat, en je toch eens moet gaan kijken naar je zoutinname, omdat er toch een reële kans bestaat dat je een tekort krijgt.

Zullen we het daarop houden?

Trouwens, toch bedankt voor de discussie, één van de onderwerpen bij biologie examen vandaag was 'watervergiftiging', en ik moest wel even lachen omdat ik dat onderhand wel uit mijn hoofd kende vanwege deze discussie. :')
                            Last edited by scoobydoo; 27-05-2011, 16:27.

Comment

• Hehehe, is onze discussie toch nog ergens goed voor.

Overigens is 10 gram zout niet 'normaal'. Tis volgens maatstaven teveel.
                              Ik drink zelf al een aantal jaar plusminus 6 liter water op een dag en heb nergens geen last van. Zoutinname lag op 9 gram/d, nu op iets meer dan 5 gram.

Comment

• Originally posted by Snuff-Sann View Post
                                Hehehe, is onze discussie toch nog ergens goed voor.

Overigens is 10 gram zout niet 'normaal'. Tis volgens maatstaven teveel.
                                Ik drink zelf al een aantal jaar plusminus 6 liter water op een dag en heb nergens geen last van. Zoutinname lag op 9 gram/d, nu op iets meer dan 5 gram.
                                Drink je dan echt puur 6 liter water of tel je de melk uit je brinta, het tomatensap van je spaghetti en de melk uit je shake ook mee?
                                The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X