Afslanken en Fitnessen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Afslanken en Fitnessen

Hallo allemaal,

Ik zal eerst wat over mezelf vertellen eer ik begin met mijn vraag.

Mijn naam is DeCestaro en ben 36 jaar. Ik woon in rotterdam en sinds dit jaar serieus begonnen met trainen.
    Ik ben 1m84 en geen idee wat mijn vet percentage is.

Ik had altijd al de gewoonte om iedere avond na het werk achter mijn pc te gaan zitten gamen en dan de nodige pakken koek, zakken chips en zakken nootjes naar binnen te werken.
    Op een gegeven moment vond ik mezelf zo dik dat ik besloot een weegschaal te kopen om te kijken wat ik nu eigenlijk woog.

Ik schrok ervan want dat was welgeteld 112 kilo terwijl mijn ideale gewicht volgens mijn lengte zou moeten zijn 85 kilo.

Uiteraard was dit voor mij genoeg motivatie om te zeggen dit wil ik niet meer en ga trainen om keihard af te vallen. Zo gezegd zo gedaan.

Ten eerste mijn eetpatroon is aangepast.
    Ik ontbijt Cruslie in magare yoghurt met eenglasje sap erna. Middag eten doe ik soms een broodje bruin brood met kaas (leerdammer). Avondeten bestaat uit veel groente en 1 of anderhalve aardappel (afhankelijk van de grote ervan en een stuk vlees. (Kipfile, Kalkoenfile).
    Drinken doe ik 1,5 tot 2 liter water per dag, op mijn werk drink ik ook 2x een koffie voor de gehele dag.

Ik werk onregelmatige tijden en meestal sta ik om 10.00 uur op en ga 's nachts om 02.00 uur naar bed. (Bij avonddienst, tijdens nachtdiensteb is dit geheel anders). Dit is ook de oorzaak waarom ik niet altijd een broodje in de middag eet.

Ik ben begonnen met trainen om af te vallen in Februari en weeg momenteel 96.5 kilo ipv de 112 die ik woog.
    Trainen doe ik 5x per week en ren dan op rustig tempo (joggen) ongeveer 7,5 km en dit bouw ik op tot ik op 10 km per dag zit.

Fitnessen doe ik nog niet maar aangezien ik al aardig wat kilo's kwijt ben begint het wel te kriebelen om spiermassa te kweken.
    Nu weet ik dat je om spiermassa te kweken een heel ander eetpatroon moet hanteren om goed te herstellen en dus groeien alleen ben ikbang dat dat mijn afval process in gevaar brengt en ik dus niet veel meer zal afvallen.
    Ik wil dus naar 85 kilo toe.

Wat ik gedacht had is dus om eerst droog te trainen tot 85 kilo en dan miojn eetpatroon aan te passen en te gaan fitnessen om spiermassa te gaan kweken.

Mijn uiteindelijke doelstelling is de lichaamsbouw van Will Smith in I-Robot/ I am a Legend.

Wie kan mij uitleggen of het beter is om idd eerst droog te trainen en daarna te gaan fitnessen. Of juist door te gaan met hoe ik het nu doen en daarnaast ook te gaan fitnessen en zoja wat mijn eetpatroon dan moet worden?

1. Welkom
    2. Je bent slecht bezig. Kan beter fitnessen dan joggen. joggen is pas slecht voor je en je gewrichten
    3. Lees zomer sticky. Ook voor jou doelstelling van toepassing
    4. succes
    Last edited by Falstyr; 19-07-2009, 19:34.

Comment

Falstyr,

Zeer interessant die topic waar je me heen hebt gestuurd. Ik ga zo naar huis want zit op mijn werk maar ga er straks nog even op reageren. Ik heb namelijk wel wat vragen hierover.

Thanx alvast.

Comment

Welkom!
        "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Ja daar ben ik weer.

Falstyr ik heb je topic Zomersticky gelezen en mijn complimenten voor de uitleg. Wel zit ik nog met wat vragen en hoop hier antwoord op te kunnen krijgen.

Ik ga beginnen met de Calories per day Calculator.
          Verschillende omreken websites geven me verschillende waardes en durf dus niet deze te gaan gebruiken om uiteindelijk een berekening te krijgen.
          Ik weet niet of jij of wellicht iemand anders dit voor mij kan berekenen met de juiste waardes?

Ik ben 1m 84 lang, Ik weeg momenteel 96.5 kilo en ben 36 jaar oud.
          Gezien ik 5x per week train (weliswaar joggen) denk ik dat je mij op Very active kan zetten want ook als ik na dit alles besluit om het joggen te laten en over te gaan op dat wat aangeraden is... dit 3 tot 5 dagen per week wil doen.

Dan nu mijn vragen.

1. Je zegt dat ik slecht bezig ben. Na de topic Zomersticky gelezen te hebben begrijp ik ook wel waarom dat zo is alleen vind ik het enigsinds tegenstrijdig tot mijn behaalde resultaten.
          15 kilo kwijt raken voor iemand die in Februari begonnen is met joggen lijkt mij niet slecht. Dat het slecht is voor je gewrichten geen idee, ik ben geen dokter.

Hieronder even een citaat uit de topic;
          Begin met een interval ratio dat je met moeite kunt volhouden voor 20minuten en bouw de intervals af tot 20-30sec per stuk. Dit zorgt er voor dat je verbranding en energie verbruik door het dak schiet, je conditie verbeterd met rassenschreden en ook je rust verbranding gaat omhoog. Daarnaast zorgt de intensiteit van de intervals voor minder kans op spierafbraak.

Als ik dus ga joggen ren ik 20 min achter elkaar door en las dan een rust periode in van ongeveer 1 minuut. Hier loop ik dan rustig door en schud mijn benen los.
          Doe nog even wat strek oefeningen en ga vervolgens weer 20 min joggen.
          Ik noem het joggen omdat ik geen hardloper ben.

In de citaat staat, Begin met een interval ratio dat je met moeite kunt volhouden voor 20minuten en bouw de intervals af tot 20-30sec per stuk.
          Wat word hiermee vbedoeld?
          Dat ik ipv de manier waarop ik jog het beste ipv te joggen kan hardlopen?
          Dus 20 min hardlopen, 20-30 seconden wandelen en weer 20 hardlopen?
          Is hardlopen niet net zo schadelijk voor je gewrichten als joggen dan?

2. Eiwitten eten heb ik vaker gehoord maar hhoor ook dat je het eigeel er dan juist tussenuit moet halen. Maar eigeel heb je voor een andere voedingsstof ook weer nodig in je maaltijd dus waarom kan je beiden dan niet tegelijkertijd eten en moet je deze 2 delen?

3. HIIT Cardio..... als ik laten we zeggen 100 meter zou sprinten met 20 seconden rust, 100 meter sprinten 20 sec rust etc zou doen.... kan ik dat verstaan onder HIIT Cardio?

Bij voorbaat dank voor het reageren.

Comment

Nog 1 vraag,

Squats
            Romanian deadlift
            Chin ups
            Bent over barbell row
            Bench press
            Standing military press
            Shrugs
            Side raise
            Sitting calf raise
            Triceps extensions
            Dumbell curl
            Hanging leg raise

Zijn dat compound oefeningen of kan ik die in een andere topic vinden want die zijn dus wel belangrijk om te doen als je vet wilt verbranden heb ik begrepen.

Comment

Wilde eigenlijk gaan slapen maar omdat je aardig wat energie erin steekt ff snel;

Compound oefeningen zijn oefeningen waarbij je meer dan 1 gewricht gebruikt. Bicep curls zijn isolatie, squats zijn compounds

Beginner schema is perfect, hoef je niet aan te tweaken.

Verder helaas zelfs met je 15kg fatloss ben je toch echt slecht bezig fallus zal je daar zo meer over vertellen, maar het gaat erom dat je nu een soort chrashdieet hebt waarbij je enorm veel onder je behoefte zit (mede door je enorme cardio mania) wat je metabolisme vertraagd jadajadajada. Kom erop neer, jojo effect. Fallus heeft hier zo'n standaaard stukkie over wattie wel ff zal posten weet ik bijna zeker
              The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

OOh ok hahaha had nou niet het idee dat ik met een crash dieet bezig was. Ik haat sonja bakkeren en dat soort shit.

Zou het erg fijn vinden als Fallus dat zou posten dus wacht het rustig af.

De reden waarom ik dus een Cardio mania heb ik omdat je altijd hoort dat als je wilt afvallen je moet gaan cardio-en.
                Ik krijg ook steeds meer het gevoel nu dat ik idd het joggen moet gaan laten voor wat het is en moet gaan fitnessen.

Ik heb trouwens wel door wat Compound oefeningen zijn (dat je idd meerdere spiergroepen pakt per oefening) maar weet dus nog niet welke oefeningen daar dus onder vallen en dus goed zijn voor mij om te doen.

Ja ik wil graag en ben super gemotiveerd :-D

Comment

Originally posted by DeCestaro View Post

Dan nu mijn vragen.

1. Je zegt dat ik slecht bezig ben. Na de topic Zomersticky gelezen te hebben begrijp ik ook wel waarom dat zo is alleen vind ik het enigsinds tegenstrijdig tot mijn behaalde resultaten.
                  15 kilo kwijt raken voor iemand die in Februari begonnen is met joggen lijkt mij niet slecht. Dat het slecht is voor je gewrichten geen idee, ik ben geen dokter.

De vraag is, hoeveel is vet en hoeveel is spier? Heb je ooit je vetpercentage laten meten? is wel handig om te weten, als je wilt afvallen.

Hieronder even een citaat uit de topic;
                  Begin met een interval ratio dat je met moeite kunt volhouden voor 20minuten en bouw de intervals af tot 20-30sec per stuk. Dit zorgt er voor dat je verbranding en energie verbruik door het dak schiet, je conditie verbeterd met rassenschreden en ook je rust verbranding gaat omhoog. Daarnaast zorgt de intensiteit van de intervals voor minder kans op spierafbraak.

Als ik dus ga joggen ren ik 20 min achter elkaar door en las dan een rust periode in van ongeveer 1 minuut. Hier loop ik dan rustig door en schud mijn benen los.
                  Doe nog even wat strek oefeningen en ga vervolgens weer 20 min joggen.
                  Ik noem het joggen omdat ik geen hardloper ben.

Dit is niet wat men met interval bedoelt.

In de citaat staat, Begin met een interval ratio dat je met moeite kunt volhouden voor 20minuten en bouw de intervals af tot 20-30sec per stuk.
                  Wat word hiermee vbedoeld?
                  Dat ik ipv de manier waarop ik jog het beste ipv te joggen kan hardlopen?
                  Dus 20 min hardlopen, 20-30 seconden wandelen en weer 20 hardlopen?
                  Is hardlopen niet net zo schadelijk voor je gewrichten als joggen dan?

20 min achter elkaar hardlopen is wel heel erg vermoeiend, vind ik. Hij bedoelt niet 20 min hardlopen en 20-30 wandelen.

HiiT ( een vorm van interval training ) ziet er uit als volgt (en dat bedoelt hij hier ook): intervals van 20 a 30 seconde, wat inhoud dat je 20 a 30 seconde hard gaat en dan weer 20 a 30 seconde wat rustiger. Belangrijk is, dat je een afwisselend tempo hebt, dus geen constante snelheid. Van hard naar minder hard en weer naar hard, daarvan gaat je verbranding omhoog. ( vooral de naverbranding is hoger )

2. Eiwitten eten heb ik vaker gehoord maar hhoor ook dat je het eigeel er dan juist tussenuit moet halen. Maar eigeel heb je voor een andere voedingsstof ook weer nodig in je maaltijd dus waarom kan je beiden dan niet tegelijkertijd eten en moet je deze 2 delen?

Weet je zeker dat hij niet eiwitten bedoelt in de zin van protiene?

Over dat ei gesproken, er is niks mis met het eigeel, die kun ze gerust beide tegelijkertijd eten. Enige verschil is, dat een eiwit maar 12 kcal heeft en een heel ei iets van 96 als ik het me goed herriner.

3. HIIT Cardio..... als ik laten we zeggen 100 meter zou sprinten met 20 seconden rust, 100 meter sprinten 20 sec rust etc zou doen.... kan ik dat verstaan onder HIIT Cardio?

Zie mijn uitleg boven, wat je nu zegt lijkt meer op tabata's, wat ook interval training is. Een verschil is, dat je met Tabata's in 4 min klaar bent en bij HiiT 20 min nodig hebt.

Tabata's gaan als volgt: 20 sec op het allerhardst iets doen ( cardio of een oefening ) 10 sec rust en dan weer 20 sec op het allerhardst, dit herhaal je, totdat de 4 min om zijn. Als het goed is ben je dan half dood, dit hoor je normaal gesproken ook naar de HiiT te zijn, als je het goed doet teminste

Bij voorbaat dank voor het reageren.
                  Hoop dat je hier wat aan hebt

Comment

hey decestaro,

Ik ben zelf ook op dezelfde manier als jou afgevallen.
                    ik woog 115-114 kilo en heb dit gedaan tot 104 kilo.
                    natuurlijk was het een wereld van verschil.
                    maar nog echt tevreden was ik niet.

pas toen ik krachttraining ging doen zag ik echt resultaat.
                    heb toen een tijdje gebulkt tot 106 kilo, en nu een maandje gecut.
                    ik weeg nu 102 kilo en die 4 kilo die ik kwijt ben vanaf dat ik krachttraining deed, die heeft meer effect gehad qua uiterlijk als die 10 kilo.

staar je dus niet blind op kilos, maar kijk meer in de spiegel.
                    ook moet je gewoon 1x pw oordelen, en niet elke dag.

krachttraining is iig de key tot een goed uiterlijk,
                    cardio kan dit ondersteunen, maar zozu niet de basis moeten zijn.

succes
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Welkom. Complimenten voor je behaalde resultaten tot dusverre, maar je kunt je aanpak nog een heel stuk verbeteren, met een grotere kans op een blijvend resultaat.

Comment

Gebruik gewoon de calculator bijgevoegd in dat topic. Omdat je 5x per week sport maakt je nog niet een highly active persoon. Wat je 60-90mins op een dag doet staat niet echt in contrast tot de overige 7-8 uur die je misschien op kantoor op je kont zit. Dus lighty/moderately active komt dan meer in de buurt. En met jou gegevens zit je rond de 2650kcal als onderhoud en betekend dat je zo'n 2100kcal gemiddeld per dag zou moeten eten om af te slanken.

Daarnaast is 5x sporten in de week niet per definitie juist. Zeker niet als je gaat fitnessen/krachtsport. Je groeit pas als je rust. Dus 3-4x in de week is meer dan genoeg.

Joggen is lage intensiteit duur cardio. Dat per definitie is nutteloos. Met joggen krijg je met elke stap klappen op je knie gewrichten wat met een hoger lichaamsgewicht niet bevorderlijk is. Daarnaast voegt joggen qua verbranding te weinig bij om nut te hebben. Lage intensiteit duur cardio is zoals je hebt kunnen lezen iets wat in een later stadium eventueel gebruikt kan worden als ondersteuning. 20mins joggen, even rust en dan weer 20mins is geen interval cardio, maar nog steeds duur met lage intensiteit.

Hoge intensiteit interval cardio is effectiever. Je bent qua tijd korter bezig, maar je verbrand meer en krijgt betere conditie. En dat is 30sec joggen afwisselen met 30sec vol uit sprinten tot je zo'n 15-20mins totaal gevuld heb.

Zo'n 5-6 maanden voor 15kg afvallen. 5 maanden is 20 weken...Je had dus al meer kwijt kunnen zijn. Mits die 15kg ook merendeels vet is, want als het spier/vocht is dan heb je te veel van het goede verloren.

Eiwitten is een andere naam voor proteine. Zo'n 250gr per dag voor jou en ja gewoon het eigeel mee rekenen. Daar zitten de beste/meeste eiwitten van het ei in en de nodige vetten die je moet hebben. Dus je kan rustig een omelet van een aantal eieren maken.

Compound oefeningen zijn samengestelde oefeningen. Oefeningen waarbij je dus zoveel mogelijke spiergroepen tegelijk aanspreekt. Het beginners schema heeft alle nodige compound oefeningen aangevuld met een paar isolatie oefeningen.

Comment

Volgens mij kunnen wij elkaar de hand schudden. Ik zat ook altijd 's avonds achter de computer met wat vreterij erbij.
                          Ben sinds kort weer gaan sporten. minimaal 3 keer in de week 1,5 uur fitness, waarvan 25 minuten cardio (fietsen, interval) en de rest kracht. Ga binnenkort een nieuw schema laten maken, aangezien ik nog wat vaker ga trainen, gaat waarschijnlijk een 4 dagen programma worden, 2x2 dagen verschillende spiergroepen. Bij mij kan er ook nog behoorlijk wat af. Zit nu op de 93 kilo met 25% vet...aardig wat opgespaard in de voorbije jaren dus.
                          Winners are not those who never fail, but those who never quit!

Comment

Jongens vet al die reacties en ga dat zeer zeker allemaal toepassen.
                            Ik moest toch vandaag boodschappen doen omdat mijn koelkast leeg is hahaha dus ga meteen ff letten op wat ik allemaal koop.

Falstyr nog ff een vraag over het volgende;

Hoge intensiteit interval cardio is effectiever. Je bent qua tijd korter bezig, maar je verbrand meer en krijgt betere conditie. En dat is 30sec joggen afwisselen met 30sec vol uit sprinten tot je zo'n 15-20mins totaal gevuld heb.
                            Dat zou ik op straat na het werk dus wel kunnen toepassen i.p.v. het joggen wat ik nu doen? Klinkt wel lekker om te doen namelijk.
                            Tevens is mijn vraag hoe je dat doet met bijvoorbeeld fietsen in de sportschool?
                            Zet je hem dan op 1 stand en doe je die dan rustig fietsen voor laten we even aanhouden 30 sec en dan verhoog je je tempo ook weer voor 30 sec en zo om en om doorgaan?
                            Of kies je bijvoorbeeld voor een programma dat je laten we zeggen een bepaalde tijd ligt gietst en dan de computer van de fiets hem ineens op een zware stand gooit en je dat even moet aanhouden en dat hij daarna weer op licht gaat en zo om en om?

Wat is trouwens het juiste tijdsbestek om een bepaalde oefening te doen? We hebben het nu over 30sec licht 30 sec intensief etc of kan je beter een ander tijdbestek nemen?

Comment

@ Neproadie

Ja idd erg he. Het is zo makkelijk om wanneer je achter je pc zut te gamen bijvoorbeeld er ff flink wat triep aan snacks doorheen te jassen.
                              Nee ik zag dat het helemaal verkeerd ging en ben daar dus direct vanaf gestapt.
                              Daar ben ik helemaal klaar mee nu.

Ik ga nu dus ook meer eten en dan van de dingen die ik volgens zomersticky binnen moet krijgen. Ga vanaf vandaag en misschien morgen weer naar de sportschool. Was al lid van Fit4Free en ga daar weer ff gebruik van maken.
                              Ga me daar dus richten op Fietsen (interval) en Compound oefeningen.

Hoe ik die compound oefeningen moet doen ben ik nog niet helemaal overuit. Weet nog niet zeker of je alle compound oefeningen die in de beginners topic staan bij iedere trainingssessie allemaal kan uitvoeren of dat dat teveel van het goede is.

Iemand daar een antwoord op?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X