Onderhoud eten, moeilijker als Cutten of Bulken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vraagje Dynamix,

Ik weeg mij elke maandag ochtend.
    Vaak valt mij refeed/junkdag op zondag, is mijn maandag ochtend wegen dan nog wel betrouwbaar?

En met het onderstaande:
    Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
    67,5 66 65,2 65,2
    Wk36,37,38 gewogen, maar Wk39 klopt dan toch eigenlijk niet aangezien dit op maandag is en de rest van de week (di,woe,dond,vrij,zat,zond) nog niet meegeteld is?

De hele maand balans van deze 4weken is onbetrouwbaar, dan heb ik dus Wk40 bij nodig. Om een balans van de hele maand mee op te maken.

Is het beter om altijd een begin ijking te doen van de week of zeg maar Wk39 begin en einde van de week wegen en dat noteren voor Wk39 als voorbeeld?
    Last edited by justme1234; 14-10-2014, 21:41.

Comment

Het enige dat belangrijk is, is hoe je de weken met elkaar vergelijkt. Jij zegt dat je op zondag vaak junkt. Da's prima en als je dat elke week op die manier doet, dan zul je maandagochtend ook een goede vergelijking kunnen maken met de vorige week, aangezien je de zondag vóór die voorgaande week ook gejunkt hebt. Natuurlijk kan het elke week een klein beetje afwijken, maar aangezien je het van meerdere weken aanhoudt, dan neem je gewoon het gemiddelde. Zolang je gewichten ten minste gelijkblijven in de sportschool dan kun je ervan uitgaan dat je geen spier verliest, wat wederom erg belangrijk is.

Comment

Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
        67,5 66 65,2 65,2
        Maar om een betrouwbare maand diagnostiek op te meten, moet ik dus de begin stand van Wk40 meenemen lijkt mij. Aangezien ik van Wk 36,37,38,39 eigenlijk maar een 3 weekse indicatie heb.

Want van Wk36 tot Wk37 is een volle week, 37 tot 38 en Wk 39 tot ???
        Last edited by justme1234; 14-10-2014, 21:51.

Comment

En wat vind je hiervan.
          Guydroog spreekt van een toenname van 1,5kg-3kg per maand als acceptabel, is dat niet wat hoog?

Helft vet, helft spiermassa, maar dan nog?
          Ik begreep dat je altijd van een gewichtstoename uit moest gaan van een kilo per maand.

Dan is er nog de vraag: hoeveel vet is nu acceptabel? Als je naar de weegschaal kijkt en het gewicht gaat omhoog, ga dan uit van een gemiddeld van 50% vet en 50% spier. Als je een kilo aankomt, is dat in veel gevallen dus de helft vet en de helft spier. Mannen kunnen een gewichtstoename van 1.5-3kg per maand aanhouden en vrouwen de helft hiervan, 0.75-1.5kg. Uiteraard kun je meer dan dat per maand aankomen, maar dan is de kans groot dat je onnodig veel vet opslaat, terwijl je nog steeds evenveel spiergroei ontwikkelt.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
            Het enige dat belangrijk is, is hoe je de weken met elkaar vergelijkt. Jij zegt dat je op zondag vaak junkt. Da's prima en als je dat elke week op die manier doet, dan zul je maandagochtend ook een goede vergelijking kunnen maken met de vorige week, aangezien je de zondag vóór die voorgaande week ook gejunkt hebt. Natuurlijk kan het elke week een klein beetje afwijken, maar aangezien je het van meerdere weken aanhoudt, dan neem je gewoon het gemiddelde. Zolang je gewichten ten minste gelijkblijven in de sportschool dan kun je ervan uitgaan dat je geen spier verliest, wat wederom erg belangrijk is.
            Dat laatste met gewichten wist ik nog niet, bedankt voor de info, weer wat geleerd.

Comment

Originally posted by justme1234 View Post
              Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
              67,5 66 65,2 65,2
              Maar om een betrouwbare maand diagnostiek op te meten, moet ik dus de begin stand van Wk40 meenemen lijkt mij. Aangezien ik van Wk 36,37,38,39 eigenlijk maar een 3 weekse indicatie heb.

Want van Wk36 tot Wk37 is een volle week, 37 tot 38 en Wk 39 tot ???
              Dat klopt. Als je het resultaat van 4 weken wilt weten, dan moet er 4 weken tussen de eerste en de laatste meetdatum zitten.

Comment

En wat vind je hiervan.
                Guydroog spreekt van een toenname van 1,5kg-3kg per maand als acceptabel, is dat niet wat hoog?

Helft vet, helft spiermassa, maar dan nog?
                Ik begreep dat je altijd van een gewichtstoename uit moest gaan van een kilo per maand.

Dan is er nog de vraag: hoeveel vet is nu acceptabel? Als je naar de weegschaal kijkt en het gewicht gaat omhoog, ga dan uit van een gemiddeld van 50% vet en 50% spier. Als je een kilo aankomt, is dat in veel gevallen dus de helft vet en de helft spier. Mannen kunnen een gewichtstoename van 1.5-3kg per maand aanhouden en vrouwen de helft hiervan, 0.75-1.5kg. Uiteraard kun je meer dan dat per maand aankomen, maar dan is de kans groot dat je onnodig veel vet opslaat, terwijl je nog steeds evenveel spiergroei ontwikkelt.
                Ja dat is erg hoog en ik ben het er ook niet mee eens. Beginners die alles goed doen zouden 1kg spier per maand kunnen aanzetten, maar dat komt zeer zelden voor. Ik raad je aan om te richten op een 0,2-0,3kg toename in gewicht per week, wat inhoudt dat je 200-300 kcal boven je onderhoud eet.

Comment

Dat klopt. Als je het resultaat van 4 weken wilt weten, dan moet er 4 weken tussen de eerste en de laatste meetdatum zitten.
                  Doe ik het op deze manier goed dan, het wekelijks wegen op maandag en dat het er zo uitziet.
                  Rijen van 4 aanhouden.

Progressie Gewicht / Augustus
                  Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
                  67,5 66 65,2 65,2
                  Progressie Gewicht / September
                  Wk40 Wk41 Wk42 Wk41
                  63,9 63,5 63,2
                  Last edited by justme1234; 14-10-2014, 22:17.

Comment

Doe ik het op deze manier goed dan, het wekelijks wegen op maandag en dat het er zo uitziet.
                    Rijen van 4 aanhouden.

Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
                    67,5 66 65,2 65,2
                    Wk40 Wk41 Wk42 Wk41
                    63,9 63,5 63,2
                    Exact. Houd er wel rekening mee dat je de eerste 1-2 weken een boel vocht verliest, dus daar kun je niet mee vergelijken. Vergelijk bijv week 38 met 42 of 39 met 43.

Comment

Exact. Houd er wel rekening mee dat je de eerste 1-2 weken een boel vocht verliest, dus daar kun je niet mee vergelijken. Vergelijk bijv week 38 met 42 of 39 met 43.
                      Maar dit klopt dan toch niet, de 4 wekelijkse progressie van maand augustus.
                      Omdat Wk39 toch niet van de hele week is en je Wk40 dus eigenlijk moet meetellen voor een totaal beeld van september?

Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39
                      67,5 66 65,2 65,2

Van het vocht verliezen was ik even vergeten mee te nemen, ik dacht al wat een enorme afname.
                      Dit zal in de bulk straks ook wel zo zijn lijkt mij, dat je de eerste weken veel vocht vasthoudt.

De overstap van cutten naar bulk straks rustig opbouwen of kan je de overstap gelijk maken?
                      Last edited by justme1234; 14-10-2014, 22:29.

Comment

Waarom maak je je zo druk over het bijhouden van een maand gewichtsverlies? Als je wilt weten hoeveel je in vier weken bent afgevallen, dan neem je simpelweg datum A en datum B die 4 weken later is dan datum A; het is niet zo ingewikkeld. Alleen de eerste twee weken neem je niet mee ivm vochtverlies.

Als je klaar bent met cutten, dan reken je terug naar wat je onderhoud is en doe je daar 200-300 kcal bij om te bulken. Als je bijv nog steeds 0,5kg afvalt, dan ligt je onderhoud dus 500 kcal hoger dan de kcal die je op dat moment eet en tel je daar nog eens 200-300 kcal bij op. Houd je gewicht dan goed bij en als je toch te snel aankomt dan kun je je kcal verlagen met 100-200 of als je te langzaam aankomt dan verhoog je met 100-200 kcal.

Comment

Als ik elke zondag mij zelf weeg ipv maandag ochtend is mijn 4weekse weging dan niet vollediger of zie ik dit nu verkeerd?

Comment

Denk er nog maar een tijdje over na

Comment

Denk er nog maar een tijdje over na
                              Ik heb er al over nagedacht, alleen snap eigenlijk niet waarom ik heb gekozen voor een begin meting van de week op maandag en niet het eind van de week op zaterdag of zondag.

Je wilt toch weten wat je op het eind van de week gemiddeld weegt en niet andersom?

Als ik met het onderstaande tabel in Wk 36,37,89,39 einde van de week meting had genomen.

Dan had ik Wk40 niet eens nodig gehad om de balans van de maand augustus te kunnen opmaken. Of het moet niks uitmaken natuurlijk.

Wk 36 Wk 37 Wk38 Wk39

Comment

Praise lord dynamix master of patience...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X