Vast voedsel versus vloeibaar voedsel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by pescatore View Post
    Spuitelf,

Is het dus in de basis afhankelijk van de bron die de mitochondriën gebruiken? En secundair het energiesysteem dat je aanspreekt (hoewel daar uiteraard ook een verband tussen is)? Ik bedoel dan de bron waaruit uiteindelijk lactaat ontstaat als bijprodukt?
    Nee, mitochondria gebruiken altijd acetyl-coa (en daarvoor pyrodruivenzuur) als bron. Glycolyse vindt plaats in het cytosol, niet in de mitochondria, en wordt ook gecatalyseerd door andere enzymen. Het principe is ook anders en verbruikt geen zuurstof. Daar zit het hem nu ook net in, bij voldoende oxidatie, i.e. een citroenzuurcyclus die gewoon ze ding doet, blijft het concentratiegradient van de substraten gehandhaaft waardoor het langs het membraan transporteert. Zo niet hoopt het op in het cytosol en vindt er meer glycolyse plaats.

Voor de geinteresseerden, ik heb de energiesystemen hier vrij uitgebreid behandeld:
    http://forum.dutchbodybuilding.com/f...stemen-368083/
    Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Blijkbaar praten we langs elkaar heen, ik probeerde enkel duidelijk te maken.

1. Beide zijn energiesystemen. Je lichaam kan dus ook uit vetzuren energie halen, het kleine beetje glucose dat je lichaam nodig heeft kan uit lactaat etc gehaald worden. Dit wordt geproduceerd uit eiwitten.

Jou punt is, dat je niet optimaal kan presteren met vetzuren met duursport en daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens, maar heb ik niet genoeg bewijs voor atm.

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
        Nee, mitochondria gebruiken altijd acetyl-coa (en daarvoor pyrodruivenzuur) als bron. Glycolyse vindt plaats in het cytosol, niet in de mitochondria, en wordt ook gecatalyseerd door andere enzymen. Het principe is ook anders en verbruikt geen zuurstof. Daar zit het hem nu ook net in, bij voldoende oxidatie, i.e. een citroenzuurcyclus die gewoon ze ding doet, blijft het concentratiegradient van de substraten gehandhaaft waardoor het langs het membraan transporteert. Zo niet hoopt het op in het cytosol en vindt er meer glycolyse plaats.

Voor de geinteresseerden, ik heb de energiesystemen hier vrij uitgebreid behandeld:
        Expert Series: Galen's BBing Basis - Energiesystemen - DutchBodybuilding.com forum
        Ja, dat bedoelde ik echter niet, bedoel een stap daarvoor wat betreft bron. Maar je hebt in principe mijn vraag al beantwoord.
        Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
          Jou punt is, dat je niet optimaal kan presteren met vetzuren met duursport en daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens, maar heb ik niet genoeg bewijs voor atm.
          'De man met de hamer'
          'Hongerklop'

Dat is duursport op vetzuren.

Comment

1. Beide zijn energiesystemen. Je lichaam kan dus ook uit vetzuren energie halen, het kleine beetje glucose dat je lichaam nodig heeft kan uit lactaat etc gehaald worden. Dit wordt geproduceerd uit eiwitten.

Wat je basicly zegt is dat in ketose verkeren geen invloed heeft op je presteren?

Comment

En die lactaat is gerecycled uit glucose, en heeft dus feitelijk glucose als oorsprong of indirect uit eiwitten. Eiwitten kunnen worden gemetaboliseerd naar a-ketoglutarate (of precursors) en vormen glucose zonder dat ze worden geconverteerd naar lactaat overigens.

Dat je het niet eens ben met die stelling is heel leuk, maar dit is echt basale kennis voor iedereen die ook maar een beetje met sportfysiologie iets heeft gedaan.

Lees m'n topic over de energiesystemen, en pak ieder biochemie boek voor een beschrijving van de gluconeogenese uit aminozuren.
              Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Originally posted by akito View Post
                'De man met de hamer'
                'Hongerklop'

Dat is duursport op vetzuren.
                Hold, dat is beetje kort door de bocht in dit verhaal. Dan is je tank gewoon leeg en is er geen of iig niet afdoende aanvuloptie. De vraag is meer, wat stop ik in de tank en kan ik dat voldoende aanmaken?

Comment

Hold, dat is beetje kort door de bocht in dit verhaal. Dan is je tank gewoon leeg en is er geen og iig niet afdoende aanvuloptie. De vraag is meer, wat stop ik in de tank?
                  Die man met de hamer is de prestatievermindering die je ervaart doordat je glycogeen voorraaden uitgeput zijn; vetzuren kunnen niet dezelfde hoeveelheid energie leveren per tijdseenheid.

Vriend van me heeft een Mercedes die van 0 naar 100 km/u schiet in 4s op euro 98, met euro 95 doet ie dat niet.

Comment

Die man met de hamer is de prestatievermindering die je ervaart doordat je glycogeen voorraaden uitgeput zijn; vetzuren kunnen niet dezelfde hoeveelheid energie leveren per tijdseenheid.

Vriend van me heeft een Mercedes die van 0 naar 100 km/u schiet in 4s op euro 98, met euro 95 doet ie dat niet.
                    Dat zeg ik alleen dat is een ander verhaal, even puur for discussion sake, als ik in ketose ben vanaf kiet. Dus man met de hamer is niet echt een goeie vergelijking voor de voorgaande discussie.

Comment

Dat zeg ik alleen dat is een ander verhaal, even puur for discussion sake, als ik in ketose ben vanaf kiet. Dus man met de hamer is niet echt een goeie vergelijking voor de voorgaande discussie.
                      Je komt hem dan inderdaad niet tegen, maar als je het opneemt tegen een kloon van jezelf die wel z'n glycogeen voorraaden vol heeft, dan rent/fietst/whatever hij jou eruit.

Comment

En die lactaat is gerecycled uit glucose, en heeft dus feitelijk glucose als oorsprong of indirect uit eiwitten. Eiwitten kunnen worden gemetaboliseerd naar a-ketoglutarate (of precursors) en vormen glucose zonder dat ze worden geconverteerd naar lactaat overigens.

Dat je het niet eens ben met die stelling is heel leuk, maar dit is echt basale kennis voor iedereen die ook maar een beetje met sportfysiologie iets heeft gedaan.

Lees m'n topic over de energiesystemen, en pak ieder biochemie boek voor een beschrijving van de gluconeogenese uit aminozuren.
                        Begrijp je punt een stuk beter nu en ik begrijp wel hoe de energysystemen werken, alleen mijn bedenkingen zijn bij het feit dat je maar 60% kan presteren bij duurloop sporten.

Comment

Je komt hem dan inderdaad niet tegen, maar als je het opneemt tegen een kloon van jezelf die wel z'n glycogeen voorraaden vol heeft, dan rent/fietst/whatever hij jou eruit.
                          Precies. Pobeerde ook niet anders te beweren alleen te zeggen dat de man met de hamer niet echt relevant was in de context maar te maken heeft met een lege tank van het superieure systeem voor inspanningen.

Comment

Begrijp je punt een stuk beter nu en ik begrijp wel hoe de energysystemen werken, alleen mijn bedenkingen zijn bij het feit dat je maar 60% kan presteren bij duurloop sporten.
                            Waarom eigenlijk?

Comment

The practical implications of the process of keto-adaptation are that the human body can adapt to use fat as its primary fuel during submaximal exercise, while at the same time freeing itself from obligate high rates of liver and muscle glycogen use. This can be appreciated by translating 90 g/hr of fat oxidation to 810 kcal/hr (56 kj/min) of fat use in the keto-adapted bicycle racers when their total exercise energy expenditure was 930 kcal/hr (65 kj/min), thus leaving only 120 kcal/hr (8.4 kj/min) required from all other substrates (e.g., glucose, glycerol, amino acids). This demonstrates the degree to which these athletes were able to release themselves from carbohydrate dependence during endurance exercise, relying upon their much more copious reserves of body fat (

Comment

"Jou punt is, dat je niet optimaal kan presteren met vetzuren met duursport en daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens, maar heb ik niet genoeg bewijs voor atm."

Ik ging hierop in, niet op de voorgaande discussie. Bedoel enkel dat je zonder KH geen vergelijkbare prestaties kunt leveren als met KH.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X