Nog wat "research" gedaan en de gemiddelde "opbrengst" van populaire 5x5 schema's schommelt voor DL tussen 5 en 10 kg per maand...
Als ik niet wil onderdoen moet ik dus door "op mijn manier" te trainen een gelijkaardig resultaat kunnen neerzetten??? Da's wel ff slikken lol...
Challenge accepted!
Op basis van de tabel van Prilepin heb ik uitgerekend hoe groot het aandeel van elke rep binnen een bepaald "percentagebereik" is tov het totaalvolume dat voor een sessie als ofwel "optimaal" dan wel "maximaal" wordt aangegeven... Dus of ik nu puur op volume, kracht of intensiteit wil trainen of binnen 1 sessie een "combinatie van" wil trainen maakt niet zoveel uit zolang het totaalvolume maar tussen "optimaal" en "maximaal" ligt (en da's ideaal want zo is er marge voor autoregulation)...
Voor de nieuwsgierigen die te lui zijn om zelf aan het rekenen te gaan:
<70% 1rm: 1 rep = 10/240 vh optimale totaalvolume
70-80% : 1 rep = 13/240 (afgerond)
80-90% : 1 rep = 16/240
>90% : 1 rep = 60/240 (*)
Om de "bovengrens" te berekenen kan je de volgende waarden gebruiken:
<70% = 8/240
70-80% = 10/240
80-90% = 12/240
>90% = 24/240 (*)
*: boven de 90% kunnen een paar procentjes meer een héél groot verschil maken qua intensiteit, vandaar dit grote verschil (?)...
Het ideaal zou zijn om elke twee weken voor alle 4 categorieën met 5-10 kg te verhogen, maar gezien de flexibiliteit qua aantallen reps is dat geen "must"...
Alleszins is 5x5 trainen enkel binnen een bepaald percentagebereik van je 1RM optimaal te noemen zodat plateau'en en moeten deloaden imho onvermijdelijk zijn - misschien zal ik die dingen ook niet kunnen vermijden, maar intussentijd kan ik dan wel trainen op basis van "wat mag ik vandaag proberen" ipv "wat moet ik vandaag doen"...
Kruipt wel wat (reken)werk in lol maar ja je moet er iéts voor over hebben eh...
grtz
Comment