Bodybuilding, a way of life

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bodybuilding, a way of life

    Beste bodynetters,

    De laatste tijd heb ik niet tot weinig getraind vanwege mijn schoolexamens.(tentamens) Aangezien ik niet voor de 2e keer wil zakken ging dit gewoon even voor.

    Maar nu die dinsdag voorbij zijn gaan we gewoon weer lekker verder

    Ik wil dan ook graag een log gaan bijhouden, om jullie op de hoogte te houden van mijn trainingen. Ook zal ik op hyves zal ik een blog starten om proberen bodybuilding onder de interesse te krijgen van de niet kenners.

    Het zijn dus eigenlijk 2 verschillende logs. Op mijn hyves uitgebreide trainingen uitgeschreven met zonodige uitleg en hier het meer simpele trainingslog aangezien de sport bij jullie al bekend is. Teminste daar ga ik dan toch vanuit uitleg van begrippen en afkortingen zullen dan dus ook niet nodig zijn.

    Voor degenen die het toch interessant mochten vinden om mijn blog te volgen vanwege de verder gedetailleerde uitgeschreven trainingen en meer filosofie erachter is dit mijn hyves: Jordy Wieland, Overview - Hyves.net - Always in touch with your friends

    Je bent vrij om te volgen en/of te reageren.

    Ik moet dus nog wel even bekijken wanneer ik hier precies mee ga starten maar dat zal binnenkort zijn, hou het dus in de gaten. Ook zal ik later mijn voedingsschema plaatsen, waar nodig eventueel nog aanpassingen gemaakt kunnen worden.

    In het bericht hieronder zal ik alvast een voorproefje plaatsen van het eerste bericht van de blog op hyves.
    Owner of the Iron Playground.

  • #2
    Beste lezers,

    Zoals sommigen van jullie misschien al wisten en anderen niet, doe ik aan Bodybuilding. Nu, voordat je gelijk je antwoord al klaar hebt wil ik je eerst vragen het hele stuk door te lezen. Daarna ben je vrij om te denken, reageren, positief of negatief wat jij wilt. Je kan natuurlijk ook gewoon op het kruisje rechtsboven klikken mocht het je niet bevallen.

    Bodybuilding is mijn sport, ik hou ervan deze te beoefenen. Nu zullen sommigen misschien denken, ja so what? Leuk voor je. Maar nu is het natuurlijk niet alleen mijn bedoeling om met deze blog te vertellen hoe geweldig ik deze sport wel niet vind. Daarvoor heb ik namelijk meerdere redenen. Een van die bedoelingen is om voor mezelf de progressie die ik maak bij te houden. Een andere reden is en dat is vooral het doel om lezers te trekken. Lezers die het interessant vinden om te volgen en die zelf ook interesse hebben of kunnen krijgen in de sport. Of misschien in krachtsport in het algemeen dus dat kan bijvoorbeeld ook powerlifting zijn. Ook Bart en Django kunnen dan mijn trainingen volgen zodat ook zij op de hoogte zijn van wat ik nu precies doe. Bart is een aardige gozer die 2 keer zo breed en 2 keer zo sterk is als mij. Ondanks dat ik hem nog niet zo heel lang ken, heb ik wel het idee gekregen dat hij weet waar hij mee bezig is. Mede ook door het volgen van zijn blog. Op de vrijdag train ik meestal bij hem. Die trainingen spelen zich af bij hem in de schuur en bestaan meestal voor mij uit zware deadlifts met als doel mijn kracht wat op te krikken.
    Ook Django is een goede gast en was een fanatiekeling in de sport. Alleen heeft hij jammer genoeg, zeer pas geleden aangegeven te willen stoppen en zijn zinnen ergens anders op te zetten. Heel jammer, maar dat is zijn keuze.

    Nu heb ik nog een andere, laatste reden voor het beginnen van deze blog. De sport heeft namelijk over het algemeen een nogal vrij slechte naam en dat is niet helemaal terecht. Als je begint over Bodybuilding worden er al snel dingen geroepen als: Anaboluuh, terwijl mensen vaak niet eens weten wat het nou eigenlijk precies inhoud. Daar wil ik nog even verder op in gaan. Natuurlijk, bij het echte bodybuilden horen AS (Anabole Steroiden) daar zal ik ook niet om heen draaien. Bodybuilding zonder AS is net zoiets als voetballen zonder bal of wielrennen zonder fiets. Maar er zijn natuurlijk heel veel vooroordelen. Zo worden bijvoorbeeld mensen die jarenlang gezwoegd hebben om een degelijk fysiek te bouwen beschuldigd van het gebruik van AS, terwijl de mensen die geen kennis hebben van bodybuilding, geen besef hebben wat die persoon daar allemaal voor heeft moeten doen. Dat is dus een grote belediging, al kan je het natuurlijk ook weer als compliment zien. Anabolen word onder de ‘gewone’ mensen gezien als een middel waarvan je groot, breed en sterk zou worden en zo word het harde werk van die persoon dus wel opgemerkt. Even voor de duidelijkheid ik gebruik zelf dus NIET en dat zal voorlopig ook nog niet gebeuren.

    Genoeg daarover. Nu zullen velen denken, JIJ, bodybuilding? Maar zo breed ben je toch niet? Nee dat klopt. Dit is namelijk een lang proces en er komt veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Dat maakt het zo zwaar en moeilijk, zowel fysiek als mentaal maar tegelijk ook zo geweldig.







    Wat is bodybuilding nou eigenlijk precies? Want nog een andere reden waarom de sport een slechte naam heeft is vanwege de massamonsters zoals bijv. Ronnie en Cutler die op een wedstrijd 130+ kg wegen op een vetpercentage van 3-4%. Veel mensen vinden dit absoluut niet mooi en zelfs vies, walgelijk en kunnen het dan ook niet begrijpen wat jij daar wel mooi aan vind. Maar bodybuilding is meer dan alleen dat. Het is het verfijnen van je lichaam. Het bouwen van een lichaam zoals jij wilt dat het eruit gaat zien.
    Hierbij moet je denken aan spiermassa, vetpercentage, verhoudingen en definitie. Je zou het kunnen zien als dat je als klein kind met lego aan het spelen bent. Je hebt in je gedachten een beeld gemaakt van wat je wilt bouwen, een ontwerp. Je legt de fundering en je bouwt hier steeds een klein stukje bij, steentje voor steentje.

    Zoals je daarnet al kon lezen, als je serieus resultaat wilt boeken komt er heel veel bij kijken. Niet alleen fysiek moet je sterk zijn maar ook mentaal. Je moet kunnen doorzetten, omgaan met tegenvallers en frustraties, je moet het aankunnen dat mensen je raar vinden, geobsedeerd, of als ze vinden dat je geen leven hebt. Je moet vrede hebben met het feit dat zeer veel geduld nodig is en niet opgeven als je het niet meer ziet zitten. Daarnaast moet je alles op orde hebben.

    Je moet beschikken over de nodige kennis. En dan bedoel ik kennis van alles. Jij bent met je lichaam bezig, het is dan wel zo handig dat je precies weet hoe het werkt. Kennis over anatomie, de werking van je spieren en hoe ze in elkaar zitten. Wat heeft het namelijk voor zin om te trainen als je niet precies weet wat je traint en welke beweging door welke spier word uitgevoerd? Kennis over manieren van trainen en methodes. Kennis over voeding, wat eet je wel, wat eet je niet en hoeveel. Ook weten waarom je iets eet en waarom iets niet. De verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten en hoeveel je van alles nodig hebt. Kennis is dus iets wat je zeker moet hebben, het liefst zo veel mogelijk.

    - Training
    Goede training is natuurlijk zeer belangrijk. Zonder goede training ga je namelijk niet veel resultaten boeken. Een goede training moet in elk geval de volgende elementen bevatten: voldoende intensiteit, zowel compounds als isolaties en een goede verdeling tussen oefeningen, sets en reps. (herhalingen)

    · Compounds zijn samengestelde oefeningen. Dat houd in dat voor de beweging meerdere spiergroepen gebruikt worden. Zo is dat bijv. bij borst bankdrukken. Hierbij worden de borst, schouders en triceps gebruikt. Zo is dat bijv. ook bij rug, de deadlift. Hiervoor worden de (onder)rug, biceps en benen gebruikt.

    · Isolaties zijn oefeningen die puur gericht zijn op het trainen van 1 bepaalde spiergroep. Een makkelijk voorbeeld is de bicep curl die zal bijna iedereen wel kennen. Die oefening richt zich dus puur op het belasten van de biceps en hierbij worden dus geen andere spiergroepen betrokken.

    · Intensiteit is de zwaarte waarmee getraind word. Dit kan het aantal oefeningen zijn, gewicht, sets, reps en het tempo. Een hoge intensiteit wil dus zeggen dat je veel doet op zo weinig mogelijk tijd. Dat maakt de training kwa gewicht dus misschien niet zo zwaar, maar lichamelijk wel aangezien je jezelf helemaal afbeult. Intensiteit speelt bij bodybuilding dus ook een grotere rol als kracht, gewicht.


    - Voeding
    Goede training is zeer belangrijk. Wat ook belangrijk is, ik durf zelfs wel te zeggen NOG belangrijker, is goede voeding. Je kan nog zo zwaar, nog zo hardcore trainen maar zonder de juiste voeding zal je weinig tot geen resultaten boeken. Eten = groeien. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Die zorgen dat je spieren gevoed worden zodat ze kunnen groeien na ze beschadigd te hebben tijdens een goede training. Je moet dus altijd zorgen dat je hier genoeg van binnen krijgt. Ook koolhydraten zijn belangrijk, die voorzien je namelijk van genoeg energie zodat je klaar bent om te gaan trainen. Tot slot heb je nog vetten. Ook vetten hebben ten onrechte een slechte naam. Van vet eten word je niet vet, van te veel kcal en/of te veel verzadigde vetten wel. Vetten heb je bijvoorbeeld nodig om je testosteronspiegel omhoog te brengen. Dat is heel belangrijk voor spiergroei. Nu kan ik nog veel meer vertellen hierover maar dan zou de blog veel te lang worden, hier ga ik dus verder niet meer op in. Misschien dat er in volgende berichten nog over geschreven word.

    - Rust
    Ook rust is belangrijk. Je lichaam moet namelijk ook de tijd krijgen om te kunnen herstellen van een zware training. Nu kan je wel elke dag gaan trainen maar hiermee zal je over het algemeen weinig progressie boeken. Je lichaam groeit namelijk tijdens het herstel, niet tijdens de training.

    - Doelstelling
    Stel jezelf een doel dat je wilt halen. Dat kan een persoon, foto zijn of bepaalde stats. Bijvoorbeeld 100kg op 10% vet. Ook dit is belangrijk zodat je voor jezelf weet waar je naartoe wil werken en wat je wilt bereiken. Weten waarom en waarvoor je dus met dit alles bezig bent.

    - Discipline, toewijding, motivatie
    Als laatste discipline. Dat houd in dat je alle bovengenoemde onderdelen optimaal combineert en dat je je ook daadwerkelijk houd aan de gemaakte schema’s. Discipline en motivatie is zeer belangrijk want wat heeft het voor zin om met een sport als deze bezig te zijn als je je niet aan de verplichtingen kan houden en je niet 100% achter je doel staat. Dat betekent dus ook geen drank, geen drugsgebruik, niet roken en andere dingen die je op een negatieve manier hinderen. Nu is het niet zo dat ik nooit is een biertje drink of een sigaretje rook, maar ik probeer dit wel zoveel mogelijk te beperken. Als ik met wat vrienden uitga drink ik gezellig mee, maar als het niet nodig is laat ik dit dus ook. Op gewone dagen of weekenden waarin ik dus niet uitga, geen drank en andere eerder genoemde middelen.










    Dat is zo’n beetje de basis. Dat zijn dingen die allemaal een grote rol spelen als je met deze sport wil beginnen of al bezig bent. Hopelijk zijn geïnteresseerden nu al een stuk wijzer geworden met deze informatie. Nu zijn er misschien nog steeds mensen die het bijvoorbeeld maar raar vinden en niet begrijpen waarom je je hier mee bezig houd. Tja, de een zuipt zich elk weekend klem en noemt dat ‘genieten’ de ander is fanatiek sporter. ’T Is maar net wat je zelf wilt. Ikzelf heb er geen problemen mee om weinig uit te gaan, niet te drinken en veel bezoeken te brengen aan de sportschool. Ik zie dan dus ook niet wat het probleem is. Ze vinden het raar dat je niet ‘van het leven geniet’ en dat je geen leven hebt. En waarom je zo moeilijk doet over eten en je daarom lopen af te kraken. Maar als ze je dan op het strand zien willen ze allemaal zo zijn, alleen zijn ze te lui om er iets te voor doen. Nou dan zal ik je zeggen ik geniet WEL. Ik geniet ervan om dit te toen. Ik hou ervan en ik vind het leuk om te doen dat is het belangrijkste. Iedereen doet z’n eigen ding ik doe dus het mijne. Ik laat jou namelijk ook het jouwe doen. Vanwege alle genoemde onderdelen waarmee je rekening mee moet houden is het eigenlijk ook geen sport maar een levensstijl. ‘A way of life’ en zo zie ik het dus ook.

    De trainingen zullen plaatsvinden bij de sportschool Bodylook, op vrijdag bij Bart en eventueel thuis mocht de sportschool gesloten zijn. Ik zal proberen om al mijn trainingen te plaatsen op de blog met de nodige uitleg, aangezien veel begrippen en afkortingen voor velen onbekend zullen klinken. Begrippen als: bulken, cutten, failure en andere zullen later op het blog nog wel verschijnen en daar zal ik dan ook nog wel over schrijven. Daar ga ik hier dus ook niet verder op in.

    Als laatste wil ik Bart en Django bedanken, na het volgen van hun blog en competitie hebben zij mij deels daarmee gemotiveerd om mijn eigen blog te starten.

    Voor de geïnteresseerde lezer, voel je vrij om te reageren.


    Owner of the Iron Playground.

    Comment


    • #3
      Leuk stukje! Zeker voor de leek.
      AlphaMuscles.com - Dé Goedkoopste webshop voor Bodybuilders!

      Comment


      • #4
        Thanks. Ik hoop alleen wel dat de blog een beetje lezers trekt want ik ga het natuurlijk niet alleen voor mezelf zitten schrijven.

        Daarom wil ik jullie, de leden van bodynet dus, ook uitnodigen om deze te volgen, maar of je dat doet moet je natuurlijk zelf weten. Ik denk dat ik Dinsdag zal beginnen hiermee. De trainingen zullen dan ook gewoon in dit log geplaatst worden.
        Owner of the Iron Playground.

        Comment


        • #5
          Mooi stukje inderdaad.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

          sigpic

          "Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

          Comment


          • #6
            Goed geschreven en ik zal het zeker gaan volgen.
            I'm in transformation mode!!!!

            Comment


            • #7
              Mooi geschreven jongen, ik zal het met regelmaat gaan volgen!!
              NIET ZEUREN, MAAR BEUREN!!

              Comment


              • #8
                tof gedaan man!
                ''If you even dream of beating me you'd better wake up and apologize.''

                Comment


                • #9
                  Bedankt iedereen voor de reacties. Hieronder de training van vanavond. Rug en biceps stonden op het programma en die heb ik lekker afgebeult. Lage gewichten hoge intensiteit. Was echt gewicht snel verwisselen, paar slokken water en weer verder. Al bij al ging het niet slecht na meer als een maand niks gedaan te hebben. Goeie pomp ook, altijd lekker.

                  Training ging als volgt:

                  Chins

                  12xbw
                  9xbw
                  7xbw
                  6xbw

                  BOR

                  12x50
                  10x70
                  9x80
                  12x75

                  T-bar Row

                  5x80
                  10x70
                  11x70

                  shoulder shrugs

                  5x95
                  5x90
                  7x85
                  6x80
                  13x70
                  12x70

                  (gewicht neerleggen, verwisselen en weer verder. Kapot!)

                  behind-the-neck shoulder shrugs

                  15x60
                  10x65
                  10x60
                  8x60

                  hammer curls

                  8x22
                  11x20
                  13x17

                  dumbell curls

                  7x17
                  9x15
                  11x12

                  Captain of Crush grippers (Trainer)

                  12x
                  10x
                  10x
                  9x

                  Ik heb trouwens steeds vaker last van steken op de linkerborst en een soort spasmes, spiertrekkingen over het hele lichaam. Dat laatste had ik trouwens ook toen ik net begon met trainen maar toen een hele tijd geen last van gehad. Maar begint het wel weer terug te komen. Het is niet extreem ofzo maar ik vroeg me af of iemand weet wat dit kan zijn? Moet ik me hier misschien zorgen om maken?
                  Last edited by jordy; 10-04-2009, 19:50.
                  Owner of the Iron Playground.

                  Comment


                  • #10
                    Even een kleine update. Gisteren heb ik benen getraind lekkere spierpijn nu. Gewichten sets en herhalingen kan ik helaas hier niet neerzetten omdat ik het niet precies heb bijgehouden. Belangrijkste was een harde training om de benen goed aan te pakken en dat is mooi gelukt. Training bestond uit: Squat, Leg Extension, Leg Curl, Stiff legged deadlift, Calve raise. Had er eigenlijk nog een lunges bij willen doen maar is er niet meer van gekomen.

                    Vandaag niet getraind alleen ff gaan kijken bij een andere sportschool. Rondleiding gehad en beetje van alles wat gedaan met easy weight. Meer vooral om beetje alles te leren kennen en aan te voelen. Bankdrukken is bijvoorbeeld net weer een klein beetje anders als ik gewend was dus dat is ff wennen. Verder wel lekker want zo'n beetje alles is dubbel. Leg press bijvoorbeeld zijn 2 verschillende dus je kan beetje kiezen wat je fijn vind. Lat pulley idem.

                    Donderdag staat borst/triceps op het menu, verslagje zal hier geplaatst worden.
                    Owner of the Iron Playground.

                    Comment


                    • #11
                      dus je gaat nu naar een andere sportschool?
                      dacht dat je altijd thuis trainde?
                      hoezo was bankdrukken dan anders dan je deed?

                      suc6 btw
                      160kg squat
                      225kg deadlift
                      130kg benchpress

                      Comment


                      • #12
                        mooi stuk ik ga het volgen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bodybuildr1990 View Post
                          dus je gaat nu naar een andere sportschool?
                          dacht dat je altijd thuis trainde?
                          hoezo was bankdrukken dan anders dan je deed?

                          suc6 btw
                          Ik heb een hele tijd thuis getraind inderdaad, dat je dat nog weet! haha maar ik train sinds een paar maanden gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk bij iemand anders die wat meer heeft staan. Verder ben ik overal in de buurt zo'n beetje alle sportscholen af gegaan om de beste te kiezen kwa prijs en mogelijkheden en heb gekozen voor bodylook. Vind ik wel mooi want ik kende deze sportschool helemaal niet terwijl die best wel dicht in de buurt zit ze doen ook bodybuilding 't is best hardcore, ze kijken je niet raar aan als je met je shake komt, sterker nog ze verkopen ze zelfs daar. Was ook bij bodyline geweest maar toen ze zeiden dat ze geen bodybuilding deden was ik gelijk vertrokken

                          De bench was niet echt apart ofzo maar gewoon het was een ander bankje als dat ik gewend was, normaal pak ik de stang heel hoog uit het rek zeg maar en nu lag die vlak boven je gezicht. Maakt verder niet zoveel uit maar 't is net weer een klein beetje anders. Ik drukte ook 20 kilo minder maar goed dat kwam natuurlijk ook vooral doordat ik al van alles daarvoor gedaan had.

                          Want ik had om begeleiding gevraagd voor de eerste paar lessen als bedoeling om vooral een beetje handigheid te krijgen in de machines. De losse gewichten ken ik wel maar aangezien ik vooral thuis heb getraind stonden er daar apparaten die ik niet kende, maar waarvan ik wel meer wou weten. Ik had dus ook aangegeven dat ik beginner ben. Heb wel ervaring maar gevorderd ben ik ook niet dus

                          En omdat ze er dus vanuit gaan dat je echt beginner bent kreeg ik zo'n standaard beginnersschema. Had eigenlijk iets anders in gedachten maar goed maakt niet uit niet moeilijk over gedaan die gast bedoelde het goed hij legde ook alles mooi uit enzo en dat is wel zo handig voor de volgende keer. Schema was natuurlijk ruk maar goed.

                          Morgen inschrijven en eerstvolgende training. Verslag volgt!
                          Owner of the Iron Playground.

                          Comment


                          • #14
                            ja i know, de raarste dingen remember ik me altijd en wat ik moet weten onthoud ik juist weer niet

                            zou die '' ruk '' schema van hun dan niet gaan volgen als ik jou was.
                            die uitleg over die machines dan wel, daarna gewoon met je eigen schema verder met mss die nieuwe apparaten, en knalle

                            zullen ze dadelijk wel raar gaan kijken als je als beginner ( dat denken ze ) meteen al 80kg bankdrukt of wat je ook drukt.
                            160kg squat
                            225kg deadlift
                            130kg benchpress

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bodybuildr1990 View Post
                              ja i know, de raarste dingen remember ik me altijd en wat ik moet weten onthoud ik juist weer niet

                              zou die '' ruk '' schema van hun dan niet gaan volgen als ik jou was.
                              die uitleg over die machines dan wel, daarna gewoon met je eigen schema verder met mss die nieuwe apparaten, en knalle

                              zullen ze dadelijk wel raar gaan kijken als je als beginner ( dat denken ze ) meteen al 80kg bankdrukt of wat je ook drukt.
                              Nee doe ik ook niet maar uit beleefdheid heb ik me voor die keer maar gewoon dat schema gevolgd ook vooral zodat ik dan gelijk beetje weet hoe die machines werken dat was ook meer mijn bedoeling. Vandaag gewoon eigen schema gevolgd. Haha was inderdaad het geval wat jij zegt want ik begon over deadliften, maar die gast wist niet wat dat was En hij alsmaar met z'n grote mond van ja lichte gewichten is beter enzo blablabla dus ik dacht nou kan je het krijgen ook Dus ik zeg nou zal ik is laten zien wat deadliften is? Hij: Ja is goed.

                              Dus ik pak een stang uit het rek leg hem op de grond 60kg eraan warming up keek die al raar en zei die van pas wel op met je rug. Ik weer: Heb nergens last van toen 100kg erop gegooit nou je had z'n kop moeten zien, hij zei niks meer
                              Owner of the Iron Playground.

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
                              erotik film izle Rus escort gaziantep rus escort
                              Antalya Escort
                              sikis
                              gaziantep escort
                              gaziantep escort
                              İstanbul Escort
                              istanbul escort bayan
                              sisli escort beylikduzu escort bayan
                              antalya escort atakoy escort
                              umraniye escort bayan
                              Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                              Working...
                              X