meer spier/minder vet tegenlijkertijd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• meer spier/minder vet tegenlijkertijd

Vaak leest men dat het onmogelijk is om vet te verliezen en tegelijkertijd spiermassa te winnen. Deze uitspraak klopt technisch gezien wel mits men deze uitspraak heel letterlijk opvat. De toestand waarin het lichaam verkeert als het vetmassa wil verliezen, staat haaks op de toestand waarin het lichaam verkeert als het spiermassa wil aanzetten.

Je kunt dus niet op een en hetzelfde moment spiermassa winnen, en vetmassa verliezen. Je kan dus niet de ene seconde spiermassa opbouwen en de volgende seconde vet verliezen.

Vaak wordt er daarom vaak geadviseerd om een keuze te maken. Of je gaat je eerst richten op spiermassa winst middels bulken. Of je gaat je eerst richten op vetmassaverlies middels te cutten. Je past dus je voeding en eventueel training een aantal weken aan op een manier waarop je lichaam in een toestand geraakt waar spiermassa gewonnen wordt. En een aantal weken of in sommige gevallen zelfs maanden later, wordt voeding en eventueel training weer aangepast met als doel om vetmassa te verliezen.

Deze aanpak zal voor velen goed genoeg werken. Maar er is een grote groep mensen die aan de ene kant net nog een iets te hoog vet% hebben, en graag wat vet zouden verliezen. Maar aan de andere kant ook graag hun spiermassa en kracht willen vergroten. Voor deze groep van mensen is een standaard cut/bulk methode wellicht niet de beste keus. Een bulk maakt hun vaak nog vetter, en achteraf moet er lang en veel gecut worden om dit vet weer te verliezen. En dit cutten doet de spiermassa winst ook geen goed. En dus zowel tijdens de bulk als tijdens de cut heb je een sporter die niet helemaal tevreden is. Omdat hij ofwel zijn vetmassa ziet groeien in de bulk, of zijn kracht en spiermassa niet ziet groeien in de cut.

Zoals ik al eerder zei kun je niet de ene seconde vet verliezen, en de seconde erna spiermassa winnen. Maar zou je beide doelen wel kunnen bereiken in een periode van een maand? Door bijvoorbeeld 2 weken te bulken, en twee weken te cutten? Of zou je beiden doelen misschien wel in een periode van een week kunnen afwisselen? Door 4 bulk dagen en 3 cut dagen. Het antwoord is: Ja dat kan.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er zijn mensen die zeggen dat dit onmogelijk is. Maar wat deze mensen vaak eigenlijk bedoelen, is dat ze niet weten hoe ze dit moeten aanpakken. Is een recompositioning dieet het beste voor iedereen? Nee dat zeker niet. Er zijn zat lichtgewichten die beter af zijn met een bulk. En aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen met een heel erg hoog vet%, die beter afzijn met een stevige cut. Val je een beetje tussen deze twee categorieën in, dan is een recompositioning dieet echter zeker de moeite waard om te overwegen.

Maaaaaar: De meesten onder ons baseren hun vooruitgang op korte termijn aan de hand van de weegschaal. We willen “x” gewicht aankomen in “x” tijd om onze bulk te laten slagen. We willen ongeveer “x” gewicht verliezen in “x tijd” en dan is onze cut al dan niet geslaagd.

Bij een recompositioning dieet werkt dit anders. Een beginnende bodybuilder kan beginnen op 90 kilo, en over een half jaar weegt die nog steeds 90 kilo. Maar zijn hele lichaamscompositie is sterk veranderd. Als je gewicht als meetmethode zou hebben genomen als methode om de vooruitgang te meten, dan is er geen vooruitgang gemaakt. Ondanks dat er toch een “x” aantal kilos spieren bij zijn gekomen, en een “x” aantal kilos vetmassa verloren zijn gegaan. De vooruitgang lijkt veel langzamer te gaan, omdat de verschillen subtiel maar wel constant zijn. Maar men kan evenhard vooruitgaan als met een standaard cut/bulk aanpak, en minder vooruitgang hoeft zeer zeker niet het geval te zijn met de juiste aanpak.

Er is ook een grote haak aan deze methode: om succesvol een recompositioning dieet te volgen , moet je zeer precies te werk gaan. Je moet je eigen kcal behoefte vrij precies weten en ook getest hebben dat deze aardig klopt. Dus niet zomaar een berekening uit een calculator. Je moet het maken van een voedingsschema zowat kunnen dromen, en de basiskennis qua voeding moet gewoon aanwezig zijn. zoon dieet werkt het beste als je je kcal goed afstemt op je verbruik op specifieke dagen (of delen van dagen).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------

We weten nu dat we met een recompositioning diet vet kunnen verliezen, en spiermassa kunnen winnen. Maar hoe gaat dit in zijn werk? De basis van dit soort dieten, is dat er enkele dagen (of sommige delen van dagen) onder onderhoud wordt gegeten. En op andere dagen (en/of momenten van dagen) wordt er juist boven behoefte gegeten. Hieronder enkele voorbeelden en/of manieren:

Twee weken 500 kcal boven onderhoud, één week 500 kcal onder onderhoud:

Het is natuurlijk bijna te simpel voor woorden, maar dit werkt wel. In de twee weken bpven onderhoud eten, wordt spiermassa en vetmassa gewonnen. In die ene week onder onderhoud eten, wordt als het goed gedaan wordt, meer vetmassa verloren, als in de eerste twee weken gewonnen. Je verliest dus heel langzaam vetmassa, terwijl je spiermassa vrij constant toeneemt. (drie weken/ één week kan voor velen ook perfect dienen als een methode om clean te bulken).

Carb/calorie Cycling:

Dit is mijn favoriete methode. Op dagen dat je traint, eet je meer koolhydraten en meer kcal als je onderhoud. Op dagen dat je niet traint, eet je minder koolhydraten en minder kcal als je onderhoud.

stel je weet uit ervaring dat jouw kcal behoefte rond de 3300 kcal ligt. En je traint op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Maandag en donderdag werk je ook nog savonds een aantal uurtjes (gemiddeld intensief).

Je zou dan:
    Maandag: 4000
    Dinsdag: 3800
    Woensdag: 2800
    Donderdag: 4000
    Vrijdag: 3800
    Zaterdag: 2800
    Zondag: 2800
    (gemiddeld 3428 kcal).
    (eiwitten en vetten zijn vrij constant. Je schommelt omhoog of omlaag met koolhydraten. Dagen met hoge kcal zijn high carb. Dagen met minder kcal bevatten minder koolhydraten). Afhankelijk van hoeveel je boven of onder je behoefte eet op cut of bulk dagen, zal je bepaalde resultaten bereiken. Ga je op bulk dagen maar 200-300 kcal boven behoefte, en op cut dagen 500 onder behoefte. Dan zul je meer vet verliezen, met een minimale spiermassa winst. Is het eerder andersom, dan zul je meer spiermassa winnen, met een minimaal vetverlies (of op zijn minst pure spiermassa winst, zonder vetmassa winst).

Intermittent fasting:
    De meeste mensen onder ons eten heel regelmatig. de langste periode die we niet eten is vaak rond de 8-10 uur. Gedurende de tijd dat we wel eten eten we vaak elke 2-3 uur een maaltijd of een eiwitrijk tussendortje. Er is echter enorm veel onderzoek gedaan waaruit men kan concluderen dat men voor een optimale gezondheid en lichaamscompositie juist minder veel maaltijden tot zich moet nemen.

Intermittent fasting is een protocol waar men een korte periode van vasten afwisselt met een korte periode van eten. een zeer gangbaar protocol voor bodybuilders is de 16 uur vasten 8 uur eten (normaal vast je ook 8-10 uur. dus het is niet zo dramatisch als het klinkt). vaak wordt er gekozen om de eerste maaltijd rond 12:00 te eten, en de laatste rond 20:00.

na de 16 uur vasten, neemt je lichaam meer en efficienter voedingsstoffen op. Ditzelfde geld ook direct na de training. Wat je dus bij wijze van spreken doet is cutten en bulken binnen een periode van één dag.

voor meer info over intermittent fasting kan ik je graag doorverwijzen naar:
    http://www.leangains.com

daar vindt je tientallen artikels over IF en alles wat ermee te maken heeft. Martin berkham en zijn clienten die allemaal zijn IF protocol volgen, behalen allen zeer goede resultaten. meestal vetverlies en spiermassa winst tegenlijkertijd.

carb/calorie timing:

We weten dat juist na het slapen, als ons lichaam langere tijd niets heeft binnengekregen, de voedingsstoffen zeer efficient worden opgenomen en gebruikt. Hetzelfde effect zien we direct en na de training. Precies op deze momenten is het dus uiterst geschikt om grote hoeveelheden calorien en koolhydraten te plaatsen. Een derde moment om dit te doen is een twee uur voor de training. Deze voeding geeft je energie tijdens het trainen, en wordt deels nog verwerkt als jij al klaar bent met trainen, en voorziet je dan al deels met energie en aminozuren. Deze manier van caloriepartitioning is zeer effectief, en te combineren met vrijwel alle andere dieten.

Stel je eet 4000 kcal op maandag je trainingsdag.
    300g eiwit, 450g koolhydraten, 110g vet:

Ontbijt: 60g eiwit, 100g carbs, 25g vet
    Tussendoor: 30g eiwit, 20g vet
    Twee uur voor training: 60g eiwit, 100g carbs, 10g vet
    Direct na de training: 60g eiwit, 125g carbs, 10g vet (30-40g carbs en 30-40g eiwit kan uit shake komen).
    1-2 uur later: 60g eiwit, 125g carbs, 25g vet
    Later: 30g eiwit, 20g vet

(voorbeeld uitgaande van een workout rond 15:00. train je bijvoorbeeld savond, dan zal de maaltijd die ”later” heet tussendoor gegeten worden overdag, en dan is de “1-2 uur later” je laatste maaltijd van de dag).

Zoals je ziet worden alle koolhydraten bij het ontbijt, voor de workout, of binnen drie uur na de workout genomen. Op deze momenten worden niet alleen de meeste koolhydraten maar ook de meeste kcal genuttigd. De rest van de dag worden er geen koolhydraten genomen (alhoewel een aantal grammen carbs uit groenten niet zoon probleem zal zijn). Als je sochtends traint, zal je indeling er anders uitzien als wanneer je smiddags of savonds traint.

Er zijn nog tientallen mogelijkheden om een dergelijk recomposition dieet op te zetten (misschien dat ik binnenkort nog wel wat meer geavanceerdere methoden zal neerzetten hier. Tom venuto heeft een korte tijd geleden zijn book the holy grail of body recompositioning uitgebracht als een pre release, en hij gebruikt vergelijkbare methoden van carb/calorie cycling in zijn boek. dit boek is iig veelbelovend).

Anyways. Deze manier van “dieten” is goed voor mensen die niet alleen in de zomer, maar het hele jaar door op hun top willen uitzien (het hele jaar door ben je vrij droog, en als je nog droger wil worden kun je net voor de zomer nog altijd even normaal cutten). Buiten dat zorgt je lagere vet% en af en toe een calorietekort voor een betere insuline gevoeligheid, wat je spiermassa winst en vetmassa verlies ten goede komt. Je staat in de zomer niet opeens voor een verassing dat je die enorme hoeveelheid vet die je eraan gebulked hebt er toch niet afkrijgt (omdat het teveel vet is, of doordat je nog niet ervaren bent met cutten). En dat je daardoor zelfs in de zomer niet op je top eruitziet, wat eigenlijk wel je bedoeling was.

als mensen vragen hebben, dan wil ik deze graag beantwoorden. Als je vragen hebt die specifiek gaan over calorie/macro verdelingen op bepaalde dagen, zorg dan wel dat je ook genoeg info verschaft over je caloriebehoefte en je doelen. (en als je die uit een calculator hebt, ga dan eerst een maandje deze hoeveelheid eten en kijk of het ook echt je behoefte is).

Gr dyno
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Goed stuk Dynobet.

Heb je misschien ook nog wat meer informatie over intermittent en spierherstel. Want je spieren hebben toch wel een tijd nodig om te herstellen. Intermittent roept toch vaak vooral het gevoel bij mij op dat je je 'surplus' aan energie tijd verlaagt en daarmee ook de effectieve reparatietijd.
    Of gaat intermittent ervan uit dat je ook kan herstellen tijdens de fasting phase?
    Ik ben ook benieuwd de intermittent visie op cortisol schommelingen is.

Ik ben zelf nu een beetje aan het experimenteren met Carb cycling. Maar voorlopig nog even moeite om mijn onderhoud goed te achterhalen per dag :S
    Eerst in een week 2 kilo eraf. Nu in 2 dagen weer 1 erbij nadat ik iets had verhoogt. grrr
    Fear is the mind killer

Comment

Ongeacht of het wel of niet kan, het lijkt me dat het niet optimaal zal zijn. Een keuze maken is alsnog effectiever

Comment

Originally posted by sf01 View Post
        Goed stuk Dynobet.

Heb je misschien ook nog wat meer informatie over intermittent en spierherstel. Want je spieren hebben toch wel een tijd nodig om te herstellen. Intermittent roept toch vaak vooral het gevoel bij mij op dat je je 'surplus' aan energie tijd verlaagt en daarmee ook de effectieve reparatietijd.
        Of gaat intermittent ervan uit dat je ook kan herstellen tijdens de fasting phase?

Je herstelt ook gewoon als je vast. Mensen die gewoon sporten en niet elke paar uur eten, herstellen toch ook gewoon?. Vooral de voeding direct na je training zorgt voor een sneller en beter herstel, en laat bij IF (leangains protocol) nou net het geval zijn dat je juist dan de meeste kcal tot je nuttigt.

daarnaast zijn je maaltijden gewoon vele malen groter. omdat je ipv 6 kleine maaltijden 2-3 hele grote maaltijden nuttigt (aangezioen je kcal inname gelijk is). deze grote maaltijden duren ook 2-3x zo lang om te verteren (en bevatten vaak wel tot 100g eiwit per maaltijd. je spieren zijn door zoon grotere maaltijd die langer duurt om verteren ook langer gevoed.

Ik ben ook benieuwd de intermittent visie op cortisol schommelingen is.
        Aan de resultaten te zien van martin berkham en zijn clienten blijkt cortisol geen probleem te zijn. dat hele cortisol verhaal in de ochtend wordt volgens mij zowieso zwaar overdreven.

maar voor echt uitgebreide info onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek mbt IF verwijs ik je door naar: Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Ik ben zelf nu een beetje aan het experimenteren met Carb cycling. Maar voorlopig nog even moeite om mijn onderhoud goed te achterhalen per dag.
        Eerst in een week 2 kilo eraf. Nu in 2 dagen weer 1 erbij nadat ik iets had verhoogt. grrr

Juist bij carbcycling verieert je lichaamsgewicht heel sterk. Dit heeft te maken met vochtschommelingen welke komen door de koolhydraatschommelingen. daarnaast schommelt vochtgehalte zowieso al flink door kcal en zoutinname. meer zout is meer vocht retentie. meer kcal is meer voeding = meer maaginhoud. lichaamsgewicht is zowieso als alleenstaande methode niet de beste methode om je vooruitgang te meten. al helemaal niet als je carb cycled. ik zou ook niet gaan carb cyclen. als je niet je onderhoud weet. ga dat eerst eens uitvinde.

gr dyno
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

De vraag is dan, hoe reken je nu precies je onderhoud uit. Ik werk de ene dag anders als de andere. De ene keer veel sjouwen en de andere keer licht werk.

Hoe zit het daar dan mee? Dan doe ik op het werk tussen de middag soms een half uur tafeltennis. de ene keer intensief de andere keer slap.

Kortom elke dag brengt nieuwe omstandigheden met zich mee die je verbruik flink laten schommelen.

Dus dyno, hoe zit dat dan?

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
            Ongeacht of het wel of niet kan, het lijkt me dat het niet optimaal zal zijn. Een keuze maken is alsnog effectiever
            Optimaal voor spiermassa winst/vetverlies? dat is maar net de vraag. iemand die standaard bulked en in 9 maanden 6 kilo spiermassa en 6 kilo vetmassa pakt. en daarna 3 maanden bezig is om deze 6 kilo vetmassa eraf te cutten. pakt in een jaar 6 kilo bijvoorbeeld.

iemand die elke maand gewoon een pond droge spiermassa aankomt, heeft na een jaar ook 6 kilo droge spiermassa. het lijkt alsof degene die bulked harder vooruitgaat. maar uiteindelijk als hij gecut heeft (en ook wat massa en kracht verloren heeft, zullen de gaisn wellicht gelijk zijn uiteindelijk).

en nogmaals wat is optimaal? is het optimaal als je het hele jaar door met teveel vet rondloopt en maar een heel erg korte periode van het jaar in topvorm bent?

Is het optimaal als je door je constant hoge kcal inname steeds ongevoeliger wordt voor insuline, en zo meer vetmassa en minder spiermassa wint? etc etc.

Veel experts op gebied van voeding en of training als martin berkham, tom venuto, lyle mcdonald, dan duchaine, alan aragon en anderen. zijn het erover eens dat bodyrecompositioning niet alleen mogelijk is, maar in veel gevallen ook beter als standaard cutten/bulken. (binnen recompositioning dieten kun je de dagen ook zo manipuleren dat je doel meer gericht is op vetverlies, of meer richting spiermassa winst/droge massa aanzetten).

en wat denk je van de athleten/sporters zelf. wat wil bijna iedereen? droger worden en meer massa. en het liefst het hele jaar naakt goed blijven uitzien.

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
              De vraag is dan, hoe reken je nu precies je onderhoud uit. Ik werk de ene dag anders als de andere. De ene keer veel sjouwen en de andere keer licht werk.

Hoe zit het daar dan mee? Dan doe ik op het werk tussen de middag soms een half uur tafeltennis. de ene keer intensief de andere keer slap.

Kortom elke dag brengt nieuwe omstandigheden met zich mee die je verbruik flink laten schommelen.

daar kom ik vanavond nog uitgebreid op terug. heb hier ook mee zitten worstelen in mijn hoofd. en ben wel tot enkele conclusies gekomen.

Comment

Ik probeer nu per dag te eten wat ik denk te gebruiken. Ik probeer mijn onderhoud per dag vast te stellen.

Maar jij raad dus eigenlijk aan om eerst gewoon structureel elke dag hetzelfde te eten en zo onderhoud te ontdekken? En daarna een schatting maken van de verdeling waarbij je over een week genomen op hetzelfde onderhoud zit. En dan nog wat lager te gaan zitten op niet traindagen, en hoger (in carbs) op traindagen?
                Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                  daar kom ik vanavond nog uitgebreid op terug. heb hier ook mee zitten worstelen in mijn hoofd. en ben wel tot enkele conclusies gekomen.

Daar ben ik alvast heel benieuwd naar.

Maar wat me een beetje tegen mijn principes gaat is het volgende:

Direct na de training: 60g eiwit, 125g carbs, 10g vet (30-40g carbs en 30-40g eiwit kan uit shake komen).
                  1-2 uur later: 60g eiwit, 125g carbs, 25g vet

Ik train standaard altijd om 17:00 uur vanwege mijn werk. Ben dan ongeveer 19:00uur thuis.

1: Als ik die 125 carbs in neem heb ik het gevoel dat ik daar niets mee mee doe omdat mijn inspanningen (afhankelijk van het vrouwtje ) die avond niet echt groots meer zijn.

2: als ik dan 2 uur later nog eens 125 carbs moet innemen dan is het voor mij al bijna bedtijd. +/- 21:30 (door de weeks) Maar jij zegt dat ik dan nog eens die hoeveelheid calorien moet innemen. Is dat niet teveel van het goede? en dat dan ook nog eens zo vlak voor het slapen?

Comment

Phoenix,
                    Als je om die tijd traint dan kan je wel die 125gr KH/carbs nemen dat wordt erg snel en volledig gebruikt. De 125 daarna trek ik in twijfel. Bij mij was het zo, dat heb je ws wel gelezen dat ik onmiddellijk vet ging aanzetten door teveel KH (en teveel cal algemeen) op te laat tijdstip.
                    Ik ben pas om 22.00uur klaar met trainen en kort daarna ga ik slapen. Ik probeerde het advies van Robbie eens uit, richting de 200carbs na het trainen, ja daaaaag, vet - vetter - vetst. En geen verschil in VVM gains.

Maar Dyno ging als standaard uit van een training om 15.00uur in de middag dus, dan ben je klaar om 17.00/17.15uur en dan heb je nog wel wat speling met je tijden.

Als er genoeg ruimte is tussen laatste voeding/maaltijd en slapen is er niet heel veel aan de hand. Toch ben ik zelf geen voorstander van zoveel KH zo laat op de avond.
                    1e Masters Superbody YBF 2011!
                    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post
                      Phoenix,
                      Als je om die tijd traint dan kan je wel die 125gr KH/carbs nemen dat wordt erg snel en volledig gebruikt. De 125 daarna trek ik in twijfel. Bij mij was het zo, dat heb je ws wel gelezen dat ik onmiddellijk vet ging aanzetten door teveel KH (en teveel cal algemeen) op te laat tijdstip.
                      Ik ben pas om 22.00uur klaar met trainen en kort daarna ga ik slapen. Ik probeerde het advies van Robbie eens uit, richting de 200carbs na het trainen, ja daaaaag, vet - vetter - vetst. En geen verschil in VVM gains.

Maar Dyno ging als standaard uit van een training om 15.00uur in de middag dus, dan ben je klaar om 17.00/17.15uur en dan heb je nog wel wat speling met je tijden.

Als er genoeg ruimte is tussen laatste voeding/maaltijd en slapen is er niet heel veel aan de hand. Toch ben ik zelf geen voorstander van zoveel KH zo laat op de avond.

Ik wil me toch eens gaan verdiepen in de tijden van inname. Ik ben daar nog niet helemaal van op de hoogte vanwege de verschillende meningen.

Comment

@SF01
                        Dit is een goede manier, even met een online calculator berekenen en een maandje tot 6 weken zien wat het doet. Vanaf dat punt kan je iets omhoog of omlaag gaan met je totaal cal inname tot je op het voor jou beste level zit. Je moet dan met kleine stapjes van ca 250cal per keer omhoog of omlaag gaan.

Originally posted by dynobet View Post

over je caloriebehoefte en je doelen. (en als je die uit een calculator hebt, ga dan eerst een maandje deze hoeveelheid eten en kijk of het ook echt je behoefte is).

Gr dyno

Comment

Ik wil me toch eens gaan verdiepen in de tijden van inname. Ik ben daar nog niet helemaal van op de hoogte vanwege de verschillende meningen.

Is altijd erg lastig, de mensen die van alles roepen vertellen meestal niet dat ze of nog extra cardio doen of zich volproppen met middelen die de stofwisseling omhoog jagen (ook tijdens de slaap) of extra vocht afdrijven en noem maar op.

Met timing van de voeding lopen de meningen ook ver uiteen vanwege verschillende doelen en ook de periodiek verschillende doelen in je training.
                          Train je met de intensie om sterker te worden of om puur massa aan te zetten of wil je juist extra energie en vet verbranden. Ben je aan het drogen of aan het bouwen of wil je alleen maar in gewicht afvallen.
                          Elke variant heeft zijn eigen meningen. Zolang je dat van een ander niet weet zal je ook niet de duidelijkheid krijgen die je zoekt.

Comment

Goed topic dit!

Comment

@phoenix en SF01:
                              wellicht zijn jullie beiden bekend met de vele kcal behoefte calculators die circuleren op het internet. Wat deze calculators in principe doen is het volgende:

jij geeft je gewicht en vet% aan. en je geeft aan hoevaak je sport. en zij berekenen hoeveel kcal je bmr is. en hoeveel kcal jij gemiddeld per week verbrand inclusief al het sporten dat je aangaf te doen. dit totaal aan kcal deel je door zeven, en je hebt een kcal behoefte. Dit is de hoeveelheid kcal die jij GEMIDDELD per dag verbrand.
                              --------------------------------

mijn kcal behoefte is gemiddeld 3300. ik train op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. ik werk op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag. omdat deze 3300 kcal een gemiddelde is, zal mijn daadwerkelijke kcal verbranding op sportdagen wellicht een stuk hoger liggen, en op rustdagen een stukje lager (en afhankelijk of ik werk of niet kan het nog iets hoger of lager uitvallen).

dus stel dat ik op de verschillende dagen het volgende verbrand:
                              maandag 3700 kcal
                              dinsdag 3500 kcal
                              woensdag 3000 kcal
                              donderdag 3500 kcal
                              vrijdag 3700 kcal
                              zaterdag 3000 kcal
                              zondag 2700 kcal
                              dan is dit gemiddeld 3300.
                              -----------------------------------

als jij dan elke dag 300 kcal boven jouw gemiddelde behoefte eet als een soort "clean bulk". Dan doe je in werkelijkheid het volgende:

maandag: -100
                              dinsdag: +100
                              woensdag: +600 (op een rustdag juist wanneer je het minder nodig hebt).
                              donderdag: +100
                              vrijdag: -100
                              zaterdag: +600 (alweer op een rustdag als je zoveel boven behioefte eet).
                              zondag: + 900 (hetzelfde als zaterdag maar nu nog erger).
                              (op deze manier zullen je gains minimaal zijn, en zul je geen/nauwlijks vetmassa verliezen).
                              -----------------------

wat dan in eerste instantie al een enorme verbetring zou zijn is elke dag 300 kcal boven behoefte eten. en dus meer resultaat halen uit je systeem.

maandag 4000 kcal
                              dinsdag 3800 kcal
                              woensdag 3300 kcal
                              donderdag 3800 kcal
                              vrijdag 4000 kcal
                              zaterdag 3300 kcal
                              zondag 3000 kcal
                              dan is dit gemiddeld 3600. en dus gemiddeld 300 kcal boven je daadwerkelijke behoefte.
                              ------------------

waarvoor ik echter zou opteren (als je clean wil bulken) is op sportdagen een 500 kcal boven je daadwerkelijke behoefte eten. en op rustdagen exact je daadwerkelijke behoefte eten. zo haal je het maximale resultaat uit je trainingen. en minimaliseer je vetgains tot het toppunt. en het kan in een aantal gevallen best egbeuren dat je zelfs nog droger wordt gaandeweg.

dat zou dan neerkomen op:
                              maandag 4200 kcal
                              dinsdag 4000 kcal
                              woensdag 3000 kcal
                              donderdag 4000 kcal
                              vrijdag 4200 kcal
                              zaterdag 3000 kcal
                              zondag 2800 kcal
                              dan is dit gemiddeld 3600, en dus gemiddeld ook maar 300 kcal boven behoefte.
                              ---------------------------

Aan de andere kant kost zoeits veel moeite. elke dag een ander schema. hier weer iets meer, daar weer iets minder. maar als je goed kijkt. dan zou je met elke trainingsdag 4000 en elke rustdag 3000 in dit geval heel erg dicht in de buurt komen van je doel. (en heb je dus maar twee soorten schemas nodig, 1 voor trainingsdagen en 1 voor rustdagen).
                              --------------------

over de carb kwestie zal ik ook zo antwoorden.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X