Progressie van een complete noob :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by niet_hier View Post
    Ellebogen locken? Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik meen begrepen te hebben dat je bovenin stopt voordat je je ellebogen lockt.
    Talloze discussies, talloze voor en tegenstanders, feit is dat het een compound oefening is en deze ook zo uitgevoerd dient te worden, voor zowel efficientie als veiligheid.

    Stukkie leesvoer:

    Not Locking Your Elbows At The Top Your muscles stay tensed if you don’t lock your elbows at the top of your Bench Press. But if your muscles are tired, you can lose the bar and drop it on you chest. It’s safer to hold heavy weight with your skeleton by locking your elbows. This also gives your muscles a break and saves strength to Bench Press the next rep.

    Plus you can take a quick breath to stay tight. Lock your elbows and you’ll Bench Press more reps and weight. Locking your elbows on the Bench Press isn’t bad for your joints. What’s bad is hyper-extension. Your elbows will hurt if you take them past their normal range of motion. These injuries are common with martial arts. In Jujutsu the armbar technique consists of hyper-extending the elbow of an opponent. This hurts, and it’s the usual way to win a match. But it’s not how you should lock your elbows when you Bench Press. Finish every Bench Press rep by locking your elbows at the top. Be gentle. Stay within the normal range of motion of your elbow joint. If you do this right, your elbows won’t hurt. But the weight will feel more secure because your stronger skeleton can hold the weight. Lock your elbows when you rack the bar in and out of the uprights as well.

    You’re less likely to lose the bar and drop it on your face if you move it with locked elbows. If you insist on muscle tension, add weight on the bar. The heavier the weight, the harder your muscles must work to Bench Press it against gravity. Your body must recruit more muscles to Bench Press heavier weights. It must contract them harder. More weight is also more Bench Press volume. 5×5 50kg is 1250kg. 5×5 80kg is 2000kg lifted or 40% more. Your Bench volume is more important to build muscle than tension. Your elbows must lock at the top of every Bench Press rep or it’s a fail. The range of motion is shorter with unlocked elbows. This takes work away from your muscles. That’s why you must lock your elbows in powerlifting competitions. And that’s also why you must lock them on StrongLifts 5×5. The bar must touch your torso at the bottom. And your elbows must lock at the top of every rep. If they aren’t, the rep doesn’t count.

    Meer: 10 Bench Press Mistakes That Kill And Injure Lifters
    .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
    There is no failure except in no longer trying

    Comment


    • Hartelijk dank Oki voor bovenstaande post...
      Uit leergierigheid was ik al even op zoek gegaan naar het hoe en waarom van niet_hier's advies en kwam uit bij een filmpje van Lee Hayward waarin hij beide standpunten toelicht...
      Voor mezelf was ik al tot de conclusie gekomen dat ellebogen locken toch zo zijn voordelen heeft, wat ook bevestigd wordt in het bovenstaande stukje tekst...
      Het is maar wat voor ieder het beste werkt onder bepaalde omstandigheden/doelstellingen - dat ik het nu even niet eens ben met niet_hier doet overigens geen afbreuk aan mijn appreciatie voor het feit dat hij dit onder mijn aandacht heeft gebracht... Dankzij jullie beiden is mijn kennis en begrip van het hele gebeuren toch maar weer mooi toegenomen

      Cheers!
      Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

      Comment


      • Hmmm, interessant stuk Oki. Zet me aan het denken wat ik zelf eigenlijk doe als ik bench press. Ik strek wel m'n armen maar niet zo ver dat het tot hyperextensie komt. Ik wist niet dat het een regel is bij een powerlift wedstrijd dat je bovenin je armen moet locken.
        Vergeet niet je lachspieren te trainen.

        Comment


        • Vandaag laatste training voor ik een weekje ga cardio'en "on the trancefloor"... Ik vind vast wel een plekje waar ik wat pull ups en inverted rows kan doen, en push ups en bwt squats kunnen zowat overal...

          'hypertrophy upper"

          BP
          WU 6x30 (90")
          WS 3x8x47,5 (90")
          8x47,5 (2') - vPR en ondanks de korte pauzes goed doenbaar...

          DB incl press
          4x8x16's (2') - vooraleer te verhogen misschien ns 4x10x16's proberen?

          BOR
          3x8x36 (90")
          12x36 (4') - oeps, "foutje"

          Chin up
          8x +2,5 (2')
          8x +2,5 (3')
          7x +2,5 (4')
          7x +2,5 (3')

          DB OP
          2x10x11's (90")
          12x11's (2') - volgende keer toch 12's proberen?

          Face pull
          3x12x36 (90")
          3x51 - één van de sterke mannen ging voor het allereerst face pulls doen en de trainer had de pin op 51 gestoken, kon het niet laten om dat eens te proberen...niet gedacht dat ik er veel beweging in zou krijgen, ga de 3x12 volgende keer wel verhogen...

          Tot binnen een dikke week!
          Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

          Comment


          • "hypertrophy upper"

            BP
            WU 8x30 (1')
            WS 3x8x47,5 (90")
            1x8x47,5 (2'30")

            DB incline press
            3x8x16's (90")
            1x8x16's (4') - begin stilaan toch aan verhogen te denken...

            BOR
            3x8x38 (90")
            1x8x38 (4')

            Chin up
            8x +2,5 (2')
            8x +2,5 (3')
            6x +2,5 (4')
            6x +2,5 (3')

            DB OP
            3x10x11's (90") - had ik maar de 12's gepakt...

            Face pull
            3x12x36 (90")

            Viel goed mee voor een eerste training na een week festival...benieuwd of het squatten morgen ook zo vlotjes zal verlopen...
            Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

            Comment


            • "strength lower"

              Squat
              WU 6x35 (1')
              6x45 (2') - toch maar doorgaan met de lineaire progressie ipv te "reloaden"...
              WS 5x62,5 (3'30") - PR!!! maar ook: FAIL!!!...stond te trillen op mijn benen, 5e rep was te slecht uitgevoerd om nog een 6e te riskeren...
              6x60 (3'30") - nog steeds trillende beentjes...
              6x60 (5'30") - amai, diép moeten gaan om deze te halen...

              Leg press
              12x96 (2') - PR! aanvankelijk geen beweging in te krijgen maar eens het begin gemaakt was lukte het tóch...jeuj!
              8x96 (3') - je reinste zelfkastijding lol
              12x88 (3'30")

              Calf raise
              12x120 (90")
              12x120 (2'30")
              12x120...jeuj!

              Tsja, rechtstreeks van de kinesist naar de gym was blijkbaar toch niet zo'n strak plan...vooral omdat hij mijn heup flexors had losgewerkt vermoed ik...en LB "detraint" blijkbaar ook sneller dan UB???
              Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

              Comment


              • "strength upper"

                BP
                WU 6x30 (1')
                6x40 (1')
                WS 6x50 (90")
                6x50 (2')
                6x50 (2'30")

                BOR
                WU 6x34 (1')
                WS 2x6x46 (2')
                6x46 (2'30")

                OP
                7x42 (4')

                PU
                5x +5kg

                FP
                3x8x39 (1')

                1-arm cable lateral raise
                3x(10x6 links ss. 10x6 rechts) (1')

                PU (smalle neutrale grip)
                8xbwt
                5x bwt

                Prima training voor een rustdag, behalve dat ene gemiste repje bij de pull ups...de pull ups met smalle neutrale grip dan maar gedaan als "finisher"...
                Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                Comment


                • Na een heel weekend kapotgaan van de DOMS vandaag weer pijnvrij, maar de knietjes knikken nog wel wat veel tijdens het wandelen...

                  "strength upper" (omdat ik anders voor bp op hetzelfde werkgewicht kom te zitten op "strength" en "hypertrophy" dagen)

                  BP
                  WU 6x30 (1')
                  6x40 (2')
                  WS 3x6x52,5 (2') - voelde goed, maar de reps gingen wel wat traag...

                  BOR
                  WU 6x34 (1')
                  WS 2x6x48 (1')
                  6x48 (3'30")

                  OP
                  7x42 (4') - zefls niet 1 repje gewonnen tgo vorige keer...

                  PU
                  5x +5 kg (2') - damn, ik evolueer in de verkeerde richting...

                  Lat pulldown
                  12x42 (1') - te licht?
                  8x49 (1') - te zwaar, kan amper mijn kont op het krukje houden...
                  12x42 (2')

                  DB OP
                  12x12's (90")
                  12x12's (2'30")
                  12x12's (2') - owww yeah, PR! wel met kortere pauzes onderin dan met de 11's...

                  FP
                  3x10x39 (90")

                  CU
                  8x bwt
                  6x bwt

                  Tsja, ik begin te vermoeden dat de 1x6 voor vertical push en pull op "strength" dagen weinig tot geen zoden aan de dijk zet vandaar de lat pulldowns en de db op als optionele oefeningen gedaan...
                  Was al bij al een hele lekkere training, behalve weer die gemiste rep bij de pull ups...

                  grtz
                  Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                  Comment


                  • 69,3 kg!!!...is maar een momentopname natuurlijk, maar toch een klein vreugdedansje gedaan, heb nog nooit zoveel gewogen...meteen een verklaring voor die "verloren" rep bij de pull ups??? btw ik vermoed dat mijn vetpercentage gelijk is gebleven, of zelfs lichtjes gedaald, zal binnenkort nog wel ns meten...
                    Helaas heb ik de indruk dat mijn lifts wat achterblijven tgo mijn gewichtstoename, "pound for pound" was ik sterker toen ik minder woog... Ik meen al wel begrepen te hebben dat toename van kracht en van spiermassa niet per sé simultaan verlopen, dus ik panikeer nog niet direkt...
                    De overhead press bijvoorbeeld, met slechts 1 setje van 6 reps op "strength upper" dagen moet de progressie op deze lift vermoedelijk vooral komen van de carry-over van andere oefeningen waarin de triceps en schouders aan bod komen??? Als mijn overhead press niet verbetert, is het dan omdat ik te weinig of te veel schouder- en tricepsoefeningen doe?
                    Voor bench en overhead press ben ik al opgehouden met wekelijks verhogen, omdat de deloads anders te kort zijn en ik niet 2 keer op hetzelfde gewicht wil failen... Voor ohp begrijp ik nog dat ik tegen een plateau aanzit, want 5x46 als PR is niet slecht voor een noob van (op dat moment) 66 kg, maar mijn bench is al relatief slecht en wil maar niet verbeteren (getuige de slowmotion reps gisteren)...
                    De "oplossing" van gisteren om nog extra lat pulldowns en db ohp te doen, was dat een goed of een slecht idee? Als ik db ohp zowel op "strength" als "hypertrophy" dagen doe, kan ik dat ook met de bb ohp doen?
                    Of doe ik voor vertical push en pull op "strength" dagen ook 3 sets van 6 ipv slechts 1?
                    Omdat het een PL-schema is krijgt de vertical push en pull minder aandacht dan horizontal push en pull, simpelweg omdat ohp geen competitielift is...verder is er een prima evenwicht tussen push en pull en dat wil ik ook wel ongeveer zo houden, enkel het volume vertical push en pull wil ik graag omhoog krijgen...
                    Feedback en advies zijn meer dan welkom...

                    grtz
                    Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                    Comment


                    • In afwachting van reacties op bovenstaande post alvast de "strength lower" van daarnet...

                      Squat
                      WU 6x35 (2')
                      6x45 (3')
                      WS 2x6x55 (4')
                      6x55 (10') - deload vanwege de FAIL op 62,5 kg...tijdens het opbergen van de stang ook eens een front squat geprobeerd wat op miraculeuze wijze lukte (lege stang, zonder manchetten)...

                      Deficit DL
                      WU 6x65 (4')
                      WS 6x85 (5') - voelde uiteraard zwaarder dan de WU, maar volgens mij was de vorm en bar speed niet te onderscheiden van de WU...
                      6x75 (6') - niet fris genoeg om een tweede set aan 85 kg te riskeren met mogelijke form breakdown tot gevolg, vandaar 10 kg eraf gehaald, maar ik zie dit niet als een fail...eigenlijk zelfs blij dat ik naar mijn lichaam leer luisteren ipv koppig te zijn - een goede lichtere set is betere dan een slechte zwaardere set...

                      Leg press
                      2x8x96 (90") - mezelf tijdens de eerste set wat ingehouden om set 2 en 3 niet in het gedrang te brengen, achteraf bekeken had 3x10x96 er misschien ook wel ingezeten...
                      8x96 (2') - prima, zeker omdat de stack tijdens alle sets continu in beweging bleef, wat schijnbaar zo hoort ipv te pauzeren met gelockte knieën en/of "onderin" wat ik eerst wel deed...

                      Hamstring curl (nieuwe oefening nadat ik in de spiegel had gezien dat ik, zeker vergeleken met glutes en quads, nauwelijks over hams blijk te beschikken, wat absoluut niet om aan te zien is)
                      3x12x15 (90") - na de eerste set getwijfeld om te verhogen, toch maar niet gedaan...tijdens 2e en 3e set pijn/kramp aan mijn kuiten, is dat normaal???

                      Behoorlijk tevreden met deze sessie, mijn "work capacity" gaat erop vooruit, de squats en DL waren zwaar maar goed uitgevoerd (denk ik toch) en dankzij de lichtere 2e werkset voor DL had ik nog energie en vooral moed om de leg press en hamstring curls te doen...
                      En verder blijf ik natuurlijk hopen op constructieve reacties op mijn vorige post

                      grtz
                      Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                      Comment



                      • Jeuj!...Ik hoef helemaal niet gefrustreerd te zijn dat mijn progressie op bench en ohp zo traag verloopt en ik hoef mezelf dus ook geen zwakkeling te vinden...
                        Had ik Candito's programma nog maar 'ns herlezen, dan had ik misschien onthouden dat progressie op bench maar om de 2 weken "moet" (wat ik dus al een tijdje aan het doen ben) en dat de progressie voor vertical push en pull maar om de drie (3!) weken "moet" (en dus niet wekelijks zoals ik tot op heden gedacht heb)...
                        Mijn zin om meer vertical push en pull te doen dan in het programma voorzien is geen kritiek op Candito of zijn programma maar een persoonlijke keuze vanuit esthetische overwegingen (rpws for a thick back, pull ups/downs for a wide back), en is makkelijk op te lossen door bijkomende "optionele" oefeningen te doen (niemand zegt dat dat geen oefeningen uit het lijstje met "accessory lifts" mogen zijn)...
                        Gemotiveerd ben ik de hele tijd wel gebleven, maar ik was toch een tijdje niet zo blij met mijn trage vooruitgang, maar nu blijkt dat die traag mag en/of behoort te zijn is dat een hele grote opluchting...
                        Hopla, dat gaat hier allemaal nog helemaal goed komen, gewoon hard genoeg blijven trainen...

                        cheers!
                        Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                        Comment


                        • Je vooruitgang hoort niet zo traag te zijn. Met dergelijke stats kun je met een juist schema per training verhogen op alle lifts. En die progressie kun je nog vrij lang volhouden ook. Neem bijv. stronglifts of starting strength en dan gain je per maand 30 kg op je squat. Maar goed... dat advies heb je voorheen ook in de wind geslagen, dus laat ook maar...
                          Ik doe een gok

                          Comment


                          • Originally posted by Pren View Post
                            Je vooruitgang hoort niet zo traag te zijn. Met dergelijke stats kun je met een juist schema per training verhogen op alle lifts. En die progressie kun je nog vrij lang volhouden ook. Neem bijv. stronglifts of starting strength en dan gain je per maand 30 kg op je squat. Maar goed... dat advies heb je voorheen ook in de wind geslagen, dus laat ook maar...
                            Dus eender welke stronglifter of starting strengther squat na 4 maanden minimaal 140 kg, ervan uitgaande dat ze met een lege stang zijn begonnen? (retorische vraag, voor alle duidelijkheid)
                            Alleszins heel fijn dat je de moeite hebt genomen om een constructieve bijdrage te leveren, dat programma van Candito trekt uiteraard op niks en ik sta in de gym ook maar wat aan te klooien - bedankt om mij daaraan te herinneren!
                            Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                            Comment


                            • Eens met Pren. Ik probeer geïnteresseerden in mijn omgeving ook een klein beetje te helpen bij hun krachttrainingen. Dat is wel aardig gelukt. Een paar zijn er nu bijna een jaar bezig en boeken met stronglifts goede resultaten. Nog binnen een jaar tijd, begonnen met 40 deadlift en nu een 5x150 en een 1x170 deadlift + 5x110 squat. Het kan dus zeker.
                              All time PRs: 195/135/232,5
                              Meet PRs: 185/132,5/232,5

                              Comment


                              • Originally posted by Mushrambo View Post
                                Eens met Pren. Ik probeer geïnteresseerden in mijn omgeving ook een klein beetje te helpen bij hun krachttrainingen. Dat is wel aardig gelukt. Een paar zijn er nu bijna een jaar bezig en boeken met stronglifts goede resultaten. Nog binnen een jaar tijd, begonnen met 40 deadlift en nu een 5x150 en een 1x170 deadlift + 5x110 squat. Het kan dus zeker.
                                Thanks zelf heb ik de hoop ook nog niet opgegeven om die cijfers binnen afzienbare tijd te halen (ben uiteindelijk nog maar een paar maanden bezig)...
                                Iemand heeft me daarnet doen inzien wat er fout is aan mijn huidige aanpak en waarom SL en SS zo goed werken...Dat is niet omdat die programma's de beste oefeningen of de beste rep/set schema's hebben, maar simpelweg omdat het minder dan een handjevol oefeningen per sessie zijn en maar 3 sessies per week...
                                Blijkbaar is het recuperatievermogen van beginnende lifters zéér beperkt en door 4x pw te trainen en teveel oefeningen per sessie te doen doe ik meer kwaad dan goed voor mijn progressie...
                                Ik kreeg het advies om de helft van mijn oefeningen te laten vallen (quasi onmogelijk lol) én het bij 3 trainingsdagen per week te houden...
                                Ik heb even overwogen om terug een full body te gaan doen, maar een UB/LB split lijkt me flexibeler omdat je dan makkelijker met trainingsdagen kan schuiven (vanwege mijn andere activiteiten zijn "vaste" trainingsdagen nogal moeilijk en ik skip liever een rustdag dan een trainingsdag)...
                                Er is dus een 2-wekelijks A/B/C/B/D/E-programma (B is squat-dag, vandaar dubbel) in de maak op basis van een UB/LB split, althans dat is voorlopig de piste die ik bewandel (afhankelijk van de feedback die ik nog ga krijgen)...
                                Het zal alleszins een zelfde volume moeten hebben voor horizontal push en pull en voor vertical push en pull - een programma zonder pull ups kan je toch bezwaarlijk "evenwichtig" noemen?
                                Spijtig dat ik dit niet veel eerder te weten ben gekomen, maar wel heel blij dat mijn trage progressie niet te wijten is aan een gebrek aan inzet...
                                "Less is more", maar als ik mij voluit kan geven op enkele oefeningen ipv mij in te houden vanwege de oefeningen die nog gaan volgen, kan ik op die paar oefeningen wel hàrder gaan...
                                Ik zie het dus nog steeds helemaal zitten, alles komt uiteindelijk wel goed...

                                grtz

                                ps het programma van Candito is dus geen slecht programma, alleen is het te zwaar voor iemand met mijn ervaring/van mijn niveau...
                                Squat 8x62,5 - bench press 8x55 - deadlift 6x105 - overhead press 7x44

                                Comment

                                Sidebar top desktop

                                Collapse

                                Actieve discussies

                                Collapse

                                porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
                                erotik film izle Rus escort gaziantep rus escort
                                Antalya Escort
                                sikis
                                gaziantep escort
                                gaziantep escort
                                İstanbul Escort
                                istanbul escort bayan
                                sisli escort beylikduzu escort bayan
                                antalya escort atakoy escort
                                umraniye escort bayan
                                Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                                Working...
                                X