Filmen van lifts

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Iguana View Post
    Discussie kan gewoon hier hoor, topic komt dan weer wat tot leven

Ik vind het heel knap wat je doet met die arch(ik kan dat absoluut niet) maar vraag me altijd af of het juist je progressie niet in de weg staat.

Misschien is het een idee(weet niet of je ze al doet) om er floorpresses, dumbelpresses oid bij te doen zodat je ook zonder legdrive en arch leert drukken en je triceps sterker maakt.

Onzin is idd wat ongenuanceerd, maar je moet je blijven richten op sterker worden imo en niet constant met een technisch hoogstandje.
    alright

Soms vraag ik me idd af of het men progressie niet in de weg staat, maar dit ligt niet aan de arch.
    Ik train niet vaak samen met andere gewichtheffers/strongmen/powerlifters/bodybuilders die kennis hebben. Dus ik vraag me vaak af of men techniek wel goed is.
    Soms (en dit kan je dus toepassen op de arch) denk ik: fixeer ik me niet teveel op 1 punt van de lift (arch/ pull-under bij olympic lifts/...).

Maar ik tracht wel consistent te zijn (wat een moeilijk punt is voor mij). Dit brengt me naar je 3de punt. Ik probeer dus altijd dezelfde techniek aan te houden (of toch in grote lijnen, zoals bv nu enkel andere stance qua voeten maar de rest is nog steeds hetzelfde bij men bench press).

Ik stretch, ik stretch veel maar het nut hiervoor is niet om meer te archen maar om het gemakkelijker te kunnen en minder blessuregevoelig te kunnen archen/op diepte geraken in squat/ ... . (gemakkelijker = minder tijd nodig om me te setten).

Ik probeer me te focussen op zowel techniek als pure kracht. Techniek enerzijds in de zin zoals het woord normaal gezien gebruikt word en anderzijds ook om bv te zoeken naar betere mogelijkheden. Zoals de stance van je voeten, ... . Maar consistentie is belangrijk om je progressie te kunnen bekijken.

Het is wat moeilijk uit te leggen. Misschien simpel gezegd: ik vindt techniek belangrijk maar het is niet (om jouw woorden te gebruiken ) de bedoeling dat ik vooruitgang boek via een technisch hoogstandje. Of nog, het is (tenzij je techniek bar slecht is) onzin om enkel te focussen op techniek, zij het dat dit betekent grotere arch of het veranderen van de stance van je voeten in de squat.

Om naar je 2de punt te komen:
    Het schema ik op het moment volg is:
    doe enkel de main lifts (qua olympic lifts en power lifts) en hierbij doe ik een row en nog iets om men bench te versterken.

Op de main lifts doe ik wel eens variaties. Zoals i.p.v. jerks doe ik push press of overhead press. Of een speed deadlift/ GHR i.p.v gewone deadlift. Of front squats/olympic squats i.p.v. squats.

Qua clean, snatch en bench doe ik enkel dat.
    Voor de bench doe ik al assistance. En voor de clean en snatch ben ik van mening dat voor een beginner (snatch < BW) het nutteloos is om partial lifts te doen en zeker als je geen coach hebt en dus met een grote kans zit dat je hierdoor je techniek gaat veranderen (in de slechte zin, dus bv i.p.v. een full clean, meer gewend worden aan de power clean).

De bench assistance veranderd van training tot training (maar ik gelijk per week). Floor press, legs-up bench press/ tricepspushdown.

Ik hoop dat deze tekst het duidelijker maakt wat ik nu net doe.

@Novium:
    Je spieren worden wel sterker als je arched.
    Bv: ik druk nu 5x60 kg met grote arch. En enige tijd later druk ik: 5x120 kg met deze grote arch. Dan ben ik toch sterker geworden.
    lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

• Originally posted by novium View Post
      Je spieren worden er volgens mij niet sterker van als je een overdreven arch gebruikt of diagonaal gaat liften. Imo gaat het bij liften in eerste instantie om om je spieren te trainen en niet om zoveel mogelijk gewicht omhoog te krijgen. Door een overdreven arch wordt de ROM verkort en diagonaal liften zorgt ervoor dat je meer gewicht op de bar kan gooien. Echter lijkt me dat alleen nuttig voor powerliften waar het kennelijk puur gaat om zo hoog mogelijke gewichten. Als je alleen je spieren wil trainen voor hypertrofie/kracht vind ik het zinloos.
      Het grootste deel van wat je nu zei is onzin.
      I'm not special, but not the same as you.
      Because I do things you will never do.
      SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

• ik kan me in beide punten begrijpen,
        als je erg archt en dan nog niet veel gewicht pakt is de drang om nog groter te archen aanwezig en dan vraag je jezelf waar het ophoudt

-je bent een PL en wil zoveel mogelijk gewicht verzetten en zo ben je sterker, en waarom de techniek later veranderen als je het ook meteen zo kan aanleren.

axel dan wil ik nog op jou opmerking over OL beginnen, jij vind dat partials daarbij voor een beginner (<BW snatch) niet nodig zijn. hier ben ik het niet mee eens,

als je power clean of snatch leert zijn de gewichten vaak licht (30-40kg of nog minder) dan is het niet handig om van de grond te beginnen met de oefening omdat dit voor velen een lastige positie is, dus is het voor de meesten makkelijker vanuit de hang te beginnen (partials)

Comment

• Originally posted by Marcel1 View Post
          ik kan me in beide punten begrijpen,
          als je erg archt en dan nog niet veel gewicht pakt is de drang om nog groter te archen aanwezig en dan vraag je jezelf waar het ophoudt

-je bent een PL en wil zoveel mogelijk gewicht verzetten en zo ben je sterker, en waarom de techniek later veranderen als je het ook meteen zo kan aanleren.

axel dan wil ik nog op jou opmerking over OL beginnen, jij vind dat partials daarbij voor een beginner (<BW snatch) niet nodig zijn. hier ben ik het niet mee eens,

als je power clean of snatch leert zijn de gewichten vaak licht (30-40kg of nog minder) dan is het niet handig om van de grond te beginnen met de oefening omdat dit voor velen een lastige positie is, dus is het voor de meesten makkelijker vanuit de hang te beginnen (partials)
          Daar heb je gelijk in.
          Hiervoor moet je ten eerste wat zelfdiscipline hebben.
          Maar ik zal mezelf wel eens schuldig maken daaraan, ik heb dat al eens gedaan.
          Ik post filmpjes hier om de techniek te laten bekijken (omdat ik het nergens anders kan).
          Ik tracht om men techniek gelijk te houden. (ik ben enkel bezig met mijn voeten omdat ik anders butt lift heb)
          Er mag gerust gepost worden dat ik mijn arch gewoon groter en groter maak (wat dus niet de bedoeling is) of waarom ik een grote arch heb.

Ik vind het niet erg om te discussieren over een arch. Zowel discussies over archen in het algemeen als benchen met een grote arch. Ik vind het zelfs eens leuk om erover te discussiëren en andere meningen te leren kennen, en mogelijks men kennis erover te verbreden.

En over je punt over partial lifts:
          Hier heb je zeker gelijk.
          Het is een andere "visie" maar het is er 1 die zeker bewezen is. (In Rusland en China word het zo gedaan voor iedereen)
          Ik had dus best gezegd dat het niet echt mijn ding is om partial lifts te doen.

Comment

• 270 kilo deadlift conventional pr - YouTube

Ook maar eens een bijdrage.
            In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
            Squat 230 kilo
            Bankdrukken 137.5 kilo
            Powerlift totaal 652.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

• Lekker die 5 sec ik ben de man pose

Wat is het gewicht Iggy?
              Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
              Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

• Vind dat vasthouden altijd heerlijk ja. Was 270.
                In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
                Squat 230 kilo
                Bankdrukken 137.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

• Als je hem omhoog krijgt moet je er ook van genieten (thats what she said )

Vooral als je dan weer loslaat en de spanning van je rug af komt,dat voelt zo goed!
                  Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
                  Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

• Hehehe yes!

En het is ook een mentaal aspect, ik doe dat bij overheadpresses ook wel eens als ik lang heb vastgezeten op een gewicht en ik hem dan pak(ik ben de baas statement lol)..
                    In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
                    Squat 230 kilo
                    Bankdrukken 137.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

• Zeer netjes iguana!
                      Echt nice hoe vlot je deze naar omhoog trekt.

Een kleine opmerking, ik zou toch echt een poging ondernemen om te DL'en met rechtere rug want nu zit deze vrij krom bij het liften.

Comment

• Thnx.

Was niet mijn fraaiste lift ooit idd, als je goed kijkt zie je ook dat ik totaal verkeerd de lift "inga" ik pull domweg te vroeg en moet mijn baan corrigeren..
                        In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
                        Squat 230 kilo
                        Bankdrukken 137.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

• Originally posted by nbtp View Post
                          Het grootste deel van wat je nu zei is onzin.
                          want?

Comment

• Originally posted by novium View Post
                            want?
                            Originally posted by novium View Post
                            Je spieren worden er volgens mij niet sterker van als je een overdreven arch gebruikt of diagonaal gaat liften. Imo gaat het bij liften in eerste instantie om om je spieren te trainen en niet om zoveel mogelijk gewicht omhoog te krijgen. Door een overdreven arch wordt de ROM verkort en diagonaal liften zorgt ervoor dat je meer gewicht op de bar kan gooien. Echter lijkt me dat alleen nuttig voor powerliften waar het kennelijk puur gaat om zo hoog mogelijke gewichten. Als je alleen je spieren wil trainen voor hypertrofie/kracht vind ik het zinloos.
                            1. Het belangrijkste bij spiergroei is dat je het gewicht verhoogd, progressief stijgt, dus als je met grote arch meer gewicht neemt of nu minder gewicht met kleine arch maakt dit geen verschil uit. Dus inderdaad je maakt je ROM kleiner maar je maakt het je lichaam ook lastiger door meer gewicht te nemen.

2. Wat is diagonaal liften?

3. ik citeer "Echter lijkt me dat alleen nuttig voor powerliften waar het kennelijk puur gaat om zo hoog mogelijke gewichten. Als je alleen je spieren wil trainen voor hypertrofie/kracht vind ik het zinloos."

--> eum powerlifters trainen dus niet op kracht, ahzo dat is ook iets nieuws voor mij.

Vandaar mijn opmerking.

Comment

1. Het belangrijkste bij spiergroei is dat je het gewicht verhoogd, progressief stijgt, dus als je met grote arch meer gewicht neemt of nu minder gewicht met kleine arch maakt dit geen verschil uit. Dus inderdaad je maakt je ROM kleiner maar je maakt het je lichaam ook lastiger door meer gewicht te nemen.

3. ik citeer "Echter lijkt me dat alleen nuttig voor powerliften waar het kennelijk puur gaat om zo hoog mogelijke gewichten. Als je alleen je spieren wil trainen voor hypertrofie/kracht vind ik het zinloos."

--> eum powerlifters trainen dus niet op kracht, ahzo dat is ook iets nieuws voor mij.

Vandaar mijn opmerking.
                              hierop verder bouwen:
                              als ik nu 60 kg druk met grote arch en later 120 kg met dezelfde arch dan ben ik sterker geworden

powerlifting is niet enkel gewicht no matter wat. Ik denk dat de techniek van de de gemiddelde powerlifter beter én veiliger is dan hetgeen de meeste personen in de gym gebruiken. Als je een 1RM moet doen als sport dan zorg je dat je techniek perfect is en veilig (kont op bench ect.)
                              Last edited by axel1994; 08-04-2013, 18:29.

Comment

Ik bedoelde dat de arch op zich geen nut heeft (volgens mij - ben geen expert). Uiteraard wordt je sterker/gespierder als je meer gewicht toevoegt bij een grote arch. Ik zie alleen geen reden om met een grote arch te benchen tenzij je zoveel mogelijk gewicht omhoog wil krijgen. Ik zou de bench press dus gewoon "flat" uitvoeren, met een rechte rug maar dan met minder gewicht.

Ik bedoel hiermee dat de bar geen verticaal pad omhoog volgt, maar een diagonaal pad: de bar gaat bij de borst omhoog en komt dan boven in het eindpunt meer richting het gezicht, zoals diegene in dat filmpje deed.

Van speciale manieren om zoveel mogelijk gewicht omhoog te krijgen wordt een mens niet sterker. Van een verkorting van de ROM, bijv word je niet sterker maar je kunt wel meer gewicht tillen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X