Originally posted by Iguana
View Post
Soms vraag ik me idd af of het men progressie niet in de weg staat, maar dit ligt niet aan de arch.
Ik train niet vaak samen met andere gewichtheffers/strongmen/powerlifters/bodybuilders die kennis hebben. Dus ik vraag me vaak af of men techniek wel goed is.
Soms (en dit kan je dus toepassen op de arch) denk ik: fixeer ik me niet teveel op 1 punt van de lift (arch/ pull-under bij olympic lifts/...).
Maar ik tracht wel consistent te zijn (wat een moeilijk punt is voor mij). Dit brengt me naar je 3de punt. Ik probeer dus altijd dezelfde techniek aan te houden (of toch in grote lijnen, zoals bv nu enkel andere stance qua voeten maar de rest is nog steeds hetzelfde bij men bench press).
Ik stretch, ik stretch veel maar het nut hiervoor is niet om meer te archen maar om het gemakkelijker te kunnen en minder blessuregevoelig te kunnen archen/op diepte geraken in squat/ ... . (gemakkelijker = minder tijd nodig om me te setten).
Ik probeer me te focussen op zowel techniek als pure kracht. Techniek enerzijds in de zin zoals het woord normaal gezien gebruikt word en anderzijds ook om bv te zoeken naar betere mogelijkheden. Zoals de stance van je voeten, ... . Maar consistentie is belangrijk om je progressie te kunnen bekijken.
Het is wat moeilijk uit te leggen. Misschien simpel gezegd: ik vindt techniek belangrijk maar het is niet (om jouw woorden te gebruiken ) de bedoeling dat ik vooruitgang boek via een technisch hoogstandje. Of nog, het is (tenzij je techniek bar slecht is) onzin om enkel te focussen op techniek, zij het dat dit betekent grotere arch of het veranderen van de stance van je voeten in de squat.
Om naar je 2de punt te komen:
Het schema ik op het moment volg is:
doe enkel de main lifts (qua olympic lifts en power lifts) en hierbij doe ik een row en nog iets om men bench te versterken.
Op de main lifts doe ik wel eens variaties. Zoals i.p.v. jerks doe ik push press of overhead press. Of een speed deadlift/ GHR i.p.v gewone deadlift. Of front squats/olympic squats i.p.v. squats.
Qua clean, snatch en bench doe ik enkel dat.
Voor de bench doe ik al assistance. En voor de clean en snatch ben ik van mening dat voor een beginner (snatch < BW) het nutteloos is om partial lifts te doen en zeker als je geen coach hebt en dus met een grote kans zit dat je hierdoor je techniek gaat veranderen (in de slechte zin, dus bv i.p.v. een full clean, meer gewend worden aan de power clean).
De bench assistance veranderd van training tot training (maar ik gelijk per week). Floor press, legs-up bench press/ tricepspushdown.
Ik hoop dat deze tekst het duidelijker maakt wat ik nu net doe.
@Novium:
Je spieren worden wel sterker als je arched.
Bv: ik druk nu 5x60 kg met grote arch. En enige tijd later druk ik: 5x120 kg met deze grote arch. Dan ben ik toch sterker geworden.
Comment