Googlelogen draad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by pescatore View Post
    Als ik (zijn we weer, poging 4?) voldoende vezels, micro's en andere voedinsstoffen binnenkrijg en mijn macro's in check zijn alsmede mijn kcal intake ---> heeft de bron van mijn koolhydraten dan invloed op mijn fysiek / lichaamscompositie / resultaten op korte en/of lange termijn?

Ik denk van niet.
    Stel jij wil aankomen in spiermassa. Je hebt een behoefte van rond de 3500 en eet dagelijks 4000 kcal. Dit verdeel jij voor jezelf in 250g eiwitten, 500g koolhydraten, 110g vetten.

Stel jij krijgt de juiste vetten binnen, hoogwaardige eiwitten, juiste micro's etc. Je eet dagelijks een bordje havermout + een kilo groenten voor de vezels. Houd je nog 400g koolhydraten over. Stel jij haalt al die 400g koolhydraten uit winegums, fruitella, haribo, frisdrank, etc. Denk je dan niet dat dit invloed heeft op je fysiek / lichaamscompositie en dergelijke?
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
      Stel jij wil aankomen in spiermassa. Je hebt een behoefte van rond de 3500 en eet dagelijks 4000 kcal. Dit verdeel jij voor jezelf in 250g eiwitten, 500g koolhydraten, 110g vetten.

Stel jij krijgt de juiste vetten binnen, hoogwaardige eiwitten, juiste micro's etc. Je eet dagelijks een bordje havermout + een kilo groenten voor de vezels. Houd je nog 400g koolhydraten over. Stel jij haalt al die 400g koolhydraten uit winegums, fruitella, haribo, frisdrank, etc. Denk je dan niet dat dit invloed heeft op je fysiek / lichaamscompositie en dergelijke?
      Laat ik het anders formuleren, er wijst niks op dat dit wel van invloed zou zijn en en wijst een hoop op dat niet van invloed zou zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat het tegen mijn instinct in gaat maar ik ga mijn ogen niet sluiten voor zaken die vrij eenduidig naar voren lijken te komen.

Ik kan er allerlei theorieën en functionaliteiten geïsoleerd naast leggen waarom het vreemd is maar het liegt er niet om wat er doorgaans gemeten wordt.
      Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Laat ik het anders formuleren, er wijst niks op dat dit wel van invloed zou zijn en en wijst een hoop op dat niet van invloed zou zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat het tegen mijn instinct in gaat maar ik ga mijn ogen niet sluiten voor zaken die vrij eenduidig naar voren lijken te komen.

Ik kan er allerlei theorieën en functionaliteiten geïsoleerd naast leggen waarom het vreemd is maar het liegt er niet om wat er doorgaans gemeten wordt.
        Er zijn zat onderzoeken naar de effecten van sucrose (50% glucose en 50% fructose) en fructose op visceraal vet, lichaamsvet, insuline resistentie, ontwikkeling van diabetis, etc. De onderzoeken naar fructose zijn vrij eenduidig (net als dat de onderzoeken naar transvetten ook vrij eenduidig zijn).

Nutrition & Metabolism | Full text | Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia

A high flux of fructose to the liver, the main organ capable of metabolizing this simple carbohydrate, disturbs normal hepatic carbohydrate metabolism leading to two major consequences (Figure 2): perturbations in glucose metabolism and glucose uptake pathways, and a significantly enhanced rate of de novo lipogenesis and TG synthesis, driven by the high flux of glycerol and acyl portions of TG molecules coming from fructose catabolism. These metabolic disturbances appear to underlie the induction of insulin resistance commonly observed with high fructose feeding in both humans and animal models.
        n conclusion, emerging evidence from recent epidemiological and biochemical studies clearly suggests that the high dietary intake of fructose has rapidly become an important causative factor in the development of the metabolic syndrome. There is an urgent need for increased public awareness of the risks associated with high fructose consumption
        Elsevier

A large body of evidence shows that a high-fructose diet leads to the development of obesity, diabetes, and dyslipidemia in rodents. In humans, fructose has long been known to increase plasma triglyceride concentrations. In addition, when ingested in large amounts as part of a hypercaloric diet, it can cause hepatic insulin resistance, increased total and visceral fat mass, and accumulation of ectopic fat in the liver and skeletal muscle. These early effects may be instrumental in causing, in the long run, the development of the metabolic syndrome.
        Gerenommeerd googleoog Akito was het in een ander topic al eens met mijn standpunt betreft fructose (welke in snoep, frisdrank, en dergelijke in grote hoeveelheden te vinden is). In dat opzicht ben ik het wel met quibus eens. Op een dieet met grote hoeveelheden snoep ga je geen optimale progressie qua fysiek maken (Ook niet als je vezels, micro's, eiwitten, training en andere factoren wel optimaal zijn).

Daarin tegen laten kleine hoeveelheden fructose deze negatieve effecten niet eenduidig zien. Zoals in veel gevallen is het de dosis die het effect bepaald. En wellicht kan men dus zeer geringe hoeveelheden consumeren zonder dat dit nadelige effecten heeft. Als we kijken naar de sucrose inname van 30-40 jaar geleden waar overgewicht minder voorkwam, was deze ongeveer 20% van wat deze nu is. Wellicht dat een 15g suiker (een handje snoep, of één heel klein glas vruchtensap of frisdrank) dus niet direct nadelige gevolgen zal hebben op het totaalplaatje.
        Last edited by dynobet; 22-05-2014, 12:02.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
          Er zijn zat onderzoeken naar de effecten van sucrose (50% glucose en 50% fructose) en fructose op visceraal vet, lichaamsvet, insuline resistentie, ontwikkeling van diabetis, etc. De onderzoeken naar fructose zijn vrij eenduidig.

Nutrition & Metabolism | Full text | Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia

Elsevier
          Ik zeg al, ik kan er dingen naast leggen maar op het grote plaatje lijkt het in the end of the day niet uit te maken. Er zit in ieder geval iets in dat hoekje. Ik weet zat juist over de gevolgen en werking van suikers hormonen etc, zo'n nerd ben ik wel.

Wat denk jij eigenlijk? Zonder in het midden te blijven en om de hete brij heen te draaien en veilig in het midden te blijven en allerlei omstandigheden te creeëren die variabel zijn?
          Last edited by pescatore; 22-05-2014, 11:55.

Comment

Even een ander punt wat naar mijn idee wat onderbelicht wordt... het mentale gedeelte.
            Er wordt vaak gesproken over trainingsmethodes en voeding, maar met het brein en de juiste 'mindset' is ook vooruitgang te boeken.

Zie onderstaande onderzoeken:

Strength Gains by Motor Imagery with Different Ratios of Physical to Mental Practice
            http://westallen.typepad.com/brains_...hackell_07.pdf

Hieruit blijkt dat mentale training tijdens de testperiodes heeft geholpen om meer gewicht te kunnen verplaatsen dan zonder mentale training.
            Uiteraard geldt ook hier (net als bij trainingsmethodes / voeding / benodigde rust) dat de mate waarin per persoon verschilt.

(@Googlelogen: dit was ook te vinden met Ilse of Lycos...)
            Purist
            Verzuren zonder kuren
            ...ilse weet alles...

Comment

Pesc waarom zou ik trollen ik zeg hetzelfde als dyno maar verwooed het niet zo mooi.
              nou mag ik niet piepen maar aan hem stel je de vraag die ik voor mijn inzien al beantwoord heb.
              daarom zeg ik telkens dat je op de man speelt, je behandelt mij anders dan bv een dynobet, geen probleem hoor maar dan heb ik op den duur niet de behoefte om te blijven reagern.
              ik denk dat je ook als jr je micros haalt maar voor de rest shit eet je niet hetzelfde fysiek haalt al zal het maar omdat IK me niet lekker voel met al die shit en dus slechter train.
              dit is mijn mening die ik niet onderbouw maar al kom je met 20 onderzorken dat je op suiker net zo groeit zou ik het nog niet vreten.

Comment

Ik zeg al, ik kan er dingen naast leggen maar op het grote plaatje lijkt het in the end of the day niet uit te maken. Er zit in ieder geval iets in dat hoekje. Ik weet zat juist over de gevolgen en werking van suikers hormonen etc, zo'n nerd ben ik wel.

Wat denk jij eigenlijk? Zonder in het midden te blijven en om de hete brij heen te draaien en veilig in het midden te blijven en allerlei omstandigheden te creeëren die variabel zijn?
                Ik meen oprecht dat het gewoon nooit zwart wit zal zijn. Er zijn nou eenmaal veel verschillende omstandigheden en variabelen. Je kan dat om de hete brei draaien noemen, maar bij onderwerpen waar zoveel context afhankelijk is, kun je geen zwart wit antwoord geven.

A kan is situatie B goed zijn en in situatie C zeer matig. Ik vind het dan belangrijk om uit te leggen waarom A in situatie B wel goed is en in C niet.

Als ik het op een zwart wit manier moet beoordelen (kijkend naar wat ik zowel uit onderzoek als mijn eigen ervaringen kan halen), maakt het wel uit of je jouw koolhydraten haalt uit een bord havermoutpap of een zak snoep of fles frisdrank.

Maar ook dat is niet zwart wit. Ik heb zelf jaren lang alle snacks, snoep, frisdrank, alcohol, en dergelijke links laten liggen. Zelfs op mijn eigen verjaardag at ik geen taart. Met kerst of pasen nog geeneens 1 chocolaatje. Ik was zo gefocussed bezig met mijn doel en was ervan overtuigd dat het op deze manier moest. Ondanks dat ik wellicht niet zo rigoureus te werk had hoeven gaan, heb ik er zeker geen spijt van. In deze periode heb ik ongelofelijk veel progressie gemaakt qua fysiek en mindset en het was het voor mij dus zeker waard.

Intussen (enkele jaren later) snap ik dat een zeer kleine hoeveelheid snoep, suiker, en dergelijke best kan en in het gehele totaalplaatje geen merkbaar verschil gaat opleveren. Dus ondanks dat het geen voordeel oplevert of noodzakelijk is, kun je best een kleine hoeveelheid minder optimale voeding nuttigen en toch uitstekend progressie boeken (ik weet dat bijvoorbeeld van Maarten dat hij wel houd van new york pizza en een patatje gaat er bij hem ook wel in. En die heeft zelfs voor zijn AS gebruik toch wel uitstekende progressie geboekt).

Het discussiepunt is dan nog wat een kleine hoeveelheid is. Ik ben dan zelf toch erg voorzichtig. en wat ik per maand snoep/cheat past makkelijk op één klein ontbijt bordje. Als the big picture optimaal is, gaat deze kleine hoeveelheid gewoon geen significant verschil opleveren.

Dus dit vat mijn huidige mening wel samen:

Daarin tegen laten kleine hoeveelheden fructose deze negatieve effecten niet eenduidig zien. Zoals in veel gevallen is het de dosis die het effect bepaald. En wellicht kan men dus zeer geringe hoeveelheden consumeren zonder dat dit nadelige effecten heeft. Als we kijken naar de sucrose inname van 30-40 jaar geleden waar overgewicht minder voorkwam, was deze ongeveer 20% van wat deze nu is. Wellicht dat een 15g suiker (een handje snoep, of één heel klein glas vruchtensap of frisdrank) dus niet direct nadelige gevolgen zal hebben op het totaalplaatje.
                ----------------------------------

Zoals gezegd discussie punt is voornamelijk de hoeveelheid. De befaamde 40% van kcal uit snoep die ik vaak zie terugkomen in discussie's (ooit aangehaald door dynamix) mogen we het hopelijk over eens zijn dat deze zeker niet optimaal is.

Hoe denk jij over hetgeen ik aanhaal?

Comment

Originally posted by quibus View Post
                  Pesc waarom zou ik trollen ik zeg hetzelfde als dyno maar verwooed het niet zo mooi. nou mag ik niet piepen maar aan hem stel je de vraag die ik voor mijn inzien al beantwoord heb. daarom zeg ik telkens dat je op de man speelt, je behandelt mij anders dan bv een dynobet, geen probleem hoor maar dan heb ik op den duur niet de behoefte om te blijven reagern.
                  ik denk dat je ook als jr je micros haalt maar voor de rest shit eet je niet hetzelfde fysiek haalt al zal het maar omdat IK me niet lekker voel met al die shit en dus slechter train.
                  dit is mijn mening die ik niet onderbouw maar al kom je met 20 onderzorken dat je op suiker net zo groeit zou ik het nog niet vreten.
                  Quibus, je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ikzelf voelde me al die jaren ook niet goed bij het eten van snoep, taart, snacks en dergelijke. Je moest me haast dwingen om zulke dingen te eten en ik kon er dan niet van genieten omdat er in mijn achterhoofd de gedachte is dat het niet "goed" is.

Maar aan de andere kant kwam dat droge BB voedsel en kip rijst groenten me ook wel de neus uit. Ik ben toen hard gaan werken aan mijn kook vaardigheden en heb veel nieuwe recepten ontdekt en leren bereiden die ook qua ingredienten perfect passen binnen een BB leefstijl. Met het juiste recept en wat verse kruiden en specerijen kun je van "schone voeding" iets heerlijks toveren. (aardappelpartjes uit oven, met tsaziki op kwark basis, lamskoteletjes erbij, of een biefstuk met daarbij zelfgemaakte asperge risotto, etc etc). Daarvan wist ik wat erin zit en dat het goed was en met die gedachte en het feit dat ik het zelf bereid had kon ik dan nog meer genieten (dat was mijn manier, en omdat ik regelmatig lekker kookte enzo, had ik nauwelijks behoefte aan minder optimale voeding / snoep / junk).

Dit doe ik tot de dag van vandaag. Het verschil is dat ik nu op een verjaardag wel een stukje taart eet OF een keer een bolletje ijs in de zomer. Maar zoals ik al eerder zei, is dit bij mij erg weinig en ik voel me hierbij het prettigst.

Comment

Bij toeval kwam ik deze competitor tegen die aan IIFYM doet:

Hij heeft destijds een omschakeling gemaakt van volledig clean eten naar IIFYM en legt uit wat het voor hem heeft betekend. Zijn vorige standpunt mbt clean eten komt overeen met wat velen hier denken, dus wellicht interessant om af te kijken.
                    Last edited by Dynamix; 22-05-2014, 13:19.

Comment

• Originally posted by dynobet View Post
                      Ik meen oprecht dat het gewoon nooit zwart wit zal zijn. Er zijn nou eenmaal veel verschillende omstandigheden en variabelen. Je kan dat om de hete brei draaien noemen, maar bij onderwerpen waar zoveel context afhankelijk is, kun je geen zwart wit antwoord geven.

A kan is situatie B goed zijn en in situatie C zeer matig. Ik vind het dan belangrijk om uit te leggen waarom A in situatie B wel goed is en in C niet.

Als ik het op een zwart wit manier moet beoordelen (kijkend naar wat ik zowel uit onderzoek als mijn eigen ervaringen kan halen), maakt het wel uit of je jouw koolhydraten haalt uit een bord havermoutpap of een zak snoep of fles frisdrank.

Maar ook dat is niet zwart wit. Ik heb zelf jaren lang alle snacks, snoep, frisdrank, alcohol, en dergelijke links laten liggen. Zelfs op mijn eigen verjaardag at ik geen taart. Met kerst of pasen nog geeneens 1 chocolaatje. Ik was zo gefocussed bezig met mijn doel en was ervan overtuigd dat het op deze manier moest. Ondanks dat ik wellicht niet zo rigoureus te werk had hoeven gaan, heb ik er zeker geen spijt van. In deze periode heb ik ongelofelijk veel progressie gemaakt qua fysiek en mindset en het was het voor mij dus zeker waard.

Intussen (enkele jaren later) snap ik dat een zeer kleine hoeveelheid snoep, suiker, en dergelijke best kan en in het gehele totaalplaatje geen merkbaar verschil gaat opleveren. Dus ondanks dat het geen voordeel oplevert of noodzakelijk is, kun je best een kleine hoeveelheid minder optimale voeding nuttigen en toch uitstekend progressie boeken (ik weet dat bijvoorbeeld van Maarten dat hij wel houd van new york pizza en een patatje gaat er bij hem ook wel in. En die heeft zelfs voor zijn AS gebruik toch wel uitstekende progressie geboekt).

Het discussiepunt is dan nog wat een kleine hoeveelheid is. Ik ben dan zelf toch erg voorzichtig. en wat ik per maand snoep/cheat past makkelijk op één klein ontbijt bordje. Als the big picture optimaal is, gaat deze kleine hoeveelheid gewoon geen significant verschil opleveren.

Dus dit vat mijn huidige mening wel samen:

----------------------------------

Zoals gezegd discussie punt is voornamelijk de hoeveelheid. De befaamde 40% van kcal uit snoep die ik vaak zie terugkomen in discussie's (ooit aangehaald door dynamix) mogen we het hopelijk over eens zijn dat deze zeker niet optimaal is.

Hoe denk jij over hetgeen ik aanhaal?
                      Ik snap dat het lichaam geen simpele optelsom in is maar als "een beetje" kwantificeerbaar is en geen kwaad kan waarom zou dat bij meer dan wel zo zijn? Ik verdedig ook niks, ik zeg alleen ik laat me voor het gemak even leiden door data. Daarnaast denk ik als je periodes heel streng bent dat je gewoon effectiever bent, maar of dit door je carb bronnen komt...? Wss doe je alles gewoon beter. En als clean eten dat teweeg brengt, waarom zou je t niet doen maar dat is wat anders dan een causaal verband leggen.

Originally posted by quibus View Post
                      Pesc waarom zou ik trollen ik zeg hetzelfde als dyno maar verwooed het niet zo mooi.
                      nou mag ik niet piepen maar aan hem stel je de vraag die ik voor mijn inzien al beantwoord heb.
                      daarom zeg ik telkens dat je op de man speelt, je behandelt mij anders dan bv een dynobet, geen probleem hoor maar dan heb ik op den duur niet de behoefte om te blijven reagern.
                      Niemand zegt wat jij moet doen. Waar staat dat? Het gaat inhoudlijk om carbs en je typt om de 2 zinnen het woord ik. Jehebt nog steeds geen enkel inhoudelijk argument aangevoerd, dan wordt het ik vind blauw leuk moet je zien hoe het op mijn auto staat / ik vind groen leuker kijk naar mijn huis dan. Dat kun je de hele dag doen, voegt echter inhoudelijk niks toe.

"Ik vind" is niet echt relevant als je het over dit soort dingen hebt. Ben benieuwd naar je kennis, niet naar je voorkeur.

Comment

• Dat ik vind en ik denk komt van de afgelopen 10 jaar dat ik me voor de sport/voeding interesseer.
                        heb je meermalen aangegeven dat ik geen onderzoeken heb of ga zoeken die heb ik door de haren door al heen gelezen.
                        plus mijn eigen ervaring, dat jou dat niet boeit ok maar vraag mij er dan ook niet op door.
                        en jij zegt dat ik niet moet miepen omdat je denkt dat ik troll..staat toch echt in je vorige post.
                        Maar zoals ik eerder zei ik hou me verder afwezig zal de discussie aan diegene overlaten die met onderzoeken komen.

Comment

• Originally posted by quibus View Post
                          Dat ik vind en ik denk komt van de afgelopen 10 jaar dat ik me voor de sport/voeding interesseer.
                          heb je meermalen aangegeven dat ik geen onderzoeken heb of ga zoeken die heb ik door de haren door al heen gelezen.
                          plus mijn eigen ervaring, dat jou dat niet boeit ok maar vraag mij er dan ook niet op door.
                          en jij zegt dat ik niet moet miepen omdat je denkt dat ik troll..staat toch echt in je vorige post.
                          Maar zoals ik eerder zei ik hou me verder afwezig zal de discussie aan diegene overlaten die met onderzoeken komen.
                          Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je herhaaldelijk hetzelfde op blijft dreunen terwijl we proberen inhoudelijk constructief te zijn. Als ik ernaast zat, bij deze mijn excuses dan maar dat idee kreeg ik.

Het is gewoon onmogelijk inhoudelijk te discussieren onder de noemer "ieder lichaam is anders" en "ik denk/hij vindt/hij doet het zo dus". Het kan wel maar je schiet er puur theoretisch niks mee op als dat de enige argumentatie is.

Comment

• En daar zit denk ik het verschil jij gaat voor de theorie en ik voor de praktijk.
                            onderzoeken vind ik leuk aan de hand daarvan kun je kijken of het voor jou ook werkt.
                            maar voor elk zon onderzoek komt weer een tegenonderzoek.
                            ik doe dus wat voor mij werkt..dat heb ik vanaf begin gezegd..jij wilde discussie maar heb gezegd dat ik alleen uit observatie kan preaten en ik vind dat interessanter.

Comment

• Originally posted by quibus View Post
                              En daar zit denk ik het verschil jij gaat voor de theorie en ik voor de praktijk.
                              onderzoeken vind ik leuk aan de hand daarvan kun je kijken of het voor jou ook werkt.
                              maar voor elk zon onderzoek komt weer een tegenonderzoek.
                              ik doe dus wat voor mij werkt..dat heb ik vanaf begin gezegd..jij wilde discussie maar heb gezegd dat ik alleen uit observatie kan preaten en ik vind dat interessanter.
                              Ja alleen mss zit je dan in het verkeerde topic. Daar komt bij iedereen doet per definitie praktijk

Comment

• Grappig want ik stelde allemaal vragen aan oa akito..omdat ook ik wel in zijn visie/onderzoeken geinteresseerd ben.
                                ik vroeg naar kennis omdat ik praktijkervaring toepas..jij blijft mij constant dingen vragen waarbij ik de kennis moet leveren die ik niet heb wat ik meermaals gezegd heb.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X