Tip 1 Bedenk en bereik je nieuwe doelgroep
Een praktijk heeft klanten nodig, de hamvraag is hoe bereik je nieuwe klanten? Je moet er voor zorgen dat de mensen die jij wilt bereiken erachter komen dat jij begonnen bent! Tegenwoordig zit bijna iedereen op sociale media en zorg dan ook dat je bijvoorbeeld een artikel plaats op Facebook, Instagram of een introductie video op je eigen YouTube kanaal. Ook via een regionaal krantenartikel kan je een groot aantal mensen informeren over jouw nieuwe praktijk. Je vormt je doelgroep door te kijken naar de leeftijd, geslacht en woonplaats en zorg dat jouw toegevoegde waarde over het voetlicht komt.
Tip 2 Bepaal wat voor soort ondernemer je bent – Maak en houdt je aan je plan
Een eigen praktijk is anders dan werken voor een werkgever. Er zijn een paar aspecten waar over nagedacht moet worden. Je moet bijvoorbeeld onderhandelen over inkoopprijzen. Ook is het handig om een Persoonlijke Profiel Analyse te doen om je sterke en zwakke punten te ondervinden. De volgende vragen helpen om een ondernemingsplan te maken:
- Wat voor praktijk gaat je starten?
- Welke producten of diensten gaat u leveren?
- Wat zijn de mogelijkheden van de onderneming voor de toekomst?
- Hoeveel geld gaat het in totaal kosten?
- Hoeveel geld moet u lenen?
Aan het openen van een eigen praktijk zitten kosten vast. Het investeren in werkruimte en materialen kan behoorlijk in de papieren lopen. Voordat je gaat lenen ga je eerst na wat je nodig hebt en hoeveel je zelf hierin kunt investeren. Het lenen van geld kan een prima oplossing zijn voor het deel dat je niet zelf kunt of wilt investeren. Er zijn minimaal twee onderdelen wat er zo we zo nodig is om een voor een lening in aanmerking te komen:
- Een uitgewerkte ondernemingsplan met de werkzaamheden die je gaat doen
- De financiële prognose van de onderneming